Druhá generace 4Maticu měla svou premiéru na přehlídce AutoRAI v Amsterdamu začátkem února roku 1997. Zdroj: Mercedes-Benz AG

Druhá generace 4Maticu měla svou premiéru na přehlídce AutoRAI v Amsterdamu začátkem února roku 1997. | Zdroj: Mercedes-Benz AG

Za svou první čtyřkolku značka považuje vůz Dernburg-Wagen, tehdy ještě pod značkou Daimler. Zdroj: Mercedes-Benz AG

Za svou první čtyřkolku značka považuje vůz Dernburg-Wagen, tehdy ještě pod značkou Daimler. | Zdroj: Mercedes-Benz AG

Stál za ním Paul Daimler, nejstarší syn Gottlieba Daimlera, a šlo o velmi zajímavý stroj na nákladním podvozku. Poháněl ho čtyřválec o objemu 6,8 litru s výkonem 26 kW při 800 otáčkách za minutu, síla motoru šla skrze čtyřstupňovou převodovku se zpátečkou na konstrukčně shodné nápravy díky dvojici hřídelů. Zdroj: Mercedes-Benz AG

Stál za ním Paul Daimler, nejstarší syn Gottlieba Daimlera, a šlo o velmi zajímavý stroj na nákladním podvozku. Poháněl ho čtyřválec o objemu 6,8 litru s výkonem 26 kW při 800 otáčkách za minutu, síla motoru šla skrze čtyřstupňovou převodovku se zpátečkou na konstrukčně shodné nápravy díky dvojici hřídelů. | Zdroj: Mercedes-Benz AG

Aby toho nebylo málo, vůz měl i řízení všech kol – také ten dnes stále častěji najdeme u osobních vozidel. Zdroj: Mercedes-Benz AG

Aby toho nebylo málo, vůz měl i řízení všech kol – také ten dnes stále častěji najdeme u osobních vozidel. | Zdroj: Mercedes-Benz AG

Druhá generace pohonu 4Matic byla nasazena do třídy E generace W210 s šestiválcovými motory řady M112, konkrétně verzí E 280 4Matic a E 320 4Matic. Zdroj: Mercedes-Benz AG

Druhá generace pohonu 4Matic byla nasazena do třídy E generace W210 s šestiválcovými motory řady M112, konkrétně verzí E 280 4Matic a E 320 4Matic. | Zdroj: Mercedes-Benz AG

Stálý pohon všech kol detekoval prokluz kol díky systému 4ETS a ta přibrzďoval do takové míry, než srovnala rozdíl v rychlosti otáčení s ostatními koly v daném poměru. Zdroj: Mercedes-Benz AG

Stálý pohon všech kol detekoval prokluz kol díky systému 4ETS a ta přibrzďoval do takové míry, než srovnala rozdíl v rychlosti otáčení s ostatními koly v daném poměru. | Zdroj: Mercedes-Benz AG

V dobových testech motoristických magazínů si druhá generace čtyřkolky od Mercedesu vysloužila chválu, oproti předchozí verzi pomáhala rychle a ne až když kola opravdu hodně prokluzovala. Zdroj: Mercedes-Benz AG

V dobových testech motoristických magazínů si druhá generace čtyřkolky od Mercedesu vysloužila chválu, oproti předchozí verzi pomáhala rychle a ne až když kola opravdu hodně prokluzovala. | Zdroj: Mercedes-Benz AG

Jednou ze starších čtyřkolek značky byl vůz řady W152 alias typ G5 z let 1937–1941. Zdroj: Mercedes-Benz AG

Jednou ze starších čtyřkolek značky byl vůz řady W152 alias typ G5 z let 1937–1941. | Zdroj: Mercedes-Benz AG

Pohon všech kol měl samozřejmě i Mercedes-Benz třídy G. Zdroj: Mercedes-Benz AG

Pohon všech kol měl samozřejmě i Mercedes-Benz třídy G. | Zdroj: Mercedes-Benz AG

První verze systému 4Matic byla použita v modelu W124. Zdroj: Mercedes-Benz AG

První verze systému 4Matic byla použita v modelu W124. | Zdroj: Mercedes-Benz AG

Mercedes-Benz 4Matic Zdroj: Mercedes-Benz AG

Mercedes-Benz 4Matic | Zdroj: Mercedes-Benz AG

Mercedes-Benz 4Matic Zdroj: Mercedes-Benz AG

Mercedes-Benz 4Matic | Zdroj: Mercedes-Benz AG

Mercedes-Benz 4Matic Zdroj: Mercedes-Benz AG

Mercedes-Benz 4Matic | Zdroj: Mercedes-Benz AG

Mercedes-Benz 4Matic Zdroj: Mercedes-Benz AG

Mercedes-Benz 4Matic | Zdroj: Mercedes-Benz AG

Za svou první čtyřkolku značka považuje vůz Dernburg-Wagen, tehdy ještě pod značkou Daimler. Zdroj: Mercedes-Benz AG
Stál za ním Paul Daimler, nejstarší syn Gottlieba Daimlera, a šlo o velmi zajímavý stroj na nákladním podvozku. Poháněl ho čtyřválec o objemu 6,8 litru s výkonem 26 kW při 800 otáčkách za minutu, síla motoru šla skrze čtyřstupňovou převodovku se zpátečkou na konstrukčně shodné nápravy díky dvojici hřídelů. Zdroj: Mercedes-Benz AG
Aby toho nebylo málo, vůz měl i řízení všech kol – také ten dnes stále častěji najdeme u osobních vozidel. Zdroj: Mercedes-Benz AG
Druhá generace pohonu 4Matic byla nasazena do třídy E generace W210 s šestiválcovými motory řady M112, konkrétně verzí E 280 4Matic a E 320 4Matic. Zdroj: Mercedes-Benz AG
14
Fotogalerie

Před 25 lety se představila druhá generace čtyřkolky 4Matic od Mercedesu. Byla jednodušší a spolehlivější

V roce 1997 přišla druhá generace pohonu všech kol pro vozy s hvězdou ve znaku. Poprvé byla nasazena v „masařce“ W210.

Pokud se bavíme o historii Mercedesů s pohonem všech kol, začít musíme už v roce 1907 a pod jiným názvem. Za svou první čtyřkolku značka považuje vůz Dernburg-Wagen, tehdy ještě pod značkou Daimler. Stál za ním Paul Daimler, nejstarší syn Gottlieba Daimlera, a šlo o velmi zajímavý stroj na nákladním podvozku.

Vůz poháněl čtyřválec o objemu 6,8 litru a výkonu 26 kW v 800 otáčkách za minutu. Síla motoru šla skrze čtyřstupňovou převodovku se zpátečkou na konstrukčně shodné nápravy díky dvojici hřídelů. Aby toho nebylo málo, vůz měl i řízení všech kol – také ten dnes stále častěji najdeme u osobních vozidel.

V moderní éře se čtyřkolka u osobních vozů (nepočítáme Unimogy a třídu G) poprvé objevuje s generací W124 v roce 1987. Šlo o poměrně složitý systém s rozvodovkou a dvěma spojkami, díky nimž bylo možné pohánět pouze zadní kola, nebo obě nápravy s poměrem 35:65 či 50:50. Nechyběla uzávěra zadního diferenciálu, přední byl otevřený. Pohon byl řízen skrze ABS a senzor natočení volantu, nevykazoval ale dobrou spolehlivost a proto zmizel z nabídky v roce 1993.

Druhá generace 4Maticu měla svou premiéru na přehlídce AutoRAI v Amsterdamu začátkem února roku 1997. Nasazena byla do třídy E generace W210 s šestiválcovými motory řady M112, konkrétně verzí E 280 4Matic a E 320 4Matic. Stálý pohon všech kol detekoval prokluz kol díky systému 4ETS a ta přibrzďoval do takové míry, než srovnala rozdíl v rychlosti otáčení s ostatními koly v daném poměru.

V dobových testech motoristických magazínů si druhá generace pohonu všech kol od Mercedes-Benzu vysloužila chválu. Oproti předchozí verzi pomáhala rychle a ne až když kola opravdu hodně prokluzovala.

Mercedes-Benz

Mercedes-Benz je německý výrobce automobilů, autobusů, užitkových a nákladních vozů. Patří do skupiny Daimler AG.

Historie sahá až do roku 1886. Poprvé byla značka Mercedes použita na automobilu v roce 1901, jako Mercedes-Benz v roce 1926.

Mercedes-Benz třídy A • Mercedes-Benz třídy C • Mercedes-Benz třídy E • Mercedes-Benz třídy S • Mercedes-Benz CLA • Mercedes-Benz GLC • Mercedes-Benz GLB-SUV

Doporučujeme

Články odjinud