Rozhodnutí o stavbě vozu padlo již v srpnu roku 1996, kdy došlo k podpisu smlouvy s britskými specialisty Prodrive. První testy proběhly začátkem července roku 1998, kdy Octavii WRC na testovací trati zkoušel německý pilot Armin Schwarz, který je s tímto českým závoďákem neodmyslitelně spjat. Zdroj: Škoda Auto

Rozhodnutí o stavbě vozu padlo již v srpnu roku 1996, kdy došlo k podpisu smlouvy s britskými specialisty Prodrive. První testy proběhly začátkem července roku 1998, kdy Octavii WRC na testovací trati zkoušel německý pilot Armin Schwarz, který je s tímto českým závoďákem neodmyslitelně spjat. | Zdroj: Škoda Auto

První start přišel na Rally Monte Carlo – na trať nastoupily posádky Schwarz – Hiemer a české duo Sibera – Gross. A byla to katastrofa. Schwarzova Octavia s registrační značkou MBS 94-06 se vinou technických komplikací se spojkou nedostala ani na startovní rampu, Siberův stroj se značkou MBS 94-08 skončil kousek za startem kvůli problému s posilovačem řízení.  Zdroj: Škoda Auto

První start přišel na Rally Monte Carlo – na trať nastoupily posádky Schwarz – Hiemer a české duo Sibera – Gross. A byla to katastrofa. Schwarzova Octavia s registrační značkou MBS 94-06 se vinou technických komplikací se spojkou nedostala ani na startovní rampu, Siberův stroj se značkou MBS 94-08 skončil kousek za startem kvůli problému s posilovačem řízení.  | Zdroj: Škoda Auto

Neslavně to dopadlo i následující TAP Rallye de Portugal, kde druhé auto tentokrát krotila posádka Triner – Hůlka. V deváté rychlostní zkoušce oba vozy odstoupily kvůli spojce. A to samé na Katalánské rallye, kde obě Octavie rovněž odstoupily. Zdroj: Škoda Auto

Neslavně to dopadlo i následující TAP Rallye de Portugal, kde druhé auto tentokrát krotila posádka Triner – Hůlka. V deváté rychlostní zkoušce oba vozy odstoupily kvůli spojce. A to samé na Katalánské rallye, kde obě Octavie rovněž odstoupily. | Zdroj: Škoda Auto

Na Rally Acropolis se konečně zadařilo – Schwarz dojel dvanáctý, Triner hned za ním. Na Finské rally Schwarz těžce havaroval, Triner dovezl svůj vůz do cíle na čtrnáctém místě. Zdroj: Škoda Auto

Na Rally Acropolis se konečně zadařilo – Schwarz dojel dvanáctý, Triner hned za ním. Na Finské rally Schwarz těžce havaroval, Triner dovezl svůj vůz do cíle na čtrnáctém místě. | Zdroj: Škoda Auto

Italská Rally Sanremo znamenala pro Schwarze opět další odstoupení kvůli závadě na řízení, Triner dojel třiadvacátý – byl to mimochodem jeho poslední závod ve světovém šampionátu.  Zdroj: Škoda Auto

Italská Rally Sanremo znamenala pro Schwarze opět další odstoupení kvůli závadě na řízení, Triner dojel třiadvacátý – byl to mimochodem jeho poslední závod ve světovém šampionátu.  | Zdroj: Škoda Auto

V posledním klání tohoto ročníku MS jej nahradil Belgičan Bruno Thiry, který Octavii WRC dovedl do cíle na senzačním čtvrtém místě. Schwarz svou smolnou sezonu zakončil odstoupením kvůli utrženému kolu. Zdroj: Škoda Auto

V posledním klání tohoto ročníku MS jej nahradil Belgičan Bruno Thiry, který Octavii WRC dovedl do cíle na senzačním čtvrtém místě. Schwarz svou smolnou sezonu zakončil odstoupením kvůli utrženému kolu. | Zdroj: Škoda Auto

V následující sezoně byl Škodováckou „dvojkou“ španělský pilot Luís Climent s navigátorem Alexem Romanim. Schwarzovým nejlepším umístěním bylo páté místo na Rally Acropolis, což také znamenalo první a jediné dva body v ročníku 2000, který ovládl Marcus Grönholm.  Zdroj: Škoda Auto

V následující sezoně byl Škodováckou „dvojkou“ španělský pilot Luís Climent s navigátorem Alexem Romanim. Schwarzovým nejlepším umístěním bylo páté místo na Rally Acropolis, což také znamenalo první a jediné dva body v ročníku 2000, který ovládl Marcus Grönholm.  | Zdroj: Škoda Auto

Pro Octavii WRC byl rok 2000 významný na domácí scéně, Mistrovství České Republiky v rallye s ní ovládl tehdy čtyřiadvacetiletý Roman Kresta. Šlo o první z jeho celkových pěti mistrovských titulů. Zdroj: Škoda Auto

Pro Octavii WRC byl rok 2000 významný na domácí scéně, Mistrovství České Republiky v rallye s ní ovládl tehdy čtyřiadvacetiletý Roman Kresta. Šlo o první z jeho celkových pěti mistrovských titulů. | Zdroj: Škoda Auto

V ročníku 2001 Octavia WRC poprvé dojela „na bedně“ – a to rovnou na náročné Rally Safari. Schwarz byl třetí, celkově se v poháru jezdců umístil na 12. pozici z čtyřiadvaceti pilotů, kteří bodovali.  Zdroj: Škoda Auto

V ročníku 2001 Octavia WRC poprvé dojela „na bedně“ – a to rovnou na náročné Rally Safari. Schwarz byl třetí, celkově se v poháru jezdců umístil na 12. pozici z čtyřiadvaceti pilotů, kteří bodovali.  | Zdroj: Škoda Auto

Za zmínku stojí kuriozní nehoda na Rally Argentina, kdy se na auta čekající na časovou kontrolu převrátila hasičská cisterna. Obě Octavie byly těžce poškozeny a vážné zranění utrpěl manažer Jens Pohlmann. Zdroj: Škoda Auto

Za zmínku stojí kuriozní nehoda na Rally Argentina, kdy se na auta čekající na časovou kontrolu převrátila hasičská cisterna. Obě Octavie byly těžce poškozeny a vážné zranění utrpěl manažer Jens Pohlmann. | Zdroj: Škoda Auto

Pro rok 2002 Škoda nasazuje piloty Gardemeistera a Erikssona. Ve třetím autě se měli střídat Roman Kresta a Stig Blomqvist. Zajímavostí je, že v továrním týmu jezdily rovnou dvě navigátorky – Tina Thörner s Erikssonem, Anna Goni s Blomqvistem. Body Škoda získala v Argentině, Keni a Austrálii, v poháru konstruktérů byla opět předposlední.  Zdroj: Škoda Auto

Pro rok 2002 Škoda nasazuje piloty Gardemeistera a Erikssona. Ve třetím autě se měli střídat Roman Kresta a Stig Blomqvist. Zajímavostí je, že v továrním týmu jezdily rovnou dvě navigátorky – Tina Thörner s Erikssonem, Anna Goni s Blomqvistem. Body Škoda získala v Argentině, Keni a Austrálii, v poháru konstruktérů byla opět předposlední.  | Zdroj: Škoda Auto

Ročník 2003 znamenal pro tým Škoda Motorsport generační obměnu – Octavia WRC Evo3 jela ve světovém šampionátu pod jeho křídly naposledy na Kyperské rally, poté ji nahradila zbrusu nová Fabia WRC. V soukromých rukou ale Octavia v šampionátu jezdila až do roku 2009. Zdroj: Škoda Auto

Ročník 2003 znamenal pro tým Škoda Motorsport generační obměnu – Octavia WRC Evo3 jela ve světovém šampionátu pod jeho křídly naposledy na Kyperské rally, poté ji nahradila zbrusu nová Fabia WRC. V soukromých rukou ale Octavia v šampionátu jezdila až do roku 2009. | Zdroj: Škoda Auto

Dle pravidel WRC měla Octavia WRC přeplňovaný dvoulitr s výkonem 221 kW (300 k) při 5000 ot./min. a ve své vrcholné formě až 600 Nm točivého momentu. Vážila 1230 kilogramů a na 100 km/h zrychlila za 4,6 sekundy.  Zdroj: Škoda Auto

Dle pravidel WRC měla Octavia WRC přeplňovaný dvoulitr s výkonem 221 kW (300 k) při 5000 ot./min. a ve své vrcholné formě až 600 Nm točivého momentu. Vážila 1230 kilogramů a na 100 km/h zrychlila za 4,6 sekundy.  | Zdroj: Škoda Auto

 I přes počáteční problémy na ni Armin Schwarz vzpomíná jako na mimořádně odolné auto, které sice v určitých podmínkách nebylo nejrychlejší, ale jelo vždy, když to bylo zapotřebí. Zdroj: Škoda Auto

 I přes počáteční problémy na ni Armin Schwarz vzpomíná jako na mimořádně odolné auto, které sice v určitých podmínkách nebylo nejrychlejší, ale jelo vždy, když to bylo zapotřebí. | Zdroj: Škoda Auto

Jistou „lenost“ Octavie WRC připouští i Toni Gardemeister, nicméně dodává, že v jeho rukou šlo o dotažené auto, které se dobře řídilo. Zdroj: Škoda Auto

Jistou „lenost“ Octavie WRC připouští i Toni Gardemeister, nicméně dodává, že v jeho rukou šlo o dotažené auto, které se dobře řídilo. | Zdroj: Škoda Auto

Škoda Octavia WRC Zdroj: Škoda Auto

Škoda Octavia WRC | Zdroj: Škoda Auto

Škoda Octavia WRC Zdroj: Škoda Auto

Škoda Octavia WRC | Zdroj: Škoda Auto

Škoda Octavia WRC Zdroj: Škoda Auto

Škoda Octavia WRC | Zdroj: Škoda Auto

Škoda Octavia WRC Zdroj: Škoda Auto

Škoda Octavia WRC | Zdroj: Škoda Auto

Škoda Octavia WRC Zdroj: Škoda Auto

Škoda Octavia WRC | Zdroj: Škoda Auto

Škoda Octavia WRC Zdroj: Škoda Auto

Škoda Octavia WRC | Zdroj: Škoda Auto

Škoda Octavia WRC Zdroj: Škoda Auto

Škoda Octavia WRC | Zdroj: Škoda Auto

Škoda Octavia WRC Zdroj: Škoda Auto

Škoda Octavia WRC | Zdroj: Škoda Auto

Škoda Octavia WRC Zdroj: Škoda Auto

Škoda Octavia WRC | Zdroj: Škoda Auto

Škoda Octavia WRC Zdroj: Škoda Auto

Škoda Octavia WRC | Zdroj: Škoda Auto

Škoda Octavia WRC Zdroj: Škoda Auto

Škoda Octavia WRC | Zdroj: Škoda Auto

Škoda Octavia WRC Zdroj: Škoda Auto

Škoda Octavia WRC | Zdroj: Škoda Auto

Škoda Octavia WRC Zdroj: Škoda Auto

Škoda Octavia WRC | Zdroj: Škoda Auto

Škoda Octavia WRC Zdroj: Škoda Auto

Škoda Octavia WRC | Zdroj: Škoda Auto

Škoda Octavia WRC Zdroj: Škoda Auto

Škoda Octavia WRC | Zdroj: Škoda Auto

Škoda Octavia WRC Zdroj: Škoda Auto

Škoda Octavia WRC | Zdroj: Škoda Auto

Škoda Octavia WRC Zdroj: Škoda Auto

Škoda Octavia WRC | Zdroj: Škoda Auto

Škoda Octavia WRC Zdroj: Škoda Auto

Škoda Octavia WRC | Zdroj: Škoda Auto

Škoda Octavia WRC Zdroj: Škoda Auto

Škoda Octavia WRC | Zdroj: Škoda Auto

Škoda Octavia WRC Zdroj: Škoda Auto

Škoda Octavia WRC | Zdroj: Škoda Auto

Škoda Octavia WRC Zdroj: Škoda Auto

Škoda Octavia WRC | Zdroj: Škoda Auto

Škoda Octavia WRC Zdroj: Škoda Auto

Škoda Octavia WRC | Zdroj: Škoda Auto

Škoda Octavia WRC Zdroj: Škoda Auto

Škoda Octavia WRC | Zdroj: Škoda Auto

Škoda Octavia WRC Zdroj: Škoda Auto

Škoda Octavia WRC | Zdroj: Škoda Auto

Škoda Octavia WRC Zdroj: Škoda Auto

Škoda Octavia WRC | Zdroj: Škoda Auto

Škoda Octavia WRC Zdroj: Škoda Auto

Škoda Octavia WRC | Zdroj: Škoda Auto

Škoda Octavia WRC Zdroj: Škoda Auto

Škoda Octavia WRC | Zdroj: Škoda Auto

Škoda Octavia WRC Zdroj: Škoda Auto

Škoda Octavia WRC | Zdroj: Škoda Auto

Škoda Octavia WRC Zdroj: Škoda Auto

Škoda Octavia WRC | Zdroj: Škoda Auto

Škoda Octavia WRC Zdroj: Škoda Auto

Škoda Octavia WRC | Zdroj: Škoda Auto

Škoda Octavia WRC Zdroj: Škoda Auto

Škoda Octavia WRC | Zdroj: Škoda Auto

Škoda Octavia WRC Zdroj: Škoda Auto

Škoda Octavia WRC | Zdroj: Škoda Auto

Škoda Octavia WRC Zdroj: Škoda Auto

Škoda Octavia WRC | Zdroj: Škoda Auto

První start přišel na Rally Monte Carlo – na trať nastoupily posádky Schwarz – Hiemer a české duo Sibera – Gross. A byla to katastrofa. Schwarzova Octavia s registrační značkou MBS 94-06 se vinou technických komplikací se spojkou nedostala ani na startovní rampu, Siberův stroj se značkou MBS 94-08 skončil kousek za startem kvůli problému s posilovačem řízení.  Zdroj: Škoda Auto
Neslavně to dopadlo i následující TAP Rallye de Portugal, kde druhé auto tentokrát krotila posádka Triner – Hůlka. V deváté rychlostní zkoušce oba vozy odstoupily kvůli spojce. A to samé na Katalánské rallye, kde obě Octavie rovněž odstoupily. Zdroj: Škoda Auto
Na Rally Acropolis se konečně zadařilo – Schwarz dojel dvanáctý, Triner hned za ním. Na Finské rally Schwarz těžce havaroval, Triner dovezl svůj vůz do cíle na čtrnáctém místě. Zdroj: Škoda Auto
Italská Rally Sanremo znamenala pro Schwarze opět další odstoupení kvůli závadě na řízení, Triner dojel třiadvacátý – byl to mimochodem jeho poslední závod ve světovém šampionátu.  Zdroj: Škoda Auto
48
Fotogalerie

Před 25 lety poprvé startovala Octavia WRC. Začátek byl katastrofa, ale na rallye válí dodnes

Soutěžní speciál pro vrcholnou kategorii motorsportu dopadl při své premiéře neslavně, přesto si ho jezdci oblíbili.

V roce 1997 je do světového šampionátu v rallye zavedena nová kategorie World Rally Car, která měla nahradit skupinu A. Dle pravidel mohly soutěžní speciály vycházet z vozů, kterých bylo sériově vyrobeno nejméně 2500 kusů, dále pak musely mít nejvýše dvoulitrový přeplňovaný motor, pohon všech kol, hmotnost minimálně 1230 kg a tak dále.

Pro škodováky byla stavba speciálu pro vrcholnou kategorii něčím zcela novým, na vývoj ale měli docela dost času, protože rozhodnutí o vývoji závodní Octavie padlo už v srpnu roku 1996. Testování začalo v červenci roku 1998, v lednu 1999 se pak dvojice soutěžních aut pod továrním týmem dostavila na první podnik sezony – slavnou Rallye Monte Carlo.

Záměrně nepíšeme, že se oba vozy postavily na start – kus s posádkou Schwarz – Hiemer se kvůli selhání spojky nedostal ani na startovní rampu, posádka Sibera – Gross zase odstoupila již v první erzetě kvůli problémům s posilovačem řízení. Ani jeden z dvojice vozů neviděl cíl i v následujících dvou podnicích, portugalské a katalánské rallye.

V druhé polovině sezony se vedlo o něco lépe a v posledním podniku, tedy britské rallye, si Škoda Motorsport spravila chuť čtvrtým místem Belgičana Bruna Thiryho. Pro úplnost připomeňme, že se tovární tým účastnil jen poloviny z čtrnácti rallye ročníku 1999.

I když Octavia WRC za celou svou kariéru nevyhrála jediný podnik světového šampionátu, jezdci se o ní vyjadřovali s úctou. Didier Auriol ji považoval za stabilní, silný a spolehlivý vůz, stabilitu chválil i Toni Gardemeister. Armin Schwarz vzpomínal, že Octavia nebyla záludná, příjemně se ovládala a fantasticky řídila. Od jezdců ale často zaznívala kritika ohledně délky, což činilo problémy v klikatých a technických úsecích.

Dle statistik webu eWRC existovalo 25 exemplářů. Dva byly zničeny, 18 je neaktivních a 5 stále aktivních. Letos už si jeden exemplář stačil začátkem ledna střihnout norskou akci Smådølsprinten, kde verze Octavia WRC Evo3 s pilotem Espenem Ytreland Ruudem dojela na celkovém třetím místě.

Škoda Octavia

Škoda Octavia je nejprodávanější automobil v ČR a současně nejprodávanější model značky Škoda. V roce 2020 byla uvedena na trh Octavia IV – čtvrtá generace novodobé Octavie, tentokrát se čtyřmi variantami pohonů: spalovací motor, mild-hybrid, plug-in hybrid a stlačený zemní plyn.

Ceny a výbava • První jízda Škody Octavia RS iV • Škoda Octavia Scout • Hybridní modely • Škoda Octavia RS • Test Škoda Octavia 2.0 TDI Evo

Doporučujeme

Články odjinud