První veřejná zkušební jízda pražských autodrožek proběhla 7. září roku 1907 za účasti náměstka primátora dr. Štycha, do ostrého provozu pro veřejnost šly o rok později. Výtěžek z jízdného z prvního dne dostali městští chudí. Již 9. října roku 1907 zakoupil další dva vozy L&K C2 plzeňský drožkář Jan Pitlík. Zdroj: Škoda Auto

První veřejná zkušební jízda pražských autodrožek proběhla 7. září roku 1907 za účasti náměstka primátora dr. Štycha, do ostrého provozu pro veřejnost šly o rok později. Výtěžek z jízdného z prvního dne dostali městští chudí. Již 9. října roku 1907 zakoupil další dva vozy L&K C2 plzeňský drožkář Jan Pitlík. | Zdroj: Škoda Auto

Otevřenou autodrožku L&K B2 poháněl vodou chlazený dvouválec s objemem 1595 cm3 a výkonem 8,8 kW (12 k), s nímž osmisetkilový vůz zvládal až 45 km/h. Model C2 disponoval motorem o objemu 2281 cm3 a 10,3 kW (14 k). Zdroj: Škoda Auto

Otevřenou autodrožku L&K B2 poháněl vodou chlazený dvouválec s objemem 1595 cm3 a výkonem 8,8 kW (12 k), s nímž osmisetkilový vůz zvládal až 45 km/h. Model C2 disponoval motorem o objemu 2281 cm3 a 10,3 kW (14 k). | Zdroj: Škoda Auto

Provozování taxislužby bylo u nás již před sto lety koncesovanou živností, v roce 1912 ji v Praze mělo 23 provozovatelů. Na snímku z února 1913 vidíme stanoviště autodrožek na Václavském náměstí. Zdroj: Škoda Auto

Provozování taxislužby bylo u nás již před sto lety koncesovanou živností, v roce 1912 ji v Praze mělo 23 provozovatelů. Na snímku z února 1913 vidíme stanoviště autodrožek na Václavském náměstí. | Zdroj: Škoda Auto

Vůz taxi Škoda 1200 v roce 1956 na třídě Vítězného února - nyní (opět) Wilsonova ulice. Zdroj: Fortepan

Vůz taxi Škoda 1200 v roce 1956 na třídě Vítězného února - nyní (opět) Wilsonova ulice. | Zdroj: Fortepan

Vůz Taxi FSO Warszawa v roce 1965 na Staroměstském náměstí. Zdroj: Fortepan

Vůz Taxi FSO Warszawa v roce 1965 na Staroměstském náměstí. | Zdroj: Fortepan

Vozy Taxi se často soustředily na místa navštěvovaná zahraničními turisty. Pro taxikáře šlo o způsob jak si opatřit zahraniční měnu. Zdroj: Fortepan

Vozy Taxi se často soustředily na místa navštěvovaná zahraničními turisty. Pro taxikáře šlo o způsob jak si opatřit zahraniční měnu. | Zdroj: Fortepan

Vůz taxi Chrysler 180 v roce 1978, Donská ulice - roh Krymské ulice, v pozadí domy Slovenské ulice. Zdroj: Fortepan

Vůz taxi Chrysler 180 v roce 1978, Donská ulice - roh Krymské ulice, v pozadí domy Slovenské ulice. | Zdroj: Fortepan

Taxi vůz GAZ-24 ve filmu Kamarád do deště. Zdroj: IMCDB

Taxi vůz GAZ-24 ve filmu Kamarád do deště. | Zdroj: IMCDB

Taxi vůz GAZ-24 ve filmu Kamarád do deště. Zdroj: IMCDB

Taxi vůz GAZ-24 ve filmu Kamarád do deště. | Zdroj: IMCDB

Otevřenou autodrožku L&K B2 poháněl vodou chlazený dvouválec s objemem 1595 cm3 a výkonem 8,8 kW (12 k), s nímž osmisetkilový vůz zvládal až 45 km/h. Model C2 disponoval motorem o objemu 2281 cm3 a 10,3 kW (14 k). Zdroj: Škoda Auto
Provozování taxislužby bylo u nás již před sto lety koncesovanou živností, v roce 1912 ji v Praze mělo 23 provozovatelů. Na snímku z února 1913 vidíme stanoviště autodrožek na Václavském náměstí. Zdroj: Škoda Auto
Vůz taxi Škoda 1200 v roce 1956 na třídě Vítězného února - nyní (opět) Wilsonova ulice. Zdroj: Fortepan
Vůz Taxi FSO Warszawa v roce 1965 na Staroměstském náměstí. Zdroj: Fortepan
9
Fotogalerie

Před 115 lety vyjely v Praze první autodrožky. Koukněte na dobové fotky z historie taxislužby

Automobily se stejně jako v mnoha jiných odvětvích začaly počátkem minulého století prosazovat i ve smluvní osobní dopravě. Jak to u nás celé začalo?

Dne 7 září roku 1907 vyjely do pražských ulic první automobilní drožky. Šlo o čtyři vozy Laurin & Klement typů B2 a C2, osazené mechanickými taxametry a se stanovišti u Prašné brány, na Ferdinandově (od roku 1919 Národní) třídě, Václavském náměstí a u státního nádraží Praha – pozdějšího Masarykova. Spuštění služby předcházela výstavka mladoboleslavské značky na pražském autosalonu, kde prezentovala „automobilní drožku taxametrovou s motorem 10/12 HP, kterou právě firma tato chce v Praze zavésti.“

Otevřenou autodrožku poháněl vodou chlazený dvouválec s objemem 1595 cm3 a výkonem 8,8 kW (12 k), s nímž osmisetkilový vůz zvládal až 45 km/h. Model C2, nasazený později téhož roku, disponoval motorem o objemu 2281 cm3 a 10,3 kW (14 k). První veřejná zkušební jízda pražských autodrožek proběhla za účasti náměstka primátora dr. Štycha, do ostrého provozu pro veřejnost šly o rok později. Výtěžek z jízdného z prvního dne dostali městští chudí. Již 9. října roku 1907 zakoupil další dva vozy L&K C2 plzeňský drožkář Jan Pitlík.

Vozy Laurin & Klement se později uplatnily i ve Vídni, Paříži, Budapešti nebo Sankt Petěrburgu. V roce 1919 již bylo v provozu okolo čtyřiceti autodrožek, jejichž počet do roku 1925 narostl na více než desetinásobek. Během hospodářské krize let třicátých zažívali drožkáři těžké časy, dle dobového tisku jejich služeb tehdy využívali hlavně pražští židé, Němci, cizinci a překupníci. Po druhé světové válce, během níž byl tento typ dopravy extrémně omezen, bylo v roce založeno 1947 družstvo Taxi, po únoru 1948 pak vzniká Autoslužba hlavního města Prahy.

Od 1. ledna roku 1962 byly městské taxislužby zařazeny pod Dopravní podnik společně s půjčovnou osobních automobilů. Ředitelství taxislužby sídlilo v Trojické ulici ve funkcionalistických patrových garážích Pod Slovany, kde měli taxikáři servis, myčku nebo i kantýnu. V druhé polovině dvacátého století byly také do taxíků zaváděny radiostanice, aby řidiči nemuseli spoléhat na veřejné telefonní automaty. V roce 1989 byl založen státní podnik Taxi Praha, který skončil již v roce 1991. Poté začínají taxislužby provozovat výhradně soukromé firmy a jednotlivci.

Škoda

Škoda Auto je největší česká automobilka. Vychází ze společnosti Laurin & Klement založené v roce 1895, od roku 1990 je součástí skupiny Volkswagen Group.

Škoda Fabia • Škoda ScalaŠkoda Rapid • Škoda Octavia  Škoda Superb • Škoda Yeti • Škoda Kodiaq • Škoda Citigo • Škoda Kamiq • Škoda Karoq • Škoda Enyaq iV

Doporučujeme

Články odjinud