Pražský okruh se prodraží o drobných 33,5 miliardy

31 komentářů

Jarda
28. srpna • 10:57

koukam, desitky miliard sem, desitky miliard tam...a pak Topolanek place v televizi ze je nutna reforma. Ano, ale nikoli prijmu ale vydaju. Tyhle derave necky se nenaplni tim ze se do nich bude nalivat cim dal tim vic :-(

Aloha
28. srpna • 14:16

Hele chytraku a za ci vlady se to asi zacalo stavet;-)B-]

got
28. srpna • 13:55

tak reformu bych sem nepletl, ta je víc než nutná, pač výdaje na důchodce a nezaměstnané představuje cca 80% státního rozpočtu, a není na to z čeho brát, leda to proúvěrovat po vzoru socanů, a tím si "na splátky" koupit nemalou masu voličů...
faktem ovšem je, že česká republika má velice mizernou efektvitu investovaných státních peněz, ale vše je v pořádku v rámci zákona...

LOL
28. srpna • 15:45

reformu (alespoň tedy ten "batoh") bych sem pletl, protože neřeší to o čem píšeš ty. A vláda místo aby šetřila, spíše peníze nesmyslně přisypává..

Ghostyx
28. srpna • 10:30

Na to je jenom jedna jedina pomoc: stat musi zavest pevne ceny dle zapadniho vzoru pri obdobnych terennich podminkach... a smejdi nenazrany maji po ptakach. ;-) Ale je videt, ze neni vule neco takoveho prosadit, proc asi? :-D

LOL
28. srpna • 14:56

no a pak se to udělá jednoduše - místo asfaltu ti tam dají obarvenou drť pro truhlíčky domácích mazlíčků (a dost možná i s hovínky). :-P Čéská člófěk, fyčůraná člófěk! :-/

johulaw
28. srpna • 9:23

nemyslim ze ste na tom tak zle...je to bezny trend aj u nas...:)

Peugeotak
28. srpna • 9:52

Nojo ale my bychom rádi na západ, ne na východ...:-D

MAK
28. srpna • 10:40

No to je otázka, jestli to na východě není lepší. Kolem Moskvy jsou 3 dokončené okruhy, vnitřní má min. 3 pruhy pro každý směr, dva vnější mají min. 4 pruhy pro každý směr a nyní se začal stavět čtvrtý okruh. Praha se zatím nezmohla ani na jeden... 3-[

portio
28. srpna • 16:21

moskva ma 10mil. a mestskej okruh v praze je z velky casti hotovej

Ghostyx
28. srpna • 21:08

To se hochu docela pletes... V Praze jsou z okru zatim vyuzivany pouze 2 funkcni casti: zapadni vedouci od Barrandova az na vypadovku na Slany a letiste a vychodni vedouci od vypadovky na Kolin k Cernaku, jinak z okruhu nestoji zhola nic... B-] Jizni spojku a Prumyslovou vynech, to neni okruh, ale bezna viceprouda komunikace uvnitr mesta... ;-)

Alfons
28. srpna • 9:01

Omlouváme se čtenářům že po zadání adresy www.autorevue.cz jste si přečetli článek z www.blesk.cz :)

neodborník
28. srpna • 9:25

Také chci požádat pana Jandu (dle slovníku) o podložení tvrzení v článku KONKRÉTNÍMI čísly. Pojem "konkrétně" se mi líbí čím dál víc, dost často "odborníkům" zavírá ústa, případně blokuje klávesnici.

PV
28. srpna • 11:01

Staci si vzit delku useku a cenu a spocitat si na kolik vyjde 1 km obchvatu (to v clanku BYLO - konkretne) . Srovnat tuto cenu s podobnymi obchvaty jinde (pokud mozno na zapad od toho naseho Absurdistanu).
Co jeste konkretnejsiho tady proboha chcete - porovnanim cisel zjistite, jak draho se u nas stavi.
Co je ale zarazejici je fakt, ze VYHRAJETE soutez a pak cenu skoro 2x zvednete - TO je bordel!
Pokud nekdo nepochopil TUTO skutecnost a chce " podložení tvrzení v článku KONKRÉTNÍMI čísly" tak ma problem pochopit psany text. :-D
PV

Alfons
28. srpna • 11:25

Asi takhle, co chci si najdu jinde.) Takovýchto článků lze napsat 5 denně a mistr na podobné články je zmíněný blesk. Napsat něco bez nejmenších podkladů nepůsobí moc věrohodně. Stejně tak porovnání ceny se zahraničím není tak jednoduché jak se z tohohle článku dá usuzovat.
Jinak si samozřejmě nedělám iluze že je vše čisté:) Ale tenhle jen článek naznačuje že ti co v tom jedou se novinářů bát nemusí:)

Radek O.
28. srpna • 11:49

chcete konkrétnosti?http://www.autorevue.cz/default.aspx?section=17&server=1&article=10963Dálnice D8 - 808 mil/kmNorská dálnice E39 - jde kolem pobřeží - tunely, mosty přes fjordy atd. - 252 mil/km
Jinak v Autorevue nepracuje žádný novinář a ani žurnalista. Nehrajeme si na ivestigativní médium ala iDnes, Na vlastní oči apod, tedy na média, která káži vodu a pijou víno.

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
Vavroch
28. srpna • 15:06

Aspoň nějaká data, nicméně zde bych uvítal více informací, týkajících se především:
Co je do ceny norské dálnice započteno? Je včetně údržby? Jak je to se zpoplatněním průjezdů?
Na jakém geologickém základu je dálnice postavena? Jaké má parametry? Jsou započteny výkupy pozemků?Samozřejmě cena našich dálnic je vysoká, ale nevím, zdali jsou rozdíly tak výrazné, pokud vezmem v potaz i další okolnosti. Že zde bují korupce, to je prostě neoddiskutovatelný fakt, na ten bych to ale celé nesváděl.
Takový článek poté působí značně amatérsky a nenávistně.

Alfons
28. srpna • 12:40

Prosím nebudem tu načínat dlouhou nikam nevedoucí diskuzi:) Vyjádřil jsem názor na kvalitu tohoto článku a to nemůže změnit to že někde existuje jiný obsáhlejší i když kvalitativně stejně neurčitý. Berte mé reakce jako nespokojenost s Vaší prací a je jen na Vás zda-li se zamyslíte nad kvalitou obsahu nebo jde jen o čárku za vydaný článek.

Ráďa
28. srpna • 13:09

Možná je to pouze čárka za vydaný článek. Ale náhodou aspoň tématem i názorem trefil hřebík na hlavičku. Je škoda aby se o tom nevědělo a nediskutovalo se nad tím.

Alfons
28. srpna • 13:39

Jistě diskutovat se může, ale změní to něco? Tenhle článek je spekulace že to tak je. Není zde nic o tom jak se počítá cena km dálnice u nás a jinde, co se do ní započítává co už ne a jestli je stejná metodika i u porovnávaných zemí, jestli je stejná kvalita prací atd. I v té zmiňované studii se uvádí že u nás se staví "i" dvakrát dráž, to přece neznamená že vždy a všude. Stejně tak navýšení ceny. Jestli byl dodavatel vybrán na základě územního řízení nebyli vyřešeny všechny detaily a kolikrát ani požadavky. Ale autor je natolik "schopný" aby bez těchto základních věcí vše odsoudil..... a najdou se lidi co ještě zatleskají... ano takto se hraje na city a lidskou hloupost...Jistě není vše čisté, ale mít v tom prsty tak se nad tímhle článkem lámu smíchy:)

Radek O.
28. srpna • 15:10

Mohu jenom dodat jednu věc k tématu, která je přímo z praxe. Je to sice ukázka, jak to chodí na Slovensku, ale shodně to funguje i u nás. Poté, co se vypracuje určitý plán silnice, se začne vybírat firma, která to postaví. Do výběrového řízení se zapojí kolosy ala Skanska atd. a také velký počet malých firem, které často nabízejí nižší cenu při stejných termínech a kvalitě.Jenže do pravidel tendru se nasadí třeba požadavek, že firma, která má stavbu provést musí mít ve svém vlastnictví určitý počet určité techniky. Např. 20 těžkých nákladních sklápěčů. I když jsou schopny mít k disozici na základě pronájmu tyto stroje i jiné firmy, nevyhoví požadavku pravidel tím, že tyto stroje nevlastní, byť je běžně používají.Ve výsledku tak vyhoví jenom ty 3 firmy, které staví všechno, protože tyto stroje vlastní. Výběrové řízení pak probíhá dle jasných pravidel, které nikdo neporušil, Jenže jsou od počátku nastaveny tak, že vyhoví jenom vybrané společnosti.Tento princip fungování znám velmi dobře, jelikož s dvěmi společnostmi, které staví u nás a v Sk většinu dálnic a podobných silnic máme určité obchodní vztahy a pronajímáme jim techniku.Možná byste uvítal, kdyby vznikl investigativní článek na toto téma, ale já se na toto necítím. Nejsem žurnalista, jak si ho asi představujete, já jsem redaktor a v tom je velký rozdíl.

Bob
28. srpna • 23:43

Se mi zdá, že tady s tebou diskutují snad ty stavební firmy ...
Nebo u nás už zdvojnásobení ceny bez dalšího výběrového řízení nikomu nevadí?

Radek O.
28. srpna • 15:05

Cena dálnice se počítá takto: celkové náklady/kilometry = cena za kilometr dálniceNení žádným tajemstvím, že 1 km u nás stojí výrazně více, než v okolních státech, kde je např. cena práce daleko vyšší. Pokud tedy vezmeme, že materiál bude stát +- stejně, cena práce je v Německu, Norsku atd. i 4x vyšší, proč pak stojí 1 km dálnice více?

Alfons
28. srpna • 15:28

A co se do té dálnice ještě počítá? Výkup pozemků, nebo je placen z jiného fondu. Přeložky inženýrských sítí? Nebo to jde na vrub provozovatele? Co úprava okolních komunikací, jde to z ceny dálnice nebo z fondu oprava? atd, těch problémů (otázek) je stovky a já na všechny otázky odpověď neznám... Vy možná ano. Stejně tak nevím zda je tohle ve všech porovnávaných zemích řešeno stejně.
Stejně tak cena práce je oproti strojnímu času ne snad zanedbatelná, ale určitě ne rozhodující. Spíše nastává problém technologie stavby a zda vůbec není potřeba nakupovat technologii v zahraničí. Opravdu si netroufnu rozseknout bez těchto základních znalostí to zda je kdo to staví zloděj nebo ne.. natož to bez znalostí ventilovat ve veřejném médiu celkem odborného vydavatele...A 4x? i ve Vašem článku je jmenovaná studie která uvádí údaj "i 2x"...

Radek O.
28. srpna • 17:17

Analýzu jsme si nezpracovávali my, čerpáme z uvedené kanadské. Pevně věřím tomu, že celkové náklady na 1 km dálnice jsou počítány všude stejným způsobem. Tedy, že celková cena zahrnuje stejné položky ve všech státech. Nevěřím tomu, že jsou takoví diletanti, že by u nás započítali i výkup pozemků a v norsku by počítali jenom cenu za svodidla a válcování asfaltu.Jinak 802/250 je ccca 3,2 násobek a je to jenom výňatek cen. Jindy je i u nás 1 km levnější, jindy dražší a to samé v zahraničí. Ovšem neznám českou dálnici, kde by cena za 1 km byla okolo 250 mil. Kč.Dále zde nikdo neříká, že jsou to zloději, jenom, že je to poměrně zarážející, že 1 km dálnice u nás stojí takové peníze, když jinde stojí výrazně méně (i kdyby stejně) při situaci, kdy máme levnější vstupní materiály a levnější pracovní sílu.
Trochu se mi zdá, že mne neposloucháte a nevnímáte co píšu.

Alfons
28. srpna • 17:51

Vím že to není Vaše analýza a že jde o citaci, také to uvádíte."Pevně věřím" ještě neznamená že to je pravda, ba přímo uvádíte že to nevíte což je docela zarážející. Opravdu bych se divil že je vše počítáno stejnou metodou v různých státech...Jinak třeba uváděný článek Norsko - ČR byl několika diskutéry napaden s tím že dálnice Norsko a dálnice ČR není to samé. Viz jednotubusové tunely atd.. toto ovšem nepotvrdím, v Norsku jsem ke svému smutku zatím nebyl. Stejně tak cena se pohybuje podle velikosti zakázky, 5km dálnice bude mít na 1km jinou cenu než 250km dálnice. To samé tunely, mosty atd. To samé vstupní materiály nemusí být u nás levnější, ale můžou být naopak dražší z důvodu nákupu v zahraničí. To se nebavíme o technologiích stavby. Lidská práce je při stavbě dálnice opravdu malá položka. A o tom zda píšete o zlodějích potažmo úplatcích, to snad nechám na každém čtenáři viz. : "Ale pozor, tento postup vám projde jen pokud navýšení ceny „rozpustíte” mezi všechny ty, kteří o přidělení zakázky právě vaší firmě rozhodovali."Opravdu také mám pocit že není vše čisté, ale pouštět se do takových dohadů bez základních faktů v médiích...:) PS. jen takové malé zamyšlení. Při délce 1000m a šířce vykoupeného pruhu 200m a celkem nezajímavé ceně 250kč je jen na vykoupení pozemků potřeba 50 000 000kč. Je to jen teorie, ale aspoň víme kde se pohybujem jen za pozemek....

zdenek
28. srpna • 10:32

Staci zapatrat na netu a konkretni cisla najdes, treba z vystavby D8 http://aktualne.centrum.cz/ekonomika/domaci-ekonomika/clanek.phtml?id=456488
Na konkretni cisla z vystavby okruhu se nedostanes (teda pokud nejsi ze RSD) tedy alespon z toho co jsem pochopil z ust jejich tiskoveho mluvciho. To ze tu neco smrdi pozna kazdy kdo si nezakryva oci. Firma ktera ma temer monopol na projektovani staveb pro RSD, vypracuje odhad na 38 miliard, po vybrani stavebnich firem se cena navysi na dvojnasobek z duvodu ze to byl jen odhad a z duvodu inflace, navic dojde k zjednoduseni (a tedy zlevneni pro stavebni firmu) nekterych mostu a mimourovnovych krizeni.

Dj Yugo
28. srpna • 9:01

Je to opravdu hnůj,včera večer na čt24 v regionech opět říkali že v Lahovicích staví řsd dálnici jinak než jim bylo povoleno,složitou křižovatku se strakonickou začali stavět zjednodušeně,prý že nejsou peníze.Jak asi může vypadat zjednodušená mimoúrovňová křižovatka dvou dálnic?Původní projekt je jistě odborně a bezpečnostně zpracovaný,a stavební firma navrhne jiný jednodušší způsob?Na úkor koho?Řidičů, pro které se dálnice staví,takže nejspíš nebude připojovací pruh,nebo se tam všichni pozabíjíme?Navíc stavět Pražský okruh v tomto místě pouze se dvěma pruhy????To snad neni jinde na světě možné,že by se kolem milionového města stavěl okruh se dvěma pruhy jako v 60. letech!!Ano uznávám..do kopce budou tři...bravo!!! Jsem z tohoto státu a lidí, kteří rozhodují naprosto nekompetentně a neodborně, opravdu už znechucen,je to hnůj a jenom hnůj!!!A že nejsou peníze?....jistě i kdyby nebyla pravda,že tady stojí kilometr 2x co ve Fr. či SRN,ale třeba jen 1,5x, tak si představte jaká by to byla krása kdyby to šlo najednou levněji,stejně by ale nepostavili ve stejném čase více kilometrů.

PF
28. srpna • 8:53

měli to rozkouskovat, takhle není ta správná konkurence firem... 3-[

Maila
28. srpna • 8:50

Především bych rád upozornil na kvalitu vozovek. Ta je alarmující. Nemyslím tím staré, ale například nové úseky dálnic. Dálnice na Písek je toho důkazem. Za léto zde postavili nový úsek a nestačilo zde projet mnoho aut, ale již vypadá dosti používaně. Dokonce se mi naskytl pohled na profil vozovky a jejího podloží a nedivím se, že toho nesnesou "naše" silnice a dálnice mnoho. Především je nepochopitelné, proč se za tyto astronomické ceny (cena prvotřídní norské silnice na fjordu stojí méně, než u nás) nepracuje v noci. To by se vše urychlilo a alespoň by to kompenzovalo vysokou cenu. Jen pro upřesnění má plat dělníka v Norsku hodnotu jako plat vysokého managera.

Honza
28. srpna • 8:48

Je vic nez mozne, ze velka cast tohoto rozdilu jde nekomu do kapsy.

Doporučujeme

Články odjinud