Pražský okruh se prodraží o drobných 33,5 miliardy

Ještě v roce 2003 předpokládalo Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), že pražský okruh s délkou 81 km bude stát okolo 38 mld. korun, jenže o čtyři roky později již platí náklady ve výši 71,4 mld. korun na zbývající úsek v délce 66 kilometrů.

Dle mluvčího ŘSD je tento „drobný” rozdíl způsoben tím, že původní náklady byly jen odhadovány, ale poté, co byly zpracovány plány podrobně, se cena navýšila. Pozoruhodné ovšem je, že výběrové řízení na dodavatele těchto staveb se odehrálo na základě prvních odhadů, po zásadních změnách odhadů se ale již nové výběrové řízení nekonalo. Chcete-li si tedy přivydělat, máme pro vás tip - přihlaste se do výběrového řízení na stavbu dálnice se zajímavou cenou a poté, co v řízení uspějete, zvyšte cenu postupně třeba až na dvojnásobek. Ale pozor, tento postup vám projde jen pokud navýšení ceny „rozpustíte” mezi všechny ty, kteří o přidělení zakázky právě vaší firmě rozhodovali. Inu proč to dělat složitě, když to jde jednoduše, skoro dvojnásobná cena nikomu od státu, přes ŘSD až po stavební firmy zjevně nevadí. Proč také, všechno jde na náš účet.

Jak to tedy vypadá, analýza kanadské společnosti IBR Consulting, která říká, že Češi staví dálnice i dvakrát dráž než Francouzi, případně Němci, mají reálný základ. Z oficiálních míst se sice dozvíme, že nelze srovnávat jednotlivé stavby, protože se liší podmínkami budování, množstvím křižovatek, tunelů atd. Ovšem pokud vyjde jeden kilometr mořského mostu, případně alpského tunelu levněji, než kilometr rovné dálnice u nás, je něco špatně.

TEST BMW M5: Supersport ve smokingu. Může tohle fungovat?

BMW M5

Ano, nová M5 je čtyřkolka, s přepňovaným motorem a masážními sedačkami. Je nejtěžší a nejvýkonnější z modelů M. A takové parametry já osobně neupřednostňuji. Jenže nic není tak, jak se zdá.

18.  10.  2018 | Milan Lažanský | 51 příspěvků
Minitest Kia Stinger 2.2 CRDi GT Line: Potěšení s vůní nafty

Kia Stinger 2.2 CRDi GT Line (minitest)

Z nafty se stalo politické téma a zdá se, že její dny jsou sečteny. To je ideální moment dát si špetku nekorektnosti v podobě úsporného dieselu, který navíc hrabe těmi správnými koly a… je z Koreje.

16.  10.  2018 | Miro Mihálik | 28 příspěvků
TEST Audi Q8 50 TDI quattro: Mohlo být dokonalé, ale přišlo WLTP

Audi Q8 50 TDI quattro

Své velké SUV-kupé uvedlo Audi jako poslední z trojice luxusních německých značek. Dalo mu to, co konkurence nemá a vyladilo jej téměř k dokonalosti.

11.  10.  2018 | Jan Mička | 21 příspěvků