Pražské taxíky čekají velké změny

Jak už jsme zmínili v našem starším článku o cenách evropských taxi, dojde v Praze od roku 2007 k velkým změnám, kterých si všimne úplně každý. V platnost vstoupí nová vyhláška, která bude upravovat provoz vozidel taxislužby.

Velkou změnou bude jasná identifikace. Od nového roku budou mít taxíky pouze žlutou barvu a budou tak po vzoru amerických vozů doslova nepřehlédnutelné. Dle mezinárodních standardů půjde celkově o pět odstínu žluté. Jednotná žlutá barva je dle tvůrců hůře přehlédnutelná, což zvýší bezpečnost při nastupování a vystupování.

Novinkou bude také věkový limit vozů. Vozidla totiž bude muset být mladší osmi let, minimálně nižší střední třídy a budou muset být vybavena klimatizací.

Povinnost mít ve voze klimatizaci zdůvodňuje magistrát tím, že někteří klienti mohou být alergičtí nebo trpět astmatem a klimatizace výrazně omezí proniknutí alergenních částic do interiérů.

Samotné stáří je opět krokem k bezpečnosti. Staré vozy se jen stěží udržují v dobrém technickém stavu a také jejich samotná bezpečnost není na vysoké úrovni. Osm let je pak kompromisem mezi návrhem magistrátů a provozovateli taxislužeb. Nyní je dle informací více než 40 procent vozů starších deseti let a tři procenta jsou dokonce starší než třicet let.

Vyhláška dále ukládá řidičům taxíku být slušně oblečen, ovšem blíže nespecifikuje, co si pod tím představit. Nově si bude moci zákazník vybrat jakýkoli vůz na stanovišti i když není v pořadí. Nově nebudou moci stát taxíky tak, že jejich výfuk bude směřovat k chodníku a nebudou moci na parkovištích provádět opravy a údržbu vozidel.

Pro ty, kteří do konce roku nestihnou vše splnit je tu ovšem dobrá zpráva. Některé části vyhlášky, jako je barva a stáří vozu, velikost vozu a povinnost mít klimatizaci se nebude týkat těch, kteří provozují taxislužbu nyní. Pro ně zde bude výjimka až do roku 2008, kdy budou muset vyhlášku plnit úplně všichni.

Samotnoou musí ještě schválit zastupitelstvo města, ovšem nepředpokládá se, že by neprošla. Do konce září pak ještě radnice projedná nový ceník za jízdné a pokud vše dopadne dle plánů, od 1. 7 .2007 uvidíme výraznější proměnu vozidel taxislužby v Praze.

TEST Audi Q8 50 TDI quattro: Mohlo být dokonalé, ale přišlo WLTP

Audi Q8 50 TDI quattro

Své velké SUV-kupé uvedlo Audi jako poslední z trojice luxusních německých značek. Dalo mu to, co konkurence nemá a vyladilo jej téměř k dokonalosti.

11.  10.  2018 | Jan Mička | 21 příspěvků
TEST Volvo V60 D4 Polestar: Zpomalí vám tep, vyžehlí děravé okresky!

Volvo V60 D4 Polestar

Nová generace Volva V60 těží z moderní platformy a bere si to podstatné z větších modelů. Možná je to také poslední dieselová generace. Což je škoda.

9.  10.  2018 | Milan Lažanský | 24 příspěvků
Minitest Ford Focus 1.5 EcoBlue: Jízdně extra třída. Ale co uvnitř?

Ford Focus 1.5 EcoBlue (minitest)

Focus s přibývajícími generacemi postupně ztratil své postavení řidičsky výjimečného vozu, ve svém nejnovějším provedení však opět dostal prvotřídní podvozek. Jak do toho zapadá diesel a automat?

7.  10.  2018 | Miro Mihálik | 32 příspěvků