Prázdniny na českých silnicích: 150 obětí, nejvíc jich přibylo mezi chodci

Nejčastější příčinou nehod bylo o prázdninách nevěnování se řízení vozidla, mezi tragickými nehodami vede nepřizpůsobení rychlosti dopravně-technickému stavu vozovky.
Prázdniny na českých silnicích: 150 obětí, nejvíc jich přibylo mezi chodci

Během letošních prázdnin došlo v České republice k 16 102 dopravním nehodám, při nichž zahynulo 150 lidí a 564 bylo těžce zraněno. Meziročně je mrtvých o 18 víc, z toho však 12 (tedy dvě třetiny!) připadá na chodce. Vyplývá to z policejních statistik, které na tiskové konferenci Policie ČR prezentoval ředitel služby dopravní policie Tomáš Lerch.

Absolutní přednost chodců vzala krvavé konce

Absolutní přednost chodců vzala krvavé konce

Nejčastější příčinou nehod bylo o prázdninách nevěnování se řízení vozidla, následované nedodržením bezpečné vzdálenosti a „jiným druhem nesprávného způsobu jízdy“. 

Nejčastější příčiny nehod řidičů motorových vozidel, červenec-srpen 2015

Pořadí

Příčina

Počet nehod

1.

řidič se plně nevěnoval řízení vozidla

2745

2.

nedodržení bezpečné vzdálenosti za vozidlem

1248

3.

jiný druh nesprávného způsobu jízdy

1223

4.

nesprávné otáčení nebo couvání

1222

5.

nepřizpůsobení rychlosti dopravně technickému stavu vozovky

883

6.

nezvládnutí řízení vozidla

761

7.

nedání přednosti proti příkazu dopravní značky DEJ PŘEDNOST

620

8.

nepřizpůsobení rychlosti stavu vozovky

594

9.

jízda po nesprávné straně vozovky, vjetí do protisměru

504

10.

vyhýbání bez dostatečné boční vůle

428

Jinak vypadá pořadí příčin u dopravních nehod, které skončily smrtí některého z účastníků. Tam je na prvním místě nepřizpůsobení rychlosti dopravně technickému stavu vozovky. (Připomeňme, že to není totéž co překročení nejvyšší povolené rychlosti.) 

Nejtragičtější příčiny nehod řidičů motorových vozidel, červenec-srpen 2015

Pořadí

Příčina

Počet obětí

1.

nepřizpůsobení rychlosti dopravně technickému stavu vozovky

22

2.

jízda po nesprávné straně vozovky, vjetí do protisměru

19

3.

řidič se plně nevěnoval řízení vozidla

19

4.

nepřizpůsobení rychlosti vlastnostem vozidla a nákladu

10

5.

nedání přednosti proti příkazu dopravní značky DEJ PŘEDNOST

8

6.

jiný druh nepřiměřené rychlosti

8

7.

nezvládnutí řízení vozidla

6

8.

nepřizpůsobení rychlosti stavu vozovky

5

9.

nedání přednosti proti příkazu dopravní značky STŮJ DEJ PŘEDNOST

5

10.

vjetí na nezpevněnou krajnici

5

Zajímavé skutečnosti ukazuje meziroční vývoj struktury obětí dopravních nehod. Zatímco řidičů i spolujezdců v osobních vozech zahynulo o letošních prázdninách vždy o dva méně než loni, mrtvých chodců bylo hned o 12 víc. Mezi oběťmi bylo také víc motocyklistů, řidičů nákladních vozů a cestujících ve vlaku.

Mlží šéf dopravní policie úmyslně, nebo z nevědomosti? [Komentář]

Mlží šéf dopravní policie úmyslně, nebo z nevědomosti? [Komentář]

Tomáš Lerch na tiskové konferenci také uvedl možné příčiny, jimž Policie ČR přičítá nárůst počtu obětí. Podle něj to jsou vysoké letní teploty, podcěnění rizik, nekázeň všech účastníků provozu, přecenění vlastních schopností, alkohol a jiné návykové látky a rovněž sezónní nárůst intenzity provozu. 

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Grafy vývoje nehodovosti v ČR; zdroj: Policie ČR
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

včera | David Rusol | 28 příspěvků
Minitest Renault Espace 1,8 TCe: Jak v obrovi slouží motor Alpine A110?

Minitest Renault Espace 1.8 TCe

Renault Espace patří do kategorie velkých MPV. Tedy takových aut, která by mnohým často velmi hodila, ale nakonec si je koupí jen málokdo. Renault nyní připravil verzi, která je z mnoha hledisek velmi zajímavá.

9.  12.  2017 | Radek Pecák | 12 příspěvků
TEST Volkswagen Polo 1.0 TSI Highline – Golfův revír

Volkswagen Polo 1.0 TSI

Segment malých vozů pomalu dorůstá modely nižší střední třídy. Nový Volkswagen Polo je toho důkazem, z vyšších tříd si navíc půjčil i několik užitečných technologií.

7.  12.  2017 | Jan Mička | 30 příspěvků