Prázdniny na českých silnicích: 150 obětí, nejvíc jich přibylo mezi chodci

Nejčastější příčinou nehod bylo o prázdninách nevěnování se řízení vozidla, mezi tragickými nehodami vede nepřizpůsobení rychlosti dopravně-technickému stavu vozovky.
Vývoj počtu usmrcených osob v období leden-srpen od roku 1970 až do roku 2015

Během letošních prázdnin došlo v České republice k 16 102 dopravním nehodám, při nichž zahynulo 150 lidí a 564 bylo těžce zraněno. Meziročně je mrtvých o 18 víc, z toho však 12 (tedy dvě třetiny!) připadá na chodce. Vyplývá to z policejních statistik, které na tiskové konferenci Policie ČR prezentoval ředitel služby dopravní policie Tomáš Lerch.

Absolutní přednost chodců vzala krvavé konce

Absolutní přednost chodců vzala krvavé konce

Nejčastější příčinou nehod bylo o prázdninách nevěnování se řízení vozidla, následované nedodržením bezpečné vzdálenosti a „jiným druhem nesprávného způsobu jízdy“. 

Nejčastější příčiny nehod řidičů motorových vozidel, červenec-srpen 2015

Pořadí

Příčina

Počet nehod

1.

řidič se plně nevěnoval řízení vozidla

2745

2.

nedodržení bezpečné vzdálenosti za vozidlem

1248

3.

jiný druh nesprávného způsobu jízdy

1223

4.

nesprávné otáčení nebo couvání

1222

5.

nepřizpůsobení rychlosti dopravně technickému stavu vozovky

883

6.

nezvládnutí řízení vozidla

761

7.

nedání přednosti proti příkazu dopravní značky DEJ PŘEDNOST

620

8.

nepřizpůsobení rychlosti stavu vozovky

594

9.

jízda po nesprávné straně vozovky, vjetí do protisměru

504

10.

vyhýbání bez dostatečné boční vůle

428

Jinak vypadá pořadí příčin u dopravních nehod, které skončily smrtí některého z účastníků. Tam je na prvním místě nepřizpůsobení rychlosti dopravně technickému stavu vozovky. (Připomeňme, že to není totéž co překročení nejvyšší povolené rychlosti.) 

Nejtragičtější příčiny nehod řidičů motorových vozidel, červenec-srpen 2015

Pořadí

Příčina

Počet obětí

1.

nepřizpůsobení rychlosti dopravně technickému stavu vozovky

22

2.

jízda po nesprávné straně vozovky, vjetí do protisměru

19

3.

řidič se plně nevěnoval řízení vozidla

19

4.

nepřizpůsobení rychlosti vlastnostem vozidla a nákladu

10

5.

nedání přednosti proti příkazu dopravní značky DEJ PŘEDNOST

8

6.

jiný druh nepřiměřené rychlosti

8

7.

nezvládnutí řízení vozidla

6

8.

nepřizpůsobení rychlosti stavu vozovky

5

9.

nedání přednosti proti příkazu dopravní značky STŮJ DEJ PŘEDNOST

5

10.

vjetí na nezpevněnou krajnici

5

Zajímavé skutečnosti ukazuje meziroční vývoj struktury obětí dopravních nehod. Zatímco řidičů i spolujezdců v osobních vozech zahynulo o letošních prázdninách vždy o dva méně než loni, mrtvých chodců bylo hned o 12 víc. Mezi oběťmi bylo také víc motocyklistů, řidičů nákladních vozů a cestujících ve vlaku.

Mlží šéf dopravní policie úmyslně, nebo z nevědomosti? [Komentář]

Mlží šéf dopravní policie úmyslně, nebo z nevědomosti? [Komentář]

Tomáš Lerch na tiskové konferenci také uvedl možné příčiny, jimž Policie ČR přičítá nárůst počtu obětí. Podle něj to jsou vysoké letní teploty, podcěnění rizik, nekázeň všech účastníků provozu, přecenění vlastních schopností, alkohol a jiné návykové látky a rovněž sezónní nárůst intenzity provozu. 

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Grafy vývoje nehodovosti v ČR; zdroj: Policie ČR
Test ojetiny Mini One: Britské retro úžasně jezdí, trápí jej ale motory

Ojetina: Mini One

Druhá generace hatchbacku mini se začala nabízet před jedenácti roky. Dnes ji v nabídce bazarů naleznete za ceny od 120 tisíc korun. Na co si dát pozor?

včera | David Rusol
Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

17.  10.  2017 | Michal Žďárský | 4 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků