Prázdniny na českých silnicích: 150 obětí, nejvíc jich přibylo mezi chodci

Nejčastější příčinou nehod bylo o prázdninách nevěnování se řízení vozidla, mezi tragickými nehodami vede nepřizpůsobení rychlosti dopravně-technickému stavu vozovky.
Vývoj počtu usmrcených osob v období leden-srpen od roku 1970 až do roku 2015

Během letošních prázdnin došlo v České republice k 16 102 dopravním nehodám, při nichž zahynulo 150 lidí a 564 bylo těžce zraněno. Meziročně je mrtvých o 18 víc, z toho však 12 (tedy dvě třetiny!) připadá na chodce. Vyplývá to z policejních statistik, které na tiskové konferenci Policie ČR prezentoval ředitel služby dopravní policie Tomáš Lerch.

Bezpečnost | Názory

Absolutní přednost chodců vzala krvavé konce

Nejčastější příčinou nehod bylo o prázdninách nevěnování se řízení vozidla, následované nedodržením bezpečné vzdálenosti a „jiným druhem nesprávného způsobu jízdy“. 

Nejčastější příčiny nehod řidičů motorových vozidel, červenec-srpen 2015

Pořadí

Příčina

Počet nehod

1.

řidič se plně nevěnoval řízení vozidla

2745

2.

nedodržení bezpečné vzdálenosti za vozidlem

1248

3.

jiný druh nesprávného způsobu jízdy

1223

4.

nesprávné otáčení nebo couvání

1222

5.

nepřizpůsobení rychlosti dopravně technickému stavu vozovky

883

6.

nezvládnutí řízení vozidla

761

7.

nedání přednosti proti příkazu dopravní značky DEJ PŘEDNOST

620

8.

nepřizpůsobení rychlosti stavu vozovky

594

9.

jízda po nesprávné straně vozovky, vjetí do protisměru

504

10.

vyhýbání bez dostatečné boční vůle

428

Jinak vypadá pořadí příčin u dopravních nehod, které skončily smrtí některého z účastníků. Tam je na prvním místě nepřizpůsobení rychlosti dopravně technickému stavu vozovky. (Připomeňme, že to není totéž co překročení nejvyšší povolené rychlosti.) 

Nejtragičtější příčiny nehod řidičů motorových vozidel, červenec-srpen 2015

Pořadí

Příčina

Počet obětí

1.

nepřizpůsobení rychlosti dopravně technickému stavu vozovky

22

2.

jízda po nesprávné straně vozovky, vjetí do protisměru

19

3.

řidič se plně nevěnoval řízení vozidla

19

4.

nepřizpůsobení rychlosti vlastnostem vozidla a nákladu

10

5.

nedání přednosti proti příkazu dopravní značky DEJ PŘEDNOST

8

6.

jiný druh nepřiměřené rychlosti

8

7.

nezvládnutí řízení vozidla

6

8.

nepřizpůsobení rychlosti stavu vozovky

5

9.

nedání přednosti proti příkazu dopravní značky STŮJ DEJ PŘEDNOST

5

10.

vjetí na nezpevněnou krajnici

5

Zajímavé skutečnosti ukazuje meziroční vývoj struktury obětí dopravních nehod. Zatímco řidičů i spolujezdců v osobních vozech zahynulo o letošních prázdninách vždy o dva méně než loni, mrtvých chodců bylo hned o 12 víc. Mezi oběťmi bylo také víc motocyklistů, řidičů nákladních vozů a cestujících ve vlaku.

Život řidiče | Bezpečnost | Byznys

Mlží šéf dopravní policie úmyslně, nebo z nevědomosti? [Komentář]

Tomáš Lerch na tiskové konferenci také uvedl možné příčiny, jimž Policie ČR přičítá nárůst počtu obětí. Podle něj to jsou vysoké letní teploty, podcěnění rizik, nekázeň všech účastníků provozu, přecenění vlastních schopností, alkohol a jiné návykové látky a rovněž sezónní nárůst intenzity provozu. 

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Grafy vývoje nehodovosti v ČR; zdroj: Policie ČR
Test: Audi A5 Coupé je moderní a vyspělé GT. Pár výhrad ale máme...

Audi A5 Coupé

Vyzkoušeli jsme nejnovější kupé od Audi. Nová A5 jde opět proti Mercedesu třídy C a BMW řady 4. Jakého zákazníka může zaujmout?

18.  5.  2017 | Milan Lažanský | 45 příspěvků
Návrat Fiatu do nižší střední třídy. Čím při testu zaujalo vrcholné Tipo?

Fiat Tipo 1.6 MultiJet (6M)

Fiat Tipo ve variantě hatchback jsme otestovali s motorem 1.6 MultiJet a šestistupňovým manuálem. Čím překvapil a kde jsou jeho slabá místa?

13.  5.  2017 | Stanislav Kolman | 17 příspěvků
Test Citroënu Grand C4 Picasso: Pro rodinu stále lepší volba než SUV

Citroën Grand C4 Picasso

Proti módním SUV jde Citroën s modernizovaným Grand C4 Picasso. Vyzkoušeli jsme jej s netradiční benzinovou motorizací 1,6 THP a automatickou převodovkou.

4.  5.  2017 | Milan Lažanský | 73 příspěvků