Pravidlo zipu: Kdy nám jej zákon přikazuje a kde není na místě?

Quebe  |  24. 08. 2018 13:47

V článku není zmíněna jedna, často se vyskytující sviňárna. A tou je řidič kamionu, který schválně zablokuje levý pruh, aby zabránil zipování u zúžení a popojede jen tehdy, když popojede jeho kolega v pravém pruhu.

Pokud vidím na RZ, volám na takové policajty a dotyčný kamioňák si pak obvykle užije důkladnou a časově náročnou kontrolu

Odpovědět  |   | 
tom  |  24. 08. 2018 14:40

Ale on jenom naplňuje skazku o soubezne jízdě, protoze pokud je pruh tak volny, ze by jel rychleji, již by se nejednalo o soubeznou jízdu, ale predjizdeni. A pak neplatí zip...

Odpovědět  |   | 
Quebe  |  24. 08. 2018 15:17

Definice souběžné jízdy je sice napsána v článku, ale zkopíruji ji i sem:

"na pozemní komunikaci o dvou nebo více jízdních pruzích v jednom směru jízdy taková hustota provozu, že se vytvoří souvislé proudy vozidel, v nichž řidič motorového vozidla může jet jen takovou rychlostí, která závisí na rychlosti vozidel jedoucích před ním, mohou jet motorová vozidla souběžně; přitom se nepovažuje za předjíždění, jedou-li vozidla v jednom z jízdních pruhů rychleji než vozidla v jiném jízdním pruhu.“

Absolutně nerozumím, jak jste z tohoto textu mohl tohle vydedukovat, když z něj vyplývá přesně pravý opak.

Odpovědět  |   | 
tom  |  24. 08. 2018 15:55

Úplně jednoduše, pokud ten kamion vedoucí vedle druhého, každý ve svém pruhu, brani rychlejsim vozidlum, znamená to, ze jeden pruh jede výrazně rychleji a pak se nejedna o soubeznou jízdu. Pokud se o soubeznou jízdu jedna, nemuze vozidlo vedoucí podobnou rychlosti jako druhé v druhem pruhu pusobit jako překážka silničního provozu.

Odpovědět  |   | 
tom  |  24. 08. 2018 15:57

A to rychleji je mineno, ze neni vazan rychlosti vozidla pres nim, protoze pokud vznikne taková kolona pred zipem, neni zadny mogickky důvod, proc by mel jet jeden pruh rychleji

Odpovědět  |   | 
jcb  |  24. 08. 2018 16:46

I když čela kolon jedou (při okolnosti, že za volanty sedí slušňáci) stejně rychle, tak opačné konce kolon mají zpravidla rúznou rychlost. Ta bývá zpravidla nepřímo úměrná délce kolony v témže jízdním pruhu.

Odpovědět  |   | 
Quebe  |  24. 08. 2018 16:37

Tak ještě jednou:
přitom se nepovažuje za předjíždění, jedou-li vozidla v jednom z jízdních pruhů rychleji než vozidla v jiném jízdním pruhu.

Tím je řečeno vše. Vidíš tam nějaké výjimky typu "výrazně rychleji" nebo podobně? Nevidíš. Z dikce zákona může klidně pravý pruh jet 10 km/h a druhý 100 km/h a stále půjde při splnění ostatních podmínek o souběžnou jízdu.

Odpovědět  |   | 
R  |  24. 08. 2018 16:44

Tom je asi řidič náklaďáku 🤭 říkám řidič, protože šofér by nic nikdy takového nenapsal a neudělal 😏

Odpovědět  |   | 
MILOV  |  25. 08. 2018 10:56

Tak to vypadá, když si zákony snaží každý zmanipulovat a pokroutit pro sebe. Článek je o zipu a už Vás vidím jak se řadíte z jednoho jízdního pruhu jedoucí rychlostí 100km/h do druhého s rychlosti 10km/h. Bohužel mnozí tímto způsobem dojíždějí do míst se zúžením a pak to tak vypadá, že všichni najednou stojí hodinu nebo dvě v koloně. Právě k vůli takovým upravovatelům zákonu. Takhle prasácky se jezdí už doopravdy jen u nás.

Odpovědět  |   | 
Quebe  |  25. 08. 2018 11:48

Já si zákon neupravuji, to si jej upravujete Vy a podobní lidé, když se z něj snažíte vyvodit věci, které v něm psány nejsou. Co hůř, pak se dle nich řídíte.

Jasně, že je z fyzikálního hlediska blbost, řadit se ze 100 km/h do pruhu, který jede 10 km/h a jestli Vám to nedošlo, použil jsem tuto hyperbolu k nastínění toho, že si kolega nade mnou vytváří neexistující úpravy zákona, podle kterých dva různě rychle jedoucí pruhy nespadají do souběžné jízdy.

Ve vztahu fyzických osob vůči zákonu platí jednoduché pravidlo - co není zakázáno, je dovoleno. Tedy každý, kdo si začne vymýšlet další omezení nad rámec psaného, je vedle. Tak jednoduché to je.

Odpovědět  |   | 
Saman  |  24. 08. 2018 17:21

jak ten kamionak ospravedlni svoje jednani soubezne jizdy, kdys nenaplnuje ono "která závisí na rychlosti vozidel jedoucích před ním"?

proste je to dement co brzdi provoz a znemoznuje ostatnim ridicum aby mohli jet az do mista kde se zipuje

Odpovědět  |   | 

nejhorší jsou kamionáci v levým ve městě a měli by si napsat na volant jestli mají 3,5tun

Odpovědět  |   | 
stana  |  24. 08. 2018 21:55

Řidiči si neuvědomují že pokud před nimi nic nejede tak se jedná o předjíždění a to je možné pouze za situace že se mohou bez problémů zařadit.A to není již o zipování a to je ten problém

Odpovědět  |   | 
stana  |  24. 08. 2018 21:58

Řidiči si neuvědomují že pokud před nimi nic nejede tak se jedná o předjíždění a to je možné pouze za situace že se mohou bez problémů zařadit.A to není již o zipování a to je ten problém

Odpovědět  |   | 
Dochy  |  27. 08. 2018 11:57

"V obci na pozemní komunikaci o dvou nebo více jízdních pruzích vyznačených na vozovce v jednom směru jízdy smí řidič motorového vozidla užívat k jízdě kteréhokoliv jízdního pruhu; přitom se nepovažuje za předjíždění, jedou-li vozidla v jednom z jízdních pruhů rychleji než vozidla v jiném jízdním pruhu"

Odpovědět  |   | 
Ron.Jeremy  |  25. 08. 2018 13:01

Přesně tak. Takovým jednáním porušuje 361/2000 v těchto bodech:
https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2000-361...
= pokud jede bezdůvodně pomalu či zastaví
https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2000-361...
= musí uvolnit levý pruh rychleji jedoucímu vozidlu, protože když před sebou nemá další auta, nejedná se o souběžnou jízdu
= pokud má nad 3,5 tuny, nemá v běžné situaci v levém pruhu co dělat
Je zajímavé, že takové motyky, co neznají silniční zákon, mají největší potřebu někoho "školit" nebo vychovávat.

Odpovědět  |   | 
Rejpal  |  26. 08. 2018 11:14

No, ale ten zákon asi neznáte vy.

Pokud ten kamion jede v levém pruhu (a není to v případě, kdy je to zákonem zakázáno), tak žádný zákon nepřikazuje, jak rychle musí jet. Pokud je to ve městě, tak může použít kterýkoli pruh, pokud to není ve městě, tak v tom pruhu může být pouze při předjíždění (za splnění všech podmínek předjíždění) a nebo v případě souběžné jízdy.

V případě předjíždění tam může být pouze pokud jede rychleji než přejížděná skupina vozidel a zároveň ví, že se bude moct bezpečně zařadit před předjížděnou skupinu vozidel. V případě souběžné jízdy je situace jasná a jelikož to není ve městě, tak nemá povinnost uhýbat rychleji jedoucímu vozidlu.

Pokud to je ve městě, tak má povinnost uhnout ve chvíli, kdy to bude možné, což ve většině případů znamená až v místě sbíhání pruhů, protože do pravého pruhu se nemůže dostat, aniž by tím omezil či ohrozil vozidlo, před které se zařazuje.

Čistě z pohledu fyziky, matematiky a plynulosti silničního provozu žádné vozidlo (tedy ani kamion) jedoucí v končícím pruhu stejnou rychlostí, jako průběžný pruh, nesnižuje průjezdnost ani nezpomaluje kolonu vozidel. Naopak jakékoli vozidlo jedoucí výrazně rychleji, nebo dokonce přejíždějící z pruhu do pruhu, plynulost nabourává. A i když to může ty rychleji jedoucí iritovat, tak je to především jejich brzdění (nebo brzdění těch, před které se nacpou), co způsobuje neplynulosti a zastavování kolony daleko za sbíháním.


Odpovědět  |   | 
Quebe  |  26. 08. 2018 11:45

Mám dojem, že spíše máte rezervy v zákoně vy. Řidič kamionu nemůže ve městě použít jakýkoliv jízdní pruh. Nedočetl jste odstavec do konce:

"Řidič nákladního automobilu o celkové hmotnosti převyšující 3 500 kg, jízdní soupravy, jejíž celková délka přesahuje 7 m, zvláštního motorového vozidla, motocyklu s nejvyšší povolenou rychlostí do 45 km.h-1 a cyklista smí levý krajní jízdní pruh užít k jízdě, jen jestliže je to nutné k objíždění, předjíždění, otáčení nebo odbočování."

Dále ano, žádný zákon mu nepřikazuje, jakou rychlostí musí v pruhu jet. Ovšem pokud je před ním pruh prázdný, nemá žádný objektivní důvod ,zastavovat nebo jet v rytmu vedlejšího pruhu, čímž jednoznačně narušuje plynulost provozu, protože není maximálně využita kapacita obou pruhů. Ustanovení o bezdůvodně pomalé jízdě se tedy uplatní.

Rád bych rovněž upozornil, že před většinou zúžení jsou dnes předem osazeny značky, zakazující nákladním automobilům předjíždění. Kamion tedy nemá od začátku platnosti zákazu v levém pruhu co dělat, není-li kolona již tak dlouhá, že do zákazu vjede v režimu souběžné jízdy, což se však stává velice zřídka.

Jeden z dalších důsledků kamionů, jedoucích v levém pruhu, je častá nemožnost vytvořit uličku pro IZS v případě, že zrovna jsou dva kamiony vedle sebe. V tomto případě zákon nezajímá, jak toho bude docíleno, řidič musí uličku vytvořit. Řidič kamionu v levém pruhu tedy nedostál své povinnosti. Situace je tedy podobná, jako v případě předjíždění kamionů na dálnici, kdy řidič kamionu sice teoreticky předjíždět na dálnici může, v praxi je mu to však ve většině případů zakázáno, vzhledem k aplikaci §36 odst. 4.

Odpovědět  |   | 
Jookee  |  26. 08. 2018 22:57

Nicméně Rejpal vystihl podstatu problému. Z hlediska fyziky sice lze, aby dvě sbíhající se kolony jely stejně rychle jako jedna 2x delší, ale v praxi to je VŽDY pomalejší, protože ten, kdo rychle dojede na konec volného pruhu svým zipem a zpomalením mírně přibrzdí vozidlo za ním, což donutí další vozidlo přibrzdit již více a 4 vozidlo v pomalejším pruhu už rázem stojí a s ním celá kolona.
Je rozdíl totiž řadit se, když je kolem stovka aut, nebo vynucovat si zip, když v "pomalejším" pruhu jede 5 nebo 10 aut.

Odpovědět  |   | 
Ron.Jeremy  |  27. 08. 2018 16:25

Děkuji za úhledně sepsané vysvětlení. Je pěkné, jak se Rejpal "odkopal" a potvrdil pointu, jako jeden z těch, kteří zákon pořádně neznají, nicméně i přesto mají pocit, že musí druhé poučovat.
Bohužel policie se soustřeďuje na jednoduše postižitelné či výnosné přestupky, ale takovéto komplexnější věci jsem je ještě nikdy řešit neviděl. Kdyby alespoň preventivně u plánovaných omezení či sbíhání umisťovali cedule se střídavým řazením (IP29), aby to bylo všem kromě programových ignorantů jasnější. V USA a Kanadě, kde pravidlo zipu není přímo ukotveno, to často řeší světelnými cedulemi USE BOTH LANES v dostatečné vzdálenosti před sloučením, následovanými v místě sbíhání MERGE HERE. Možná by nebylo od věci označovat místo, kde má docházet ke slučování pruhů, IP29 jen informuje o způsobu slučování pruhů, ale neříká jasně, kde se tak má stát. Zákon to bohužel příliš důkladně nerozebírá, přestože stanovisko policie je, že ke sloučení pruhů má docházet bezprostředně před překážkou.

Odpovědět  |   | 
sten.  |  27. 08. 2018 18:52

Tome. Pokud řidič vozidla jedoucího v levém pruhu, má tento pruh před sebou volný je povinen umožnit jízdu rychleji jedoucím vozidlům za ním. Neboli povinnost jízdy při pravém okraji vozovky.

Odpovědět  |   | 
1:1  |  24. 08. 2018 22:25

Možná tam chybí i další často se vyskytujcí sviňárna, tedy že se v místě zúžení z jednoho pruhu nacpe před kamion více než jedno osobní auto. Měl by tedy každý kamioňák zavolat také policajty na všechny ty další osobáky, které se před něj nacpaly, aby si pak jejich řidiči užili důkladnou a časově náročnou kontrolu?

Odpovědět  |   | 
Quebe  |  24. 08. 2018 23:11

Ale ti řidiči osobáků, na rozdíl od kamioňáka, co blokuje levý pruh, žádný zákon neporušili. Neříkám, že to je správné, že se tam cpou, ale řešení je jednoduché - nechat mezeru na jedno auto. Ale to by chtělo, věnovat se provozu a nechrápat za volantem (nebo nečumět na tabletu na filmy).

Odpovědět  |   | 
Dude  |  25. 08. 2018 14:11

Pokud trvá kamionu delší dobu než se rozjede a nechá tak tím před sebou mezeru pro dvě auta, tak to, že se tam ty dvě auta nacpou, jen zvýši plynulost provozu.

Odpovědět  |   | 
Škunda  |  25. 08. 2018 14:18

Jasněé, a poliši se můžou celý přetrhnout aby přijeli a udělali bububu. Trochu rozumu, než napíšete podobný, rádoby do prsou bijící, plk. Ale třeba samochlubení pomáhá zvětšovat kládu...

Odpovědět  |   | 
Quebe  |  25. 08. 2018 14:21

Aby ses nedivil

Odpovědět  |   | 
maty  |  25. 08. 2018 16:44

Nemel tady nesmysly.Žádnej policajt kvůli tomuhle kamion nezastaví.Takhle je to spravedlivý pro oba pruhy.Každej druhej v osobáku pravidlo zipu nezná a řadí se i stovky metrů před zužením.

Odpovědět  |   | 
Quebe  |  25. 08. 2018 17:05

Mohu Tě ujistit, že když se to správně podá, tak jej zastaví. A to hodně rychle. Hlavně pro kamioňáka je to pak celkem nepříjemné, když kvůli tomu třeba nestihne vykládku. Jeho boj. A to jsem ještě celkem kamarád, znám lidi, kteří podobnou situací řeší například povolením ventilků.

A spravedlivého na tom není nic, zbytečně to prodlužuje kolonu a zvyšuje čekací doby. Že někteří řidiči ZIP neznají, není argument.

Odpovědět  |   | 
Buffalo007  |  24. 08. 2018 15:22

A co vyčuraní řidiči, kteří se natlačí do vyhrazeného pruhu pro BUS,TAXI, IZS. Ten dokonale ucpou a pak by se rádi zařadili k Vám do pruhu, kde se poctivě šoupete po metrech?
Zrovna dnes na Evropské, kde byla bouračka ve vyhrazeném pruhu: Opravdu jsem toho týpka pustit nechtěl. Kdyby tam měl co dělat, tak ho klidně pustím, takhle mě pěkně naštval a za každou cenu se tam musel nacpat, div mě nenabořil.

Odpovědět  |   | 
Pablo  |  25. 08. 2018 15:00

Jen jestli to nebyl řidič od Uberu, to by potom v tom vyhrazeným pruhu byl oprávněně

Odpovědět  |   | 
Rejpal  |  26. 08. 2018 11:17

Řidič Uberu tam není oprávněně, jelikož nesplňuje podmínky pro vozy taxislužby. (Má majáček? Má ceník na dveřích? Podléhá jeho vozidlo přísnějšímu režimu kontrol a pojištění?)

Odpovědět  |   | 
Pablo  |  26. 08. 2018 14:07

Však proto jsem taky dal na konec smajlíka, víme?

Odpovědět  |   | 
Marek71  |  24. 08. 2018 15:46

"Dlouhou kolonu plnou uzývaných řidičů čas od času rozvášní jiní šoféři ve vedlejším pruhu..."

Opravdu uzývaných? Já teda nejsem v češtině moc dobrý, tak se proto pro jistotu ptám.

Odpovědět  |   | 
puk123  |  25. 08. 2018 01:46

Asi se tak silně ozývali, až se z toho uzývali.

Odpovědět  |   | 
rohYpnol  |  24. 08. 2018 16:11

Nerozumím poslednímu odstavci

Co tím chtěl autor říct??

Jinak co když jedu v končícím pruhu sám, zatímco průběžný je plný? Mám právo na zipování? Nebo musím počkat, až za mnou přibyde aspoň jedno auto, aby se vytvořila "kolona" i v končícím pruhu? A stačí dvě auta na pojem "souběžná jízda"??

Podle mě zipování nneí napsáno v zákoně dobře a je zde příliš mnoho mezer a nejasností

Odpovědět  |   | 
brk77  |  24. 08. 2018 16:16

Kdyby ne tahle věta, tak jsem nad tím vůbec nepřemýšlel. Takové auta jsem automaticky pouštěl a bral jsem to jako svůj problém, že jsem se sám do tohoto pruhu nezařadil.

Odpovědět  |   | 
Bushi  |  24. 08. 2018 16:27

Zákon je napsaný dobře (i když "zipování " je debilita) ale někteří řidiči si ho vysvětlují ve svůj prospěch. Kolony se tvoří jen díky této debilitě,protože stačí 4 auta a než se docpou do zůžení tak přijedou další a kolona je na světě.

Odpovědět  |   | 

kolony se netvoří pro zip, ale pro to, že když je snížená rychlost na 80, tak řidiči jedou přes sto.

Odpovědět  |   | 
Mirek  |  27. 08. 2018 11:35

Zacpy se tvori i kvuli takym ridicum co si nechavaji na krizovatce pred sebou 5 metru a mezi auty dalsi X metru a rozjizdi se az na pulku zelene, nevim co tam delaji pri naskoceni zelene ale mnoho rado by ridicu se rozjizdi az po pulhodine svitici zelene. Zipovani je v zahranici bezne a velmi jednoduche ale tady v CR je to pro mnoho tech neumetelu natolik slozite ze troubi a tukaji si na čela co ten jiny ridic chce. A hned mezeru skrati na moznou mezirku jen aby nebyl slusnej, skoda ze se za to nepokutuje jak za prekroceni rychlosti nad 3km. myslim ze by se vydelalo vic nez za to ze nebrzdite provoz.

Odpovědět  |   | 
McMatej  |  25. 08. 2018 11:03

Samozřejmě že máš právo na zařazení do průběžného pruhu. Pravidlo a povinnost o zipování platí pro řidiče jedoucí v průběžném pruhu. Ten má před sebou vozidla, které ovlivňují jeho rychlost, takže je splněna podmínka souběžné jízdy a proto musí umožnit vjetí vozidlům z pruhu, který přestává být průběžný.
Zákony jsou o slovíčkaření a proto je třeba tak chápat a pozorně číst.

Odpovědět  |   | 
rohYpnol  |  25. 08. 2018 11:25

Ne, pravidlo ZIPu upravuje chování řidičů v průběžném i končícím pruhu!!!

Odpovědět  |   | 
McMatej  |  25. 08. 2018 13:03

Ano, ale povinnost pustit před sebe vozidlo má ten, který jede v průběžném pruhu ve kterém je souvislý proud vozidel. Tak praví zákon.

Odpovědět  |   | 
Jarda  |  27. 08. 2018 09:28

Nikoliv, pravidlo zipování platí pouze v případě, že v obou pruzích vzniknou souvislé proudy vozidel. Pak se jedná o souběžnou jízdu a musí vám být umožněno zipovat. Pokud jste v končícím pruhu sám, pak máte smůlu a vynucováním zipu porušujete vyhlášku tím, že nedáváte přednost v jízdě vozidlům v průběžném pruhu.

Odpovědět  |   | 
Quebe  |  27. 08. 2018 10:53

Pokud porušuje "vyhlášku", tak je vše vlastně v pořádku, ne? Žádná vyhláška už totiž neplatí - platí "Zákon o provozu na pozemních komunikacích"

Odpovědět  |   | 
Mirek  |  27. 08. 2018 11:37

Jak mnoho ridicu vi, pravo mas ale az po me. Tak se chovaji ovce ktere si mysli ze jsou oni ti nejlepsi na silnici.

Odpovědět  |   | 
Dude  |  24. 08. 2018 16:34

Líbí se mi anketa v článku, kde 95 % lidí dodržuje zip. Realita na silnicích je však opačná. "Nejlepší" jsou pak zamindrákovaní blokovači (a nemusí jít vždy o kamiony) nebo naopak idioti zipující se odbočovacích nebo jinak vyhrazených pruhů...

Odpovědět  |   | 
Ron.Jeremy  |  25. 08. 2018 13:13

A teď v kontextu s tímto jedna situace:
Silnice o dvou pruzích, z nichž levý se v jednom okamžiku stává vyhrazeným pomocí vertikálního dopravního značení a fyzického oddělení pruhů (později se z něj do "normálního" pruhu přeřadit nelze). Přestává být tedy průběžným pro vozidla, která nespadají do kategorie, která by jim umožnila jet vyhrazeným pruhem. Podle zákona by zde mělo docházet k zipování také, nenašel jsem jiné ustanovení, které by to řešilo jinak.

Odpovědět  |   | 
GH  |  27. 07. 2019 13:18

Přesně tak. A to samé platí podle mě i v "odbočovacím" pruhu v místě, kde se právě stává výhradně odbočovacím.

Odpovědět  |   | 
Mirek  |  27. 08. 2018 11:39

nejlepsi jsou ti co jedou uprostred dvou pruhu a blokuji dva pruhy najednou. zatroubis na nej a on vystrci ruku z okenka se zvednutym prostrednickem. hned useknout.

Odpovědět  |   | 
Sir_CHerokee  |  24. 08. 2018 17:38

ZIP je jedna z věcí, s kterou mají čeští řidiči problém. Pravidelně člověk narazí na blba, co se řadí dříve nebo naopak blokuje. Přitom je to tak jednoduché! Dokonce mě jednou málem sundal řidič korejského SUV z motorky, jak mě vytlačil na kužely, tuž jsem mu aspoň špičkou promáčkl dveře. Kdyby mu nebylo skoro 70, tak bych se asi neudržel a dopadl by hůře.

Odpovědět  |   | 
Dude  |  24. 08. 2018 17:43

Kopání do dveří, ukopnutí/utržení zrcátek... Opravdu chování rozumných vyrovnaných lidí...

Odpovědět  |   | 

a nestačilo trochu pohnout zápěstím, nebo on jel a ty jsi ho předjížděl na poslední chvílku a nejednalo se o zip?

Odpovědět  |   | 
Ludek_II  |  25. 08. 2018 06:32

Mindrak co ?

Odpovědět  |   | 
Anti-automat  |  29. 08. 2018 09:00

Mozno Vas nevidel. Modelova situacia (priklad): auta sa pohybuju pomalsie. Za mnou niekto pusti motorku. Ale ja ju v spataku uvidim ju az na poslednu chvilu, nakolko to auto, ktore slo za mnou ju pustilo, nie je priehladne. Preto tvrdim ze akonahle sa auta POHYBUJU, motorka ma ist za autom. No a pokial nahodou za takejto situacia, ktoru som opisal, vletite do pohybujuceho zipu (cim uplne zmenite na posledny moment situaciu), potom si za to mozete sam. Ak to tak bolo a som v aute s tym 70 rocnym vodicom, mate problem Vy.

Odpovědět  |   | 
Petr  |  24. 08. 2018 20:08

Hlavne je si dobre uvedomit, ze pokud dojde u zipovani k dopravni nehode, tak plati paragraf 12 odst. 5 zak. 361/2000 Sb.
Vinik DN je ten, co prejizdel do druheho jizdniho pruhu a menil smer jizdy.

Odpovědět  |   | 
GH  |  27. 07. 2019 13:20

Nesmysl. Tak, jako platí paragraf o změně jízdního pruhu, tak platí i paragraf o zipování. Ani jeden z paragrafů neplatí víc. Pravděpodobným viníkem bude ten, který narazí.

Odpovědět  |   | 
JirkaK  |  25. 08. 2018 06:01

Prostě a jednoduše - zip v Česku nefunguje a nikdy fungovat nebude. Nemusí se vám to líbit, můžete s tím nesouhlasit, můžete proti tomu protestovat, ale to je asi tak vše co s tím naděláte. Nezbývá než se s tím smířit a co nejdřív přejet do průběžného. Je to stejné jako dvoupruhové kruhové objezdy - přejet na takovém kruháči do vnitřního pruhu je nesmysl, protože se z něj už nedostanete ven.

Odpovědět  |   | 
LCD  |  25. 08. 2018 07:30

Je to o výchově v rodině. Když je rodič (i silniční) škodič, je velká pravděpodobnost, že potomci slušnější nebudou. A intelekt s tím bohužel má málokdy co společného. Vše ale začíná od elit. Ty jsou etalonem pro ostatní. Ten náš lidový vypravěč, co má Peroutku za fašouna a estébák z hnízda jsou bohužel smutné příklady.

Odpovědět  |   | 
Mirek  |  27. 08. 2018 11:48

myslite ze v mnoha rodinach se nauci neco? Divne. dceru ucim chodit v CR vpravo po chodniku a ona se me stale pta proc ty ostatni jdou proti ni kdyz nejsou v pravo, uz tady zacina lhostejnost lidi a to vetsina ma ridicak a lezou vlevo a kdyz jim neuhnu jeste rvou. tak nevim jak ty rodiny uci deti se chovat na ulicích. je to skoda kdyz neuhnu 15 letemu frackovy a on nadava co delam ze se neuhnu, uz jsem se naucil nevybirave zpevnit rameno a mnoho chodcu vlevo se divi a ne malo leti. nebudu psat o cervene na prechodu kde je vice pruhu, tam si chodci delaj co chteji.Kdo porusuje vic cervenou? ridici ci chodci? verte ze chodci.

Odpovědět  |   | 
Jana  |  25. 08. 2018 07:26

Jsem si prrrrrdla

Odpovědět  |   | 
Eliška  |  25. 08. 2018 08:08

Hmmm, to já si dnes už i mr....😃

Odpovědět  |   | 
Yarda  |  25. 08. 2018 07:30

Kdysi jsem jel tudy
https://goo.gl/maps/Km3Vv2cnkaA2...
a zapomněl jsem se v levém pruhu. Na konci vznikla kolona, tak jsem dal pravý blinkr, ve vedlejším pruhu mi auta udělala místo, než jsem zatočil volantem, mrknul jsem se do pravého zrcátka, po dělicí čáře mne zprava předjížděl debil motorkář. Kdybych se do toho zrcátka nekouknul, mohlo být o jednoho dárce orgánů víc.

Odpovědět  |   | 
Anti-automat  |  25. 08. 2018 10:40

pokial vidim pred sebou nestandardnu situaciu, hocico co ohrozuje plynulu jazdu a bezpecnost, potom zasadne znizujem rychlost. A hlavne, nenasmerujem to tam, kde sa moze situacia okamzite zmenit. Plati pre kazdeho. Je to uplne normalna vec.

A pochvala za ten link, jedenkrat vidiet > stokrat citat. Skvele vystihnute.

Odpovědět  |   | 
Anti-automat  |  25. 08. 2018 10:44

Inak, Yarda vystihol prave ten moment, ktory je rozhodujuci. A to je moment, ked sa kolona zacne vytvarat, auta brzdia, niektori debili zacnu kluckovat ako o zivot. Hladat priestor tam, kde sa to nevyhnutne zhusti je ako dat dohromady kriticke mnozstvo plutonia a nasledne to drzat pokope kym sa to nerozleti. Cize vybuch.

Odpovědět  |   | 
Anti-automat  |  25. 08. 2018 10:33

Treba spomenut ale jednu vec. A tou je ROZOSTUP /vzdialenost/ medzi autami v mieste zuzenia, zipu. Tunajsi folklore znie> nalepit sa na meter od auta predomnou, ktore postupuje pomaly a priskokmi.

Ak sa tvori kolona subezne jazdiacich aut pred zuzenim, Prva a najdolezitejsia vec je, dodrzat jemny odstup. Stacia dva-tri metre. Potom nevznika potreba aby niekto uplne zastavil. A zuzenim prejde ovela viac aut, pretoze sa pohybuju plynule.

Lenze co s kktom ktory umyselne kopiruje na centimetre zadny naraznik auta pred sebou, len aby sa subezne iduce auto nemohlo zaradit? On si vo svojej primitivite neuvedomi ze prave kvoli jeho kretenizmu musi auto zastat, potom dalsi zanim, ktory priestor vytvori a takto sa cela 'vlna' prenasa dalej. No a ten cas, za ktory auta zastavili a museli sa rozbehnut, nasobena debilitou toho kretena rovna sa dopravny problem.

Ako strednotazky mam obcas naozaj problem s tym, aby som mu ten kokos nerozmlatil. Ak je niekto tak de.bilny, neviem preco ma vobec auto a vlastne aj rodny list. No, skratka si pustim Panteru a rozdycham to. Samozrejme poslem vdacny pozdrav a zamavam dalsiemu, ktory ma na zipe pusti, pretoze je to normalny clovek.

Odpovědět  |   | 
XYZ  |  25. 08. 2018 11:38

Zip je naprosto debilní pravidlo, protože pokud tam není značka, tak ho půlka použije, půlka ne a stejně z toho vznikne akorát zmatek. Další věc je, že je použitelný akorát ve městě při nízkých rychlostech, na dálnici je to prasárna. Pokud si někdo naivně myslí, že auta jedoucí v dálničním zúžení 80 km/h se budou plynule cik cak řadit, měl by se nechat vyšetřit. Takže tam vyčůránci opravdu jedou až na konec kolony a pak se tam rvou na poslední chvíli (zipuju woe) a vznikají nebezpečné situace. Zatímco normální člověk se tak nějak průběžně zařadí do jednoho pruhu, jak mu to vyjde během pár stovek metrů před zúžením, na které ho předem upozorňují značky.

Odpovědět  |   | 
Quebe  |  25. 08. 2018 12:02

ZIP je naprosto funkční koncept, který zvyšuje plynulost provozu a zkracuje délku kolon z několika důvodů:

1. Místo, kde se auta řadí, je dáno a řidiči se tedy mohou na něj nachystat a přizpůsobit. V ideálním případě pak nedochází k zastavení obou proudů vozidel. Co naopak kolony zastavuje, je když se lidé řadí nahodile na různých místech, kde nemají nachystané místo, jelikož s tím řidiči nemohou počítat a kolona tedy musí na různých místech neustále zastavovat.

Nebezpečné situace u zipu vznikají leda, když jede v průběžném pruhu nějaký "spravedlivý" frustrát, který si myslí, že jej někdo předbíhá a plynulé řazení pak narušuje.

2. Daný počet vozidel ve dvou pruzích vytvoří logicky kratší kolonu, než stejný počet vozidel v jednom pruhu.

Bylo již mnohokrát dokázáno, že ZIP je v koloně nejmenší zlo, ale vždy se najde nějaký XYZ, který je holt chytřejší...

Odpovědět  |   | 
Eliška  |  25. 08. 2018 13:45

Normalni ženská očekavá, že gentleman se připoji, až na něj přijde řada. A ne, že ji to tam strči, když to na něj přijde.

Odpovědět  |   | 
Anti-automat  |  26. 08. 2018 09:49

Rad Vas pustim

No a ak sa pripajate sprava a pridate pekny sarmantny usmev, zastavim pre Vas vsetko od Pariza az po Vladivostok.

Odpovědět  |   | 
Petr  |  26. 08. 2018 13:59

Doufam, ze nemas ridicak. Takovy k0k0t nema na silnici co delat.

Odpovědět  |   | 
XYZ  |  27. 08. 2018 10:19

No zato ty jsi evidentně homofrajer.

Odpovědět  |   | 
Mirek  |  27. 08. 2018 11:58

Takze se zaradim do kolony ktera jede 40citkou a budu vytvaret kolonu pomalu jedoucich aut? a levy pruh necham volny co kdyby se tam nekdo z toho pruhu chtel zaradit do praveho u suzeni? Vlastne vytvorime z praveho pruhu takovy spunt a po 500meterech se auta zastavi protoze pojede jeden ridic 20tkou a dalsi zpomali jeste vic a kolona je pres 2km a levy pruh bude prazdny? ne i v 80ti km/rychlosti se da radit zipove bez problemu ale ridici ovce nesmi jine brzdit a blokovat.

Odpovědět  |   | 
Pablo  |  25. 08. 2018 15:06

Hele, a co si myslíte o zipování souborů v e-mailu? To ještě zákon nenařizuje, že jo? Já jen abysem něco neudělal špatně, někdy totiž zipuju a někdy se mi nechce

Odpovědět  |   | 
Láďa  |  25. 08. 2018 20:25

Zip je mimo obec pomalý,je třeba vozy seřadit za sebe již dávno před zúžením.Zip nám sníží
velmi kapacitu průjezdu zúženým místem.Blbost je dojet k překážce a začít zipovat.Ještě jsem neviděl nikoho zipovat nad 30 km/h. Pak se z toho udělá akorát zácpa.Pokud třeba na dálnici už 3km před zúžením se řidiči začnou řadit za sebe,průjezd zúžením bude plynulý na maximální kapacitě.Stejně už se to někde tak dělá, dá se tam snížení pruhů a pak zákaz předjíždění a pak to funguje.Jen asi někde o tom neví.

Odpovědět  |   | 
Quebe  |  25. 08. 2018 20:38

Problém je, že tohle funguje jen, když je řídký provoz - tak řídký, že na něj kapacitně stačí pouze jeden pruh. Pak se lidé stihnou včas zařadit a ZIP není potřeba. Jakmile však hustota stoupne nad kapacitní možnosti jednoho pruhu, zákonitě musí u zúžení v obou pruzích vzniknout kolona, jelikož pro včasné zařazení všech jednoduše není prostor. Kolona začne vznikat i kdyby se lidé začali postupně řadit 10 km před zúžením. Kapacita silnice jednoduše není nafukovací. Navíc, pokud dáte zákaz předjíždění 3 km před zúžením, je to defacto to samé, jakoby to zúžení bylo o 3 km dříve a nic se tím nevyřeší.

Pak nastupuje ZIP jako to nejmenší zlo.

Odpovědět  |   | 
Anti-automat  |  26. 08. 2018 09:44

.....Ještě jsem neviděl nikoho zipovat nad 30 km/h....

Nedavno som bol v Mnichove a je to bezna vec. Vyhodite smerovku a mate priestor, vodic v pruhu zvolni. Ak u nas uvidite na svetelnej tabuli 'kolona', potom viete ze tak skysnete a prave vinou debilov, ktori ten zip uplne sk.rvia. Ak uvidite tam napis 'Stau', co znamena dopravna zapcha, pokracujete znizenou rychlostou a plynule. Sice pomalsie, ale plynule. A ak sa to zhusti, vyhodte smerovku. Uvidite, ze nik Vam v zaradeni do pruhu branit nebude.

Je to len a len tym, ze debil si musi vydupat miesto, ktore je o ohromny kus vzdialenosti 5m dlzky auta dopredu. A sposobuje tym uplne zbytocny problem. Rozbit hubu.

Odpovědět  |   | 
Já vole  |  28. 09. 2019 23:41

Co to kecáš, vořechu?

Odpovědět  |   | 
Pavel  |  26. 08. 2018 12:27

Tzv. pravidlo zipu je nesmysl, nezvyšuje nijak průjezdnost a jen podporuje ty, kteří strašně pospíchají a předbíhají. Kdyby mělo toto pravidlo platit, musela by značka vypadat tak, že se sbíhají dva rovnoprávné pruhy a ne, že jeden je stále nakreslený jako průběžný a druhý jen navazující. Bylo by po diskuzích a nápadech, že třeba v místech, kde je nějaká oprava silnice hned platí zip. Ostatně, když porovnáte tu stávající značku tak jsem ještě takový zip nikdy neviděl

Odpovědět  |   | 
Quebe  |  26. 08. 2018 12:36

Zkuste si něco načíst o synchronní a asynchronní komunikaci a proč lze v případě té synchronní dosáhnout mnohem vyšší přenosové rychlosti. Pak možná pochopíte, proč ZIP maximalizuje propustnost silnice.

Odpovědět  |   | 
JirkaK  |  26. 08. 2018 13:24

Pokud někde zbyde jeden pruh, tak se do něj dva pruhy prostě nevejdou. Ale souhlasím s tím, že když se před zůžením začne dít něco hodně "asynchronního", je to ještě horší - takže nejlepší řešení je označit neprůjezdný pruh daleko předem, aby se něšťastníci z něj měli pokud možno čas přesunout.

Odpovědět  |   | 
Quebe  |  26. 08. 2018 13:43

Ona synchronizace právě spočívá v jednoznačném určení místa řazení - neboli ZIP. Nahodilé řazení před zúžením je právě asynchronní děj, který snižuje využitelnou kapacitu silnice.

Ono včasné řazení před zúžením může fungovat jen tehdy, když je hustota provozu natolik řídká, že nepřesáhne kapacitu jednoho pruhu. Pokud je vyšší, zákonitě musí v obou pruzích vzniknout kolona, jelikož brzy jednoduše není dost místa pro včasné zařazení všech, protože ke zúžení přijíždí za časový interval více aut, než jich může za stejný časový interval jedním pruhem odjet. Poté dojde k nevyhnutelnému snížení rychlosti v obou pruzích a snížení rozestupů, což vede k nemožnosti se včas zařadit, přičemž se tento stav s neustále přijíždějícími auty šíří do čím dál větší vzdálenosti od zúžení. Situaci nadále zhoršuje fakt, že lidé nejsou schopní synchronně a přiměřeně brzdit, což vede k šíření brzdných vln celou kolonou. Kapacita není nafukovací. A pak nastupuje ZIP jako mechanismus maximalizující využití kapacity jednoho pruhu.

Odpovědět  |   | 
JirkaK  |  26. 08. 2018 18:28

"Poté dojde k nevyhnutelnému snížení rychlosti v obou pruzích a snížení rozestupů, což vede k nemožnosti se včas zařadit, přičemž se tento stav s neustále přijíždějícími auty šíří do čím dál větší vzdálenosti od zúžení. "
Popsal jsi to naprosto přesně - a proto se řadím do průběžného co nejdřív. Žádné čekání "až to dál nepůjde". Protože když budu čekat až na konec pruhu a nepodaří se mi zařadit do průběžného na první dobrou, musím zastavit a čekat až mě někdo pustí. Vecpat se tam nemůžu, pokud bych naboural auto v průběžném, tak zip nezip, jsem viník protože jsem při změně pruhu nedal přednost. Jednou jsem takhle prostál dobrých čtvrt hodiny.....

Odpovědět  |   | 
jarda  |  26. 08. 2018 15:21

myslím si, že je to právě opačně - čím déle před koncem se to označí, tím více připosraných řidičů začne hledat skulinku v průběžném pruhu ... lépe označit až sto metrů před ...

Odpovědět  |   | 
fandy59  |  26. 08. 2018 13:27


byl jsem při autonehodě policistou dotázán, je-li tam značka označující zip. Nebyla, tak jsem se stal viníkem nehody a vše jsem zaplatil včetně pokuty 3 000,-korun. Dodnes mám tuto blokovou účtenku schovanou v autě, pro případnou podobnou událost !!!

Odpovědět  |   | 
jarda  |  26. 08. 2018 15:18

policista má vždy pravdu - i když ji nemá ...

Odpovědět  |   | 
jarda  |  26. 08. 2018 15:17

není to nijak složité ... ale je ještě jeden problém, který se kupodivu skoro nikdy nediskutuje - a to je samotné pravidlo zipu 1:1 ... v koloně se většinou kamiony řadí vpravo a osobáky vlevo - pak ovšem osobáky při dodržení řazení 1:1 jedou jako pruh významně pomaleji, protože délka jednoho vozidla (soupravy) je v poměru zhruba 1:4 ..

Odpovědět  |   | 
Mirek  |  27. 08. 2018 11:25

Koukam na pocitadlo kolik ridicu dodrzuje zipovani, na silnici je to uplne jinak, obracene. Zipovvani vam umozni tak jeden ridic z padesati a to musite bejt fakt drzej a vjet tam na tvrdo. Skoro pokazdy se mi stava ze v levem pruhu jedu az do konce a v pravem pruhu me NIKDO nechce pustit ikdyz jsem soubeznem pruhu ktery konci a je tak ze zakona zipovani, vetsina me vytrou bi a ti jo hodne ostri najedou tesne za auto pred sebou na par desitek cm. a jeste si tukaji na celo jaky jsem blb ze se chci cpat kam nemam a vubec si neuvedomi ze on porusuje pravidla. A ze se to deje bezne snad vi dost ridicu co nejsou ovce jak ostatni.

Odpovědět  |   | 
Quebe  |  27. 08. 2018 12:23

Já si naopak myslím, že většina řidičů už dneska u zúžení pouští. Bývalo to špatné, ale dnes jsou již poměrně zvyklí. Co pořád přetrvává, je snaha o zařazení do průběžného pruhu desítky až stovky metrů před zúžením a tím zbytečné zastavování obou pruhů.

Odpovědět  |   | 
Mirek  |  27. 08. 2018 14:13

Nevim kde, zrovna vcera a v patek s mer Humpolec se to nedeje. V levem pruhu jsme museli stejne zastavit. kdyz jsem sledoval auta pred sebou ze je tam nikdo nechce poustet. Minulý tyden zas smer Liberec a to same, asi jezdim jinde kde nejsou ridici bud znalí zipovani nebo ochotni pustit vzdy aspon jedno auto. nekteri zas pusti mnoho aut a zastavi zas svou kolonu. proste mnoho ovci nepremysli.

Odpovědět  |   | 
Eliška  |  27. 08. 2018 15:04

Inteligenci napred vybili Nemci, pak komuniste a zbytek emigroval. Tak co čekáš za osvicence?

Odpovědět  |   | 
Mirek  |  27. 08. 2018 15:33

svata pravda. proto tolik lidi umírá na silnici a nekteri nevině.

Odpovědět  |   | 
Martin  |  27. 08. 2018 17:07

Neskutečný! V článku je zip vysvětlenej jak pro idioty. A přesto všechno se najdou v diskuzi lidi, kteří budou (neúspěšně) vymýšlet proč to nejde/že je to vyčůranost atd...
Zaplať pánbůh, že o jízdě vpravo rozhodnul Hitler za války. Jinak by někteří majitelé řidičáku pořád jezdili vlevo.

Odpovědět  |   | 
jcb  |  27. 08. 2018 18:18

V zásadě souhlas, jen ty znalosti dějepisu by to chtělo oprášit.
https://www.fronta.cz/dotaz/zavedeni-jizdy-vpra... ...

Odpovědět  |   | 
Driver  |  28. 08. 2018 13:42

ZIP je klasickou ukázkou toho, jací řidiči jsou. Buď jej znají a dodržují a nemají co řešit už asi 15let a nebo ten, kdo ho nedodržuje, porušuje vědomě zákon, předpokládám, že nelze namítat, že zákon nezná, a ještě je tak dementní, že se pasuje do role zákonodárce, aby spekuloval a vymýšlel zda to je nebo není správný zákon, nebo do role soudce a soudil bez mandátu a je to dokonce až takový megakripl, že mu nedochází, že na to nemá ŽÁDNÝ mandát.
Neomlouvám se za označení, zveličující zdravotní stav a přeji překrásný den všem, co zákon znají a snaží se jej dodržovat v maximální možné míře, tj jedou zavřeným pruhem až k jeho konci a pak aplikují ZIP

Odpovědět  |   | 


Přihlásit k odběru
Posílat příspěvky na adresu:

Minitest Honda HR-V 1.5 VTEC Sport: Uhájí vyšší cenu slušnou dynamikou?

Honda HR-V 1.5 VTEC Sport

Honda se rozhodla ještě více zatraktivnit svůj crossover HR-V a jeho nabídku rozšířila i o verzi Sport. Podívali jsme se jí na zoubek s převodovkou CVT i s klasickou šaltpákou.

17.  10.  2019 | Vladimír Kadera | 20 příspěvků
TEST BMW M2 Competition M-DCT: Jednoduše to nejlepší

BMW M2 Competition M-DCT

S německými výkonovými válkami podpořenými opulentním luxusem a bezpečností se ze scény potichu vypařil důraz kladený na tu nejdůležitější esenci sportovních aut – lehkost. M2 Competition tento trend vysloveně neboří, protože je ale u BMW nejmenší, na odkaz staré školy úplně nezapomněla.

15.  10.  2019 | Miro Mihálik
TEST Peugeot 508 SW GT 2.0 BlueHDi EAT8: Cena za design

Peugeot 508 SW GT 2.0 HDi EAT8

Kombi varianta nové 508 je pohledný a jemně avantgardní vůz, však také po zásluze získal letos ocenění Red Dot Design Award. Není to ale jediná jeho cena za design. Cenu za design totiž zaplatí i zákazníci. Jak fakticky, tak především v přeneseném významu.

13.  10.  2019 | Petr Schnagl | 105 příspěvků

Nejčtenější články

Čínská Dacia Duster dorazí už příští rok. Luxus za pakatel si budete moci i půjčit

Čínská Dacia Duster dorazí už příští rok. L…

Bezdrátové nabíjení telefonu, automatická klimatizace, LED světlomety, elektricky nastavitelná sedadla a armáda USB portů. S tím vším dorazí Lynk & Co do Evropy.

8.  10.  2019 | | 66 N/A
Nový SsangYong Korando se ukázal v ČR. Konkurenty potrápí cenou i kufrem

Nový SsangYong Korando se ukázal v ČR. Konk…

Konkurent Škody Karoq se nyní již oficiálně pohybuje po našem území. Své konkurenty trápí i nízkou cenou.

11.  10.  2019 | | 68 N/A
Hyundai i30 nově koupíte nejlevněji v historii. Scala by se měla ještě učit

Hyundai i30 nově koupíte nejlevněji v histo…

Někteří lidé neprahnou po výbavě, ale chtějí prostě jenom obyčejné auto za skvělé peníze. Řada značek to dnes nechce chápat. Hyundai mezi ně ale nepatří.

4.  10.  2019 | | 255 N/A
Čekání na novou Octavii se nemusí vyplatit. Ještě dlouho vám nenabídne vše

Čekání na novou Octavii se nemusí vyplatit.…

Nová generace Škody Octavia klepe na dveře. Ale teď už doopravdy. Testovacích prototypů se na cestách hemží spousta, věřit se jim ale nedá prakticky v ničem.

22.  9.  2019 | | 74 N/A
Tesla Model 3 má české ceny. Na našem trhu v podstatě nemá konkurenci

Tesla Model 3 má české ceny. Na našem trhu …

Tesla Model 3 by měla k prvním českým zákazníkům dorazit na začátku příštího roku. Elektromobil s obdobnými parametry za tyto peníze tu zatím nemáme.

3.  10.  2019 | | 147 N/A