Pravidla aneb jak správně jezdit po dálnici

V dalším díle seriálu o pravidlech provozu se podíváme, jak správně jezdit po dálnici, řekneme si, co je předjíždění a co souběžné míjení a také připojíme pár bezpečnostních zásad, které by každý řidič měl při jízdě po dálnici či rychlostní komunikaci ovládat.
Pravidla aneb jak správně jezdit po dálnici

Vždy v pravém pruhu

Na dálnicích a silnicích pro motorová vozidla platí povinnost jízdy v pravém jízdním pruhu. Ostatní pruhy (levý, popř. střední) slouží výhradně k předjíždění, popř. objíždění.

Pokud jsou na dálnici tři či více jízdních pruhů, jsou všichni řidiči bez rozdílu povinni používat jen pravý krajní jízdní pruh a ostatní pruhy vlevo od něho jsou určeny pouze k předjíždění. Toto neplatí pro jízdu po dálnici v obci, kde je možné použít jakýkoli jízdní pruh, ale v zájmu plynulosti provozu musí řidič levý pruh uvolnit vozidlu jedoucímu rychleji.

Tip: Přednost v jízdě na parkovištích

Předjíždění versus souběžná jízdy

Při přejíždění z jednoho jízdního pruhu do druhého nesmí řidič ohrozit ani nijak omezit vozidlo jedoucí v jízdním pruhu, do kterého přejíždí, přičemž musí dávat znamení o směru jízdy.

Je-li na pozemní komunikaci o dvou nebo více jízdních pruzích v jednom směru jízdy taková hustota provozu, že se vytvoří souvislé proudy vozidel, v nichž řidič motorového vozidla může jet jen takovou rychlostí, která závisí na rychlosti vozidel jedoucích před ním, mohou jet motorová vozidla souběžně, přitom se nepovažuje za předjíždění, jedou-li vozidla v jednom z jízdních pruhů rychleji než vozidla v jiném jízdním pruhu.

Stručně řečeno, pokud auto v pravém jízdním pruhu pojede rychleji díky tomu, že má v pruhu volněji, nejde o předjiždění, resp. podjíždění.

Nákladní vozy vpravo dle § 12, odst.1

Na dálnici o třech a více jízdních pruzích v jednom směru jízdy smí řidič nákladního automobilu nad 3 500 kg, jízdní soupravy delší než 7 m a zvláštního motorového vozidla užít k jízdě výhradně dvou jízdních pruhů nejbližších k pravému okraji vozovky (patří k nim i postranní jízdní pruh pro pomalá vozidla). V ostatních jízdních pruzích smí jet, pouze je-li to nutné k objíždění - nesmí je tedy využít ani pro předjíždění!

Nouzové stání

Při nouzovém stání zaparkujte vozidlo na krajnici, co nejdále od vozovky, částí klidně na trávníku, čímž zmenšíte riziko případného nárazu. V poslední době jsou na nejfrekventovanější dálnici D1 časté právě nehody způsobené nepozorným řidičem, který narazí zezadu do odstaveného porouchaného vozidla.

Výstražník trojúhelník umisťujeme do vzdálenosti nejméně 100 metrů za stojící vozidlo. Při dešti, sněžení či zhoršené viditelnosti se vzdálenost doporučuje ještě delší. Dále je nutné po celou dobu mít puštěná výstražná směrová světla.

Nezapomeňte

Na dálnicích je dovolen provoz jen motorových vozidel a jízdních souprav s konstrukční rychlostí vyšší než 80 km/hod. Před změnou to bylo 50 km/hod. Na dálnicích vjíždějte a sjíždějte jen na místech k tomu určených, tzn. označené sjezdy a nájezdy. Je zakázáno otáčení, couvání a vjíždění na střední dělící pás i tam, kde je přerušen. Dalším zákazem je bezdůvodné omezování plynulosti provozu pomalým předjížděním či pomalou jízdou.

bazar

Skoda Octavia 1,9
Rok výroby: 2008
Stav: 252 737 km
Cena: 102 000 Kč
Renault Thalia 1,2
Rok výroby: 2007
Stav: 156 314 km
Cena: 56 000 Kč
Nissan Juke 1,6
Rok výroby: 2013
Stav: 53 870 km
Cena: 275 000 Kč
Skoda Octavia 2
Rok výroby: 2007
Stav: 249 235 km
Cena: 150 000 Kč
Nissan Juke 1,2
Rok výroby: 2017
Stav: nový vůz
Cena: 370 000 Kč
Renault Thalia 1,4
Rok výroby: 2006
Stav: 52 888 km
Cena: 60 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků