Pravidelné zpravodajství od Axigonu: Nafta v Česku je dražší než ve všech sousedních státech

„Nejnižší průměrné ceny jsou v Polsku, kde za litr nafty zaplatíte o 2,21 Kč/l méně (6,9 %) než v ČR. V Rakousku byste pak ušetřili 1,91 Kč, na Slovensku 0,96 Kč a v Německu 0,12 Kč na každém natankovaném litru,“ konstatoval Damir Duraković, generální ředitel nákupní aliance Axigon. Průměrné ceny řadí všechny sousední státy kromě Německa mezi top 10 států EU s nejnižšími cenami nafty. Německo je na 13. místě a ČR na 14. postu z evropské osmadvacítky.

Z porovnání Axigonu, které vychází z dat Evropské komise, ovšem plyne i to, že například ve Spojeném království si projíždějící Češi musejí připlatit 12,33 Kč/l. Naftu zde tudíž natankují o 38,6 % dráž než v ČR. Ve srovnání s tím si pak v Itálii připlatí „jen“ 6,34Kč/l. Na opačném konci žebříčku je pak například Lucembursko, kde je průměrná cena o 12,4 % pod průměrem ČR, a kde tak Češi ušetří 3,96 Kč na každém litru. Podobná situace je i v Estonsku a v Lotyšsku.

Cena motorové nafty přitom v posledním roce padá. Průměrná cena v EU vyjádřená v českých korunách meziročně poklesla o celých 13,9 %. Kurz koruny sice ve stejném období posílil o 2,2 %, ale i tak ceny v průměru reálně poklesly o více než desetinu. „Ceny meziročně nejvíce poklesly v Estosnku (o 18,3 %) a Belgii (18,0 %). Pokles v Německu, Slovensku a Rakousku je meziročně shodně kolem 17 %. Ceny v Polsku poklesly o necelých 15 %, zatímco v ČR je to „pouhých“ 12,7 %. Pokles cen v ČR je jeden z nejnižších v rámci EU,“ uzavřel generální ředitel nákupní aliance Axigon Duraković.

Minitest Kia Stinger 2.2 CRDi GT Line: Potěšení s vůní nafty

Kia Stinger 2.2 CRDi GT Line (minitest)

Z nafty se stalo politické téma a zdá se, že její dny jsou sečteny. To je ideální moment dát si špetku nekorektnosti v podobě úsporného dieselu, který navíc hrabe těmi správnými koly a… je z Koreje.

včera | Miro Mihálik | 12 příspěvků
TEST Audi Q8 50 TDI quattro: Mohlo být dokonalé, ale přišlo WLTP

Audi Q8 50 TDI quattro

Své velké SUV-kupé uvedlo Audi jako poslední z trojice luxusních německých značek. Dalo mu to, co konkurence nemá a vyladilo jej téměř k dokonalosti.

11.  10.  2018 | Jan Mička | 21 příspěvků
TEST Volvo V60 D4 Polestar: Zpomalí vám tep, vyžehlí děravé okresky!

Volvo V60 D4 Polestar

Nová generace Volva V60 těží z moderní platformy a bere si to podstatné z větších modelů. Možná je to také poslední dieselová generace. Což je škoda.

9.  10.  2018 | Milan Lažanský | 24 příspěvků