Právě testujeme: Volkswagen e-up!

84 komentářů

runner42
4. července • 14:46

Dneska je krásně! V autě i pod kapotou minimálně 50-60 stupňů, tak šup šup, nechte ho někde hoďku stát a pak měříme ;)

ctrl
3. července • 9:09

Zajímají mě následující parametry: Zrychlení do 50/80/90/130 km/h. Reálný dojezd a práce s ním tj. vyrážím z domova/ firemního parkoviště 100 % nabito. Strávím běžný pracovní den tj. objedu třeba x zákazníků ve městě nájezd cca 50 km (celkem). Bez možnosti dobíjení. Kolik bude zbývající dojezd? Za jak dlouho se dobije akumulátor ze všech zmiňovaných zdrojů a jak jsou ony zdroje dostupné reálně?

Fantomas
3. července • 9:45

Už jsem něco podobného psal jinde - těžko vám někdo cizí řekne jaký vy budete mít dojezd na vaší trase vaším stylem jízdy. Nechápete, že to nejde? Na to je jediná odpověď - vyzkoušet si to.

Lukáš
3. července • 8:40

Tak co si budeme povídat, úsporu nákladů vzhledem k pořizovací ceně asi nelze reálně očekávat. Provozní náklady (na palivo) jsou na úrovni UP! CNG, pořizovací cena zatím bohužel odpovídá malosériové výrobě. Ale to svezení je prostě výborný a tak jak si někdo kupuje nejdražší mobil aby na něm psal SMS, tak jiný si zase koupí něco mimořádného v autě a prostě si jen užije, že ho má.
Mimochodem, pokud by se časem dostaly ceny níž, tak prohlídka na tomto autě je první po 2letech/30.000km a pak ročně, jenže trvá hodinu a neobsahuje žádné oleje, filtry a jiné náplně. Vzhledem k tomu jak se s takovým autem jezdí, myslím brzdný režim "B" (rekuperační brzda), tak i ty brzdové desky budou na 100.000km.
Cenu baterek dnes nemá smysl řešit. Možná budou potřeba vyměnit za 10let a kdo ví kolik budou stát v té době. Třeba pětikačku. :-) Navíc se dají regenerovat, což je zlomek ceny nových baterií.
Poslední věc ještě k té dynamice. Ve městě je tohle auto extrémně pružné. Kolem 100km už je to horší. Hold auto do města. Před 14 dny mě vezl majitel v Tesle model S což je auto na cestování a ta se teda necourala ani ve 150km/h. Takže je to jen o nastavení auta ekonomika/použití/dojezd/cena.
Technologie to není dokonalá, ale po tom co jsem si to zkusil tak myslím, že budoucnost je světlá. :-D

runner42
3. července • 16:44

Ještě by mě zajímalo, když už mluvíte o ceně destiček, zda se "rekuperační brzda" také opotřebovává, případně na kolik pak příjde její výměna, ať můžeme tu výhodnost porovnat.

Lovap
3. července • 22:56

Stačí trochu vedieť :-D Rekuperčnou brzdou sa myslí to, že elektromotor dokáže brzdiť "motorom", pričom vyrába elektrinu - to kladie odpor a auto brzdí. Čiže sa nič neopotrebováva.

runner42
4. července • 11:36

To jsem nevěděl. A kolik elektřiny se tím vyrobí a jak se to chladí?

Lovap
4. července • 12:53

Ako kde a ako kde :-) Seriózne elektromobily (nie konverzie z klasických áut) majú motory chladené kvapalinou, takže chladí sa to kvapalinou a vyrobí to toľko, koľko to majú nastavené: Tesla 60 kWh, Leaf myslím 30 (ale netuším to presne).

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
Vana666
4. července • 15:18

Předpokládám že jste nemyslel kWh, ale jen kW ?

Lovap
4. července • 15:23

Trefa! Ale keby to rekuperovalo hodinu, zmysel by to malo, nie?

Vana666
4. července • 18:01

Ano, pak by to bylo správně :-)

Vana666
4. července • 0:26

Omyl, při rekuperaci se samozřejmě opotřebovávají akumulátory, z důvodu neustálého cyklování nabíjení a vybíjení

Lovap
4. července • 10:11

Pán mal na mysli nejakú "brzdu", nie akumulátory, že ... Ráčte lepšie čítať, prosím.

runner42
3. července • 16:16

Mohl byste rozvést myšlenku regenerace batterypacku složeného z LiNiCoAlO2 článků typ Panasonic 18650?
Velmi by mě zajímalo, jak si to jako představujete, případně jak vás prodejce informoval ;-)

Vana666
3. července • 9:20

Lukáš: Pokud se při prohlídce nemění žádné fitry a náplně, rozumím tomu správně že Up nemá třeba ani pylový filtr, jeho brzdová kapalina vůbec nestárne apod ...A jen tak na okraj, Teslu jsem potkal před měsícem na německé dálnici a jela ze všech aut suverénně nejpomaleji, předjížděly ji i kamióny. Snad právě bojovala s dojezdem, nevím.. :-(

Lukáš
3. července • 12:55

Reagovat na tento tip příspěvku většinou nemá cenu, ale jednou to zkusím :-) :Ano, auto má některé konvenční filtry a náplně, nicméně myšlenka byla taková, že cena prohlídky je zlomková proti konvenčnímu pohonu. Myslím, že běžný člověk myšlenku zachytil.Tesla má reálný dojezd od 450 km ve velkém zápřadu po 650 km když se bude šetřit. Nemyslím, že by někdo bojoval s dojezdem pokud má jen trochu hlavu. Mimo to je na německých dálnicích poměrně rozsáhlá síť DC nabíječek.

Vana666
3. července • 16:30

Lukáš: v tom případě bylo opravdu lepší napsat že cena servisu je zlomková a netvrdit že se na eletromobilu nemusí měnit vůbec nic.
Jinak Vámi uvedené údaje o dojezdech Tesly by mohly být reálné tak se 150 kWh akumulátory. Takové ale Tesla zatím nedodává

Lukas
3. července • 19:08

V tom případě doporučuji podívat se do "papíru" znovu a vzít si lepší kalkulačku. :D K tomu uz opravdu neni co dodat.

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
Vana666
3. července • 20:24

Ano udělejme to. Kapacita největších aku Tesly je 85kWh, reálná spotřeba dle aktuálního testu ADAC je 24,2 kWh/100 km. Můžete vzít kalkulačku jakou chcete, reálná hodnota dojezdu vyjde vždy na 350 km

Lovap
3. července • 22:54

Podľa toho, čo je to tá vaša reálna hodnota dojazdu. Len toť nedávno prešli na Slovensku s Teslou z Košíc do Bratislavy (397 km), s klímou a rádiom normálne zapnutými ...

Vana666
4. července • 0:23

Ale jistě, economy run jde určitě jet i s Teslou. Akorát nevím jestli je to ten správný provozní režim pro čtyřistakoňový sporťák.Mimochodem, na stránkách Teslamotors byl graf, ze kterého vyplývalo že těch 480 km dojezdu platí při ustálené rychlosti pouhých cca 70 km/h. A při vyšší rychlostí dojezd výrazně klesal. Bohužel ten graf už ze stránek stáhli, asi věděli proč.

Lovap
4. července • 10:09

No ... economy run ako economy run, že ... Na bežných cestách 90 km/h (to je u nás max povolená rýchlosť, možno máte u vás neobmedzenú, len vysvetľujem :-) ), na diaľnici 100. To mi ako economy run nepripadá.

Vana666
4. července • 15:11

Tak tady se naše názory liší podstatně, já teda rychlost pouhých 100 km/h na dálnici za economy run považuju.
A ještě jednou opakuju, že při takovém provozním režimu mi uniká smysl 400 PS auta

Lovap
4. července • 15:21

Váš názor je vaša vec - ja to za economy run nepovažujem. Mne zasa uniká zmysel Jeepu Wrangler, prípadne Mercedesu GL v meste, nehovoriac o podobne nezmyselných Ferrari a Lamborghini tamtiež. A, na rozdiel od vás, na to nepoukazujem ...

Vana666
4. července • 16:53

Nicméně téma bylo reálný dojezd Tesly a v tady s Vámi souhlasím, ano můžete ji po dálnici hnát klidně i stokilometrovou rychlostí (tedy žádná econom-run ale pořádná palba) a takto zřejmě opravdu dojedete z Košic až do Bratislavy. Ovšem tímto jste vlastně potvrdil pravdivost mého počátečního příspěvku kde jsem psal že Tesla kterou jsem potkal na německé dálnici jela ze všech aut s přehledem nejpomaleji. Kolem té stovky to skutečně mohlo být

Lovap
5. července • 15:36

Robíte si zasa srandu, ako obvykle. Naozaj si myslíte, že ľudia jazdia po diaľniciach LEN preto, že tam môžu ísť veľkou (alebo väčšou) rýchlosťou? Ja jazdím denne Bratislava - Senec, po D1, a boli by ste prekvapený koľko áut ide v pravom pruhu 90 km/h - a častokrát žiadne "křápy". Ľudia používajú diaľnice AJ z dôvodov kratšej trasy, plynulejšej jazdy, ľahšieho šoférovania (žiadne dávanie prednosti, menšie množstvo zložitejších situácií na riešenie) a podobne.

praktik
5. července • 19:56

Na tom něco je - čím kratší cestu jedou lidé po dálnici, tím většina z nich asi jede pomaleji (aby něco ušetřili?). Vzdálenost Bratislava - Senec bude asi podobně daleko jako Praha - Mirošovice? Ti, co dojíždějí do Prahy z krátkého okolí (do 30 km) tam většinou jezdí pomaleji (a neumí po dálnici jezdit vpravo, přestože tam asi jezdí každý den). A jakmile je na dálnici mezi Prahou a Brnem auto s písmenem Z (Zlín) na RZ nebo s T (Ostrava), případně s registrační značkou ze Slovenska, tak ti jedou většinou nad povolený limit, protože to mají domů dál a chtějí to asi ujet v pokud možno v co nejkratším čase. Ale elektromobily by jim právě proto asi na delší trasu nestačily, ačkoliv nějaký Opel Ampera tuším s bratislavskou značkou jsem na té dálnici už viděl a nejel zrovna pomalu a šetrně. Asi proto, že v tom je elektrocentrála a může si proto dovolit jet podobně rychle jako jezdí většina řidičů na delší vzdálenosti?

Vana666
5. července • 16:37

Ano ironizuji, ale máte pravdu, nedá se asi přehlídnout že od zavedení vysokých pokut za přestupky se na Slovensku jezdí zoufale pomalu. Ve městech, na okreskách i na dálnicích to bývá vesměs hodně pod limit, tj. provoz je výrazně pomalejší než třeba u nás.
Ovšem nic to nemění na mém přesvědčení že pokud chce Tesla dojet daleko, musí jet pomalu. Na Slovensku to možná bude vyhovovat, v mnohých jiných zemích ale už nemusí

Lovap
6. července • 17:46

Hm ... mohli by ste mi odporučiť nejaké auto, ktoré, pokiaľ chce dôjsť ďaleko, nesmie ísť pomaly? Ja také nepoznám ... :-D

runner42
6. července • 20:56

Jasně, náš Jeep GC nás s přítelkyní doveze za 10 hodin 1200 kilometrů bez tankování jen s pauzama na výměnu řidiče a čůrání. Kdybychom jeli pomaleji, tak tam kvůli únavě nedojedeme a úspora paliva nula nula nic. Za jak dlouho se na jih Evropy 1200 kilometrů daleko dostane vaše Tesla?

Lovap
7. července • 10:10

A čo sa týka Tesly. Tak tých 1200 km by ste prešli za cca 12 hod. Teoreticky - ak by boli po ceste dostupné rýchlonabíjačky. Čo zatiaľ nie sú. V USA na podporovaných trasách realita. A došli by ste viac odpočatý, lebo prestávky na nabíjanie by ste mohli využiť aj na iné ako čuranie ...

Lovap
7. července • 9:46

Prepáčte ale neverím vám. Pri pomalšej jazde by ste mali menšiu spotrebu a došli by ste ďalej. To je fyzika. Vyššia rýchlosť - vyššie otáčky - vyšší odpor vzduchu, to všetko zvyšuje spotrebu, teda skracuje prejdenú vzdialenosť.

Shadow
3. července • 9:00

Presne tak. Odporucam to kazdemu najprv vyskusat a az potom hodnotit. Lebo kto moderne elektricke auto neskusil , tak nema absolutne sajn o com sa tu bavime. Tabulkove cisla su jedna vec a realny zazitok z jazdy , zrychlenia , pruznosti atd. su vec druha. Ja som uz vyskusal takmer vsetko elektricke co Norsky trh ponuka. Este sa chystam na Twizzi-ho... ;-)

plejtvak
2. července • 21:25

Něco takového by se mi líbilo na moje dojíždění do práce, 7 km tam a 7 km zpět.

Shimi
3. července • 8:18

plejtvak: Na dojíždění do práce 7 km tam a 7 km zpět elektroautíčko za 600.000,-? Pokud bychom zůstali v kontextu nového auta, tak za 200.000,- máš Citigo a těch zbylých 400.000,- můžeš utratit smysluplněji. A nebo je můžeš spláchnout do záchodu, v podstatě to vyjde nastejno. Respektive nevyjde, to Citigo za pár let prodáš ještě za nějaký mrzký peníz, ten elektronesmysl bude neprodejný.

Fantomas
3. července • 8:34

Plejtvák samozřejmě neměl na mysli cenu ;-)

Shimi
3. července • 9:46

Fantomas: Já vím, mě by ale právě zajímal jeho názor v kontextu ceny. Protože pokud, jak se říká "na to má", tak tím pádem zná i hodnotu peněz. A nechce se mi věřit, že by jen tak z rozmaru, kvůli 14 km, vysázel 600.000,- na dřevo za tento nesmysl. Ledaže by na tom byl finančně ještě lépe, ale to by zase nechodil na AR do diskuzí, takže tahle varianta padá.

cena baterií ???
2. července • 19:50

To hlavní chybí.Kolik stojí cena nových baterií?Tipoval bych na 100 000 Kč. Pokud bytere vydrží 7 let, tak to máme ročně 15 000 za baterie.
A v bazaru budou tato auta neprodejné, leda že by jste slevili 100 000 Kč na nové baterie.

runner42
2. července • 20:00

Vy jste optimista. Batterypack je opět složen z 18650 článků od Panasonicu. Párkrát rychlonabíjet, nejlépe v parném létě, a máte hotovo. A hlavně nebourat ;)

Lukáš
2. července • 18:10

Mám s tím autem něco najeté, tak aspoň pár odpovědí:
Reálný dojezd je někde mezi 100 a 160 km, podle toho jak řidič jezdí a zejména rekuperuje.
Záruka na baterie je 8 let (zaručena kapacita 70% udávané u nových)
Cena je 599.000 bez financování nebo jiných akcí. S akcemi je maličko nižší.
Otáčky motoru auto nezobrazuje, ale myslím, že jo bylo cca 10.000 ot/min při 100km/h. (nevím jistě)
Nabito je z 230V/10A za cca 8h, 380V/16A cca 6h. DC zatím nevyzkoušené, ale mělo by být do 30minut 80% kapacity.Jinak veškeré úvahy o autě je třeba spojit s reálným zážitkem. Nechci se tady stát terčem nějakých útoků, ale za mě je to naprostá senzace! A co se týče akcelerace do městských rychlostí, tak po opakovaném testu se na e-UP! nevytahujte na semaforech ani s GTI Performance. :-)

dave
10. července • 13:07

To jste se trochu spletl, ne? Moje stará oktávka 1.8T akceleruje z nuly na šedesát o tři vteřiny rychleji, než tenhle zázrak. Tak doufám, že nebudete brzdit provoz v domnění kdoví jak že vám to nejede.

runner42
4. července • 15:12

Tak k vaší smůle strýček Google vyšťoural poměrně obsáhlý materiál VW o modelu e-up.
http://comunicacion.volkswagen.es/show_annex.html... Myslím, že debatu a fantazie o skvělé akceleraci můžeme ukončit odkazem na tabulku na straně 11 a konstatováním, že oficiální časy v nejvýkonnějším režimu jsou:
0-60 km/h za 7 sekund
0-100km/h za 12 sekundPro vaši informaci, ten golf který jste zmínil ve vašem prvním příspěvku, to dá za 3,5 sekundy ;)Zajmavá jsou i další čísla - při pokusu o dosažení deklarovaného dojezdu je maximální rychlost omezena na 95 km/h, klimatizace a topení jsou natvrdo deaktivovány a maximální výkon/tm motoru je omezen na 40kW/133Nm.

Hloupej Honza
3. července • 8:46

Tak městské vozítko které je určené jako druhé třetí auto do rodíny nekupuji pro sprinty na semaforech , ani trhání rekordu na dálnici.Pokud garantují bez nějakého ale, 70% stavu nových aku zní to dobře, ale 70% z 100km dojezdu je už nic moc.Cena samo při využití jejich finančních služeb není nic pro zákazníka, ale pro prodávajícího.Ta cena pro někoho kdo si to koupi k Mercedesu nebo BMW je relativně slušná. Až na to že by za to měl cca jedno CityGo klasické , plus cca 6000 litru 98čky benzinu. Takhle prostě elektromobily klasiku jen tak nenahradí.

runner42
2. července • 19:54

Můžu se zeptat, jakou jste měl motivaci si to koupit?A ohledně akcelerace.... ani nebudu hledat čísla, stačí se podívat na ty směšné cyklistické galusky místo pneu a je jasné, že akcelerace bude tragická, někde na úrovni shnilé Felície.

Shadow
2. července • 22:47

Mozem potvrdit, ze akceleracia rozhodne nie je tragicka - je uzasna. Drviva vacsina klasickych aut nema v zrychleni proti eUp-u sancu. Je to lahke auto, nepotrebuje siroke gumy Ja som ho mal pozicany len hodinu, ale dal som mu zabrat. A potvrdzujem stanovisko redakcie - bol to super zazitok.

runner42
3. července • 6:26

0-100 za 12 sekund my nepřijde jako ideální k předjíždění. Spíš si tipuju, že se u vás projevuje efekt malého nestabilního auta, kde i nízké rychlosti pociťujete mnohem intenzivněji.

Fantomas
3. července • 7:35

Mi nepřijde ;-)A rozjezd na semaforech přece není to samé, jako postupné zrychlování až na 100 km/h a chápu, že ten okamžitý krouťák dělá divy a je to asi v autě úplně nový a nezvyklý pocit. Jako v tramvaji při rozjezdu.

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
runner42
3. července • 16:06

:-D Díky za opravu, o půl sedmé ráno byl mozek ještě částečně vypnutý ;)Teď k podstatě - krouťák motoru je podle mě zcela irelevantní. Věřím, že je dostatečný. Ale pro akceleraci je podstatné, jaký výkon dokážete přenést na kola a na silnici.
Když vidím ty galusky je mi jasné, že tyhle pneu na silnici nic moc nepřenesou. Bez ohledu na to, jaký výkon má samotný motor. Můžete mít klidně 1000kW a 2000Nm a jediné čeho dosáhnete bude super burnout. Asi jako lokomotiva, která sice má brutální výkon i krouťák, ale uzounký kolečka. Ta se taky rozjíždí pomalu, jinak jde do prokluzu.
Já mám např. 245ky na 130kW/250Nm a 275ky na 250kW/370Nm a ani jedny nedokážou přenést výkon ze stoje bez prokluzu. Takže o slovech toho kdo tvrdí, že eUP s koly z bicyklu má rychlou akceleraci na předjíždění a na rychlý start ze stoje, dalo by se s úspěchem pochybova ;)

Vana666
3. července • 8:06

No i u spalovacího motoru se při rozjezdu často využívá režim max.momentu. Ztráty bych spíše viděl v pomalé reakci řidiče (spojka, zařazení, plyn...) pomalejší reakci na plyn u turba nebo prodlení automatu. Většina z toho se ale dá při snaze o max.zrychlení eliminovat.Faktem je že Up má plný výkon už při cca 30 km/h a drží jej bez přerušení, takže akcelerace v malé rychlosti bude asi solidní. Citelně horší to ale bude podle mě v rychlosti kolem stovky a výš kde krouťák výrazně klesá, pokud nemám pravdu tak mě opravtePři max.rychlosti klesne krouťák elektromotoru z původních 210 Nm až na hodnoty pod 50 Nm

Fantomas
3. července • 8:22

Podle mě se při běžných městských semaforových rozjezdech nevyužívá vůbec nic. Rozjíždíme se plynule a tak nějak automaticky úsporně...maxima se nijak nevyužívají, přebytky žehlí spojka. Elektromobil to tam neustále posílá přímo a naplno, stačí jen přidat plyn. Proto ten tramvajový pocit.
Jinak i při porovnání úplně normálního rozjezdu s benzínem a turbodieselem je znát rozdíl v okamžitém krouťáku.

Vana666
3. července • 9:06

Máš pravdu že při plynulé městské jízdě se plné schopnosti spalovacích motorů skutečně moc nevyužívají. Možná to bude jen utkvělá představa elektromobilistů, že s nimi každý potřebuje na semaforech závodit.

Vana666
2. července • 13:48

Zajímaly by mě otáčky motoru třeba při 100 km/h, nebo nějaké jiné rychlosti.Případně jestli se dá i nějak zjistit jaký max. elektrický výkon to vrací při rekuperci

Pajda
2. července • 12:54

1) předpokládám, že to vozidlo umí měřit aktuální spotřebu v kWh, takže by se hodil "pečlivě" naměřený údaj pro: 50, 90 a 130 km/h.2) hodil by se údaj o kombinované spotřebě na 100km dle vašeho typického jízdního cyklu.3) má to testovací auto CCS (combined charging system) alias Combo2 konektor? Šlo by vyzkoušet jestli jim to DC nabíjení funguje?dík

Driver
2. července • 12:48

Kolik nabíjecích cyklů zvládnou / jaká je životnost těch baterií ? Kdybych to použil 2 x týdně s nájezdem +- 50 km ( celkem 100 km ) jak dlouho ty baterie vydrží ? :-)

Fantomas
2. července • 13:05

Na tohle neexistuje jednoznačná odpověď. Je to jako třeba se spojkou - jak dlouho vydrží spojka? Někomu 50 tisíc km, někomu půl milionu.
Taky se to dá dobře posoudit podle mobilů - někomu vydrží baterie v mobilu rok, někomu 5 let, někomu ještě víc.
Když to budou dvě jízdy týdně, parkování celou dobu v garáži se stálou teplotou a k bateriím se budete chovat slušně, tak třeba i 10 let.

runner42
2. července • 13:39

Při dvou jízdách týdně se jedná o maximálně 10 tisíc kilometrů ročně. Při zohlednění poklesu ceny auta vás jeden kilometr vyjde minimálně na 25Kč. V tom případě doporučuji taxi nebo Ferrari, vyjde vás to levněji.

Fantomas
2. července • 14:36

To je sice správná úvaha, ale jen pro obyčejné pracující lidi. Určitou docela velkou skupinu lidí takovéhle počty nijak nezajímají. Když vidím nabídku ojetin, různých sotva pár let starých drahých aut, prodávaných se šestimístnou ztrátou, tak se ničemu nedivím.

Hloupej Honza
2. července • 17:20

Běžné auto není investice, takže ho vždy prodáte se ztrátou. Čím je auto novější, tak má menší plánovaná životnost a dražší případná generálka. Takže auto po pár letech by skutečně mělo mít cenu o 1/6 až 1/4 menší. Protože prodávat věc, která toho už moc nevydrží.

runner42
2. července • 15:46

Najděte mi v bazaru rok starý Suberb v kombíku kupovaný za 850 a prodávaný pod 600 se skutečně najetými 10 tisíci kilometry. Nemáte šanci, to nikdo neprodává a pokud ano, to auto je do hodiny pryč.
Zatímco Leaf se stejným parametry je absolutní ležák.
Takže ona není ojetina jako ojetina, a stejně tak není drahé auto jako drahé auto. Hodnota těch dvou je totiž na rozdíl od ceny diametrálně odlišná.

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
Hloupej Honza
2. července • 17:22

rok starý Suberb v kombíku kupovaný za 850 a prodávaný pod 600 se skutečně najetými 10 tisíci kilometry. Ehmmm.... kdo si takové auto kupuje aby stím najel jen 10000km? Já bych řekl, že takový auto za normální situace nikdy tak málo nenajede a nezbaví se ho po roce.

Tom
2. července • 12:17

Porad premyslim co je tom aute tak drahe, vsechno je vyrobne jednodussi nez u konvencni verze, vyvoj minimalni, ze by zbozne prani vyrobce navysit marzi :) za me je elektromobil pouzitelny v cenove relaci do 250 tis na odvoz deti do skolky nebo navstevu obchodniho centra. Budoucnost to rozhodne nema.

runner42
2. července • 10:37

Mě by zajímalo, jaký bude minimální stav nabití aku, se kterým se odvážíte vyjet do provozu. Psychologové totiž identifikovali novou "dojezdovou" fóbií, kterou jsou postiženi majitelé elektromobilů a která se projevuje strachem vyjet s baterií nabitou na méně jak 50% a těžkým stresem, pokud ukazatel klesne pod 30%. Takže využívaný efektivní dojezd je maximálně poloviční, než udávaný.
Tak jestli to budete také pociťovat.Taky by bylo super nechat někde vozidlo indikující dojezdem 50km stát půl dne na slunici, pak ho klímou vychladit na snesitelnou teplotu a zkusit, jak daleko dojede.

ironik
2. července • 11:34

Případně to nechat vychladit klimatizací až na bod mrazu (nebo zajet do mrazíren?) a pak vyzkoušet, jak to topí a o kolik kvůli tomu klesne dojezd? ;-)

runner42
2. července • 12:45

Topení se bude teď v létě špatně testovat, ale to chlazení naopak dobře. Když přijdu k rozpálenému autu a slyším, jak dlouho jede klíma na plné koule než to vychladí, úplně živě vidím stav aku elektromobilu jak padá volným pádem. Sice místní eko fanatici budou určitě namítat, že klimatizace je něco navíc, ale když bych chtěl dojet do cílové destinace ekologicky a zpocenej jak dobytek, vezmuj si kolo :-D Takže legitimní test to určitě je.

ironik
2. července • 17:31

Dobytí severního pólu elektromobilem by mohla být podobná legrace jako Dobytí severního pólu Čechem Karlem Němcem 5. dubna 1909. Ale asi to v reálu zatím nikdo neplánuje, protože na cestě pravděpodobně není dost dobíjecích stanic a na Jižní pól je to od nás ještě dále než na ten bližší Severní?
Nicméně pokud by se to třeba nasimulovalo třeba v nějakém mrazícím skladišti => nabít a přes noc nechat VW e-up zmrznout, po ránu v něm zkusit zatopit a obkroužit pár koleček uvnitř mražáku, jak daleko to v tom mrazu asi dojede a zda pak posádka nebude chtít "zabít psy" a neobjeví přitom náhodou housera ...;-)

domněnka
3. července • 13:16

Na Severním pólu už asi nějaký "elektromobil" byl, protože ponorky plují pod vodou na elektřinu a nějaká jaderná či dieslová na baterky by tam pod ledem občas mohla proplout?

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
Vana666
3. července • 17:43

Myslím že žádná taková ponorka se nenabíjí kabelem v přístavu a všechny tedy mají jako primární zdroj energie rozbité atomy nebo nějaké přetvořené fosílie. Elektřina tam slouží jen k přenosu energie od primárního motoru ke šroubům, buď on-line nebo s dočasným uchováním v akumulátorech. Opravte mě jestli se mýlím

domněnka
3. července • 19:31

Ano, v podstatě si takový elektromobil ve formě ponorky vozí dieslovou nebo jadernou elektrárnu s sebou na palubě včetně nerostných PHM. Do tohoto VW by se to asi na palubu nevešlo a tak ho občas či spíše velmi často připojují k externí elektrárně. :-)

Jozef
2. července • 9:38

Nie je na elektrickom aute zbytocna nalepka o emisnej kontrole?
Resp. aku tam mate vyznacenu platnost?
:-D

ironik
2. července • 11:30

Třeba museli na tu kontrolu emisí přivézt celý komín z tepelné elektrárny, případně nějaký "komín" z jaderné, vodní, větrné či solární elektrárny? :-D

Jan Salomon
2. července • 13:49

Stačí týdenní výpis průběžného měření emisí nejbližší tepelné elektrárny. U elektráren se totiž emise měří průběžně a řídí se podle nich spalování v kotli ;-).

Hloupej Honza
2. července • 10:21

Že by předpisy s elektromobily totiž nepočítaly? Takže na emise sním stejně musíte :-D

Jozef
2. července • 12:13

Vychadzam zo slovenskej praxe, kde dostane elektromobil IBA nalepku o technickej kontrole.

Tito
2. července • 14:44

Český policista není duševně vybaven na tak složitou úlohu, jakou je pochopení, že elektrovozík emise nevypouští, tak tam ta nálepka prostě musí být.

Fantomas
2. července • 11:09

Pak je to ale podvod, když vám dají známku bez měření a chci ji taky.

Hloupej Honza
2. července • 9:34

Docela by mě zajímala reálná cena nedotovaná , s DPH a bez využití jejich finančních "služeb".
A pak pasáž o záruce na akumulátorech.....

:-))
2. července • 17:57

A taky kolik km musím ujet, aby se mi vyplatilo koupit elektromobil místo klasickýho benzínu. Dle mých výpočtů je to něco kolem 250000km. S benzínovou verzí jsem jezdil kolem 4litrů.

runner42
3. července • 16:21

Ano, kdysi jsem počítal návratnost u Leafu a byla (díky chybějící spotřební dani) něco mezi 250-300 tisíci kilometry. Což je při průměrných nájezdech elektromobilistů cca 20-25 let :-D
Prostě utopie...

Lovap
3. července • 21:02

Rátal si blbo. Podľa mňa do toho ešte treba zarátať nižšiu náročnosť na servis a celkom slušnú možnosť, že to bude o dosť spoľahlivejšie.

runner42
3. července • 21:45

Můžete to něčím podložit? Údaj o tom kolik stála garanční prohlídka a počet je vážných závad na počet prodaných kusů by se hodil ;-)

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
Lovap
4. července • 11:29

Predsa som narazil na nejaké problémy: vo veľmi teplých štátoch (v USA Texas, Arizona, Nové Mexiko), rýchlo odchádzajú batérie. Museli ich niekoľkým zákazníkom meniť.

runner42
4. července • 11:46

Jestli myslíte toto (http://www.electricvehiclewiki.com/... tak to není problém pár států a několika zákazníků. To je vlastnost, kterou jen někteří přehlížejí nebo popírají. Ale o to mi ani nešlo.Spíš mi jde o to, že v případě garančních servisů to vypadá tak, že auto napíchnou na diagnostiku, mrknou na podvozek, sem tam filtr a hotovo. Jestli máte elektromobil nebo klasiku je úplně jedno, cena +- stejná. Když byste vzal auto kategorie Leafu a najel na něm stejně jako s jezdí řidiči průměrně s Leafem, za první tři roky bude rozdíl činit jen jednu výměnu oleje.

Lovap
4. července • 12:59

Nee, nemyslím. Strata kapacity je vlastnosť batérií - to je normálne - aj baterka v mobile stráca časom a nabíjaním/vybíjaním kapacitu. Išlo o to, že v horúcom podnebí tie baterky v Leafe strácali kapacitu rapídne - neboli totiž chladené. Tesla ich chladené má a nová dodávka od Nissanu, e-NV200 ich má chladené tiež.
Samozrejme, že údržba v krátkej dobe je približne rovnaká, ale časom by sa mala stávať pre elektromobil výhodnejšou, práve z dôvodov, že je tam jednoducho menej vecí na pokazenie.

Lovap
4. července • 10:27

Keďže Leafa nemám, predikujem z tohoto: menej pohyblivých častí v motore (jedna - rotor), žiadne turbo, ventily, sviečky, lambda sondy, vstrekovače ... atď atp. Počet vážnych závad nepoznám, viem len to, že Leaf sa predáva od 2011 a doteraz boli zvolená dve zvolávačky: chýbajúci zvar (v USA a Kanade cca 270 áut, inde nič - išlo o lokálnu závadu v závode v Smyrne) a úpravu softvéru senzoru airbagu. Takže žiadne veľké problémy sa nekonajú ...

Doporučujeme

Články odjinud