Zachtělo se vám Porsche 944 Targa? Našli jste inzerát, že jo... žádné takové auto ale neexistuje. Je vlastně jen jediné Porsche s typem pohonu transaxle, které má pravou karoserii Targa, a to stojí v muzeu.
Spojení světů Targa a Turbo se u Porsche poprvé objevilo u géčkové série modelu 911. Karoserie Targa je od té doby k vidění na každé generaci modelu 911. Tato varianta však nikdy nebyla dostupná pro modely s koncepcí pohonu transaxle, tedy 924, 928, 944 a 968. A já vím, že mě teď chcete sežrat, protože přece transaxle Porsche byly taky Targy. A jo, byly, ale vlastně šlo o taková větší střešní okna. Tedy, jedna výjimka tu byla a právě o ní nám nyní Porsche něco prozradilo.
Existuje prototyp Porsche 924 Turbo Targa. Tohle auto se mělo prodávat, protože dávalo smysl, však třeba levnější a slabší 912, čtyřválcová varianta 911, měla v minulosti skvělé prodeje. To samé platí pro duchovního nástupce 914, pro kterého je Targa výchozí karosérií. V roce 1977 tak začal vývoj modelu 924 Targa, což byl zároveň model, kdy končil vývoj varianty Turbo.
924 Turbo bylo krásným výplňovým modelem. S respektem si drželo krok od 911, ale zároveň nabídnulo mnohem více dynamiky než základní 924 s motorem vlastně z dodávky, i když samozřejmě trochu upraveným. To auto se konečně rozhýbalo, motor EA 831 dostal novou hlavu válců, nižší kompresní poměr 7,5:1. Byly přemístěny ventily i svíčky a přeplňování KKK 26 pomohlo vozu k výkonu 170 koní při 5500 otáčkách.
Vůz měl tranzistorové zapalování, upravené vstřikování K-Jetronic, dvě palivové pumpy nebo větší olejovou vanu. Zvenku jste Turbo poznali podle průduchů nad předním nárazníkem. Standardem byly 15palcová pětipaprsková kola a silnější brzdová soustava. Varianty Turbo samozřejmě mnohem cennější než běžné 924 a dnes vás bude zachovalé a původní vozidlo stát i přes tři sta tisíc.
Vývoj Targy začal tedy v roce 1977, konkrétně 1. května, původně bylo v plánu udělat verze s atmosférickým i přeplňovaným motorem. Místo klasicky odnímatelného střešního panelu chtělo Porsche prosklenou střechu stahovatelnou pod zadní okno, což se stalo realitou až v generaci 993 devět set jedenáctky. Plastová střecha se tak sundavala celá, byla zamčená na zámek a klíček byl v přihrádce před spolujezdcem.
A proč jsme tohle auto nakonec neviděli v produkci? Finanční náročnost projektu byla velmi vysoká a do toho se přimíchávaly nepříjemné otázky, jak to bude s tuhostí auta. Projekt byl ukončen. Pro model 924 se jako lepší řešení ukázalo velké střešní okno, stejně jako u 944, která ale měla navíc i variantu kabriolet. Veškeré transaxle Porsche s označením Targa jsou tedy jen o odnímatelném plechovém panelu.