10
Fotogalerie

Pravá Targa v transaxle Porsche neexistuje. Tedy, jedna ano, muzeum nám ukazuje unikátní kousek

Zachtělo se vám Porsche 944 Targa? Našli jste inzerát, že jo... žádné takové auto ale neexistuje. Je vlastně jen jediné Porsche s typem pohonu transaxle, které má pravou karoserii Targa, a to stojí v muzeu.

Spojení světů Targa a Turbo se u Porsche poprvé objevilo u géčkové série modelu 911. Karoserie Targa je od té doby k vidění na každé generaci modelu 911. Tato varianta však nikdy nebyla dostupná pro modely s koncepcí pohonu transaxle, tedy 924, 928, 944 a 968. A já vím, že mě teď chcete sežrat, protože přece transaxle Porsche byly taky Targy. A jo, byly, ale vlastně šlo o taková větší střešní okna. Tedy, jedna výjimka tu byla a právě o ní nám nyní Porsche něco prozradilo.

Existuje prototyp Porsche 924 Turbo Targa. Tohle auto se mělo prodávat, protože dávalo smysl, však třeba levnější a slabší 912, čtyřválcová varianta 911, měla v minulosti skvělé prodeje. To samé platí pro duchovního nástupce 914, pro kterého je Targa výchozí karosérií. V roce 1977 tak začal vývoj modelu 924 Targa, což byl zároveň model, kdy končil vývoj varianty Turbo.

924 Turbo bylo krásným výplňovým modelem. S respektem si drželo krok od 911, ale zároveň nabídnulo mnohem více dynamiky než základní 924 s motorem vlastně z dodávky, i když samozřejmě trochu upraveným. To auto se konečně rozhýbalo, motor EA 831 dostal novou hlavu válců, nižší kompresní poměr 7,5:1. Byly přemístěny ventily i svíčky a přeplňování KKK 26 pomohlo vozu k výkonu 170 koní při 5500 otáčkách.

Vůz měl tranzistorové zapalování, upravené vstřikování K-Jetronic, dvě palivové pumpy nebo větší olejovou vanu. Zvenku jste Turbo poznali podle průduchů nad předním nárazníkem. Standardem byly 15palcová pětipaprsková kola a silnější brzdová soustava. Varianty Turbo samozřejmě mnohem cennější než běžné 924 a dnes vás bude zachovalé a původní vozidlo stát i přes tři sta tisíc.

Vývoj Targy začal tedy v roce 1977, konkrétně 1. května, původně bylo v plánu udělat verze s atmosférickým i přeplňovaným motorem. Místo klasicky odnímatelného střešního panelu chtělo Porsche prosklenou střechu stahovatelnou pod zadní okno, což se stalo realitou až v generaci 993 devět set jedenáctky. Plastová střecha se tak sundavala celá, byla zamčená na zámek a klíček byl v přihrádce před spolujezdcem.

A proč jsme tohle auto nakonec neviděli v produkci? Finanční náročnost projektu byla velmi vysoká a do toho se přimíchávaly nepříjemné otázky, jak to bude s tuhostí auta. Projekt byl ukončen. Pro model 924 se jako lepší řešení ukázalo velké střešní okno, stejně jako u 944, která ale měla navíc i variantu kabriolet. Veškeré transaxle Porsche s označením Targa jsou tedy jen o odnímatelném plechovém panelu.

Porsche

Porsche je německý výrobce sportovních automobilů. Firmu založil v roce 1931 Ferdinand Porsche. V roce 1961 vznikl první model legendární řady 911, která se stále vyrábí.

V roce 2009 Porsche – coby velmi profitabilní automobilku – ovládl Volkswagen.

Porsche 718 • Porsche 911 • Porsche Taycan • Porsche Panamera • Porsche Macan • Porsche Cayenne

Doporučujeme

Články odjinud