Praha zachraňuje unikátní sbírku aut. Chce koupit areál muzea Praga

Muzeum Praga ve Zbuzanech je už od roku 2016 zavřené. Do letošního září by se navíc sbírka měla z areálu vystěhovat.

První nutný krok k záchraně unikátní sbírky vozů Praga, výrobní dokumentace a dalších předmětů, které souvisejí s osudem jedné z nejvýznamnějších tuzemských automobilek, udělali radní hlavního města Prahy. Odsouhlasili totiž záměr koupit areál statku ve Zbuzanech, v němž muzeum sídlí. Jednání o ceně a dalších náležitostech mají začít ještě během února.

Muzeum je však nyní kvůli sporům majitele sbírky, kterým je Emil Příhoda, se současnými spoluvlastníky areálu, už dva roky zavřené a chátrá.

Na silničním autě stále pracujeme, teď nás ale živí motokáry, říká majitel Pragy

Na silničním autě stále pracujeme, teď nás ale živí motokáry, říká majitel Pragy

Pan Příhoda by navíc, podle soudního rozhodnutí, měl sbírku do září vystěhovat. "Zatím nevím, kam by to mělo být. Nabídek mám více, ale žádné prostory nejsou dostatečně velké," řekl Emil Příhoda redaktorovi Autorevue.cz ve Vysokém Mýtě, kde se účastnil otevření výstavy věnované karosáři Uhlíkovi. Na ní jsou také k vidění tři vozy z jeho sbírky.

Sbírka je ovšem velmi rozsáhlá. Čítá více než 70 automobilů s daty výroby mezi lety 1908 a 1985. Mezi exponáty jsou osobní i nákladní vozidla, autobusy, traktory, vojenské automobily, kropící vozy i sanitky a pohřební automobily. Součástí sbírky je rovněž přibližně 400.000 předmětů jako jsou knihy, technické plány, nástroje nebo náhradní díly.

Spor o muzeum vznikl po smrti syna pana Příhody. Tomu totiž statek odkázal. V rámci dědického řízení připadl areál třem jiným osobám. Majitelem sbírky ovšem zůstal pan Emil Příhoda.

Vzpomínka na dětství. V zámku Příseka je 10 tisíc autíček

Vzpomínka na dětství. V zámku Příseka je 10 tisíc autíček

Ještě loni se zdálo, že by muzeum mohlo přesídlit do bývalého průmyslového areálu ve Vysočanech. Tento záměr prezentovala během loňských oslav 110. výročí založení firmy primátorka Adriana Krnáčová. Nyní se jako nejvhodnější řešení jeví koupě objektu ve Zbuzanech, jeho rekonstrukce a znovuotevření muzea. "Pokud se ukáže, že je tento objekt nevyhovující, město by hledalo nový objekt," sdělil agentuře ČTK pražský radní Karel Grabein Procházka.

Odhaduje se, že město za objekty ve Zbuzanech, v nichž muzeum sídlí od roku 2000,  zaplatí odhadovanou cenu 30-45 milionů korun.

"Byl bych rád, kdyby se jednání podařilo zdárně uzavřít," sdělil po rozhodnutí rady Autorevue.cz Emil Příhoda.

TEST Lexus LC 500: Socha na kolech, precizní řidičský nástroj. Má chybu?

Lexus LC 500

Velké kupé od Lexusu má být dokonale vybroušeným, mistrovským dílem japonského automobilového průmyslu. Pro nás je ale podstatný i fakt, že má naprosto úchvatný pětilitrový osmiválec bez přeplňování!

19.  7.  2018 | Milan Lažanský | 52 příspěvků
TEST Volvo XC40 D4 AWD: Mistr prvního opojení

Volvo XC40 D4 AWD

Na rozdíl od modelů XC60 a XC90 je nové Volvo XC40 postaveno na platformě CMA, určené pro kompaktní vozy. Narostlo však do takových rozměrů, že jedna ze stálic nabídky může přestat dávat smysl.

17.  7.  2018 | Jan Mička | 34 příspěvků
TEST Škoda Fabia edition R5: Lehká ochutnávka možností

Škoda Fabia edition R5

Civilní edice sportovní Fabie R5 v mnohém naznačuje, jak dobrá by mohla být sériová malá ostrá škodovka. Přesto se nedá zcela vyhnout myšlence, že tohle je tak trochu promarněná příležitost.

15.  7.  2018 | Miro Mihálik | 20 příspěvků