Praha zachraňuje unikátní sbírku aut. Chce koupit areál muzea Praga

Muzeum Praga ve Zbuzanech je už od roku 2016 zavřené. Do letošního září by se navíc sbírka měla z areálu vystěhovat.

První nutný krok k záchraně unikátní sbírky vozů Praga, výrobní dokumentace a dalších předmětů, které souvisejí s osudem jedné z nejvýznamnějších tuzemských automobilek, udělali radní hlavního města Prahy. Odsouhlasili totiž záměr koupit areál statku ve Zbuzanech, v němž muzeum sídlí. Jednání o ceně a dalších náležitostech mají začít ještě během února.

Muzeum je však nyní kvůli sporům majitele sbírky, kterým je Emil Příhoda, se současnými spoluvlastníky areálu, už dva roky zavřené a chátrá.

Na silničním autě stále pracujeme, teď nás ale živí motokáry, říká majitel Pragy

Na silničním autě stále pracujeme, teď nás ale živí motokáry, říká majitel Pragy

Pan Příhoda by navíc, podle soudního rozhodnutí, měl sbírku do září vystěhovat. "Zatím nevím, kam by to mělo být. Nabídek mám více, ale žádné prostory nejsou dostatečně velké," řekl Emil Příhoda redaktorovi Autorevue.cz ve Vysokém Mýtě, kde se účastnil otevření výstavy věnované karosáři Uhlíkovi. Na ní jsou také k vidění tři vozy z jeho sbírky.

Sbírka je ovšem velmi rozsáhlá. Čítá více než 70 automobilů s daty výroby mezi lety 1908 a 1985. Mezi exponáty jsou osobní i nákladní vozidla, autobusy, traktory, vojenské automobily, kropící vozy i sanitky a pohřební automobily. Součástí sbírky je rovněž přibližně 400.000 předmětů jako jsou knihy, technické plány, nástroje nebo náhradní díly.

Spor o muzeum vznikl po smrti syna pana Příhody. Tomu totiž statek odkázal. V rámci dědického řízení připadl areál třem jiným osobám. Majitelem sbírky ovšem zůstal pan Emil Příhoda.

Vzpomínka na dětství. V zámku Příseka je 10 tisíc autíček

Vzpomínka na dětství. V zámku Příseka je 10 tisíc autíček

Ještě loni se zdálo, že by muzeum mohlo přesídlit do bývalého průmyslového areálu ve Vysočanech. Tento záměr prezentovala během loňských oslav 110. výročí založení firmy primátorka Adriana Krnáčová. Nyní se jako nejvhodnější řešení jeví koupě objektu ve Zbuzanech, jeho rekonstrukce a znovuotevření muzea. "Pokud se ukáže, že je tento objekt nevyhovující, město by hledalo nový objekt," sdělil agentuře ČTK pražský radní Karel Grabein Procházka.

Odhaduje se, že město za objekty ve Zbuzanech, v nichž muzeum sídlí od roku 2000,  zaplatí odhadovanou cenu 30-45 milionů korun.

"Byl bych rád, kdyby se jednání podařilo zdárně uzavřít," sdělil po rozhodnutí rady Autorevue.cz Emil Příhoda.

Minitest Volvo S90 T8: Je vrcholná motorizace skutečně nejlepší?

Volvo S90 T8 AWD Polestar (minitest)

Tentokrát jsme vyzkoušeli Volvo S90 se vším, co mu je možné nadělit. Jak funguje hybridní provedení?

18.  9.  2018 | Milan Lažanský | 26 příspěvků
Minitest Honda Civic Sedan 1.6 i-DTEC: Hravý asketa

Honda Civic Sedan 1.6 i-DTEC (minitest)

Dieselové motory jsou v kurzu především díky své efektivitě, co když chce ale auto s nízkou spotřebou třeba nadšený řidič a netouží zrovna po starší mnichovské ojetině v naftě?

16.  9.  2018 | Miro Mihálik | 44 příspěvků
TEST Nissan Leaf: Začneme už elektromobily brát vážně?

Nissan Leaf

Nissan je prvním mainstreamovým výrobcem, který nabízí svůj relativně dostupný elektromobil ve druhé generaci. Jedná se o konkurenční výhodu?

11.  9.  2018 | Milan Lažanský | 145 příspěvků