Praha vystaví stop? Radnice chystá zavedení nízkoemisní zóny

Hlavní město připravuje omezení vjezdu osobních automobilů do centra, nízkoemisní zónu má v plánu vyhlásit v roce 2014. V současnosti město zpracovává studii proveditelnosti.
Praha vystaví stop? Radnice chystá zavedení nízkoemisní zóny

Už nyní metropole omezuje v centru pohyb nákladních automobilů. Platí pro ně dvě zóny zákazu vjezdu, a od letošního roku byly pro obě zóny zpřísněny podmínky pro udělení výjimky.

Hlavní město zavedení nízkoemisní zóny slibuje již od roku 2009, zatím však zůstávalo pouze u slibů. Úplnou regulaci radní dlouho odkládali. Teď ale získává reálnější obrysy. Radní pro dopravu Josef Nosek chce první koncept předložit již na začátku června. Od podzimu pak vedení města ve zkušebním provozu začne s omezováním vjezdu do centra metropole.

Města dostanou už brzy zbraň proti „neekologickým“ autům

Města dostanou už brzy zbraň proti „neekologickým“ autům

„Možnosti podpory nízkoemisních technologií zahrneme do dlouhodobé strategie dopravy,“ řekl ČTK Nosek.

Metropole se, stejně jako další zatížené regiony, potýká s častým překračováním imisních limitů polétavého prachu (suspendovanch částic PM10) či benzo(a)pyrenu, automobily vytvářejí v Praze emise tuhých látek ze 70 procent.

Klepněte pro větší obrázek

Zavedení nízkoemisní zóny dlouhodobě podporuje i náměstek primátora Tomáš Hudeček. Jedním z řešení snížení emisí by podle něj mohlo být zevedení okružních linek elektrominibusů.

„Z pohledu rozvoje města má omezování dopravy v centru jednoznačně smysl. Centrum historicky vždy sloužilo především jako místo setkávání. Podobná opatření v řadě západních metropolí dokázala účinně přeměnit centra měst plná aut v centra plná lidí. Navzdory obavám to mělo vždy pozitivní dopad na rozvoj obchodu, což místní krámky, kavárny, butiky a další subjekty dokládají zvýšením obratu,“ sdělil Hudeček.

Ve chvíli, kdy Praha nízkoemisní zóny vyhlásí, bude podle vedoucího oddělení ochrany ovzduší pražského magistrátu Josefa Janoty podle zákona stanoveno adaptační období nejméně jednoho roku mezi vyhlášením zóny a jejím faktickým spuštěním pro přípravu a přizpůsobení se dotčených subjektů.

Klepněte pro větší obrázek

„Praha má již řadu let vytvořeny dvě zóny zákazu vjezdu nákladních automobilů, jednu zónu pro automobily nad 3,5 tuny celkové hmotnosti a další zónu nad 6 tun celkové hmotnosti. Do obou těchto zón jsou vydávány výjimky ze zákazu vjezdu a to na základě prokázání stanovené emisní úrovně vozidel,“ sdělil serveru E15.cz Janota.

Vznik nízkoemisních zón v obcích a městech včera podpořila také vláda. Nařízením zavádí čtyři emisní kategorie pro vozy s naftovými motory, dvě kategorie pro vozy s benzínovými motory a tři emisní kategorie pro motocykly. Elektromobily či vozidla s palivovými články jsou automaticky zařazeny do nejvyšší emisní kategorie.

Každé kategorii bude přirazena určitá barva emisní plakety, pro kategorii jedna se vydávat nebude. Plaketa bude muset být umístěna na vozidle, bude nepřenosná a stát by měla 80 korun. Vydávat ji budou obce s rozšířenou působností a ministerstvo životního prostředí.

Jak v Evropě?

Nízkoemisní zóny zavedla řada evropských metropolí, přistoupil k nim německý Mnichov, Berlín či Kolín nad Rýnem. Daší zóny jsou v Anglii, Dánsku nebo Švédsku a na jejich zavedení se chystá i Francie a Rakousko.

Zdroj: E15.cz

Minitest Fiat Tipo kombi 1.6 Multijet DDCT: Přepísknutý budget

Fiat Tipo kombi 1.6 Multijet DDCT (minitest)

Pokud potřebujete levný kombík, důvod vynechat z výběru Tipo vážně nemáte. Fiat ho prodává za slušné peníze. Co když ale chcete diesel, automat a lepší výbavu? Bude Ital pořád ještě takové terno?

21.  10.  2018 | Miro Mihálik | 32 příspěvků
TEST BMW M5: Supersport ve smokingu. Může tohle fungovat?

BMW M5

Ano, nová M5 je čtyřkolka, s přepňovaným motorem a masážními sedačkami. Je nejtěžší a nejvýkonnější z modelů M. A takové parametry já osobně neupřednostňuji. Jenže nic není tak, jak se zdá.

18.  10.  2018 | Milan Lažanský | 51 příspěvků
Minitest Kia Stinger 2.2 CRDi GT Line: Potěšení s vůní nafty

Kia Stinger 2.2 CRDi GT Line (minitest)

Z nafty se stalo politické téma a zdá se, že její dny jsou sečteny. To je ideální moment dát si špetku nekorektnosti v podobě úsporného dieselu, který navíc hrabe těmi správnými koly a… je z Koreje.

16.  10.  2018 | Miro Mihálik | 28 příspěvků