Ve spolupráci s Českými Radiokomunikacemi a ČVUT vzniklo komplexní řešení pro detekci vozidel znečisťujících ovzduší.
Magistrát hl. m. Prahy dále ve spolupráci s inovačním týmem Českých Radiokomunikací připravil projekt „Detekce vozidel s nadměrnými emisemi částic,“ který přináší stacionární, mobilní a přenosná zařízení pro detekci emisí pevných částic ve výfukových plynech motorových vozidel. To umožní odhalit majitele vozidel, která nemají funkční filtr pevných částic. Testování těchto zařízení v reálných podmínkách silničního provozu dle magistrátu potvrdilo jejich spolehlivost.
Téma vysokých emisí se řeší i mimo českou metropoli. V letošním roce například kontrolovali policisté v Moravskoslezském kraji technický stav vozidel přímo na silnicích, přičemž z 9 kontrolovaných nevyhovělo 5. V srpnu 2024 pak tyto kontroly probíhaly v Přerově, kde byly závady zjištěny u všech deseti zastavených vozů – i když v tomto případě policie přiznala, že cíleně vybírala starší vozy, nebo ty, u nichž bylo viditelné nadměrné množství kouře z výfuku. Kontroly probíhaly také v Plzeňském kraji, kde z 18 kontrolovaných vozů neprošlo 7, navzdory tomu, že všechny měly platný certifikát z STK.
Dle vyjádření pražského magistrátu jsou znečišťovateli jsou automobily s nefunkčním nebo chybějícím filtrem pevných částic, které emitují jemné prachové částice do prostředí a negativně ovlivňují lidské zdraví.
„Praha se dlouhodobě potýká s problémem znečištěného ovzduší způsobeného zejména individuální automobilovou dopravou. Proto jsme se také rozhodli investovat do rozvoje moderních technologií, které nám umožní efektivněji odhalovat a řešit příčiny tohoto problému. Dnes prezentovaná zařízení na měření emisí pevných částic, která byla vyvinuta ve třech variantách – stacionární, přenosné a mobilní – nám s tím mohou velmi pomoci,“ uvedl Zdeněk Hřib, I. náměstek primátora pro oblast dopravy.
Výsledky měření údajně poskytnou realističtější odhady o celkových emisích z aut jezdících po Praze a povedou ke konkrétním rozhodnutím v oblasti územního plánování, plánování dopravy, podpory alternativních paliv a omezení vjezdu definovaných kategorií vozidel do určitých oblastí (např. zón s nízkými emisemi).