Praha plánuje zavedení nízkoemisních zón

Praha plánuje zavedení nízkoemisních zón

Technická správa komunikací hl. m. Prahy (TSK) je jedním ztvůrců návrhu realizace nízkoemisních zón (NEZ) na území Prahy. Rada hlavního města dnes pověřila náměstka primátora Jiřího Nouzu, aby zajistil zpracování a předložil dokumenty potřebné k zavedení pražské nízkoemisní zóny. Nezbytnou součástí návrhu parametrů pro realizaci NEZ je zajištění objízdných tras a simulace průjezdnosti dopravy po jejím zavedení. Tímto úkolem se zbývají dopravní odborníci TSK. Pokud nové podklady Rada HMP v létě schválí a na tomto základě vznikne text vyhlášky, nebrání vytvoření NEZ v Praze nic.

„Zřízením nízkoemisní zóny by se Praha připojila k celé řadě měst v západní a jižní Evropě a zároveň by získala prvenství v České republice. Z provedených studií jasně vyplývá, že zóny přispívají ke zlepšení životního prostředí v centrech měst, proto jsme se k tomuto kroku rozhodli,“ konstatuje náměstek primátora Jiří Nouza.

Praha před časem pro řešení problematiky NEZ zřídila odbornou pracovní skupinu složenou z pracovníků Magistrátu, Technické správy komunikací hl. m. Prahy, Institutu plánování a rozvoje hl. m. Prahy, Policie ČR, Ministerstva životního prostředí a Státního zdravotního ústavu. Skupina spolu s Centrem dopravního výzkumu zpracovala analýzu proveditelnosti projektu, která je podkladem pro další jednání.

Předběžný odhad zavedení zón je plánován na konec roku 2015. Předpokládá se, že nízkoemisní zóna bude zavedena s roční prodlevou od vydání příslušné městské vyhlášky, která by do zastupitelstva mohla jít ještě v tomto roce, nicméně o zavedení nízkoemisní zóny rozhodne až nová politická reprezentace. Realizační práce, mezi něž patří např. fyzické vyznačení zóny dopravními značkami nebo tisk a distribuce etiket, které by se vylepovaly na čelní skla vozidel, potřebují delší dobu přípravy.

„Zavedení zóny obecně znamená, že by k vjezdu do dané oblasti bylo oprávněno pouze vozidlo, které splňuje předem definovaná emisní kritéria a je mu přidělena příslušná barevná plaketa opravňující k vjezdu. Pro TSK to bude znamenat osazení svislého dopravního značení, které na komunikacích zónu jasně vyznačí,“ dodává Ladislav Pivec, šéf TSK.

Nová NEZ by doplnila již v současnosti platná omezení vjezdu řidičům nákladních vozidel nad 3,5 tuny, 6 tun a 12 tun ve vybraných lokalitách na území Prahy.

Je třetí kolo k něčemu? Test skútru Yamaha Tricity 125

Yamaha Tricity 125

Yamaha Tricity je v podstatě běžný městský skútr, který ale díky své koncepci nabízí řadu výhod. Můžete ho řídit i s běžným béčkem nebo řidičákem A1, nabízí extra porci stability navíc a může ho tak řídit i naprostý začátečník. Navíc, ze semaforů odjedete vždy jako první a ve finále nabízí i nejnižší cenu ze všech tříkolových skútrů.

25.  6.  2017 | Michal Žďárský | 9 příspěvků
Test: Který nosič na kola koupit? Vyhněte se upevnění na víko zavazadelníku

Test: Který nosič na kola koupit? Vyhněte se upevnění na víko zavazadelníku

Na dovolenou si velká část motoristů bere i své bicykly. Pokud je nechcete převážet na střešním nosiči, zbývá řešení v podobě upevnění nosiče na víko zavazadelníku či na tažné zařízení. Švýcarský autoklub otestoval obě varianty na různých modelech.

18.  6.  2017 | Milan Lažanský | 33 příspěvků
Test: VW Golf GTI je i po faceliftu nejlepším hot-hatchem všedních dnů...

Volkswagen Golf GTI (2017)

Nedávný facelift Volkswagenu Golf se dotkl i verze GTI. Vyzkoušeli jsme základní variantu s manuální převodovkou.

15.  6.  2017 | Milan Lažanský | 44 příspěvků