Praha chce bojovat proti vrakům v ulicích. Návrh vypadá slibně

Vraků v pražských ulicích rozhodně není málo. Jejich odstranění ale není tak snadné, jak by se mohlo zdát. Projednávaná novela zákona o pozemních komunikacích by mohla celý proces urychlit.

Tuzemské ulice „zdobí“ tisíce nepojízdných vozidel, policisté však s mnohými z nich nemohou nic dělat. Poslanci již několik měsíců projednávají novelu zákona o pozemních komunikacích, která by měla odtah vraků usnadnit. Pražští zastupitelé nyní chtějí zákon, který prošel zatím prvním čtením, ještě zpřísnit. Plánují především posílit pravomoci policistů.

Bodový systém je tvrdý a nefér, řidičáky jsou zabavovány neprávem, říká právník

Bodový systém je tvrdý a nefér, řidičáky jsou zabavovány neprávem, říká právník

„Když jsme novelu analyzovali s vedením pražské městské policie, tak jsme zjistili, že je ta úprava nedostatečná. Přímo ředitel městské policie upozornil na to, že jim nedává dostatečné pravomoci,“ řekla radní pro legislativu Hana Marvanová (STAN). Příslušný pozměňovací návrh k projednávané novele podal za magistrát opoziční zastupitel a poslanec Patrik Nacher (ANO).

Policisté a strážníci by měli podle pražského návrhu mít možnost rozhodnout o okamžitém odtahu vraku a až poté eventuelně řešit správní řízení. Původní návrh totiž počítá s tím, že vlastník komunikace, tedy většinou obce, musejí nejprve majiteli poslat výzvu k odstranění vozidla a po uplynutí dvou měsíců bez odpovědi mohou teprve přistoupit k odtahu. „To však neumožňuje rychlé řešení těchto situací a v praxi může nastat problém s doručením výzvy,“ uvádějí pražští zastupitelé.

Záznam o dopravní nehodě: Kdy jej vyplnit a kdy raději hned volat policii?

Záznam o dopravní nehodě: Kdy jej vyplnit a kdy raději hned volat policii?

Složité odstraňování nepojízdných vozidel z ulic přičítají starostové měst novele zákona z roku 2015, která podle nich nastavila neúměrně přísnou definici toho, co je vlastně vrak. Podle tohoto zákona je vrakem vozidlo, které má silně poškozenou karoserii nebo mu chybí motor. „Proces odstraňování vraků je velmi komplikovaný a trvá několik měsíců. Vrak je hodnocen podle svého stavu, nikoli podle délky doby, po jakou je vozidlo zaparkované,“ řekl například před časem mluvčí Prahy 4 Jiří Bigas.

Jak vyplnit záznam o dopravní nehodě? Vše bod po bodu + vzor ke stažení

Jak vyplnit záznam o dopravní nehodě? Vše bod po bodu + vzor ke stažení

Nynější poslanecký návrh proto počítá s tím, že by mohlo být odtažené i auto, které má alespoň půl roku propadlou technickou kontrolu. Pražští zastupitelé navrhují tuto dobu zkrátit na tři měsíce, což přitom vláda v minulosti označila za příliš přísné. „O tom bude ještě debata, zda je tři měsíce hodně nebo málo. Někdy se nemusí jednat o vrak, ale o zanedbání v důsledku nějaké životní situace. Majitel auta může být například v nemocnici nebo na dovolené a mezitím mu propadne technická. Za mě je ale půl roku příliš dlouhá doba,“ míní Nacher. Pozměňovací návrh zastupitelů počítá také s tím, že by se směly okamžitě odtáhnout vozidla odstavená na chodníku.

Autor: Nguyen Thuong Ly

Článek vyšel na serveru E15.cz >>>

TEST Opel Astra 1.4 Turbo CVT: Tříválec + CVT = Drahá poukázka na průšvih?

Opel Astra 1.4 Turbo CVT

Kompaktní Opel se při aktuálním faceliftu velmi výrazně změnil, jakkoli to tak na první pohled nevypadá. Všechny motory jsou nyní výhradně tříválcové a ten nejsilnější se pojí s převodovkou CVT. Zní to vám to jako zaručený recept na mizérii na kolech?

dnes | Petr Schnagl | 21 příspěvků
Minitest Honda HR-V 1.5 VTEC Sport: Uhájí vyšší cenu slušnou dynamikou?

Honda HR-V 1.5 VTEC Sport

Honda se rozhodla ještě více zatraktivnit svůj crossover HR-V a jeho nabídku rozšířila i o verzi Sport. Podívali jsme se jí na zoubek s převodovkou CVT i s klasickou šaltpákou.

17.  10.  2019 | Vladimír Kadera | 20 příspěvků
TEST BMW M2 Competition M-DCT: Jednoduše to nejlepší

BMW M2 Competition M-DCT

S německými výkonovými válkami podpořenými opulentním luxusem a bezpečností se ze scény potichu vypařil důraz kladený na tu nejdůležitější esenci sportovních aut – lehkost. M2 Competition tento trend vysloveně neboří, protože je ale u BMW nejmenší, na odkaz staré školy úplně nezapomněla.

15.  10.  2019 | Miro Mihálik | 1 příspěvek