Praha: 15 nových radarů, 0 km opravených silnic

Stále mi to nejde do hlavy. Do našeho hlavního města se podívám několikrát týdně a krom jiných pocitů vždy odjíždím s přesvědčením, že jsem právě podstoupil jakousi vibrační léčbu. Není to však výsledkem návštěvy specializované kliniky, ale prosté jízdy autem. Nemusíte mít ani sporťák na 19" kolech, abyste si pražských cest užili až do morku kosti. Ne, že by to bylo ve zbytku Česka o mnoho lepší, ale Praha je vždy něčím zvláštní... Ta ojedinělost kvalitní silnice, ta devastace tahů, které jsou nejvytíženějšími v celé republice, to se jen tak nevidí.

A to hovořím o lepší stránce věci, tou horší je, že mnoho silnic neexistuje vůbec, chybějící obchvat Prahy je ohraná písnička. Ale co, fakt, že se půlka lidí cestujících z jihu na sever projede 10 metrů od koně má také své kouzlo...

Tato situace je sama o sobě dost tristní na to, abychom nad ní mohli oprávněně láteřit. Ve stínu investičních priorit hlavního města Prahy ale dává záminku k nečemu ještě mnohem horšímu.

Již v průběhu letošního roku jsme se opakovaně rozčilovali nad tím, že město investuje 37 milionů Kč do 20 nových stacionárních radarů, aniž by byť jen zdaleka bylo vyřešeno to, že není po čem jezdit a když je, tak s kvalitou přesunu na koňském povozu. Nemá smysl znova opakovat dříve vyřčené, jde bohužel o typicky český přístup. Stručně řečeno, absolutní nepochopení priorit, podstaty věci. Zkrátka začneme od konce, tím posledním drobným krokem vedoucím ke zlepšení kvality a bezpečnosti provozu. Je to byste si koupili nový lak a velká kola na auto, které moc nebrzdi, má nefunkční tlumiče a motor je těsně před smrtí. Nebo se radovali na airbagy v autě bez bezpečnostích pásů. Máme skvělou technologickou třešinku na dortu z doby kamenne, skvělé.

Ale dobrá, s novými stacionáry jsme se už smířili, ostatně nám ani nic jiného nezbylo. Ale ooops, oni to udělali znova. Ještě do konce roku začne v Praze fungovat dalších 15 nových radarů, tentokrát převážně mobilních. Městská policie tak dostane sedm zcela nových vozů vybavených klasickými radary, tři nové laserové měřiće a po městě budou rozhozena další stálá měření - na Jižní spojce u Barrandovského mostu, na ulici 5. května a Na Báních. Cenu této legrace pro tentokrát město aktivně nezveřejnilo, ale 7 aut, 7 radarů, 3 lidary a 3 pevná měření, tak 15-20 milionů Kč?

Je to celkem jedno, jde o princip, který si městší zastupitelé stále neuvědomují. A rozhodně nejsou v této zemi sami. Mám pocit, že se někteří lidé snad museli zbláznit, že mohou dopustit, aby byly proinvestovány ročně desítky milionů Kč do dohledu nad silnicemi, které potřebují opravit jako sůl. Přitom pochybuji, že by mi odpověděli kladně na otázku, zda by si pořídli kamerový systém do vlastního domu, ze kterého by padala omítka. Něco je špatně a snad si ani nemohu myslet, že by na vině byla pouhá lidská hloupost...

TEST Volvo XC40 D4 AWD: Mistr prvního opojení

Volvo XC40 D4 AWD

Na rozdíl od modelů XC60 a XC90 je nové Volvo XC40 postaveno na platformě CMA, určené pro kompaktní vozy. Narostlo však do takových rozměrů, že jedna ze stálic nabídky může přestat dávat smysl.

dnes | Jan Mička | 2 příspěvky
TEST Škoda Fabia edition R5: Lehká ochutnávka možností

Škoda Fabia edition R5

Civilní edice sportovní Fabie R5 v mnohém naznačuje, jak dobrá by mohla být sériová malá ostrá škodovka. Přesto se nedá zcela vyhnout myšlence, že tohle je tak trochu promarněná příležitost.

15.  7.  2018 | Miro Mihálik | 19 příspěvků
Minitest Mazda MX-5 RF: Řidičská bohyně s kovovou čepicí

Mazda MX-5 RF (minitest)

Není to zdaleka poprvé, co Mazda pro legendární roadster MX-5 nabízí alternativu s pevnou střechou. Aktuální generace na to jde dost odlišně než předchůdci.

12.  7.  2018 | Milan Lažanský | 21 příspěvků