Praha 1 chystá velké změny v parkování. Doplatí na ně hlavně nerezidenti a firmy

Není to tak dávno, co Praha zatočila s bezplatným stáním hybridních vozidel na modrých a fialových zónách. Nyní chce vozy dostat z povrchu do nevyužívaných podzemních garáží a ztížit parkování pro nerezidenty.

V podzemních garážích v centru první městské části zeje prázdnotou na pět tisíc parkovacích míst. Řidiči dlouhodobě využívají podzemní parkování zhruba jen ze třiceti procent. Na povrchu naopak svádějí boj o každé volné místo. Praha 1 to chce změnit. Na konci července poslala magistrátní komisi pro parkování podnět na změny spočívající ve zpřísnění podmínek parkování v ulicích mimo jiné pro nerezidenty.

Parkování v Praze: Ukážeme vám, jak si s ním už nelámat hlavu. Stačí pár kliknutí!

Parkování v Praze: Ukážeme vám, jak si s ním už nelámat hlavu. Stačí pár kliknutí!

„Chtěl bych, aby řidiči primárně parkovali v podzemních garážích, nikoli v přeplněných ulicích, jak je to běžné v evropských metropolích,“ uvedl starosta Prahy 1 Pavel Čižinský (Praha sobě). „Na některých místech je stání na povrchu levnější než v garážích,“ dodal s tím, že riziko postihu při nedovoleném parkování a výše pokut bývají pro některé řidiče nízké.

Britové upozorňují na další způsob, jak snižovat produkci CO₂ v dopravě

Britové upozorňují na další způsob, jak snižovat produkci CO₂ v dopravě

První městská část požádala magistrát o řadu opatření. Chce zrušit „až příliš často zneužívanou“ možnost hodinového stání na modrých zónách pro nerezidenty a zdražit parkovné pro druhé a další firemní vozy a pro limuzíny. Kapacita fialových zón pro parkování nerezidentů by se měla naopak mírně rozšířit. Žádá také návrat karet označujících vozy s parkovacím oprávněním, který by při kontrolách ušetřil čas strážníkům.

Kolik se v malých autech platí za pohodlné parkování? Občas až příliš

Kolik se v malých autech platí za pohodlné parkování? Občas až příliš

Drtivou většinu podzemních garáží vlastní soukromé firmy, které si také určují ceny. Hodina stání například v Parking Centru na Václavském náměstí tak vyjde na čtyřicet korun, obchodní dům Kotva účtuje padesát korun, garáže v Palladiu a v Rudolfinu pak padesát pět a šedesát korun. Naopak za hodinu parkování na ulici ve vyhrazené modré zóně zaplatí řidiči v první městské části osmdesát korun.

Budoucnost parkování? Seznamte se s autonomním robotem jménem Stan

Budoucnost parkování? Seznamte se s autonomním robotem jménem Stan

Návrh Prahy 1 má své odpůrce. „Je to sociální experiment, kapacity podzemních garáží jsou nedostatečné, denně přijíždějí do Prahy stovky tisíc aut. Není to řešení, automobily by se jen přesunuly do jiných městských částí,“ tvrdí pražský zastupitel zabývající se dopravou Ondřej Martan (ODS).

Své výhrady má také předseda dopravní sekce Hospodářské komory Emanuel Šíp: „Návrh může pomoci řešit starý problém s parkováním, zároveň ale i vytvořit problémy nové. Zrušení hodinového stání nerezidentů může zkomplikovat cesty na úřady či k lékařům.“

Změny, které navrhuje Praha 1

  • Obnova parkovací karet označujících auta s oprávněním parkovat.
  • Zrušení hodinového stání na modrých zónách pro nerezidenty.
  • Mírné rozšíření fialových zón pro nerezidenty.
  • Dražší parkování pro druhé a další firemní vozy a limuzíny

Autor: Jiří Liebreich

Článek připravila redakce E15.cz

Minitest Renault Captur 1.3 TCe: 1,333 stříbrných stříkaček na rozloučenou

Renault Captur 1.3 TCe (minitest)

Crossover Renault Captur se již brzy dočká nové generace. Stihli jsme se proto rozloučit s tou současnou, která nám připomněla, proč je tento malý nezmar tak populární.

21.  9.  2019 | Vladimír Kadera | 33 příspěvků
S Fordem Ranger Raptor na střelnici: Střele neujede, všemu ostatnímu už ano!

S Fordem Ranger Raptor na střelnici

Pick-upy si lidé kupují hlavně jako pracovní stroje. Z dřívějška víme, že už mohou sloužit také jako stylový doplněk, Ford Ranger Raptor ale patří do úplně jiné škatulky.

19.  9.  2019 | Jan Mička | 16 příspěvků
TEST DS 3 Crossback 1.2 PureTech 155: Odvážní Francouzi jsou zpátky!

DS 3 Crossback 1.2 PureTech 155

Luxusní divize automobilky Citroën se stala samostatnou značkou v roce 2014. Jako první to s modelem DS 7 zkusila s karoserií SUV a nyní nastal čas jít dál. Asi vás nepřekvapí, že jde taktéž o SUV. Proč ne, když je lidé chtějí?

16.  9.  2019 | Vladimír Kadera | 29 příspěvků