Za motocyklem Praga ZS 800 stojí jeden z autorů hypersportu Praga Bohema, Jan Žuži. Zdroj: Praga

Za motocyklem Praga ZS 800 stojí jeden z autorů hypersportu Praga Bohema, Jan Žuži. | Zdroj: Praga

Odkazuje na model BD 500, vyvinutý konstruktérem Jaroslavem Františkem Kochem. Vyráběl se v letech 1929 až 1933, i když vzniknul již v roce 1927 ve společnosti Breitfeld a Daněk, po spojení s ČKD dostal označení Praga. Šlo o velmi zajímavý stroj s čtyřdobým jednoválcem DOHC o objemu 499 cm3 a třístupňovou převodovkou v bloku s motorem. Zdroj: Praga

Odkazuje na model BD 500, vyvinutý konstruktérem Jaroslavem Františkem Kochem. Vyráběl se v letech 1929 až 1933, i když vzniknul již v roce 1927 ve společnosti Breitfeld a Daněk, po spojení s ČKD dostal označení Praga. Šlo o velmi zajímavý stroj s čtyřdobým jednoválcem DOHC o objemu 499 cm3 a třístupňovou převodovkou v bloku s motorem. | Zdroj: Praga

ZS 800 má rám z chrom-molybdenové oceli, přední vidlice je vyráběna na pětiosém obráběcím stroji a osazena plně nastavitelným odpružením Öhlins s titanovou pružinou, titanový výfuk váží jen jen 4,8 kg... Zdroj: Praga

ZS 800 má rám z chrom-molybdenové oceli, přední vidlice je vyráběna na pětiosém obráběcím stroji a osazena plně nastavitelným odpružením Öhlins s titanovou pružinou, titanový výfuk váží jen jen 4,8 kg... | Zdroj: Praga

... a kola jsou z vypleteného karbonu, suchá hmotnost činí jen 142 kilogramů. Zdroj: Praga

... a kola jsou z vypleteného karbonu, suchá hmotnost činí jen 142 kilogramů. | Zdroj: Praga

Pohon zajišťuje vzduchem chlazený čtyřtaktní dvouválec o objemu 773 cm3. Zdroj: Praga

Pohon zajišťuje vzduchem chlazený čtyřtaktní dvouválec o objemu 773 cm3. | Zdroj: Praga

Výkon činí 38 kW (51 k) a točivý moment má maximální hodnotu 65 Nm. Zdroj: Praga

Výkon činí 38 kW (51 k) a točivý moment má maximální hodnotu 65 Nm. | Zdroj: Praga

Cena činí 86.000 euro bez daně (cca 2.000.000 Kč), vznikne jen 28 kusů. Zdroj: Praga

Cena činí 86.000 euro bez daně (cca 2.000.000 Kč), vznikne jen 28 kusů. | Zdroj: Praga

Dodávky budou spuštěny v polovině letošního roku, první kousek zamíří do Dubaje. Zdroj: Praga

Dodávky budou spuštěny v polovině letošního roku, první kousek zamíří do Dubaje. | Zdroj: Praga

Praga ZS 800 Zdroj: Praga

Praga ZS 800 | Zdroj: Praga

Praga ZS 800 Zdroj: Praga

Praga ZS 800 | Zdroj: Praga

Praga ZS 800 Zdroj: Praga

Praga ZS 800 | Zdroj: Praga

Odkazuje na model BD 500, vyvinutý konstruktérem Jaroslavem Františkem Kochem. Vyráběl se v letech 1929 až 1933, i když vzniknul již v roce 1927 ve společnosti Breitfeld a Daněk, po spojení s ČKD dostal označení Praga. Šlo o velmi zajímavý stroj s čtyřdobým jednoválcem DOHC o objemu 499 cm3 a třístupňovou převodovkou v bloku s motorem. Zdroj: Praga
ZS 800 má rám z chrom-molybdenové oceli, přední vidlice je vyráběna na pětiosém obráběcím stroji a osazena plně nastavitelným odpružením Öhlins s titanovou pružinou, titanový výfuk váží jen jen 4,8 kg... Zdroj: Praga
... a kola jsou z vypleteného karbonu, suchá hmotnost činí jen 142 kilogramů. Zdroj: Praga
Pohon zajišťuje vzduchem chlazený čtyřtaktní dvouválec o objemu 773 cm3. Zdroj: Praga
11
Fotogalerie

Praga se vrací k motorkám! Krásná ZS 800 skládá poklonu stoletému BD 500 „Beďar“, stojí 2 miliony

Historická československá automobilka vyráběla i parádní motocykly. Na tuto pozapomenutou historii teď navazuje luxusním speciálem.

Dnes už jde o pozapomenutou historii, ale značka Praga kdysi dávno vyráběla také motocykly. Sice jen dva, ale i ty se stačily zapsat do dějin jedné stopy. Tím asi nejznámějším byl model BD 500, vyvinutý konstruktérem Jaroslavem Františkem Kochem. Vyráběl se v letech 1929 až 1933, i když vzniknul již v roce 1927 ve společnosti Breitfeld a Daněk, po spojení s ČKD dostal označení Praga. Šlo o velmi zajímavý stroj s čtyřdobým jednoválcem DOHC o objemu 499 cm3 a třístupňovou převodovkou v bloku s motorem. Vačkové hřídele byly poháněny šroubovými koly, vícelamelová spojka ležela v olejové lázni a výhodou byla i zaměnitelná kola, přičemž to zadní se dalo sundat bez rozpojení řetězu.

Motocykl s přezdívkou „Beďar“ vynikal spolehlivostí, což dokázal na řadě dálkových jízd. Jedním z jeho rekordů byla cesta z Říma do Prahy, přičemž vzdálenost 1480 kilometrů zvládl za 35 hodin a 40 minut. Používalo jej četnictvo i armáda (mohl mít postranní vozík, dokonce s kulometem), dosahoval rychlosti až 105 km/h a se sajdkárou 80 km/h.

Právě na BD 500 odkazuje nový motocykl Praga ZS 800, za níž stojí jeden z autorů hypersportu Praga Bohema, Jan Žuži. Má rám z chrom-molybdenové oceli, titanový výfuk o hmotnosti jen 4,8 kg a kola z vypleteného karbonu, suchá hmotnost činí jen 142 kilogramů. Pohon zajišťuje vzduchem chlazený čtyřtaktní dvouválec o objemu 773 cm3. Výkon činí 38 kW (51 k) a točivý moment má maximální hodnotu 65 Nm. Přední vidlice je vyráběna na pětiosém obráběcím stroji a osazena plně nastavitelným odpružením Öhlins s titanovou pružinou.

A ze stejného materiálu jsou téměř každý šroub, osička i matice. Vybrané prvky byly vytvořeny pomocí 3D tisku. „Pevné a extrémně lehké materiály - jako je karbon, titan, chrom-molybdenová ocel a letecký dural - nám umožnily nově vytvořit tuhé zavěšení zadního kola, přední kyvnou vidlici a hydraulické bubnové brzdy. Tyto futuristické materiály a nejnovější výrobní zařízení sportovní divize Praga nám umožnily přenést tyto elegantní historické konstrukční prvky do současnosti a postavit motocykl s moderními jízdními vlastnostmi a jedinečným charakterem,“ uvedl Hlavní konstruktér ZS 800 Jan Žuži. Cena činí 86.000 euro bez daně (cca 2.000.000 Kč), vznikne jen 28 kusů. Dodávky budou spuštěny v polovině letošního roku, první kousek zamíří do Dubaje.

Doporučujeme

Články odjinud