Praga se chce vrátit na silnice. Zkouší to přes závodní okruhy

Vzkřísit slavnou značku Praga se snaží skupina nadšenců kolem Petra Ptáčka, který díky svým aktivitám udržuje automobilku přes několikaletou absenci výroby při životě. Jeho dlouhodobým plánem je návrat k autům a momentálně se mu to daří díky účasti na závodních okruzích. Přes sportovní prototyp by se měla Praga během pár let objevit i v rukou běžného zákazníka.

Poslední červnový víkend startoval v novém voze Praga R4 na závodech sportovních speciálů Dutch Supercar Challenge GT v belgickém Spa-Francorchamps například hudebník Daniel Landa, který má za sebou úspěchy v autokrosu, tahačích i rallye.

Klepněte pro větší obrázek

Jako základ pro závodní speciál zvolili konstruktéři slovenský K1-Attack. Vůz pohání přes šestistupňovou sekvenční převodovku a zadní nápravu motor Suzuki o výkonu 520 koní, který se skládá ze dvou motocyklových čtyřválců určených pro model Hayabusa. Díky masivnímu použití karbonu je celková hmotnost vozidla jen 800 kilogramů, předností Pragy R4 jsou i aerodynamické vlastnosti.

„Se slovenským partnerem jsme se domluvili na vývoji dalšího sportovního auta Praga R1, které bude určené pro jezdce od čtrnácti let, což jim umožní přechod z motokárového sportu do další disciplíny. Mělo by to být lehoučké asi pětisetkilové vozidlo s využitím karbonu a s řádově litrovým motorem. Na okruzích by mělo závodit už příští rok. Z něj by se měl do dvou let vytvořit pro mladší a nijak movité zákazníky derivát sportovního vozu se silniční homologací, který by se normálně prodával. Dalším plánovaným krokem je kapitálové propojení se slovenskou společností,“ řekl AutoRevue.cz majitel firmy Praga – Export Petr Ptáček.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Daniel Landa v kokpitu pragovky...

Praga R4 vyvolala v paddocku obrovský zájem i díky svému designu, jehož tvůrcem je Ital Riccardo Pelizzato. „Je to známý designér, který před lety pracoval pro stáj formule 1 Benetton, když za ní závodil Michael Schumacher, a spolupracuje i s Valentinem Rossim. Pro nás ale vytvářel jen grafickou podobu designu, nikoliv technickou vizáž karosérie vozu. Podílel se i na vzhledu závodních kombinéz a oblečení,“ vysvětlil Ptáček.

„Technický design vznikl v konstrukčním oddělení firmy K1-Attack, která by se ještě letos měla přejmenovat na Praga Cars. Má monokok jako formulové vozidlo, konstrukce byla zaměřená na proudění vzduchu takovým způsobem, aby vznikalo maximum efektů, co se týká přítlaku, proudění kolem chladičů, kolem brzd a dalších komponentů, které je potřeba chladit. Navíc střešní přívod vzduchu je speciálně konstruován tak, že přivádí chladící vzduch rovnoměrně ke všem válcům. Tím se získalo asi dvacet koní,“ pokračoval.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
... a v paddocku

Účast v Dutch Supercar Challenge GT má svou logiku. „Protože nejvíc zákazníků a silného sponzora máme v Holandsku, padla volba na tento prestižní seriál, v němž se jezdí na poměrně zajímavých okruzích. Naším sportovním cílem pro příští sezonu je ale čtyřiadvacetihodinovka v Dubaji, protože tam chceme směřovat naše hlavní odbytiště,“ naznačil Ptáček obchodní záměr.

Jeho přáním je, aby Praga v budoucnosti uzavřela spolupráci s nějakou velkou automobilkou. „Zatím nechci víc prozrazovat, ale jsme v jednání se značkami, kterým by se líbilo mít za partnera někoho, kdo vyrábí prestižní supersporty a což by mu vedle vlastní produkce přinášelo efekt,“ dodal.

Z historie Pragy

Někdejší největší československá automobilka vyráběla hlavně v třicátých letech celou řadu oblíbených osobních, ale i užitkových vozů. A vedle toho dokonce i letadla. Za nacistické okupace zase produkovala tanky pro wehrmacht. V posledních dnech války pražskou továrnu vybombardovalo americké letectvo a v dalších letech opouštěly brány fabriky ve Vysočanech hlavně nákladní vozy V3S, neboli dodnes funkční „vejtřasky“. Později byla Praga začleněna pod Avii a akorát dodávala díly pro jiné výrobce. Po roce 1989 prošla privatizací a došlo k pokusu o obnovu výroby univerzálních nákladních automobilů. To se podařilo, ale v roce 2005 se produkce opět zastavila. V posledních dvaceti letech se Praga začala objevovat i na sportovním poli. Jednak ji proslavil úspěšný závodní tahač, s nímž se stal v roce 1997 Martin Koloc vicemistrem Evropy, ale objevily se i trucktrialové speciály a motocykly pro motokros a enduro. V poslední době to jsou zase motokáry a sportovní vozy.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Tahač Praga s nímž „válčil“ Martin Koloc v Evropském poháru
Test ojetiny Mini One: Britské retro úžasně jezdí, trápí jej ale motory

Ojetina: Mini One

Druhá generace hatchbacku mini se začala nabízet před jedenácti roky. Dnes ji v nabídce bazarů naleznete za ceny od 120 tisíc korun. Na co si dát pozor?

včera | David Rusol
Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

17.  10.  2017 | Michal Žďárský | 4 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků