Práce v autoprůmyslu na západě stále ubývá, u nás naopak

Od roku 2000 zaniklo v bývalých státech evropské unie přes 117 000 pracovních míst v automobilovém průmyslu. Naopak vzniklo 90 000 nových pracovních míst. Vcelku nezajímavý úbytek odhaluje při bližším zkoumání očekávaný, ale přesto zajímavý fakt. Nové pracovní příležitosti totiž vznikají hlavně v nových členských státech, kde je výrazně levnější pracovní síla. Od stejného data vzniklo v nových státech Unie přes 90 000 pracovních míst a z toho zhruba 32 000 u nás a 22 000 na Slovensku.

U nás tak pracuje v automobilovém průmyslu přes 110 000 lidí a v sousedním Slovensku přes 58 000. Tato čísla se mají navíc v obou státech ještě výrazně zvýšit, protože u nás se staví zcela nový závod a k němu i mnoho subdodavatelských a i na slovenský trh stále přichází noví investoři.

Zcela opačný trend je ovšem v původních státech Unie. V Dánsku, Nizozemí, Portugalsku a Velké Británii poklesl počet pracovníků automobilového průmyslu za stejné období o více než 20 procent a další pokles se ještě očekává.

Společnost Euler Hermes, která zpracovávala analýzu automobilového průmyslu EU, navíc dodává, že původní patnáctka do roku 2009 přijde ještě o zhruba 100 000 pracovních míst, které se přesunou jak do nových státu EU, tak do státu mimo Unii. Co přesně to bude pro západní státy znamenat zatím nelze odhadnout, ale dá se očekávat, že ve střednědobém horizontu se většina výroby aut a jejich součástí ze starých členských států EU přesune do těch nových, nebo zcela mimo Evropu. Evropané jsou prostě příliš drazí...

TEST Peugeot 508 GT PureTech 225 : Nejlepší obranou střední třídy je útok!

Peugeot 508 GT PureTech 225

Peugeot se ve střední třídě rozhodl k opravdu radikálnímu kroku. Je to lék na umírající segment, nebo už zašli příliš daleko?

10.  11.  2018 | Milan Lažanský | 51 příspěvků
TEST Mercedes-Benz S 560 kabrio: Bez střechy až do posledních paprsků

Mercedes-Benz S 560 kabrio

S faceliftem Mercedesu třídy S přišly na řadu i verze kupé a kabriolet. Testování sice připadlo na říjen, nemáte ale jediný důvod k obavám.

6.  11.  2018 | Milan Lažanský | 15 příspěvků
Minitest Ford Kuga 1.5 EcoBoost ST-Line: Důstojné stáří

Ford Kuga 1.5 EB ST-Line (minitest)

Ačkoli je Kuga průběžně modernizována, nic to nemění na skutečnosti, že patří k nejstarším SUV na trhu. Má ve svém věku, a navíc s malým benzínovým čtyřválcem pod kapotou, ještě co nabídnout?

5.  11.  2018 | Miro Mihálik | 17 příspěvků