Práce v autoprůmyslu na západě stále ubývá, u nás naopak

Od roku 2000 zaniklo v bývalých státech evropské unie přes 117 000 pracovních míst v automobilovém průmyslu. Naopak vzniklo 90 000 nových pracovních míst. Vcelku nezajímavý úbytek odhaluje při bližším zkoumání očekávaný, ale přesto zajímavý fakt. Nové pracovní příležitosti totiž vznikají hlavně v nových členských státech, kde je výrazně levnější pracovní síla. Od stejného data vzniklo v nových státech Unie přes 90 000 pracovních míst a z toho zhruba 32 000 u nás a 22 000 na Slovensku.

U nás tak pracuje v automobilovém průmyslu přes 110 000 lidí a v sousedním Slovensku přes 58 000. Tato čísla se mají navíc v obou státech ještě výrazně zvýšit, protože u nás se staví zcela nový závod a k němu i mnoho subdodavatelských a i na slovenský trh stále přichází noví investoři.

Zcela opačný trend je ovšem v původních státech Unie. V Dánsku, Nizozemí, Portugalsku a Velké Británii poklesl počet pracovníků automobilového průmyslu za stejné období o více než 20 procent a další pokles se ještě očekává.

Společnost Euler Hermes, která zpracovávala analýzu automobilového průmyslu EU, navíc dodává, že původní patnáctka do roku 2009 přijde ještě o zhruba 100 000 pracovních míst, které se přesunou jak do nových státu EU, tak do státu mimo Unii. Co přesně to bude pro západní státy znamenat zatím nelze odhadnout, ale dá se očekávat, že ve střednědobém horizontu se většina výroby aut a jejich součástí ze starých členských států EU přesune do těch nových, nebo zcela mimo Evropu. Evropané jsou prostě příliš drazí...

TEST Jeep Compass 2,0 MultiJet: Horal mezi praktičtějšími crossovery

Jeep Compass 2,0 MultiJet

Nový Jeep Compass chce na rozdíl od hranatého předchůdce více cílit na městské zákazníky a bodovat svým stylem. Přesto mezi konkurenty zůstává drsnější variantou.

12.  12.  2017 | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

10.  12.  2017 | David Rusol | 32 příspěvků
Minitest Renault Espace 1,8 TCe: Jak v obrovi slouží motor Alpine A110?

Renault Espace 1.8 TCe (minitest)

Renault Espace patří do kategorie velkých MPV. Tedy takových aut, která by mnohým často velmi hodila, ale nakonec si je koupí jen málokdo. Renault nyní připravil verzi, která je z mnoha hledisek velmi zajímavá.

9.  12.  2017 | Radek Pecák | 13 příspěvků