Práce v autoprůmyslu na západě stále ubývá, u nás naopak

Od roku 2000 zaniklo v bývalých státech evropské unie přes 117 000 pracovních míst v automobilovém průmyslu. Naopak vzniklo 90 000 nových pracovních míst. Vcelku nezajímavý úbytek odhaluje při bližším zkoumání očekávaný, ale přesto zajímavý fakt. Nové pracovní příležitosti totiž vznikají hlavně v nových členských státech, kde je výrazně levnější pracovní síla. Od stejného data vzniklo v nových státech Unie přes 90 000 pracovních míst a z toho zhruba 32 000 u nás a 22 000 na Slovensku.

U nás tak pracuje v automobilovém průmyslu přes 110 000 lidí a v sousedním Slovensku přes 58 000. Tato čísla se mají navíc v obou státech ještě výrazně zvýšit, protože u nás se staví zcela nový závod a k němu i mnoho subdodavatelských a i na slovenský trh stále přichází noví investoři.

Zcela opačný trend je ovšem v původních státech Unie. V Dánsku, Nizozemí, Portugalsku a Velké Británii poklesl počet pracovníků automobilového průmyslu za stejné období o více než 20 procent a další pokles se ještě očekává.

Společnost Euler Hermes, která zpracovávala analýzu automobilového průmyslu EU, navíc dodává, že původní patnáctka do roku 2009 přijde ještě o zhruba 100 000 pracovních míst, které se přesunou jak do nových státu EU, tak do státu mimo Unii. Co přesně to bude pro západní státy znamenat zatím nelze odhadnout, ale dá se očekávat, že ve střednědobém horizontu se většina výroby aut a jejich součástí ze starých členských států EU přesune do těch nových, nebo zcela mimo Evropu. Evropané jsou prostě příliš drazí...

TEST Mazda 2 1.5 Skyactiv-G75: Co nabídne nejlevnější zoom-zoom?

TEST Mazda 2 1.5 Skyactiv G75

Zástupce segmentu B automobilky Mazda má v Evropě opravdu tvrdou konkurenci. Co všechno dostanete za tři sta tisíc?

22.  1.  2019 | Vladimír Kadera | 77 příspěvků
Minitest Toyota Hilux 2.4 D4-D: I ta už se umí vyšňořit!

Toyota Hilux 2.4 D4-D (minitest)

Hilux osmé generace už má nový čumák. V rámci výroční edice se snaží zaujmout i tu klientelu kolem tunových pick-upů, která touží po co nejosobnějším vzezření a chování svého pracanta.

20.  1.  2019 | AutoRevue.cz | 11 příspěvků
Minitest Mercedes-Benz Vito Tourer Family 114 CDI: Na míru k vašim službám

Mercedes-Benz Vito Tourer Family (minitest)

Mít větší než běžnou rodinu znamená kromě jiného i obtížnější výběr auta. Především pak dnes, když jsou minivany na ústupu. Stojí za to dát přednost osobní dodávce od Mercedesu před čímkoli jiným?

17.  1.  2019 | Miro Mihálik | 3 příspěvky