Práce v autoprůmyslu na západě stále ubývá, u nás naopak

Od roku 2000 zaniklo v bývalých státech evropské unie přes 117 000 pracovních míst v automobilovém průmyslu. Naopak vzniklo 90 000 nových pracovních míst. Vcelku nezajímavý úbytek odhaluje při bližším zkoumání očekávaný, ale přesto zajímavý fakt. Nové pracovní příležitosti totiž vznikají hlavně v nových členských státech, kde je výrazně levnější pracovní síla. Od stejného data vzniklo v nových státech Unie přes 90 000 pracovních míst a z toho zhruba 32 000 u nás a 22 000 na Slovensku.

U nás tak pracuje v automobilovém průmyslu přes 110 000 lidí a v sousedním Slovensku přes 58 000. Tato čísla se mají navíc v obou státech ještě výrazně zvýšit, protože u nás se staví zcela nový závod a k němu i mnoho subdodavatelských a i na slovenský trh stále přichází noví investoři.

Zcela opačný trend je ovšem v původních státech Unie. V Dánsku, Nizozemí, Portugalsku a Velké Británii poklesl počet pracovníků automobilového průmyslu za stejné období o více než 20 procent a další pokles se ještě očekává.

Společnost Euler Hermes, která zpracovávala analýzu automobilového průmyslu EU, navíc dodává, že původní patnáctka do roku 2009 přijde ještě o zhruba 100 000 pracovních míst, které se přesunou jak do nových státu EU, tak do státu mimo Unii. Co přesně to bude pro západní státy znamenat zatím nelze odhadnout, ale dá se očekávat, že ve střednědobém horizontu se většina výroby aut a jejich součástí ze starých členských států EU přesune do těch nových, nebo zcela mimo Evropu. Evropané jsou prostě příliš drazí...

Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

17.  10.  2017 | Michal Žďárský | 4 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků
Test Suzuki Swift SHVS: Tady elektromotor rozhodně dává smysl!

Suzuki Swift SHVS

Naší recenzí prošla nová generace Suzuki Swift. Vyzkoušeli jsme ji v mild-hybridní variantě.

4.  10.  2017 | Milan Lažanský | 17 příspěvků