Práce v autoprůmyslu na západě stále ubývá, u nás naopak

Od roku 2000 zaniklo v bývalých státech evropské unie přes 117 000 pracovních míst v automobilovém průmyslu. Naopak vzniklo 90 000 nových pracovních míst. Vcelku nezajímavý úbytek odhaluje při bližším zkoumání očekávaný, ale přesto zajímavý fakt. Nové pracovní příležitosti totiž vznikají hlavně v nových členských státech, kde je výrazně levnější pracovní síla. Od stejného data vzniklo v nových státech Unie přes 90 000 pracovních míst a z toho zhruba 32 000 u nás a 22 000 na Slovensku.

U nás tak pracuje v automobilovém průmyslu přes 110 000 lidí a v sousedním Slovensku přes 58 000. Tato čísla se mají navíc v obou státech ještě výrazně zvýšit, protože u nás se staví zcela nový závod a k němu i mnoho subdodavatelských a i na slovenský trh stále přichází noví investoři.

Zcela opačný trend je ovšem v původních státech Unie. V Dánsku, Nizozemí, Portugalsku a Velké Británii poklesl počet pracovníků automobilového průmyslu za stejné období o více než 20 procent a další pokles se ještě očekává.

Společnost Euler Hermes, která zpracovávala analýzu automobilového průmyslu EU, navíc dodává, že původní patnáctka do roku 2009 přijde ještě o zhruba 100 000 pracovních míst, které se přesunou jak do nových státu EU, tak do státu mimo Unii. Co přesně to bude pro západní státy znamenat zatím nelze odhadnout, ale dá se očekávat, že ve střednědobém horizontu se většina výroby aut a jejich součástí ze starých členských států EU přesune do těch nových, nebo zcela mimo Evropu. Evropané jsou prostě příliš drazí...

TEST Lexus LC 500: Socha na kolech, precizní řidičský nástroj. Má chybu?

Lexus LC 500

Velké kupé od Lexusu má být dokonale vybroušeným, mistrovským dílem japonského automobilového průmyslu. Pro nás je ale podstatný i fakt, že má naprosto úchvatný pětilitrový osmiválec bez přeplňování!

19.  7.  2018 | Milan Lažanský | 51 příspěvků
TEST Volvo XC40 D4 AWD: Mistr prvního opojení

Volvo XC40 D4 AWD

Na rozdíl od modelů XC60 a XC90 je nové Volvo XC40 postaveno na platformě CMA, určené pro kompaktní vozy. Narostlo však do takových rozměrů, že jedna ze stálic nabídky může přestat dávat smysl.

17.  7.  2018 | Jan Mička | 34 příspěvků
TEST Škoda Fabia edition R5: Lehká ochutnávka možností

Škoda Fabia edition R5

Civilní edice sportovní Fabie R5 v mnohém naznačuje, jak dobrá by mohla být sériová malá ostrá škodovka. Přesto se nedá zcela vyhnout myšlence, že tohle je tak trochu promarněná příležitost.

15.  7.  2018 | Miro Mihálik | 20 příspěvků