Pozoruhodné projekty miniaut v Československu: Vzniklo i "couvátko"

Jak před druhou světovou válkou, tak i po ní, se řada lidí v Československu pokoušela vyvinout levná a úsporná miniauta. Jedna z oficiálních soutěží na nejlepší projekt v této oblasti byla vyhlášena před sedmdesáti lety.

 

Téměř ve všech evropských zemích, které disponovaly automobilovým průmyslem, se v minulosti objevily více či méně úspěšné projekty lidových vozítek.

Poměrně dobře je znáno, že dnes prémiovou značku BMW ekonomicky zachránilo v padesátých letech původně italské podivné vozítko Isetta. V České republice se nikdy ve velkých sériích automobil tohoto typu (pokud nepočítáme například pro invalidy určenou tříkolku Velorex) nevyráběl. Nicméně pokusy o proražení na tomto poli zaznamenáváme téměř od počátku automobilového věku i u nás.

Edag Fuldamobil: Isetta se vrací?

Edag Fuldamobil: Isetta se vrací?

Zřejmě jeden z prvních pokusů si připsaly již před první světovou válkou firmy Premier  a Velox.

Po druhé světové válce, kdy byla nouze o materiál na výrobu i pohonné hmoty, se ujal iniciativy tuzemský autoklub. V roce 1947 vypsal soutěž na konstrukci lidového vozítka. Základní požadavky byly vlastně jen dva: muselo uvézt dva lidi a spotřeba nesměla překročit pět litrů na sto kilometrů.

Aero Minor byla vlastně Jawa. Výroba začala před 70 lety

Aero Minor byla vlastně Jawa. Výroba začala před 70 lety

O rok později, na přelomu října a listopadu, se v Praze dokonce uskutečnila výstava těchto výtvorů. Mezi nimi byl například i automobil, který se uměl naklánět do zatáčky. (Něco podobného dnes umí nejmodernější verze Mercedesu třídy S. V něm to však obstarává elektronika).

Ještě oficiálnější punc získalo úsilí o sestrojení lidového miniauta v roce 1955, jak ve své knize Československé motorarity připomíná publicista Marcel Malypetr. Jedním z úkolů národního hospodářství během druhé pětiletky (1956 - 1960) bylo zavedení výroby lidových vozítek. Vývoj dostaly na starost České motocyklové závody ve Strakonicích, Závody 9. května, jak se tehdy jmenovala Jawa, Letecké závody Avia v Letňanech a Moravan v Otrokovicích. Také tehdy bylo technické zadání jednoduché - schopnost přepravy tří dospělých osob (případně dvou a dvou dětí, spotřeba do 5,5 litru a maximální rychlost 80 km/hod).

Všechny zmíněné továrny vyrobily prototypy, ale strana a vláda dlouho váhala s rozhodnutím o zahájení sériové výroby alespoň některého z nich, a tak práce konstruktérů přišla vniveč.

Na komentovanou galerii řady pozoruhodných minivozidel, které vznikly na území republiky, se podívejte zde: 

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

TEST Peugeot 508 GT PureTech 225 : Nejlepší obranou střední třídy je útok!

Peugeot 508 GT PureTech 225

Peugeot se ve střední třídě rozhodl k opravdu radikálnímu kroku. Je to lék na umírající segment, nebo už zašli příliš daleko?

10.  11.  2018 | Milan Lažanský | 46 příspěvků
TEST Mercedes-Benz S 560 kabrio: Bez střechy až do posledních paprsků

Mercedes-Benz S 560 kabrio

S faceliftem Mercedesu třídy S přišly na řadu i verze kupé a kabriolet. Testování sice připadlo na říjen, nemáte ale jediný důvod k obavám.

6.  11.  2018 | Milan Lažanský | 15 příspěvků
Minitest Ford Kuga 1.5 EcoBoost ST-Line: Důstojné stáří

Ford Kuga 1.5 EB ST-Line (minitest)

Ačkoli je Kuga průběžně modernizována, nic to nemění na skutečnosti, že patří k nejstarším SUV na trhu. Má ve svém věku, a navíc s malým benzínovým čtyřválcem pod kapotou, ještě co nabídnout?

5.  11.  2018 | Miro Mihálik | 17 příspěvků