Pozoruhodné projekty miniaut v Československu: Vzniklo i "couvátko"

Jak před druhou světovou válkou, tak i po ní, se řada lidí v Československu pokoušela vyvinout levná a úsporná miniauta. Jedna z oficiálních soutěží na nejlepší projekt v této oblasti byla vyhlášena před sedmdesáti lety.

 

Téměř ve všech evropských zemích, které disponovaly automobilovým průmyslem, se v minulosti objevily více či méně úspěšné projekty lidových vozítek.

Poměrně dobře je znáno, že dnes prémiovou značku BMW ekonomicky zachránilo v padesátých letech původně italské podivné vozítko Isetta. V České republice se nikdy ve velkých sériích automobil tohoto typu (pokud nepočítáme například pro invalidy určenou tříkolku Velorex) nevyráběl. Nicméně pokusy o proražení na tomto poli zaznamenáváme téměř od počátku automobilového věku i u nás.

Edag Fuldamobil: Isetta se vrací?

Edag Fuldamobil: Isetta se vrací?

Zřejmě jeden z prvních pokusů si připsaly již před první světovou válkou firmy Premier  a Velox.

Po druhé světové válce, kdy byla nouze o materiál na výrobu i pohonné hmoty, se ujal iniciativy tuzemský autoklub. V roce 1947 vypsal soutěž na konstrukci lidového vozítka. Základní požadavky byly vlastně jen dva: muselo uvézt dva lidi a spotřeba nesměla překročit pět litrů na sto kilometrů.

Aero Minor byla vlastně Jawa. Výroba začala před 70 lety

Aero Minor byla vlastně Jawa. Výroba začala před 70 lety

O rok později, na přelomu října a listopadu, se v Praze dokonce uskutečnila výstava těchto výtvorů. Mezi nimi byl například i automobil, který se uměl naklánět do zatáčky. (Něco podobného dnes umí nejmodernější verze Mercedesu třídy S. V něm to však obstarává elektronika).

Ještě oficiálnější punc získalo úsilí o sestrojení lidového miniauta v roce 1955, jak ve své knize Československé motorarity připomíná publicista Marcel Malypetr. Jedním z úkolů národního hospodářství během druhé pětiletky (1956 - 1960) bylo zavedení výroby lidových vozítek. Vývoj dostaly na starost České motocyklové závody ve Strakonicích, Závody 9. května, jak se tehdy jmenovala Jawa, Letecké závody Avia v Letňanech a Moravan v Otrokovicích. Také tehdy bylo technické zadání jednoduché - schopnost přepravy tří dospělých osob (případně dvou a dvou dětí, spotřeba do 5,5 litru a maximální rychlost 80 km/hod).

Všechny zmíněné továrny vyrobily prototypy, ale strana a vláda dlouho váhala s rozhodnutím o zahájení sériové výroby alespoň některého z nich, a tak práce konstruktérů přišla vniveč.

Na komentovanou galerii řady pozoruhodných minivozidel, které vznikly na území republiky, se podívejte zde: 

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

TEST Lexus LC 500: Socha na kolech, precizní řidičský nástroj. Má chybu?

Lexus LC 500

Velké kupé od Lexusu má být dokonale vybroušeným, mistrovským dílem japonského automobilového průmyslu. Pro nás je ale podstatný i fakt, že má naprosto úchvatný pětilitrový osmiválec bez přeplňování!

dnes | Milan Lažanský
TEST Volvo XC40 D4 AWD: Mistr prvního opojení

Volvo XC40 D4 AWD

Na rozdíl od modelů XC60 a XC90 je nové Volvo XC40 postaveno na platformě CMA, určené pro kompaktní vozy. Narostlo však do takových rozměrů, že jedna ze stálic nabídky může přestat dávat smysl.

17.  7.  2018 | Jan Mička | 33 příspěvků
TEST Škoda Fabia edition R5: Lehká ochutnávka možností

Škoda Fabia edition R5

Civilní edice sportovní Fabie R5 v mnohém naznačuje, jak dobrá by mohla být sériová malá ostrá škodovka. Přesto se nedá zcela vyhnout myšlence, že tohle je tak trochu promarněná příležitost.

15.  7.  2018 | Miro Mihálik | 20 příspěvků