Pozor na přejezdy: vlak je větší a těžší

Nějak se v poslední době rozmohl počet střetů aut, autobusů a náklaďáků s vlakem. Pozor – vlak vždycky vyhrává. Nezastaví dřív než za 400 metrů, ale třeba i po kilometru. Tak pozor.
Pozor na přejezdy: vlak je větší a těžší

V Česku je téměř 9 tisíc železničních přejezdů, z toho asi 3,5 tisíce zabezpečených (závorami, světelnou a zvukovou signalizací), ale i tam dochází ke kolizím.

Zákon o provozu na pozemních komunikacích o povinnostech řidičů říká:

  • počínat si zvlášť opatrně, a zejména se přesvědčit, jestli je možné přes přejezd bezpečně přejet,
  • 50 m před přejezdem snížit rychlost na 50 km/h, a přejezd přejíždět rychlostí 30 km/h,
  • pokud na světelné signalizaci svítí přerušované bílé světlo, může se jet přes přejezd rychlostí 50 km/h,
  • na přejezdu se nesmí nikdo zbytečně zdržovat.
  • Na přejezd nesmí řidič vjet:
  • když je signalizována výstraha (dvě červená přerušovaná světla),
    • když se sklápějí nebo zdvihají závory (a když jsou závory sklopeny),
    • když drážní zaměstnanec dává znamení praporkem nebo červeným světlem,
    • když je vidět nebo slyšet přijíždějící vlak 

S bílým světlem už bohužel byly i potíže. Několikrát se stalo, že sice blikalo, ale jel vlak. Nijak často, ale stalo se, třeba i na okraji Prahy.

Před železničními přejezdy jsou desky s pruhy – tři pruhy ve vzdálenosti 240 m, dva pruhy 160 m a s jedním pruhem 80 m před přejezdem. Výstražná značka upozorňující na železniční přejezd je trojúhelníková a je na ní znázorněná buď parní lokomotiva, což znamená, že bude následovat nezabezpečený přejezd, anebo jsou na značce znázorněny závory, což má znamenat železniční přejezd zabezpečený. Dodatková tabulka „Tvar křížení pozemní komunikace s dráhou“ se přidává většinou tam, kde není křížení kolmé. Těsně před přejezdem je výstražný kříž, buď jednoduchý, což znamená jednokolejný přejezd, anebo dvojitý, upozorňující, že železniční přejezd je vícekolejný. Také může být před přejezdem značka Stop. Pak je povinné před přejezdem zastavit a pokračovat v jízdě teprve poté, když se řidič přesvědčí, že se vlak neblíží.

Značka „Vlečkový přejezd“ už neexistuje. Z tzv. vlečkových přejezdů se staly „klasické“ železniční přejezdy, tím se na ně vztahují všechna ustanovení o železničních přejezdech, uvedená v pravidlech silničního provozu.

Dvě červená přerušovaná světla zakazují vjezd na přejezd, přerušované bílé světlo znamená, že přes přejezd je možno přejet (viz ale výhradu výše). Je-li zabezpečovací zařízení v poruše, pak u závor bývá zaměstnanec dráhy, a pokud krouží červeným nebo žlutým praporkem, anebo za snížené viditelnosti červeným světlem, je zakázáno na přejezd vjet.

Další nařízení ve vztahu k železničním přejezdům:

  • Řidič nesmí zastavit a stát na železničním přejezdu a ve vzdálenosti kratší než 15 metrů před ním a za ním.
  • Řidič nesmí použít dálková světla, mohl-li by být oslněn strojvedoucí vlaku nebo řidič jiného drážního vozidla. Při zastavení vozidla před železničním přejezdem nesmí řidič užít ani potkávací světla, pokud by jimi mohl oslnit řidiče vozidla v protisměru (např. v důsledku sklonu vozovky).

Jak ukazuje praxe, nerespektování těchto pravidel mívá většinou následky velmi tragické.

TEST Ford Mustang Bullitt: Všechno nejlepší, Franku!

Ford Mustang Bullitt

Bylo by fajn se v testu Fordu Mustang vyhnout otřepaným frázím o amerických svalech a podobně. Obávám se ale, že dnes to nevyjde. Obzvláště, když tady máme ikonický Bullitt!

15.  11.  2018 | Jan Mička | 56 příspěvků
TEST Peugeot 508 GT PureTech 225 : Nejlepší obranou střední třídy je útok!

Peugeot 508 GT PureTech 225

Peugeot se ve střední třídě rozhodl k opravdu radikálnímu kroku. Je to lék na umírající segment, nebo už zašli příliš daleko?

10.  11.  2018 | Milan Lažanský | 51 příspěvků
TEST Mercedes-Benz S 560 kabrio: Bez střechy až do posledních paprsků

Mercedes-Benz S 560 kabrio

S faceliftem Mercedesu třídy S přišly na řadu i verze kupé a kabriolet. Testování sice připadlo na říjen, nemáte ale jediný důvod k obavám.

6.  11.  2018 | Milan Lažanský | 15 příspěvků