Pozor na přejezdy: vlak je větší a těžší

Nějak se v poslední době rozmohl počet střetů aut, autobusů a náklaďáků s vlakem. Pozor – vlak vždycky vyhrává. Nezastaví dřív než za 400 metrů, ale třeba i po kilometru. Tak pozor.
Pozor na přejezdy: vlak je větší a těžší

V Česku je téměř 9 tisíc železničních přejezdů, z toho asi 3,5 tisíce zabezpečených (závorami, světelnou a zvukovou signalizací), ale i tam dochází ke kolizím.

Zákon o provozu na pozemních komunikacích o povinnostech řidičů říká:

  • počínat si zvlášť opatrně, a zejména se přesvědčit, jestli je možné přes přejezd bezpečně přejet,
  • 50 m před přejezdem snížit rychlost na 50 km/h, a přejezd přejíždět rychlostí 30 km/h,
  • pokud na světelné signalizaci svítí přerušované bílé světlo, může se jet přes přejezd rychlostí 50 km/h,
  • na přejezdu se nesmí nikdo zbytečně zdržovat.
  • Na přejezd nesmí řidič vjet:
  • když je signalizována výstraha (dvě červená přerušovaná světla),
    • když se sklápějí nebo zdvihají závory (a když jsou závory sklopeny),
    • když drážní zaměstnanec dává znamení praporkem nebo červeným světlem,
    • když je vidět nebo slyšet přijíždějící vlak 

S bílým světlem už bohužel byly i potíže. Několikrát se stalo, že sice blikalo, ale jel vlak. Nijak často, ale stalo se, třeba i na okraji Prahy.

Před železničními přejezdy jsou desky s pruhy – tři pruhy ve vzdálenosti 240 m, dva pruhy 160 m a s jedním pruhem 80 m před přejezdem. Výstražná značka upozorňující na železniční přejezd je trojúhelníková a je na ní znázorněná buď parní lokomotiva, což znamená, že bude následovat nezabezpečený přejezd, anebo jsou na značce znázorněny závory, což má znamenat železniční přejezd zabezpečený. Dodatková tabulka „Tvar křížení pozemní komunikace s dráhou“ se přidává většinou tam, kde není křížení kolmé. Těsně před přejezdem je výstražný kříž, buď jednoduchý, což znamená jednokolejný přejezd, anebo dvojitý, upozorňující, že železniční přejezd je vícekolejný. Také může být před přejezdem značka Stop. Pak je povinné před přejezdem zastavit a pokračovat v jízdě teprve poté, když se řidič přesvědčí, že se vlak neblíží.

Značka „Vlečkový přejezd“ už neexistuje. Z tzv. vlečkových přejezdů se staly „klasické“ železniční přejezdy, tím se na ně vztahují všechna ustanovení o železničních přejezdech, uvedená v pravidlech silničního provozu.

Dvě červená přerušovaná světla zakazují vjezd na přejezd, přerušované bílé světlo znamená, že přes přejezd je možno přejet (viz ale výhradu výše). Je-li zabezpečovací zařízení v poruše, pak u závor bývá zaměstnanec dráhy, a pokud krouží červeným nebo žlutým praporkem, anebo za snížené viditelnosti červeným světlem, je zakázáno na přejezd vjet.

Další nařízení ve vztahu k železničním přejezdům:

  • Řidič nesmí zastavit a stát na železničním přejezdu a ve vzdálenosti kratší než 15 metrů před ním a za ním.
  • Řidič nesmí použít dálková světla, mohl-li by být oslněn strojvedoucí vlaku nebo řidič jiného drážního vozidla. Při zastavení vozidla před železničním přejezdem nesmí řidič užít ani potkávací světla, pokud by jimi mohl oslnit řidiče vozidla v protisměru (např. v důsledku sklonu vozovky).

Jak ukazuje praxe, nerespektování těchto pravidel mívá většinou následky velmi tragické.

TEST Škoda Fabia edition R5: Lehká ochutnávka možností

Škoda Fabia edition R5

Civilní edice sportovní Fabie R5 v mnohém naznačuje, jak dobrá by mohla být sériová malá ostrá škodovka. Přesto se nedá zcela vyhnout myšlence, že tohle je tak trochu promarněná příležitost.

15.  7.  2018 | Miro Mihálik | 17 příspěvků
Minitest Mazda MX-5 RF: Řidičská bohyně s kovovou čepicí

Mazda MX-5 RF (minitest)

Není to zdaleka poprvé, co Mazda pro legendární roadster MX-5 nabízí alternativu s pevnou střechou. Aktuální generace na to jde dost odlišně než předchůdci.

12.  7.  2018 | Milan Lažanský | 21 příspěvků
TEST Lada Vesta SW Cross: Mnohem lepší, než by měla být!

Lada Vesta SW Cross

Přestože jsou vozy Lada na českých silnicích jako doma už celá desetiletí, potkat, nebo ještě lépe řídit nejnovější modely, není zase tak snadné. A víte co? Je to velká škoda…

10.  7.  2018 | Jan Mička | 207 příspěvků