Pozor na přejezdy: vlak je větší a těžší

Nějak se v poslední době rozmohl počet střetů aut, autobusů a náklaďáků s vlakem. Pozor – vlak vždycky vyhrává. Nezastaví dřív než za 400 metrů, ale třeba i po kilometru. Tak pozor.
Pozor na přejezdy: vlak je větší a těžší

V Česku je téměř 9 tisíc železničních přejezdů, z toho asi 3,5 tisíce zabezpečených (závorami, světelnou a zvukovou signalizací), ale i tam dochází ke kolizím.

Zákon o provozu na pozemních komunikacích o povinnostech řidičů říká:

  • počínat si zvlášť opatrně, a zejména se přesvědčit, jestli je možné přes přejezd bezpečně přejet,
  • 50 m před přejezdem snížit rychlost na 50 km/h, a přejezd přejíždět rychlostí 30 km/h,
  • pokud na světelné signalizaci svítí přerušované bílé světlo, může se jet přes přejezd rychlostí 50 km/h,
  • na přejezdu se nesmí nikdo zbytečně zdržovat.
  • Na přejezd nesmí řidič vjet:
  • když je signalizována výstraha (dvě červená přerušovaná světla),
    • když se sklápějí nebo zdvihají závory (a když jsou závory sklopeny),
    • když drážní zaměstnanec dává znamení praporkem nebo červeným světlem,
    • když je vidět nebo slyšet přijíždějící vlak 

S bílým světlem už bohužel byly i potíže. Několikrát se stalo, že sice blikalo, ale jel vlak. Nijak často, ale stalo se, třeba i na okraji Prahy.

Před železničními přejezdy jsou desky s pruhy – tři pruhy ve vzdálenosti 240 m, dva pruhy 160 m a s jedním pruhem 80 m před přejezdem. Výstražná značka upozorňující na železniční přejezd je trojúhelníková a je na ní znázorněná buď parní lokomotiva, což znamená, že bude následovat nezabezpečený přejezd, anebo jsou na značce znázorněny závory, což má znamenat železniční přejezd zabezpečený. Dodatková tabulka „Tvar křížení pozemní komunikace s dráhou“ se přidává většinou tam, kde není křížení kolmé. Těsně před přejezdem je výstražný kříž, buď jednoduchý, což znamená jednokolejný přejezd, anebo dvojitý, upozorňující, že železniční přejezd je vícekolejný. Také může být před přejezdem značka Stop. Pak je povinné před přejezdem zastavit a pokračovat v jízdě teprve poté, když se řidič přesvědčí, že se vlak neblíží.

Značka „Vlečkový přejezd“ už neexistuje. Z tzv. vlečkových přejezdů se staly „klasické“ železniční přejezdy, tím se na ně vztahují všechna ustanovení o železničních přejezdech, uvedená v pravidlech silničního provozu.

Dvě červená přerušovaná světla zakazují vjezd na přejezd, přerušované bílé světlo znamená, že přes přejezd je možno přejet (viz ale výhradu výše). Je-li zabezpečovací zařízení v poruše, pak u závor bývá zaměstnanec dráhy, a pokud krouží červeným nebo žlutým praporkem, anebo za snížené viditelnosti červeným světlem, je zakázáno na přejezd vjet.

Další nařízení ve vztahu k železničním přejezdům:

  • Řidič nesmí zastavit a stát na železničním přejezdu a ve vzdálenosti kratší než 15 metrů před ním a za ním.
  • Řidič nesmí použít dálková světla, mohl-li by být oslněn strojvedoucí vlaku nebo řidič jiného drážního vozidla. Při zastavení vozidla před železničním přejezdem nesmí řidič užít ani potkávací světla, pokud by jimi mohl oslnit řidiče vozidla v protisměru (např. v důsledku sklonu vozovky).

Jak ukazuje praxe, nerespektování těchto pravidel mívá většinou následky velmi tragické.

Minitest Volvo S90 T8: Je vrcholná motorizace skutečně nejlepší?

Volvo S90 T8 AWD Polestar (minitest)

Tentokrát jsme vyzkoušeli Volvo S90 se vším, co mu je možné nadělit. Jak funguje hybridní provedení?

18.  9.  2018 | Milan Lažanský | 26 příspěvků
Minitest Honda Civic Sedan 1.6 i-DTEC: Hravý asketa

Honda Civic Sedan 1.6 i-DTEC (minitest)

Dieselové motory jsou v kurzu především díky své efektivitě, co když chce ale auto s nízkou spotřebou třeba nadšený řidič a netouží zrovna po starší mnichovské ojetině v naftě?

16.  9.  2018 | Miro Mihálik | 44 příspěvků
TEST Nissan Leaf: Začneme už elektromobily brát vážně?

Nissan Leaf

Nissan je prvním mainstreamovým výrobcem, který nabízí svůj relativně dostupný elektromobil ve druhé generaci. Jedná se o konkurenční výhodu?

11.  9.  2018 | Milan Lažanský | 145 příspěvků