Povinný odběr pneumatik zatím moc nefunguje

Ačkoli mají spotřebitelé právo na bezplatné vrácení ojetých pneumatik, většina těchto plášťů končí v příkopech či na skládkách. Podle současné právní úpravy nese výrobce či dovozce pneumatik po uvedení výrobku na trh odpovědnost i za jeho zpětný odběr.

Ve skutečnosti se však z 80 tisíc ojetých pneumatik ročně recykluje zhruba šestina, vyplývá z informací, jež zazněly na kongresu Druhý život pneu. Podle ředitelky České inspekce životního prostředí Evy Tylové je na vině slabého vracení pneumatik malá informovanost spotřebitelů, kteří mnohdy o této možnosti ani nevědí.

V současné době povinnost informovat spotřebitele o možnosti zpětného odběru leží na bedrech výrobců a dovozců pneumatik a ti podle Zdeňka Ševčíka ze společnosti TASY, která se zpracováním ojetých pneumatik zabývá, mnohdy upozornění umístí v prodejně na místo, kde si jej kupující ani nevšimne. Splní tím svoji zákonnou povinnost, aniž v důsledku zlikviduje jedinou pneumatiku.

Podle Ivany Jiráskové z ministerstva životního prostředí připravuje úřad novelu zákona. V ní by bylo uvedeno, že povinné osoby mají povinnost odebrat ojeté pneumatiky až do výše produkce uvedené na trh v minulém roce.

Takováto formulace by však podle Ševčíka opět umožnila povinným osobám vyhýbat se odběru ve větší míře. "Číslo se nezlepší, pokud v zákonné úpravě nebude číslo minimální," reagoval na návrh novely. Ševčík dále doplnil, že náklady na recyklaci prodejci zohledňují v cenách každé nové pneumatiky. Pokud ji tedy zpětně neodebere, vydělá na tom.

Z 80 tisíc tun ojetých pneumatik v České republice se zhruba 15 procent recykluje. Největší výrobci pneumatik recyklují kolem 30 procent, u šedých dovozců pneumatik a ojetých pneumatik a u dovozců automobilů je číslo blízké nule. V sousedním Německu se recykluje asi 40 procent plášťů.

Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

Minitest Suzuki Vitara 1.0 BoosterJet 4x4: Jediné svého druhu?

Suzuki Vitara 1.0 BoosterJet 4x4 (minitest)

Na kombinaci litrového tříválce a pohonu všech kol jenom tak nenarazíte. Suzuki Vitara se takto nabízí výhradně ve výbavě Premium za 490.900 Kč a jde o vůz, který byste rozhodně neměli přehlížet.

dnes | Vladimír Kadera | 6 příspěvků
TEST BMW X4 M40d/240 kW: Začnu mít konečně rád crossovery?

BMW X4 M40d

Projet se v nejvýkonnější naftové X4 někde na riviéře, prskali bychom nad jejím podivným designem. Když ale máte na silnicích kalamitu a objevíte její zábavně naladěnou čtyřkolku, máte Vánoce i v únoru.

17.  2.  2019 | Miro Mihálik | 21 příspěvků
Minitest Škoda Superb 1.5 TSI ACT DSG: Je to o úhlu pohledu

Škoda Superb 1.5 TSI ACT (minitest)

Nový motor, stejný výkon. Změnila se nějak základní Škoda Superb s jednotkou 1.5 TSI?

15.  2.  2019 | Vladimír Kadera | 92 příspěvků