Povinný odběr pneumatik zatím moc nefunguje

Ačkoli mají spotřebitelé právo na bezplatné vrácení ojetých pneumatik, většina těchto plášťů končí v příkopech či na skládkách. Podle současné právní úpravy nese výrobce či dovozce pneumatik po uvedení výrobku na trh odpovědnost i za jeho zpětný odběr.

Ve skutečnosti se však z 80 tisíc ojetých pneumatik ročně recykluje zhruba šestina, vyplývá z informací, jež zazněly na kongresu Druhý život pneu. Podle ředitelky České inspekce životního prostředí Evy Tylové je na vině slabého vracení pneumatik malá informovanost spotřebitelů, kteří mnohdy o této možnosti ani nevědí.

V současné době povinnost informovat spotřebitele o možnosti zpětného odběru leží na bedrech výrobců a dovozců pneumatik a ti podle Zdeňka Ševčíka ze společnosti TASY, která se zpracováním ojetých pneumatik zabývá, mnohdy upozornění umístí v prodejně na místo, kde si jej kupující ani nevšimne. Splní tím svoji zákonnou povinnost, aniž v důsledku zlikviduje jedinou pneumatiku.

Podle Ivany Jiráskové z ministerstva životního prostředí připravuje úřad novelu zákona. V ní by bylo uvedeno, že povinné osoby mají povinnost odebrat ojeté pneumatiky až do výše produkce uvedené na trh v minulém roce.

Takováto formulace by však podle Ševčíka opět umožnila povinným osobám vyhýbat se odběru ve větší míře. "Číslo se nezlepší, pokud v zákonné úpravě nebude číslo minimální," reagoval na návrh novely. Ševčík dále doplnil, že náklady na recyklaci prodejci zohledňují v cenách každé nové pneumatiky. Pokud ji tedy zpětně neodebere, vydělá na tom.

Z 80 tisíc tun ojetých pneumatik v České republice se zhruba 15 procent recykluje. Největší výrobci pneumatik recyklují kolem 30 procent, u šedých dovozců pneumatik a ojetých pneumatik a u dovozců automobilů je číslo blízké nule. V sousedním Německu se recykluje asi 40 procent plášťů.

Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

Minitest Volkswagen Golf Sportsvan 1.5 TSI DSG: Lepší než originál

VW Golf Sportsvan (minitest)

Ač se označení „sportující van“ může zdát hodně přitažené za vlasy, minimálně ve srovnání se stejně velkými crossovery a ve spojení s motorem o výkonu 150 koní to zase není takový nesmysl.

dnes | Miro Mihálik | 21 příspěvků
TEST Lexus LC 500: Socha na kolech, precizní řidičský nástroj. Má chybu?

Lexus LC 500

Velké kupé od Lexusu má být dokonale vybroušeným, mistrovským dílem japonského automobilového průmyslu. Pro nás je ale podstatný i fakt, že má naprosto úchvatný pětilitrový osmiválec bez přeplňování!

19.  7.  2018 | Milan Lažanský | 52 příspěvků
TEST Volvo XC40 D4 AWD: Mistr prvního opojení

Volvo XC40 D4 AWD

Na rozdíl od modelů XC60 a XC90 je nové Volvo XC40 postaveno na platformě CMA, určené pro kompaktní vozy. Narostlo však do takových rozměrů, že jedna ze stálic nabídky může přestat dávat smysl.

17.  7.  2018 | Jan Mička | 34 příspěvků