Povinný odběr pneumatik zatím moc nefunguje

Ačkoli mají spotřebitelé právo na bezplatné vrácení ojetých pneumatik, většina těchto plášťů končí v příkopech či na skládkách. Podle současné právní úpravy nese výrobce či dovozce pneumatik po uvedení výrobku na trh odpovědnost i za jeho zpětný odběr.

Ve skutečnosti se však z 80 tisíc ojetých pneumatik ročně recykluje zhruba šestina, vyplývá z informací, jež zazněly na kongresu Druhý život pneu. Podle ředitelky České inspekce životního prostředí Evy Tylové je na vině slabého vracení pneumatik malá informovanost spotřebitelů, kteří mnohdy o této možnosti ani nevědí.

V současné době povinnost informovat spotřebitele o možnosti zpětného odběru leží na bedrech výrobců a dovozců pneumatik a ti podle Zdeňka Ševčíka ze společnosti TASY, která se zpracováním ojetých pneumatik zabývá, mnohdy upozornění umístí v prodejně na místo, kde si jej kupující ani nevšimne. Splní tím svoji zákonnou povinnost, aniž v důsledku zlikviduje jedinou pneumatiku.

Podle Ivany Jiráskové z ministerstva životního prostředí připravuje úřad novelu zákona. V ní by bylo uvedeno, že povinné osoby mají povinnost odebrat ojeté pneumatiky až do výše produkce uvedené na trh v minulém roce.

Takováto formulace by však podle Ševčíka opět umožnila povinným osobám vyhýbat se odběru ve větší míře. "Číslo se nezlepší, pokud v zákonné úpravě nebude číslo minimální," reagoval na návrh novely. Ševčík dále doplnil, že náklady na recyklaci prodejci zohledňují v cenách každé nové pneumatiky. Pokud ji tedy zpětně neodebere, vydělá na tom.

Z 80 tisíc tun ojetých pneumatik v České republice se zhruba 15 procent recykluje. Největší výrobci pneumatik recyklují kolem 30 procent, u šedých dovozců pneumatik a ojetých pneumatik a u dovozců automobilů je číslo blízké nule. V sousedním Německu se recykluje asi 40 procent plášťů.

Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

TEST Peugeot 508 GT PureTech 225 : Nejlepší obranou střední třídy je útok!

Peugeot 508 GT PureTech 225

Peugeot se ve střední třídě rozhodl k opravdu radikálnímu kroku. Je to lék na umírající segment, nebo už zašli příliš daleko?

10.  11.  2018 | Milan Lažanský | 51 příspěvků
TEST Mercedes-Benz S 560 kabrio: Bez střechy až do posledních paprsků

Mercedes-Benz S 560 kabrio

S faceliftem Mercedesu třídy S přišly na řadu i verze kupé a kabriolet. Testování sice připadlo na říjen, nemáte ale jediný důvod k obavám.

6.  11.  2018 | Milan Lažanský | 15 příspěvků
Minitest Ford Kuga 1.5 EcoBoost ST-Line: Důstojné stáří

Ford Kuga 1.5 EB ST-Line (minitest)

Ačkoli je Kuga průběžně modernizována, nic to nemění na skutečnosti, že patří k nejstarším SUV na trhu. Má ve svém věku, a navíc s malým benzínovým čtyřválcem pod kapotou, ještě co nabídnout?

5.  11.  2018 | Miro Mihálik | 17 příspěvků