Povinné zimní pneu zřejmě budou, tentokrát však s rozumem

Stačí, aby napadlo pár centimetrů sněhu a mimo obvyklé dopravní kolapsy napříč naší republikou přichází i diskuse o zavedení povinností používat zimní pneumatiky.

Tyto nápady přichází každoročně a až do dnešní doby se nijak výrazně nelišily. Dle dřívějších návrhů by se vymezilo roční období a v této době by musely mít všechny vozy zimní pneumatiky. U osobních vozů vcelku řešitelné, ale nesmyslné, u těžkých nákladních poměrně značný problém.

Nová vláda a hlavně nový ministr dopravy Aleš Řebíček přichází s mírně odlišným návrhem, který se inspiruje z motoristicky vyspělějšího Německa. Největší změnou návrhu je, že povinnost mít zimní pneumatiky by neměly všechny vozy plošně v určitém ročním období.

Návrh, který vychází z Německého modelu, by ukládal povinnost mít zimní výbavu (pneumatiky) tak, aby odpovídala daným povětrnostním podmínkám. Jednoduše řečeno, pokud pojedete po sněhu musíte mít zimní pneumatiky, pokud bude silnice jen mokrá, nebo suchá, pak by zimní pneumatiky být nemusely.

Tento návrh by tak přesunul část odpovědnosti na řidiče a také by umožnil v klidu provozovat vůz i na letních pneu, pokud to počasí nevyžaduje. Např. letošní zima je až na pár dnů mírná a bez jakýchkoli problémů jsme si doposud vystačili letními. Po většinu „zimy” dokonce představovaly lepší řešení, při teplotách kolem 10°C se zimní pneu na suchých silnicích pouze zbytečně opotřebovávaly.

Řidičům by tak umožnil rozhodnout se, zda budou jezdit celou zimu na zimních a tedy i ve dnech se sněhovou pokrývkou na silnici, nebo bude jezdit jen ve dnech, kdy nebudou silnice pokryty vrstvou sněhu a ledu. To by ostatně řidiči s letními pneumatikami měli dělat již dnes, ale ne všichni to ctí.

TEST Citroën C3 Aircross 1.6 BlueHDi: Galerie moderního designu

Citroën C3 Aircross 1.6 BlueHDi

Nové městské SUV francouzské automobilky obsahuje tolik designérských nápadů, že by to vystačilo hned na několik aut. C3 Aircross jsme vyzkoušeli s motorem 1.6 BlueHDi.

17.  2.  2018 | Radek Pecák | 11 příspěvků
Minitest Ford Fiesta Vignale 1.0 EcoBoost: V čem je ta prémie?

Ford Fiesta 1.0 EB Vignale (minitest)

Vyplatí se koupě té nejvíce vyšňořené Fiesty? Vyzkoušeli jsme ji s litrovým motorem EcoBoost o výkonu 103 kW.

15.  2.  2018 | Milan Lažanský | 25 příspěvků
TEST Volkswagen T-Roc 2.0 TDI DSG 4Motion: Pouliční směska

VW T-Roc 2.0 TDI DSG 4Motion

Rostoucí segment SUV byl loni rozšířen o stylový Volkswagen T-Roc. Vypadá fantasticky, přináší však i řadu těžko pochopitelných řešení. Pro první test jsme zvolili verzi s turbodieselem, převodovkou DSG a pohonem všech kol.

13.  2.  2018 | Jan Mička | 23 příspěvků