Povinné školení řidičů

Velmi nedávno rozbouřila hladinu veřejného mínění diskuse o pravidlech povinného školení. Provázela ji řada nejasností a dohadů. Přinášíme proto shrnutí zákonných předpisů.
Povinné školení řidičů
Základním předpisem je zákon č. 247/2000 Sb., Školení je ukončeno přezkoušením znalostí a u řidičů mladších 21 let dále praktickou zkouškou ovládání vozidla v délce trvání nejméně 15 minut. Pokud jde o řidiče vozidla uvedeného v § 48 odst. 1 zákona č. 247/2000 Sb., který je současně řidičem z povolání, nemusí se takový řidič zúčastnit proškolení a přezkoušení podle zvláštního právního předpisu. Tímto zvláštním právním předpisem je například nařízení, které stanovuje tuzemskému dopravci povinnost zajistit, aby práci řidiče z povolání vykonávala osoba, která se zúčastnila školení řidičů z povolání a úspěšně absolvovala přezkoušení z pravidel provozu na pozemních komunikacích. Pod pojmem „Řidič z povolání“ je třeba chápat řidiče, který řídí vozidlo v pracovněprávním vztahu a u něhož je řízení vozidla druhem práce sjednaným v pracovní smlouvě, nebo dopravce, který provozuje dopravu pro cizí potřeby a je zároveň řidičem vozidla, kterým tuto dopravu provozuje.

Řidiče může školit pouze odborně způsobilá osoba, která je držitelem profesního osvědčení (učitelského oprávnění) v rozsahu příslušné skupiny a podskupiny řidičského oprávnění. První okruh osob, na které se vztahuje povinnost účasti v rozsahu 16 hodin ročně jsou osoby, které řídí vozidla uvedená v § 48 odst. 1 písm. a) až d) zákona č. 247/2000 Sb. Přezkoušení znalostí se uskuteční stejným testem, který musí splnit při zkoušce i žadatel o řidičské oprávnění. Přezkoušení úspěšně složí řidič, který ze 100% možných bodů dosáhne alespoň 80%, tj. z 65 možných bodů alespoň 52 bodů. Jestliže řidič neprospěl u přezkoušení, může se podrobit opakovanému přezkoušení vždy nejdříve za pět pracovních dnů, nejpozději však do jednoho měsíce ode dne konání prvního přezkoušení. Pokud řidič přezkoušení neabsolvuje úspěšně do jednoho měsíce ode dne konání prvního přezkoušení, je povinen absolvovat nový kurs.

Dokladem o absolvovaném školení je osvědčení profesní způsobilosti řidiče, které vydává okresní úřad příslušný podle místa trvalého pobytu řidiče.

Druhý okruh osob, na které se vztahuje povinnost školení řidičů, jsou řidiči z povolání. Pod pojmem „Řidič z povolání“ je třeba rozumět řidiče, který řídí vozidlo v pracovněprávním vztahu a u něhož je řízení vozidla druhem práce sjednaným v pracovní smlouvě, nebo dopravce, který provozuje dopravu pro cizí potřeby a je zároveň řidičem vozidla, kterým tuto dopravu provozuje. Zákon v tomto případě nestanovuje, jakou formou má být přezkoušení provedeno, ale pouze to, že jde o přezkoušení z pravidel. Taktéž není zákonem stanoven dokument, který řidič obdrží po takto absolvovaném školení a přezkoušení.

Třetí okruh jsou osoby, na které se vztahuje zákon č. 65/1965 Sb., zákoník práce, ve znění pozdějších předpisů. Tento zákon v § 133 odst. 1 písmeno e) ukládá zaměstnavateli povinnost zajistit svým zaměstnancům školení o právních a ostatních předpisech k zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví při práci. Zaměstnanec má povinnost se školení účastnit.

Podle zákoníku práce je jednoznačné, že se školení řidičů a ověření znalostí musí zúčastnit každý zaměstnanec, který fyzicky řídí vozidlo. V praxi jde například i o zaměstnance, který řídí vozidlo na služební cestě bez ohledu na to, zda je vozidlo služební nebo soukromé, ale například i o zaměstnance, který bude při výkonu pracovní činnosti řídit vozidlo na účelové komunikaci v uzavřeném prostoru nebo objektu.

Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

bazar

Nissan Juke 1,2
Rok výroby: 2017
Stav: nový vůz
Cena: 370 000 Kč
Renault Thalia 1,4
Rok výroby: 2006
Stav: 52 888 km
Cena: 60 000 Kč
Hyundai ix20 1,6
Rok výroby: 2011
Stav: 67 361 km
Cena: 216 000 Kč
Skoda Octavia 1,9
Rok výroby: 2005
Stav: 349 860 km
Cena: 73 000 Kč
Skoda Octavia 1,9
Rok výroby: 2006
Stav: 267 318 km
Cena: 90 000 Kč
Skoda Superb 2
Rok výroby: 2010
Stav: 159 691 km
Cena: 295 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků