Povinné ručení v roce 2005, ceny (téma, 2. část)

V druhé části tématu se podíváme, kolik za svého plechového miláčka kde zaplatíte. Řekneme si, co všechno za vás pojišťovna uhradí, a popíšeme základní pojmy z této oblasti. Podíváme se také na bonusy, malusy a případná další zvýhodnění.
Povinné ručení v roce 2005, ceny (téma, 2. část)
Seznam kapitol
  1. Přehled bonusů a malusů jednotlivých pojišťoven
  2. Přehled základních sazeb (tabulky)

Pro rok 2005 má motorista pouze 8 možností kde uzavřít povinné ručení. Ubyla Union pojišťovna a klienty Pojišťovny české spořitelny převzala Kooperativa. Zbývá tedy největší Česká pojišťovna, druhá Kooperativa, Allianz, Generali, ČSOB, Triangl a Česká podnikatelská pojišťovna, která má čas do konce roku vyřešit své finanční potíže. Novinkou v povinném ručení je jednorázové odškodnění pozůstalých.

Tip: V předchozí části tématu jste se dozvěděli, co je povinné ručení, jak nás chrání, co musíte udělat při dopravní nehodě apod.

Pojišťovny Allianz, ČSOB a Uniqa vypočítávají sazbu nejen z obsahu motoru, pomocí malusů a bonusů, ale nově také podle toho, kde klient bydlí (Praha, velká města a venkov). Dále rozlišují dle stáří vozidla a věku majitele. Ostatní pojišťovny vypočítávají výši pojistného dle objemu motoru a dle bonusů a malusů. Triangl a Generali ponechala sazby na stejné úrovni jako v roce 2004. ČP a Kooperativa některé sazby zvedla, některé snížila.

Tip druhý: Rozhovor se zástupci Asociace poškozených o nárocích poškozeného, chování pojišťoven, přístupu policie a mnohém dalším.

Pokud budete chtít přejít k jiné pojišťovně a máte smlouvu uzavřenou k 1. lednu, je nutné do 19. listopadu podat písemnou výpověď dosavadní smlouvy u stávající pojišťovny, jelikož obvyklá výpovědní lhůta činí šest týdnů. Nechte si při té příležitosti vystavit potvrzení o výši bonusů (o bezeškodním průběhu pojištění). Pokud však přecházíte ke konkurenci a zavinili jste nehodu za dobu pojištění, záleží jen na vás, jestli u nové pojišťovny tento „malus“ přiznáte. Pojišťovny zatím nemají možnost nahlédnout do připravovaného registru řidičů.

Plnění, bonusy a malusy, slevy

Na této straně se podíváme jaké varianty povinného ručení jednotlivé pojišťovny nabízejí, jaké je pojistné plnění (uvedeno v závorce, první údaj je pojistné krytí pro škody na majetku, druhý údaj za škody na zdraví, obě částky v milionech Kč, např.: 18 milionů Kč/35 milionů Kč). Dále se podíváme na poskytované bonusy a malusy, popř. na doplňkové slevy, výhody.

Všechny pojišťovny nabízejí pětiprocentní bonus za 12 měsíců bezeškodného průběhu, tudíž ve většině případů se lze dostat při placení pojistného na rok 2005 na celkovou výši bonusu 25%, což je příjemné a některým pojišťovnám zaplatíme méně než vloni. Hlavním kritériem pro stanovení výše sazby zůstává objem motoru. Allianz, Uniqa a ČSOB vypočítávají sazbu také podle toho, jak je vůz starý, kde se s ním jezdí atd.

Allianz pojišťovna nabízí tři druhy smluv s různým pojistním plněním. Základní (18/35), vyšší (50/50) a maximální (100/100). Za každý rok si u Allianzu přijdete na 5 % bonusu za bezeškodný průběh, max. však 50 %. V roce 2005 tedy docílíte 25 % bonusu. Za každou způsobenou nehodu klient přichází o 24 měsíců bezeškodného průběhu (10 % malus). Sleva při sjednání smlouvy přes internet je 10 %.

Česká pojišťovna nabízí dva druhy pojistného, základní Standard (18/35) a druhý Bonus Exclusive s pojistným plněním (100/100) zvýhodněný o dalších o 5 % slevy při uzavření. Tudíž se u této varianty pro rok 2005 můžete dostat na 30 % bonusu za bezeškodný průběh (25 % + 5 %). Roční bonus je 5 %, maximální 50 %. Při zaviněné nehodě se odečítá 36 měsíců z rozhodné doby nároku na bonus, malus může být až 50 %. Sleva při současném uzavření havarijní pojistky 5 %. Možnost připojištění čelního skla za 500 Kč.

ČPP nabízí Speciál (30/45) a Super (54/54), při kterém poskytuje 10% slevu na havarijní pojištění a 30% slevu na cestovní pojištění. Maximální dosažitelný bonus v roce 2005 je 15 %. Za každý bezeškodný rok bonus činí 5 %, maximálně 50 %. Za každou pojistnou událost se od 1. ledna 2003 odečte násobek 24 měsíců od doby trvání pojištění.

ČSOB poskytuje povinné ručení Standard (24/44) a Dominant s pojistným krytím (60/60). Maximální bonus pro rok 2005 může činit 25 % (5 % za každý rok bezeškodného průběhu) a malus 20 % při jedné zaviněné nehodě resp. odečte se za každou nehodu 48 měsíců bezeškodného průběhu. Je možná sleva 5 % při kombinaci s jinými produkty.

Generali nabízí Standard (18/35), Plus (30/60) a Exclusive (50/100). Bonus za každý rok je 5 %, pro rok 2005 je maximální bonus 25 % a malus je 10 % navýšení sazby za každou nehodu. Sleva 5 % na havarijní pojištění.

Kooperativa produkuje pojištění Standard (24/54), ke kterému nabízí 5 % slevu na současné uzavření havarijní pojistky. Za každý rok bezeškodného průběhu si zde přijdete na 5 %, nejvýše však 50 %. Pro rok 2005 dosáhnete 25 %. Malus je 10 % za každou nehodu. Maximální výše malusu je 120 %.

Triglav poskytuje pojistné s krytím (50/50). Za každých 12 měsíců bez nehody je přiznán bonus 5 %, od 60 měsiců 35 %, a od 84 měsíce 60 %.  Pro rok 2005 činí bonus 35 % za bezeškodný průběh. Malus je za první nehodu 5 %, za druhou 15 % a za třetí 35 %, popř. za čtvrtou 70 %. Sleva 10% na havarijní pojištění.

Uniqa rozděluje pojištění dle stáří (vozidla od roku výroby 1995 včetně a vozidla do roku výroby 1994 včetně). Dalším kritériem pro určení ceny pojištění je místo bydliště pojistníka, které rozděluje do tří sekcí: Praha, velká města (Brno, Ostrava, Plzeň, Olomouc atd.), dalším kritériem je věk. Přirážku zaplatí klienti do 29 let věku. Uniqa poskytuje tři varianty s pojistným plněním (18/35), (50/60) a (100/100). Bonus 5 % za každý bezeškodný rok, max. však 50 %. V roce 2005 dosáhnete 25 % bonusu. Malus je 10 % za každou nehodu. Existuje sleva pro lékaře 10 % a sleva 5 % na havarijní pojištění.

Poznámka: Bonus je sleva z pojistného poskytovaná za bezeškodní průběh, malus – opak bonusu, přirážka k pojistnému za způsobenou škodu.

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Přehled bonusů a malusů jednotlivých pojišťoven
  2. Přehled základních sazeb (tabulky)
Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

17.  10.  2017 | Michal Žďárský | 4 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků
Test Suzuki Swift SHVS: Tady elektromotor rozhodně dává smysl!

Suzuki Swift SHVS

Naší recenzí prošla nová generace Suzuki Swift. Vyzkoušeli jsme ji v mild-hybridní variantě.

4.  10.  2017 | Milan Lažanský | 17 příspěvků