Povinné ručení úplně jinak: placení podle kilometrů

Není snad řidiče, kterého by neštvala výše sazeb povinného ručení. Nezáleží na tom, jestli se jedná o Čecha nebo Brita. Důležité je však to, že zatímco české pojišťovny zvedají ceny, britské přemýšlí, jak je snížit. Jedna z nich přišla nyní s převratným systémem.
Povinné ručení úplně jinak: placení podle kilometrů

ČR – více otázek než odpovědí

Povinné ručení je v České republice hojně diskutovaným tématem. Liberalizace trhu s tímto artiklem, přinesla více než opravdové konkurenční prostředí, uniformní nabídku produktů a cen. S železnou pravidelností se navíc setkáváme se zdražováním, které ke konci kalendářního roku zasáhne více či méně tu či onu skupinu motoristů.

Úpravy cen nás čekají pravděpodobně i tento rok. Proslýchá se však, že nárůst cen by měl být mírný. Některé kategorie by měly být zdražování úplně ušetřeny. Nakolik je tato informace pozitivní pro řidiče, kteří za svůj osobní automobil již nyní platí čtyřciferné částky, nechám na posouzení. Faktem zůstává, že systém povinného ručení je komplexně nedokonalý a má spoustu nedostatků.

Poměrně často slýchávám rozhořčené hlasy tak zvaných svátečních motoristů, kteří se jen těžce smiřují tím, že za své sváteční povození se platí stejné částky jako jejich aktivnější protějšky. Na druhé straně ony aktivnější protějšky moc dobře vědí, jakou pohromou může být sedmdesátiletý strejda s dvacetiletým trabantem na jedné ze svých svátečních jízd. Pravda je zřejmě někde uprostřed.

Plať, jak jedeš (pay-as-you-drive)

Netradičně se k otázce pojištění (ekvivalentu našeho povinného ručení) postavila jedna anglická pojišťovací společnost Norwich Union. Aby získala nové klienty a udržela klienty stávající, vymyslela revoluční systém, který naplní sen tisíců motoristů – platit za svého čtyřkolového miláčka méně peněz. Majitel automobilu zaplatí s novým systémem sumu, která bude vypočítána v závislosti na třech faktorech – kdy, kde a jak dlouho automobil používá.

V praxi to bude znamenat následující. Pokud se s automobilem vydáte na cesty v neděli večer, bude vám za jeden ujetý kilometr účtována daleko nižší sazba, než v rušné hodiny dopravní špičky. Stejně tak bude rozlišeno, zdali jedete po dálnici, nebo klikatých cestách nějaké horské oblasti. Posledním, zřejmě nejdůležitějším zohledněným faktorem bude to, jak často v průběhu jednoho měsíce svůj vůz použijete, respektive kolik najedete kilometrů.

Inteligentní „kalkulačka“ vás ohlídá

Data o průběhu vaší cesty budou zaznamenávána pomocí malého zařízení o velikosti video kazety. Tato inteligentní černá skříňka využívá technologií GSM a GPS. Díky GSM technologii budou data posílána přímo do ústředí pojišťovny, kde budou zaznamenávána. Na jejich základě obdrží majitel automobilu každý měsíc účet (na rozdíl od stávajících ročních plateb), který bude reflektovat výše zmíněné faktory.

Pomocí systému GPS bude zařízení sledovat pohyb vozidla v určité lokalitě, které bude předem přiřazen nějakých stupeň nebezpečnosti. Míra nebezpečnosti se bude odrážet na ceně za 1 km v dané lokalitě. Systém GPS nabídne permanentní satelitní dohled, což umožní poměrně jednoduše vystopovat vůz v případě krádeže. Tento experimentální způsob placení pojištění projde dvouletou  zkušební lhůtou. V případě, že se osvědčí, bude veřejnosti představen v plné síle v roce 2005.

Diskuse: co si myslíte o systému platby povinného ručení tak, jak ho představila anglická společnost Norwich Union? Uvítali byste podobný systém také u nás? 

bazar

Skoda Octavia 1,9
Rok výroby: 2008
Stav: 252 737 km
Cena: 102 000 Kč
Renault Thalia 1,2
Rok výroby: 2007
Stav: 156 314 km
Cena: 56 000 Kč
Nissan Juke 1,6
Rok výroby: 2013
Stav: 53 870 km
Cena: 275 000 Kč
Skoda Octavia 2
Rok výroby: 2007
Stav: 249 235 km
Cena: 150 000 Kč
Nissan Juke 1,2
Rok výroby: 2017
Stav: nový vůz
Cena: 370 000 Kč
Renault Thalia 1,4
Rok výroby: 2006
Stav: 52 888 km
Cena: 60 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

včera | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků