Povinné ručení úplně jinak: placení podle kilometrů

Není snad řidiče, kterého by neštvala výše sazeb povinného ručení. Nezáleží na tom, jestli se jedná o Čecha nebo Brita. Důležité je však to, že zatímco české pojišťovny zvedají ceny, britské přemýšlí, jak je snížit. Jedna z nich přišla nyní s převratným systémem.
Povinné ručení úplně jinak: placení podle kilometrů

ČR – více otázek než odpovědí

Povinné ručení je v České republice hojně diskutovaným tématem. Liberalizace trhu s tímto artiklem, přinesla více než opravdové konkurenční prostředí, uniformní nabídku produktů a cen. S železnou pravidelností se navíc setkáváme se zdražováním, které ke konci kalendářního roku zasáhne více či méně tu či onu skupinu motoristů.

Úpravy cen nás čekají pravděpodobně i tento rok. Proslýchá se však, že nárůst cen by měl být mírný. Některé kategorie by měly být zdražování úplně ušetřeny. Nakolik je tato informace pozitivní pro řidiče, kteří za svůj osobní automobil již nyní platí čtyřciferné částky, nechám na posouzení. Faktem zůstává, že systém povinného ručení je komplexně nedokonalý a má spoustu nedostatků.

Poměrně často slýchávám rozhořčené hlasy tak zvaných svátečních motoristů, kteří se jen těžce smiřují tím, že za své sváteční povození se platí stejné částky jako jejich aktivnější protějšky. Na druhé straně ony aktivnější protějšky moc dobře vědí, jakou pohromou může být sedmdesátiletý strejda s dvacetiletým trabantem na jedné ze svých svátečních jízd. Pravda je zřejmě někde uprostřed.

Plať, jak jedeš (pay-as-you-drive)

Netradičně se k otázce pojištění (ekvivalentu našeho povinného ručení) postavila jedna anglická pojišťovací společnost Norwich Union. Aby získala nové klienty a udržela klienty stávající, vymyslela revoluční systém, který naplní sen tisíců motoristů – platit za svého čtyřkolového miláčka méně peněz. Majitel automobilu zaplatí s novým systémem sumu, která bude vypočítána v závislosti na třech faktorech – kdy, kde a jak dlouho automobil používá.

V praxi to bude znamenat následující. Pokud se s automobilem vydáte na cesty v neděli večer, bude vám za jeden ujetý kilometr účtována daleko nižší sazba, než v rušné hodiny dopravní špičky. Stejně tak bude rozlišeno, zdali jedete po dálnici, nebo klikatých cestách nějaké horské oblasti. Posledním, zřejmě nejdůležitějším zohledněným faktorem bude to, jak často v průběhu jednoho měsíce svůj vůz použijete, respektive kolik najedete kilometrů.

Inteligentní „kalkulačka“ vás ohlídá

Data o průběhu vaší cesty budou zaznamenávána pomocí malého zařízení o velikosti video kazety. Tato inteligentní černá skříňka využívá technologií GSM a GPS. Díky GSM technologii budou data posílána přímo do ústředí pojišťovny, kde budou zaznamenávána. Na jejich základě obdrží majitel automobilu každý měsíc účet (na rozdíl od stávajících ročních plateb), který bude reflektovat výše zmíněné faktory.

Pomocí systému GPS bude zařízení sledovat pohyb vozidla v určité lokalitě, které bude předem přiřazen nějakých stupeň nebezpečnosti. Míra nebezpečnosti se bude odrážet na ceně za 1 km v dané lokalitě. Systém GPS nabídne permanentní satelitní dohled, což umožní poměrně jednoduše vystopovat vůz v případě krádeže. Tento experimentální způsob placení pojištění projde dvouletou  zkušební lhůtou. V případě, že se osvědčí, bude veřejnosti představen v plné síle v roce 2005.

Diskuse: co si myslíte o systému platby povinného ručení tak, jak ho představila anglická společnost Norwich Union? Uvítali byste podobný systém také u nás? 

Minitest Volkswagen Touareg Masaj 3.0 TDI: Nesnáším loučení!

VW Touareg Masaj 3.0 TDI (minitest)

Dnešním testem dáváme poslední sbohem druhé generaci Volkswagenu Touareg. Velké a bytelné SUV s oprávněnými terénními ambicemi tady s námi bude už doslova jenom pár týdnů.

dnes | Jan Mička | 13 příspěvků
Test Toyota Land Cruiser 2.8 D-4D: Žádný úkol není nesplnitelný

Toyota Land Cruiser 2.8 D-4D

Toyota sice v Evropě propaguje hybridy, stále však nabízí i nezničitelná auta, která ji v minulosti proslavila.

18.  1.  2018 | Radek Pecák | 13 příspěvků
Minitest Subaru Forester 2.0i-L: Vylepšený kmet dostal dvě oči navíc

Subaru Forester 2.0iL (minitest)

Forester chce v letošním roce k poctivému podvozku nabídnout i porci aktivní bezpečnosti. Přesvědčí matador kategorie i ty "bezpečně smýšlející"?

16.  1.  2018 | Milan Lažanský | 2 příspěvky