Povinné ručení po mrtvém? Může to být prokleté dědictví

„Václav si v Praze vesele popelaří a vy mi hodíte na hlavu takový majetek,“ stěžuje si v Cimrmanově hře Posel z Liptákova syn svému otci-statkáři. Zatímco syna zřejmě dohnalo komunistické znárodnění v roce 1948, vás zase mohou dohnat dluhy za nezaplacené povinné ručení po příbuzných.
Povinné ručení po mrtvém? Může to být prokleté dědictví

Ač se jedná o věci nepříjemné, přesto je nutné v případě posledních věcí člověka myslet i na zcela úřední záležitosti.  „Pokud po smrti majitele vozidla potenciální dědicové neuhradí povinné ručení, čeká na ně vysoká pokuta. A u starších automobilů se snadno může vyšplhat i do částek, které nakonec převýší zbytkovou hodnotu auta!“ upozorňuje na málo známou skutečnost specialista na povinné ručení z webu salvepojisteni.cz Petr Zapletal.

A přidává příklad ze života. Na vlastní kůži se o tom přesvědčil pan Suchý z Pardubicka. Před rokem mu zemřel otec, vlastník staršího automobilu. Povinné ručení bylo potřeba uhradit krátce po jeho smrti, což si jednak nikdo z dědiců neuvědomil a jednak se dědické řízení táhlo bezmála rok.

Nebylo předem zřejmé, komu z dědiců automobil připadne. Auto nakonec získal právě pan Suchý. A když byl vyzván k doplatku pokuty do garančního fondu, nestačil se divit. Činil víc jak 23 tisíc, což byl zhruba dvojnásobek zbytkové ceny vozu.

Pokuta za každý den

Částka pokuty se vypočítává za každý (!!) nepojištěný den a u osobního automobilu se pohybuje v rozmezí od 50 do 70 Kč denně. V případě, že není uhrazen celý kalendářní rok, vyšplhá se až k sumě mezi 18 až 25 tisíci.

„Zákon přitom hovoří jasně, povinnosti vlastníka vozu vykonávají dědicové až do okamžiku nabytí právní moci usnesení o nabytí dědictví. Laicky řečeno – všichni dohromady musí uhradit povinné ručení a teprve po skončení dědického řízení přechází tato povinnosti na nového majitele.“ vysvětluje Petr Zapletal.

Starší lidé nemívají přehled

Pokud se vám zdá původní výše pojistky příliš vysoká, můžete automobil zemřelého pojistit u jiné pojišťovny. Je dobré se o tom dohodnout se všemi případnými dědici ještě před započetím dědického řízení, což může být v případě sporných vztahů v příbuzenstvu problém. Už kvůli vysoké částce povinného ručení.

„Především u starších lidí se velmi často setkáváme s pojistkami, které platí už dlouhá léta, a protože si nikdy nezjišťovali ceny u konkurence, jsou klidně i dvakrát tak vysoké, než je současná on-line nabídka,“ dodává Zapletal.

Dobře si zapamatujte!

S dědictvím získáváte nejen aktiva, ale i pasiva. Situacím s nezaplaceným povinným ručením je však možné snadno předejít. Buď odevzdáte registrační značky a osvědčení o registraci vozidla do depozitu na registru vozidel (takový automobil ale nebude smět na silnici), nebo včas uhradíte povinného ručení za zemřelého majitele.

Pokud žijete v harmonickém vztahu s dalšími dědici a auto připadne vám, jistě nebude problém se o případné společné zaplacení podělit.

No a pokud nechcete mít problémy jako Cimrmanův statkářsky synek, raději se dědictví vzdejte. Ať platí jiní!
 

Je třetí kolo k něčemu? Test skútru Yamaha Tricity 125

Yamaha Tricity 125

Yamaha Tricity je v podstatě běžný městský skútr, který ale díky své koncepci nabízí řadu výhod. Můžete ho řídit i s běžným béčkem nebo řidičákem A1, nabízí extra porci stability navíc a může ho tak řídit i naprostý začátečník. Navíc, ze semaforů odjedete vždy jako první a ve finále nabízí i nejnižší cenu ze všech tříkolových skútrů.

25.  6.  2017 | Michal Žďárský | 9 příspěvků
Test: Který nosič na kola koupit? Vyhněte se upevnění na víko zavazadelníku

Test: Který nosič na kola koupit? Vyhněte se upevnění na víko zavazadelníku

Na dovolenou si velká část motoristů bere i své bicykly. Pokud je nechcete převážet na střešním nosiči, zbývá řešení v podobě upevnění nosiče na víko zavazadelníku či na tažné zařízení. Švýcarský autoklub otestoval obě varianty na různých modelech.

18.  6.  2017 | Milan Lažanský | 33 příspěvků
Test: VW Golf GTI je i po faceliftu nejlepším hot-hatchem všedních dnů...

Volkswagen Golf GTI (2017)

Nedávný facelift Volkswagenu Golf se dotkl i verze GTI. Vyzkoušeli jsme základní variantu s manuální převodovkou.

15.  6.  2017 | Milan Lažanský | 44 příspěvků