Povinné ručení po mrtvém? Může to být prokleté dědictví

„Václav si v Praze vesele popelaří a vy mi hodíte na hlavu takový majetek,“ stěžuje si v Cimrmanově hře Posel z Liptákova syn svému otci-statkáři. Zatímco syna zřejmě dohnalo komunistické znárodnění v roce 1948, vás zase mohou dohnat dluhy za nezaplacené povinné ručení po příbuzných.
Povinné ručení po mrtvém? Může to být prokleté dědictví

Ač se jedná o věci nepříjemné, přesto je nutné v případě posledních věcí člověka myslet i na zcela úřední záležitosti.  „Pokud po smrti majitele vozidla potenciální dědicové neuhradí povinné ručení, čeká na ně vysoká pokuta. A u starších automobilů se snadno může vyšplhat i do částek, které nakonec převýší zbytkovou hodnotu auta!“ upozorňuje na málo známou skutečnost specialista na povinné ručení z webu salvepojisteni.cz Petr Zapletal.

A přidává příklad ze života. Na vlastní kůži se o tom přesvědčil pan Suchý z Pardubicka. Před rokem mu zemřel otec, vlastník staršího automobilu. Povinné ručení bylo potřeba uhradit krátce po jeho smrti, což si jednak nikdo z dědiců neuvědomil a jednak se dědické řízení táhlo bezmála rok.

Nebylo předem zřejmé, komu z dědiců automobil připadne. Auto nakonec získal právě pan Suchý. A když byl vyzván k doplatku pokuty do garančního fondu, nestačil se divit. Činil víc jak 23 tisíc, což byl zhruba dvojnásobek zbytkové ceny vozu.

Pokuta za každý den

Částka pokuty se vypočítává za každý (!!) nepojištěný den a u osobního automobilu se pohybuje v rozmezí od 50 do 70 Kč denně. V případě, že není uhrazen celý kalendářní rok, vyšplhá se až k sumě mezi 18 až 25 tisíci.

„Zákon přitom hovoří jasně, povinnosti vlastníka vozu vykonávají dědicové až do okamžiku nabytí právní moci usnesení o nabytí dědictví. Laicky řečeno – všichni dohromady musí uhradit povinné ručení a teprve po skončení dědického řízení přechází tato povinnosti na nového majitele.“ vysvětluje Petr Zapletal.

Starší lidé nemívají přehled

Pokud se vám zdá původní výše pojistky příliš vysoká, můžete automobil zemřelého pojistit u jiné pojišťovny. Je dobré se o tom dohodnout se všemi případnými dědici ještě před započetím dědického řízení, což může být v případě sporných vztahů v příbuzenstvu problém. Už kvůli vysoké částce povinného ručení.

„Především u starších lidí se velmi často setkáváme s pojistkami, které platí už dlouhá léta, a protože si nikdy nezjišťovali ceny u konkurence, jsou klidně i dvakrát tak vysoké, než je současná on-line nabídka,“ dodává Zapletal.

Dobře si zapamatujte!

S dědictvím získáváte nejen aktiva, ale i pasiva. Situacím s nezaplaceným povinným ručením je však možné snadno předejít. Buď odevzdáte registrační značky a osvědčení o registraci vozidla do depozitu na registru vozidel (takový automobil ale nebude smět na silnici), nebo včas uhradíte povinného ručení za zemřelého majitele.

Pokud žijete v harmonickém vztahu s dalšími dědici a auto připadne vám, jistě nebude problém se o případné společné zaplacení podělit.

No a pokud nechcete mít problémy jako Cimrmanův statkářsky synek, raději se dědictví vzdejte. Ať platí jiní!
 

TEST Subaru XV 1,6i Lineartronic: Kompromis, ale ten nejlepší!

Subaru XV 1,6i Lineartronic

Subaru XV se na přelomu roku dostalo na trh v druhé generaci. Od té minulé se vizuálně moc neliší, ale japonští technici vůz vyladili téměř k dokonalosti.

včera | Radek Pecák | 51 příspěvků
TEST Citroën C3 Aircross 1.6 BlueHDi: Galerie moderního designu

Citroën C3 Aircross 1.6 BlueHDi

Nové městské SUV francouzské automobilky obsahuje tolik designérských nápadů, že by to vystačilo hned na několik aut. C3 Aircross jsme vyzkoušeli s motorem 1.6 BlueHDi.

17.  2.  2018 | Radek Pecák | 15 příspěvků
Minitest Ford Fiesta Vignale 1.0 EcoBoost: V čem je ta prémie?

Ford Fiesta 1.0 EB Vignale (minitest)

Vyplatí se koupě té nejvíce vyšňořené Fiesty? Vyzkoušeli jsme ji s litrovým motorem EcoBoost o výkonu 103 kW.

15.  2.  2018 | Milan Lažanský | 25 příspěvků