Povinné ručení od nového roku opět podraží

Pojišťovny zavedly nový model tvorby cen povinného ručení, kvůli kterému budou muset řidiči od nového roku sáhnout ještě hlouběji do kapsy. Jak se to konkrétně projeví u jednotlivých kubatur osobních automobilů, ale také vozů nákladních a motocyklů?
Povinné ručení od nového roku opět podraží

Nový model tvorby cen povinného ručení uplatnily letos poprvé pojišťovací domy v České republice. Oproti rokům minulým, kdy výši jednotlivých sazeb ovlivňoval přímo stát, totiž pojišťovny vycházely z reálných čísel nehodovosti jednotlivých kategorií vozidel. Tento postup, který dle představitelů pojišťoven v konečném důsledku povede k spravedlivějšímu stanovování sazeb povinného ručení, letos způsobil razantní zvýšení cen především u nejmenších automobilů, traktorů, tahačů a návěsů.

Jeden z nejvyšších nárůstů základní sazby povinného ručení zaznamenala kategorie nejslabších vozů do 1000 cm3. Od příštího roku tak majitelé trabantů, nejstarších škodovek a wartburgů zaplatí místo stávajících 1500 Kč cenu, která se může vyšplhat až na 2700 Kč. Důvodem pro takové zdražení bylo údajně velké množství škod, způsobených na silnicích právě touto obsahovou třídou.

Také majitelé hojně zastoupené skupiny automobilů do 1350 cm3 (Škoda 120, Favorit, většina Felícií) budou muset v příštím roce sáhnout hlouběji do kapsy, neboť i zde se základní sazba povinného ručení u mnoha pojišťoven výrazně navyšuje, mnohdy až o 1000 Kč. Zástupci pojišťoven však k výši cen jedním dechem dodávají, že skutečný nárůst bude podstatně nižší, protože 90 procent řidičů bude uplatňovat nárok na bonus  za beznehodový provoz. Ten většinou dosahuje 15 procent, přičemž výjimkou je společnost Kooperativa, která poskytuje oproti běžným 5 procentům bonusu za rok bez nehody rovnou procent 10. Řidiči, kteří tak uzavřeli pojistnou smlouvu právě s touto společností a již třetím rokem jezdí bez nehody, mohou počítat s výraznou třicetiprocentní slevou.

Radostně letos vyzněly ceny povinného ručení pro automobily vyšších obsahů a motocykly. Konkrétně u motocyklů se škodní průběh vyvíjel letos lépe než u jiných typů vozidel, což umožnilo u většiny kubatur snížit základní sazbu povinného ručení. Pouze u motocyklů s kubaturou vyšší než 500 cm3 došlo v případě České pojišťovny, pojišťovny Union, Allianz a Kooperativy k posunům ceny směrem nahoru. Zdražení se zde pohybuje okolo dvou set korun. Kooperativa však podobně jako v případě osobních automobilů kompenzuje toto zvýšení vysokou mírou „bonusových“ slev. Automobily s obsahem vyšším než 2500 cm3 zůstaly zdražování ušetřeny. Řidiči tak v mnoha případech zaplatí za povinné ručení ještě méně, než minulý rok.

Dramaticky stouply ceny povinného ručení tahačů a návěsů. Většina pojišťoven přistoupila mohutnému až dvojnásobnému zdražení na základě čísel o vysoké nehodovosti jako i výši škod způsobených na silnicích těmito velkými vozidly. Ačkoli pojišťovny stanovily výši povinného ručení na 45 000 až 50 000 Kč, není dosud jeho konečná výše stále jasná. Na základě pojišťovnami uveřejněných čísel se totiž ozvalo největší tuzemské sdružení dopravců Česmad Bohemia, které považuje podklady, podle kterých se rozhodovalo o zvýšení, za chybné. Termín schůzky zatím nebyl stanoven, takže konečná výše povinného ručení v této kategorii může být nižší.  

Ačkoliv letos padl diktát ze strany státu, čímž se vytvořil prostor pro skutečné tržní prostředí v oblasti poskytování povinného ručení, ceny se u jednotlivých typů automobilů nijak výrazně neliší. Rozdíly jsou minimální. Nižšími cenami disponuje pouze pojišťovna Union společně s Českou podnikatelskou pojišťovnou, která na rozdíl od ostatních pojišťoven zachovala všechny ceny na letošní úrovni. Ty přitom byly na minimální úrovni, stanovené Českou kanceláří pojistitelů. Vysvětlení tohoto kroku vysvětlil ředitel marketingu ČPP Jiří Borský: "Svoji politikou nízkých sazeb povinného ručení se zaměřujeme zejména na majitele starších škodovek, zahraničních ojetin a motoristy z menších měst a obcí. Právě nízký škodní průběh této skupiny nám umožňuje nezvyšovat ceny povinného ručení," dodal.

Ceny povinného ručení u osobních automobilů platné od 01. ledna
Obsah (cm3) Česká podnikatelská p. Česká pojišťovna Kooperativa Allianz Generali Union
do 1000 1257 2774 2788 2796 2596 2400
1000 - 1350 2832 3460 3420 3498 3436 2120
1350 - 1850 4060 4817 4980 4996 4972 4500
1850 - 2500 6567 7752 7756 7842 7725 7040
nad 2500 9762 10697 10700 10824 10592 10800

TEST Jeep Compass 2,0 MultiJet: Horal mezi praktičtějšími crossovery

Jeep Compass 2,0 MultiJet

Nový Jeep Compass chce na rozdíl od hranatého předchůdce více cílit na městské zákazníky a bodovat svým stylem. Přesto mezi konkurenty zůstává drsnější variantou.

včera | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

10.  12.  2017 | David Rusol | 32 příspěvků
Minitest Renault Espace 1,8 TCe: Jak v obrovi slouží motor Alpine A110?

Renault Espace 1.8 TCe (minitest)

Renault Espace patří do kategorie velkých MPV. Tedy takových aut, která by mnohým často velmi hodila, ale nakonec si je koupí jen málokdo. Renault nyní připravil verzi, která je z mnoha hledisek velmi zajímavá.

9.  12.  2017 | Radek Pecák | 13 příspěvků