Povinné ručení nejvíc zdražilo v Praze

Míru zdražení pojišťovny určují podle rizikovosti jednotlivých skupin řidičů. V zahraničí přihlížejí i k barvě pojištěného vozu.

Povinné ručení meziročně zdražilo téměř všem řidičům. Nejvíce se zdražení dotklo majitelů aut s objemem v rozmezí 1851 až 2500 ccm - ti letos platí v průměru o 10,6 procenta více než loni. Platí také, že zdaleka nejdražší povinné ručení mají řidiči v Praze a řidiči mladší 22 let. Vyplývá to ze statistik společnosti ePojisteni.cz, která je největším českým online pojistitelem.

Míru zdražení pojišťovny určují podle rizikovosti jednotlivých skupin řidičů. "Mladí a nezkušení řidiči havarují častěji, stejně tak je v Praze větší pravděpodobnost nehody než na vesnici," vysvětluje marketingový ředitel společnosti ePojisteni.cz David Holý. V zahraničí podle něj pojišťovny přihlížejí i k barvě pojištěného vozu. "Běžné je, že například bílá auta mají nižší pojistné než červená či žlutá. Je možné, že v blízké budoucnosti k této segmentaci sáhnou i české pojišťovny," dodává.

Ve srovnání s prvním kvartálem loňského roku klesla cena povinného ručení jen malé skupině řidičů. Nejvýrazněji uspoří majitelé aut s kubaturou do 1000 ccm. "Cena povinného ručení se v jejich případě meziročně snížila o 12 procent," říká David Holý.

Kromě této skupiny platí nyní za povinné ručení méně i majitelé aut o objemu 1001 až 1250 ccm a paradoxně i ti, kdo jezdí nejsilnějšími vozy s kubaturou více než 2500 ccm. Majitelé nejsilnějších aut nyní platí povinné ručení v průměrné výši 4597 Kč. To je o šest procent méně než minulý rok.

Nárůst ceny povinného ručení zasáhl všechny majitele automobilů o objemu 1251 až 2500 ccm. Ti všichni letos za povinné ručení platí víc. "Jde o reálné zdražení na celém trhu, jsou to průměrné ceny, které platí klienti z celé ČR bez ohledu na to, u které jsou pojišťovny," upozorňuje Holý.

Klíčovou pro výši povinného ručení je i lokalita, v níž majitel auta žije. Už v loňském roce platili nejvyšší povinné ručení pražští řidiči. V roce 2014 Pražanům tento primát zůstal a navíc jim výše povinného ručení narostla zdaleka nejvíc. "Průměrná výše povinného ručení v Praze vzrostla meziročně o 12 procent a momentálně činí 4071 korun. Řidiči z malých měst přitom v průměru platí necelých 2900 Kč," popisuje David Holý.

Pojišťovny zachovávají i trend zdražování povinného ručení mladým a nezkušeným řidičům. V nejhorší situaci jsou podle Holého řidiči ve věku do 22 let. "Už v loňském roce jsme zaznamenali u této kategorie řidičů navýšení ceny povinného ručení o více než 11 procent. Letos platí tito řidiči ještě o dalších 9,5 procenta více, takže průměrná cena povinného ručení v jejich případě činí přes pět tisíc korun," říká.

Společnost ePojisteni.cz je největším českým online pojistitelem, v loňském roce si díky ní uzavřelo pojistné smlouvy více než 150 tisíc klientů. "Lidé vnímají, že právě v době, kdy pojistné produkty zdražují, je důležité nabídky pojišťoven srovnávat a vybírat ty nejvýhodnější ," uzavírá David Holý s tím, že správnou volbou povinného ručení lze ušetřit až 9000 korun ročně.

Nárůst ceny povinného ručení podle kubatury vozidla  

Objem motoru v ccm

Průměrná cena povinného ručení v 1Q 2013 v Kč

Průměrná cena povinného ručení v 1Q 2014 v Kč

Změna ceny v procentech

Do 1000

1703

1599

- 12%

1001 - 1250

2117

1972

- 7%

1251 - 1350

2234

2415

+ 8%

1351 - 1400

2608

2817

+ 8%

1651 - 1850

3018

3300

+ 9%

1851 - 2000

3308

3659

+ 10,6%

2001 - 2500

3715

4108

+ 10,6%

nad 2500

4844

4597

- 6%

Nárůst ceny povinného ručení podle bydliště klienta

Lokalita

Průměrná cena povinného ručení v 1Q 2013 v Kč

Průměrná cena povinného ručení v 1Q 2014 v Kč

Změna ceny v procentech

Praha

3600

4071

+ 13%

Velká města

3086

3332

+ 8%

Malá města

2794

2857

+ 2,3%

Nárůst ceny povinného ručení podle věku klienta

Věk klienta

Průměrná cena povinného ručení v 1Q 2013 v Kč

Průměrná cena povinného ručení v 1Q 2014 v Kč

Změna ceny v procentech

do 22 let

4577

5011

+ 9,5%

35 - 39 let

2797

2920

+ 4,4 %

 

 

Minitest Seat Alhambra 2.0 TDI DSG 4WD: Důvod, proč MPV nesmí zemřít

Seat Alhambra 2.0 TDI DSG 4WD (minitest)

Rostoucí zájem o crossovery a SUV už v nedávné minulosti poslal na odpočinek dva velikány segmentu MPV. Jak ale dokazuje stále prodávaný Seat Alhambra, tyto vozy jsou stále potřeba.

včera | Jan Mička | 1 příspěvek
TEST Subaru XV 1,6i Lineartronic: Kompromis, ale ten nejlepší!

Subaru XV 1,6i Lineartronic

Subaru XV se na přelomu roku dostalo na trh v druhé generaci. Od té minulé se vizuálně moc neliší, ale japonští technici vůz vyladili téměř k dokonalosti.

20.  2.  2018 | Radek Pecák | 78 příspěvků
TEST Citroën C3 Aircross 1.6 BlueHDi: Galerie moderního designu

Citroën C3 Aircross 1.6 BlueHDi

Nové městské SUV francouzské automobilky obsahuje tolik designérských nápadů, že by to vystačilo hned na několik aut. C3 Aircross jsme vyzkoušeli s motorem 1.6 BlueHDi.

17.  2.  2018 | Radek Pecák | 15 příspěvků