Povinné ručení nejvíc zdražilo v Praze

Míru zdražení pojišťovny určují podle rizikovosti jednotlivých skupin řidičů. V zahraničí přihlížejí i k barvě pojištěného vozu.

Povinné ručení meziročně zdražilo téměř všem řidičům. Nejvíce se zdražení dotklo majitelů aut s objemem v rozmezí 1851 až 2500 ccm - ti letos platí v průměru o 10,6 procenta více než loni. Platí také, že zdaleka nejdražší povinné ručení mají řidiči v Praze a řidiči mladší 22 let. Vyplývá to ze statistik společnosti ePojisteni.cz, která je největším českým online pojistitelem.

Míru zdražení pojišťovny určují podle rizikovosti jednotlivých skupin řidičů. "Mladí a nezkušení řidiči havarují častěji, stejně tak je v Praze větší pravděpodobnost nehody než na vesnici," vysvětluje marketingový ředitel společnosti ePojisteni.cz David Holý. V zahraničí podle něj pojišťovny přihlížejí i k barvě pojištěného vozu. "Běžné je, že například bílá auta mají nižší pojistné než červená či žlutá. Je možné, že v blízké budoucnosti k této segmentaci sáhnou i české pojišťovny," dodává.

Ve srovnání s prvním kvartálem loňského roku klesla cena povinného ručení jen malé skupině řidičů. Nejvýrazněji uspoří majitelé aut s kubaturou do 1000 ccm. "Cena povinného ručení se v jejich případě meziročně snížila o 12 procent," říká David Holý.

Kromě této skupiny platí nyní za povinné ručení méně i majitelé aut o objemu 1001 až 1250 ccm a paradoxně i ti, kdo jezdí nejsilnějšími vozy s kubaturou více než 2500 ccm. Majitelé nejsilnějších aut nyní platí povinné ručení v průměrné výši 4597 Kč. To je o šest procent méně než minulý rok.

Nárůst ceny povinného ručení zasáhl všechny majitele automobilů o objemu 1251 až 2500 ccm. Ti všichni letos za povinné ručení platí víc. "Jde o reálné zdražení na celém trhu, jsou to průměrné ceny, které platí klienti z celé ČR bez ohledu na to, u které jsou pojišťovny," upozorňuje Holý.

Klíčovou pro výši povinného ručení je i lokalita, v níž majitel auta žije. Už v loňském roce platili nejvyšší povinné ručení pražští řidiči. V roce 2014 Pražanům tento primát zůstal a navíc jim výše povinného ručení narostla zdaleka nejvíc. "Průměrná výše povinného ručení v Praze vzrostla meziročně o 12 procent a momentálně činí 4071 korun. Řidiči z malých měst přitom v průměru platí necelých 2900 Kč," popisuje David Holý.

Pojišťovny zachovávají i trend zdražování povinného ručení mladým a nezkušeným řidičům. V nejhorší situaci jsou podle Holého řidiči ve věku do 22 let. "Už v loňském roce jsme zaznamenali u této kategorie řidičů navýšení ceny povinného ručení o více než 11 procent. Letos platí tito řidiči ještě o dalších 9,5 procenta více, takže průměrná cena povinného ručení v jejich případě činí přes pět tisíc korun," říká.

Společnost ePojisteni.cz je největším českým online pojistitelem, v loňském roce si díky ní uzavřelo pojistné smlouvy více než 150 tisíc klientů. "Lidé vnímají, že právě v době, kdy pojistné produkty zdražují, je důležité nabídky pojišťoven srovnávat a vybírat ty nejvýhodnější ," uzavírá David Holý s tím, že správnou volbou povinného ručení lze ušetřit až 9000 korun ročně.

Nárůst ceny povinného ručení podle kubatury vozidla  

Objem motoru v ccm

Průměrná cena povinného ručení v 1Q 2013 v Kč

Průměrná cena povinného ručení v 1Q 2014 v Kč

Změna ceny v procentech

Do 1000

1703

1599

- 12%

1001 - 1250

2117

1972

- 7%

1251 - 1350

2234

2415

+ 8%

1351 - 1400

2608

2817

+ 8%

1651 - 1850

3018

3300

+ 9%

1851 - 2000

3308

3659

+ 10,6%

2001 - 2500

3715

4108

+ 10,6%

nad 2500

4844

4597

- 6%

Nárůst ceny povinného ručení podle bydliště klienta

Lokalita

Průměrná cena povinného ručení v 1Q 2013 v Kč

Průměrná cena povinného ručení v 1Q 2014 v Kč

Změna ceny v procentech

Praha

3600

4071

+ 13%

Velká města

3086

3332

+ 8%

Malá města

2794

2857

+ 2,3%

Nárůst ceny povinného ručení podle věku klienta

Věk klienta

Průměrná cena povinného ručení v 1Q 2013 v Kč

Průměrná cena povinného ručení v 1Q 2014 v Kč

Změna ceny v procentech

do 22 let

4577

5011

+ 9,5%

35 - 39 let

2797

2920

+ 4,4 %

 

 

bazar

Nissan Juke 1,2
Rok výroby: 2017
Stav: nový vůz
Cena: 360 000 Kč
Skoda Octavia 2
Rok výroby: 2013
Stav: 83 866 km
Cena: 239 000 Kč
Renault Thalia 1,4
Rok výroby: 2006
Stav: 52 890 km
Cena: 54 000 Kč
Hyundai ix20 1,6
Rok výroby: 2011
Stav: 67 361 km
Cena: 210 000 Kč
Skoda Octavia 1,9
Rok výroby: 2005
Stav: 349 889 km
Cena: 73 000 Kč
Skoda Octavia 1,9
Rok výroby: 2006
Stav: 267 323 km
Cena: 86 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test: Ford Fiesta je stále řidičskou volbou, univerzálem bez vad ale ne

Ford Fiesta

Naší recenzí tentokrát prošla nová generace Fordu Fiesta.

20.  9.  2017 | Milan Lažanský | 25 příspěvků
Kabriolet versus kupé: O kolik se zvýší spotřeba při jízdě s otevřenou střechou?

Test spotřeby kabrioletu

Přemýšleli jste někdy nad tím, jestli se spotřeba paliva dramaticky zvýší při jízdě s otevřenou střechou? Vyzkoušeli jsme to.

18.  9.  2017 | Milan Lažanský | 16 příspěvků
Test krátkých sprintů: Je lepší motorka, elektrovůz, nebo BMW 760i?

Test krátkých sprintů

Ne vždy musí být motocykl při startu od semaforů rychlejší než auto. Při testu redaktoři Autorevue.cz proti sobě postavili dva rozdílné typy motocyklů, elektromobil a auto s výkonem přes šest stovek koní.

8.  9.  2017 | Radek Pecák | 19 příspěvků