Povinné ručení nejvíc zdražilo v Praze

Míru zdražení pojišťovny určují podle rizikovosti jednotlivých skupin řidičů. V zahraničí přihlížejí i k barvě pojištěného vozu.

Povinné ručení meziročně zdražilo téměř všem řidičům. Nejvíce se zdražení dotklo majitelů aut s objemem v rozmezí 1851 až 2500 ccm - ti letos platí v průměru o 10,6 procenta více než loni. Platí také, že zdaleka nejdražší povinné ručení mají řidiči v Praze a řidiči mladší 22 let. Vyplývá to ze statistik společnosti ePojisteni.cz, která je největším českým online pojistitelem.

Míru zdražení pojišťovny určují podle rizikovosti jednotlivých skupin řidičů. "Mladí a nezkušení řidiči havarují častěji, stejně tak je v Praze větší pravděpodobnost nehody než na vesnici," vysvětluje marketingový ředitel společnosti ePojisteni.cz David Holý. V zahraničí podle něj pojišťovny přihlížejí i k barvě pojištěného vozu. "Běžné je, že například bílá auta mají nižší pojistné než červená či žlutá. Je možné, že v blízké budoucnosti k této segmentaci sáhnou i české pojišťovny," dodává.

Ve srovnání s prvním kvartálem loňského roku klesla cena povinného ručení jen malé skupině řidičů. Nejvýrazněji uspoří majitelé aut s kubaturou do 1000 ccm. "Cena povinného ručení se v jejich případě meziročně snížila o 12 procent," říká David Holý.

Kromě této skupiny platí nyní za povinné ručení méně i majitelé aut o objemu 1001 až 1250 ccm a paradoxně i ti, kdo jezdí nejsilnějšími vozy s kubaturou více než 2500 ccm. Majitelé nejsilnějších aut nyní platí povinné ručení v průměrné výši 4597 Kč. To je o šest procent méně než minulý rok.

Nárůst ceny povinného ručení zasáhl všechny majitele automobilů o objemu 1251 až 2500 ccm. Ti všichni letos za povinné ručení platí víc. "Jde o reálné zdražení na celém trhu, jsou to průměrné ceny, které platí klienti z celé ČR bez ohledu na to, u které jsou pojišťovny," upozorňuje Holý.

Klíčovou pro výši povinného ručení je i lokalita, v níž majitel auta žije. Už v loňském roce platili nejvyšší povinné ručení pražští řidiči. V roce 2014 Pražanům tento primát zůstal a navíc jim výše povinného ručení narostla zdaleka nejvíc. "Průměrná výše povinného ručení v Praze vzrostla meziročně o 12 procent a momentálně činí 4071 korun. Řidiči z malých měst přitom v průměru platí necelých 2900 Kč," popisuje David Holý.

Pojišťovny zachovávají i trend zdražování povinného ručení mladým a nezkušeným řidičům. V nejhorší situaci jsou podle Holého řidiči ve věku do 22 let. "Už v loňském roce jsme zaznamenali u této kategorie řidičů navýšení ceny povinného ručení o více než 11 procent. Letos platí tito řidiči ještě o dalších 9,5 procenta více, takže průměrná cena povinného ručení v jejich případě činí přes pět tisíc korun," říká.

Společnost ePojisteni.cz je největším českým online pojistitelem, v loňském roce si díky ní uzavřelo pojistné smlouvy více než 150 tisíc klientů. "Lidé vnímají, že právě v době, kdy pojistné produkty zdražují, je důležité nabídky pojišťoven srovnávat a vybírat ty nejvýhodnější ," uzavírá David Holý s tím, že správnou volbou povinného ručení lze ušetřit až 9000 korun ročně.

Nárůst ceny povinného ručení podle kubatury vozidla  

Objem motoru v ccm

Průměrná cena povinného ručení v 1Q 2013 v Kč

Průměrná cena povinného ručení v 1Q 2014 v Kč

Změna ceny v procentech

Do 1000

1703

1599

- 12%

1001 - 1250

2117

1972

- 7%

1251 - 1350

2234

2415

+ 8%

1351 - 1400

2608

2817

+ 8%

1651 - 1850

3018

3300

+ 9%

1851 - 2000

3308

3659

+ 10,6%

2001 - 2500

3715

4108

+ 10,6%

nad 2500

4844

4597

- 6%

Nárůst ceny povinného ručení podle bydliště klienta

Lokalita

Průměrná cena povinného ručení v 1Q 2013 v Kč

Průměrná cena povinného ručení v 1Q 2014 v Kč

Změna ceny v procentech

Praha

3600

4071

+ 13%

Velká města

3086

3332

+ 8%

Malá města

2794

2857

+ 2,3%

Nárůst ceny povinného ručení podle věku klienta

Věk klienta

Průměrná cena povinného ručení v 1Q 2013 v Kč

Průměrná cena povinného ručení v 1Q 2014 v Kč

Změna ceny v procentech

do 22 let

4577

5011

+ 9,5%

35 - 39 let

2797

2920

+ 4,4 %

 

 

TEST Renault Mégane Grandtour GT dCi: Ekonomická nerovnice

Renault Mégane Grandtour GT dCi

Úsporných vozů s vizáží ostrých verzí se na českém trhu najde spousta. Zkoušený Mégane GT dCi je jedním z nich, jedna věc nám na něm ale nesedí. A motor to není.

včera | Jan Mička | 21 příspěvků
TEST Citroën Spacetourer XL 2.0 BlueHDi: Maximální pohodlí pro sedm

Citroën Spacetourer XL

Citroën v nové generaci svého užitkového vozu změnil partnera a zvelebil osobní verzi. Vyzkoušeli jsme to nejlepší, co nabídne Spacetourer.

21.  11.  2017 | Milan Lažanský | 12 příspěvků
Test ojetiny BMW řady 1: Bazarový průšvihář s dokonalým podvozkem

Test ojetiny BMW řady 1

Ceny jedničkových BMW už klesly pod stotisícovou metu. Vybírejte ale pečlivě.

19.  11.  2017 | David Rusol | 17 příspěvků