Povinné ručení je nyní historicky nejlevnější

Podle České kanceláře pojistitelů ceny povinného ručení dlouhodobě klesají, a to ročně asi o šest procent. Jak je to možné?
Povinné ručení je nyní historicky nejlevnější

Hlavním důvodem je vysoká konkurence v oboru a také využívání internetových srovnávačů, které získávají na oblibě: umožňují přehledné srovnání nejen dle ceny, ale také dle dalších parametrů, jakými jsou např. limity plnění či rozsah asistenčních služeb. Přes některé srovnávače lze pojistku přímo uzavřít – jde o takzvané e-brokery – ostatní srovnávače přesměrují zájemce na oficiální stránky jednotlivých pojišťoven.

Každé páté nové povinné ručení je dnes sjednáno po internetu, přičemž největší podíl na internetovém prodeji nemají vlastní weby pojišťoven, ale právě srovnávače. Samotné pojišťovny klienty motivují k uzavření smlouvy on-line různými akcemi či dárky, slevy za uzavření pojistky přes internet pak dosahují 5, ale i 30 procent.

Další propad cen je ale podle odborníků nepravděpodobný. Pojišťovny totiž začínají bojovat jinak, nabídkou poskytovaných služeb, a z povinného ručení se stává komplexní balík služeb na míru klienta.

Výše pojistného je individuální

Pryč je doba, kdy povinné ručení poskytovala jediná pojišťovna a na výpočet sazby měl vliv pouze objem motoru a systém bonusů a malusů. Výše pojistného pro jednotlivé řidiče je přitom určována na základě několika faktorů: hlavním kritériem pro výši sazby povinného ručení je u všech pojišťoven druh vozidla, objem motoru, k jakému účelu je vozidlo používáno (běžný provoz, taxislužba apod.). Některé přihlížejí ke stáří vozu, výkonu vozu, věku a bydlišti pojistníka a zda se jedná o soukromou osobu nebo podnikatele.

Již dnes segmentaci ovlivňuje také otázka zodpovědnosti řidiče, tedy zda v posledních deseti letech způsobil dopravní nehodu a jak často. A pojišťovny předesílají, že právě tento faktor budou zohledňovat v cenové politice ještě více. Řidiči, kteří dlouhodobě jezdí bez nehod, by mohli mít o stovky až tisíce korun levnější povinné ručení než notoričtí hříšníci.

Celé dvě třetiny řidičů v posledních deseti letech nezavinili žádnou dopravní nehodu. Těch, kteří minimálně jednou za dva roky bourají, je přibližně pět procent, ale z pojišťoven odčerpávají nejvíce peněz.

Bonusy a malusy

Výši pojistného ovlivňují i bonusy, tedy odměny pro toho, kdo jezdí bez nehody, v podobě každoročního snižování platby často až do výše 60 procent, které se přenáší se i při změně pojišťovny. Opačným směrem na výši pojistného působí tzv. malusy, jakési tresty za způsobenou havárii v podobě zdražení pojistky. Některé pojišťovny první nehodu odpouští.

I malusy by se měly při změně pojišťovny přenášet, v praxi se tak ale neděje – nová pojišťovna vyžaduje pouze prohlášení klienta a uznejte: nebyli byste také v pokušení nehodu zatajit a zajistit si tak nižší pojistné?

A tak mohou být rozdíly mezi výší pojistného řidičů i v rámci jedné pojišťovny propastné. Zkušený čtyřicetiletý řidič, např. doktor či policista, který neboural, bydlí na malém městě a má slabší auto zaplatí za ručení jen něco přes tisícovku za rok. Naopak mladík z Prahy či Brna s čerstvým řidičákem, v silném voze, který už jednou naboural, může platit i desítky tisíc. Záleží na pojišťovně, proto pečlivě porovnávejte.

Není povinné ručení jako povinné ručení

Různé pojišťovny v rámci povinného ručení poskytují různý rozsah asistenčních služeb. Základní službou, kterou nabízejí snad všechny, je odtah havarovaného auta do servisu. Dále už se ale nabídka liší: dovoz pohonných hmot zdarma, otevření auta se zabouchnutými klíčky, nastartování vozidla s vybitou baterií, oprava pneumatiky nebo ubytování posádky v místě nehody, oblíbené je pojištění čelního skla. V rámci povinného ručení je možné se pojistit též proti působení přírodních živlů či střetu se zvěří.

Novinka v boji o klienty

Pojišťovny postupně zavádějí v rámci povinného ručení možnost přímé likvidace škody. Poskytuje ji Česká pojišťovna, Allianz, ČSOB Pojišťovna, Direct, Kooperativa, Uniqa, Česká podnikatelská pojišťovna v rámci připojištění i Generali v kombinaci s havarijním pojištěním.

O co se jedná? V rámci přímé likvidace vám škodu zaplatí pojišťovna, u níž máte sjednané povinné ručení, tedy ne pojišťovna řidiče, co vás naboural. Zároveň také okamžitě zabezpečí odtah a zapůjčí náhradní auto, náhradu škody pak sama vymáhá na pojišťovně viníka.

Co vzít v úvahu při sjednávání povinného ručení

  • vezměte v potaz veškerá možná rizika
  • zvažte rozsah poskytnutých služeb v závislosti na ceně
  • srovnávejte srovnatelné nabídky, zahrnující stejná rizika, připojištění, spoluúčast, limity pojistného plnění a rozsah asistenčních služeb
  • stanovte si dostatečné limity pojistného plnění
  • dobře prostudujte pojistné podmínky a ptejte se na vše, čemu nerozumíte zavčas
  • u většiny pojišťoven můžete ušetřit tak, že si sjednáte povinné ručení i havarijko najednou
  • protože hodnota aut rychle klesá, je dobré pojistku každý rok upravit dle aktuální hodnoty auta

Zdroj: FinExpert.cz 

TEST Renault Mégane Grandtour GT dCi: Ekonomická nerovnice

Renault Mégane Grandtour GT dCi

Úsporných vozů s vizáží ostrých verzí se na českém trhu najde spousta. Zkoušený Mégane GT dCi je jedním z nich, jedna věc nám na něm ale nesedí. A motor to není.

23.  11.  2017 | Jan Mička | 32 příspěvků
TEST Citroën Spacetourer XL 2.0 BlueHDi: Maximální pohodlí pro sedm

Citroën Spacetourer XL

Citroën v nové generaci svého užitkového vozu změnil partnera a zvelebil osobní verzi. Vyzkoušeli jsme to nejlepší, co nabídne Spacetourer.

21.  11.  2017 | Milan Lažanský | 12 příspěvků
Test ojetiny BMW řady 1: Bazarový průšvihář s dokonalým podvozkem

Test ojetiny BMW řady 1

Ceny jedničkových BMW už klesly pod stotisícovou metu. Vybírejte ale pečlivě.

19.  11.  2017 | David Rusol | 17 příspěvků