Povinné denní svícení v Rakousku skončí, přineslo jen negativa

V záplavě automobilových novinek z frankfurtského autosalonu trochu zapadla relativně malá, ale přesto významná zpráva ze sousedního Rakouska. Ministři dopravy a vnitra dnes na tiskové konferenci vystoupili s tím, že navrhnou zrušení povinného denního svícení s účinností od prvního ledna 2008. A vzhledem k současnému rozložení politických sil v Rakousku je prakticky jisté, že se tak opravdu stane.

Důvody jsou zřejmé. Zavedení povinného svícení nepřineslo žádný prokazatelný pozitivní efekt, bezpečnosti provozu spíše uškodilo. Studie, o kterou se návrh pánů ministrů opírá, uvádí mj. to, že povinné svícení zvyšuje riziko přehlédnutí těch, kteří svítit nemohou (chodci, cyklisté), nebo kteří jedou bez rozsvícených světel. V Rakousku je pochopitelně důležitý i ekologický aspekt, který je dalším z negativ. Každý rakouský řidič kvůli této povinnosti spálí ročně desítky litrů paliva navíc a to z hlediska celkové dopravy na rakouském území znamená nepřehlédnutelné množství zbytečných emisí škodlivých plynů, o zbytečně spotřebovaném palivu ani nemluvě.

Rakousko tak jako první, navíc velmi rychle odhalilo nesmyslnost této povinnosti, která se zejména po východní Evropě rozšiřuje jako mor. Přitom přínos bezpečnosti provozu je minimálně sporný, pozitiva v nejlepším případě vyrovnají negativa. A v době, kdy všichni hovoří o ekologii a automobilky šetří každý decilitr paliva na sto kilometrů, je akceptování této povinnosti jako „jasného dobra” přinejmenším podivné.

Minitest Nissan Qashqai 1,6 DIG-T: Po faceliftu s hezčí tváří

Nissan Qashqai DIG-T 160 (minitest)

Co nabízí populární crossover po faceliftu a jaká je kombinace vbrcholné benzinové motorizace s manuální převodovkou a pohonem předních kol.

16.  12.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
TEST Jeep Compass 2,0 MultiJet: Horal mezi praktičtějšími crossovery

Jeep Compass 2,0 MultiJet

Nový Jeep Compass chce na rozdíl od hranatého předchůdce více cílit na městské zákazníky a bodovat svým stylem. Přesto mezi konkurenty zůstává drsnější variantou.

12.  12.  2017 | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

10.  12.  2017 | David Rusol | 32 příspěvků