Povinné denní svícení: co odborník, to jiný názor

Povinné denní svícení: co odborník, to jiný názor

Do rakouského parlamentu se dostává novela silničního zákona, která počítá se zrušením povinného celodenního svícení. Pokud novela projde, naši jižní sousedé tak nebudou muset před den svítit ani v letním, ani v zimním čase. Tuto povinnosti přitom zavedli teprve nedávno a hodně si od ni slibovali.

Novela vznikla na základě studie institutu Epigus, která dospěla k závěru, že celodenní svícení nepřináší žádné výhody v oblasti bezpečnosti a navíc navyšuje spotřebu paliva a tedy emise škodlivin. Dle studie celodenní svícení naopak zvyšuje nebezpečí, jelikož mnozí účastníci jsou tak méně vidět. Chodci, cyklisté a další, kteří svítit ani nemohou, jsou tak snáze přehlédnutelní a zranitelnější.

V zeleném Rakousku také rádi uslyšeli závěr o zvýšené spotřebě a tedy větších emisích. Toto je další z argumentů pro zrušení povinného svícení. Zde se nechal slyšet rakouský ministr dopravy, že se bude snažit u Evropské komise, prosadit direktivu, která bude výrobcům osobních vozů nařizovat, aby všechny vozy vybavili světly pro denní svícení, které mají výrazně menší energetické nároky.

Novela ovšem nepočítá s tím, že by jakkoli upravovala svícení přes den. To tedy nebude ani povinné ani zakázané.

Rakousko si od zrušení povinného svícení slibuje snížený počet úmrtí na silnicích, což je pravý opak toho, co si od této povinnosti slibovali čeští tvůrci současného silničního zákona a také od toho, co si někteří jiní odborníci z jiných státu o tomto problému myslí. Takové Dánsko naopak předkládá studie, které dokazují pravý opak, tedy že celodenní svícení přineslo vyšší bezpečnost a méně mrtvých.

Dlouhodobě se má za to, že celodenní svícení přináší pozitivní vliv, tedy reálné snížení počtu mrtvých v absolutních hodnotách. Soudí se, že efekt je hlavně u mrtvých v automobilech, kde dochází k většímu poklesu, ovšem u vybraných skupin dojde k mírnému růstu. V součtu ovšem úmrtnost poklesne. Jak je to ale doopravdy se asi nikdy reálně nedovíme a můžeme jen spekulovat, zda svícení přes den pomáhá, nebo naopak škodí. Snad v žádné zemi se nikdy nestalo, aby bylo povinné svícení zavedeno bez jakékoli další zákonné či jiné změny, a tak dle statistiky nelze přisoudit zavedení povinnému svícení ani jasně pozitivní ani jasně negativní vliv. Nikdy navíc nevíme, zda by se daná nehoda opravdu nestala, pokud by auto svítilo, nebo nesvítilo.

V Rakousku ale mají jasno, povinné svícení zavedli a nestalo se nic pozitivního, negativa byla zmíněna výše. A tak bude tato povinnost téměř jistě zrušena, návrh dvou ministrů tento týden schválila vláda a poslanci vládní koalice budou její vůli velmi pravděpodobně respektovat.

Jaký máte názor vy?

bazar

MINI Mini 1,6
Rok výroby: 2010
Stav: 83 187 km
Cena: 316 000 Kč
MINI Mini 1,6
Rok výroby: 2009
Stav: 110 855 km
Cena: 250 000 Kč
MINI Countryman 1,6
Rok výroby: 2011
Stav: 61 840 km
Cena: 430 000 Kč
MINI Mini 1,4
Rok výroby: 2007
Stav: 65 750 km
Cena: 140 000 Kč
MINI Mini 1,6
Rok výroby: 2009
Stav: 66 564 km
Cena: 163 000 Kč
MINI Mini 1,6
Rok výroby: 2012
Stav: 34 034 km
Cena: 290 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků