Povinné celoroční svícení v celé Evropě?

K tématu, zda se u nás má nebo nemá zavést povinnost celoročního svícení, zazněla snad již všechna pozitivní i negativní stanoviska. Nyní se čeká, jak dopadnou jednání o této problematice v jednotlivých zemích. Řešení ale nakonec možná přijde odjinud, brzy se totiž rozhodne, zda se bude svítit po celý rok ve všech zemích EU.
Povinné celoroční svícení v celé Evropě?

Odpůrci celoročního povinného svíceni automobilů by se nyní měli pořádně nadechnout a teprve pak pokračovat ve čtení dalších řádku. Poté, co jejich argumenty prohrály v České republice a od příštího roku zde dojde k tomu, že auta budou muset svítit neustále, přichází další krok, který tuto část populace nenechá chladnou. Do boje se totiž zapojil tvor nám všem po Bohu jistě nejbližší - bruselský úředník.

Členské země EU si totiž nechaly vypracovat studii, která má přinést jasnou a definitivní odpověď, zda je celoroční svícení automobilů přínosné nebo ne. Na základě této studie se pak členské státy dohodnout na společném postupu a příjde tedy dohoda, která může mít pouze dva výsledky. V EU se zavede celoroční svícení úplně všude, nebo zůstane dnešní stav, kdy si to jednotlivé národní vlády rozhodnou samy. Studie má přinést odpovědi na několik otázek, mimo jiné zda je celoroční svícení opravdu krokem k bezpečnosti, kolik se ušetří na vyplacených pojistkách a jak se sníží či zvýši náklady na léčení následků nehod, o kolik stoupne spotřeba energií, o kolik se zvýší cena za kilometr pro řidiče a další. Až studie vypracuje odpovědi na tyto otázky, příjde fáze rozhodování.

Pro přiblížení, zda svícení má nebo nemá význam a jaký má faktický přínos, můžeme uvést pár čísel z České republiky. Svícení v zimním čase bylo zavedeno v roce 2000. Do té doby byl počet nehod jak v zimním, tak letním období zhruba stejný, tedy přesněji v zimním období bylo o 2,5 % méně nehod, než v letním. Po zavedení svícení v zimním čase počet nehod v tomto období klesal a dnešní rozdíl je zhruba 10 % ve prospěch zimního času. K tomu v zimním období po zavedení této povinnosti klesl i výrazně počet usmrcených osob. Těch je nyní v zimním období o téměř 18 % méně, než v letním. Pokud vás zajímají zkušenosti z jiných zemí, ve Finsku po zavedení celodenního svícení po celý rok klesl počet nehod o 28 % a ve Švédsku o 11 %. Je samozřejmě otázkou, zda mají tyto dva soubežně se objevivší jevy opravdu nějakou souvislost - u nás současně probíhá kampaň za co nejširší používání zminích pneumatik, v severských zemích zase jistě došlo k jiným změnám a pochopitelně i průběžnému omlazování autoparku, které mohly mít na výsledných číslech větší či menší podíl. Inu, nevěřím statistice, kterou si sám nezfalšuji, říká klasik.

Pokud jde o finanční rozdíl při rozsvícených světlech, po přepočítání zvýšení spotřeby, nutnosti častějšího kupování žárovek nebo výbojek vychází, že se 100 kilometrů prodraží o zhruba 3 - 4 Kč. Na druhé straně z jiné studie vyplývá, že jen v EU by se zavedením této povinnosti po celý rok ušetřilo téměř 2 mld Euro, díky sníženým nákladům na zdravotní péči a ušetřilo se okolo 5 000 životů.

Zda se dočkáme povinnosti celoročního svícení v rámci celé EU, uvidíme na základě výsledků studie, kterou si nechal Brusel vypracovat. Ať bude její závěr jakýkoli, nebylo by od věci tento bod sjednotit, protože jak odpůrci, tak zastánci celoročního svícení se shodnou na jednom. Není nic horšího, než část svítících a část nesvítících vozidel, jedoucích za sebou.

Zdroje dat: ADAC, SWOV, Ministerstvo dopravy ČR

bazar

MINI Mini 1,6
Rok výroby: 2009
Stav: 66 564 km
Cena: 163 000 Kč
MINI Mini 1,6
Rok výroby: 2012
Stav: 34 034 km
Cena: 290 000 Kč
MINI Mini 1,6
Rok výroby: 2003
Stav: 173 744 km
Cena: 100 000 Kč
MINI Mini 1,6
Rok výroby: 2007
Stav: 97 288 km
Cena: 250 000 Kč
MINI Countryman 1,6
Rok výroby: 2013
Stav: 47 983 km
Cena: 378 000 Kč
MINI Mini 1,4
Rok výroby: 2009
Stav: 156 911 km
Cena: 130 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků