Povinné celoroční svícení v celé Evropě?

K tématu, zda se u nás má nebo nemá zavést povinnost celoročního svícení, zazněla snad již všechna pozitivní i negativní stanoviska. Nyní se čeká, jak dopadnou jednání o této problematice v jednotlivých zemích. Řešení ale nakonec možná přijde odjinud, brzy se totiž rozhodne, zda se bude svítit po celý rok ve všech zemích EU.
Povinné celoroční svícení v celé Evropě?

Odpůrci celoročního povinného svíceni automobilů by se nyní měli pořádně nadechnout a teprve pak pokračovat ve čtení dalších řádku. Poté, co jejich argumenty prohrály v České republice a od příštího roku zde dojde k tomu, že auta budou muset svítit neustále, přichází další krok, který tuto část populace nenechá chladnou. Do boje se totiž zapojil tvor nám všem po Bohu jistě nejbližší - bruselský úředník.

Členské země EU si totiž nechaly vypracovat studii, která má přinést jasnou a definitivní odpověď, zda je celoroční svícení automobilů přínosné nebo ne. Na základě této studie se pak členské státy dohodnout na společném postupu a příjde tedy dohoda, která může mít pouze dva výsledky. V EU se zavede celoroční svícení úplně všude, nebo zůstane dnešní stav, kdy si to jednotlivé národní vlády rozhodnou samy. Studie má přinést odpovědi na několik otázek, mimo jiné zda je celoroční svícení opravdu krokem k bezpečnosti, kolik se ušetří na vyplacených pojistkách a jak se sníží či zvýši náklady na léčení následků nehod, o kolik stoupne spotřeba energií, o kolik se zvýší cena za kilometr pro řidiče a další. Až studie vypracuje odpovědi na tyto otázky, příjde fáze rozhodování.

Pro přiblížení, zda svícení má nebo nemá význam a jaký má faktický přínos, můžeme uvést pár čísel z České republiky. Svícení v zimním čase bylo zavedeno v roce 2000. Do té doby byl počet nehod jak v zimním, tak letním období zhruba stejný, tedy přesněji v zimním období bylo o 2,5 % méně nehod, než v letním. Po zavedení svícení v zimním čase počet nehod v tomto období klesal a dnešní rozdíl je zhruba 10 % ve prospěch zimního času. K tomu v zimním období po zavedení této povinnosti klesl i výrazně počet usmrcených osob. Těch je nyní v zimním období o téměř 18 % méně, než v letním. Pokud vás zajímají zkušenosti z jiných zemí, ve Finsku po zavedení celodenního svícení po celý rok klesl počet nehod o 28 % a ve Švédsku o 11 %. Je samozřejmě otázkou, zda mají tyto dva soubežně se objevivší jevy opravdu nějakou souvislost - u nás současně probíhá kampaň za co nejširší používání zminích pneumatik, v severských zemích zase jistě došlo k jiným změnám a pochopitelně i průběžnému omlazování autoparku, které mohly mít na výsledných číslech větší či menší podíl. Inu, nevěřím statistice, kterou si sám nezfalšuji, říká klasik.

Pokud jde o finanční rozdíl při rozsvícených světlech, po přepočítání zvýšení spotřeby, nutnosti častějšího kupování žárovek nebo výbojek vychází, že se 100 kilometrů prodraží o zhruba 3 - 4 Kč. Na druhé straně z jiné studie vyplývá, že jen v EU by se zavedením této povinnosti po celý rok ušetřilo téměř 2 mld Euro, díky sníženým nákladům na zdravotní péči a ušetřilo se okolo 5 000 životů.

Zda se dočkáme povinnosti celoročního svícení v rámci celé EU, uvidíme na základě výsledků studie, kterou si nechal Brusel vypracovat. Ať bude její závěr jakýkoli, nebylo by od věci tento bod sjednotit, protože jak odpůrci, tak zastánci celoročního svícení se shodnou na jednom. Není nic horšího, než část svítících a část nesvítících vozidel, jedoucích za sebou.

Zdroje dat: ADAC, SWOV, Ministerstvo dopravy ČR

TEST Jeep Compass 2,0 MultiJet: Horal mezi praktičtějšími crossovery

Jeep Compass 2,0 MultiJet

Nový Jeep Compass chce na rozdíl od hranatého předchůdce více cílit na městské zákazníky a bodovat svým stylem. Přesto mezi konkurenty zůstává drsnější variantou.

12.  12.  2017 | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

10.  12.  2017 | David Rusol | 32 příspěvků
Minitest Renault Espace 1,8 TCe: Jak v obrovi slouží motor Alpine A110?

Renault Espace 1.8 TCe (minitest)

Renault Espace patří do kategorie velkých MPV. Tedy takových aut, která by mnohým často velmi hodila, ale nakonec si je koupí jen málokdo. Renault nyní připravil verzi, která je z mnoha hledisek velmi zajímavá.

9.  12.  2017 | Radek Pecák | 13 příspěvků