Používání mlhovek je v Česku stále problém. Učit bychom se mohli od Itálie i Polska

53 komentářů

Michal2
31. října • 13:18

Německo jezdím a oni nejenom že nepoužívají mlhovku(vyjímečně při silném dešti,extra mlze) oni v mlze při viditelnosti kolem 200 metrů jezdí i bez denního svícení nebo parkovacek takže na okresce v protisměru jsou "príma vidět".Rakušáci nemlych stejně.

Dagmarrr
31. října • 11:59

Podle mě je největší chyba, že denní svícení je u většiny aut jen vpředu a koncovky jsou zhasnuté. A to je především malér právě v mlze (mlíku), kdy je hustá mlha a přitom do ní svítí sluníčko. Pak čidlo nerozezná sníženou viditelnost (a pokud ještě nejdou stěrače), tak i moderní auta jedou pouze na přední denní svícení...

Q
1. listopadu • 12:52

U většiny dnešních aut může výrobce nebo servis nastavit, aby denní svícení svítilo i vzadu. Já jsem to měl takto nastavené už z výroby v roce 2017.

Allamarein
1. listopadu • 14:56

U koncernu VW to například není, stejně tak Hyundai, Ford... Naopak, kdo tohle měl od počátku, byli ti hloupí a nenávidění Francouzi.

Net
3. listopadu • 7:16

Nevím jak Hyundai, ale Kia umí i denní svícení vzadu, byť možná ne u všech modelů, tím si jistý nejsem.

Q
1. listopadu • 18:26

V roce 2017 jsem kupoval nové auto právě z koncernu VW a z výroby (nebo z předprodejního servisu) bylo nastavené denní svícení i vzadu. Ale vím, že třeba Škodovky to nastavené nemívají.

petr r. (petrumr)
31. října • 12:08

Chyba je v řidiči i v autoškolách dělají neomluvitelné chyby a za vše je odpovědný řidič.

Rejpal
31. října • 21:00

Tam, kde je automatické svícení, musí řidič udělat vice ukonů:
- vypnout automat,
- zapnout potkávačky,
- zapnout mlhovky.Jsou to drahocenné vteřiny, kdy tříští pozornost. Navíc ten úkon nemá zautomatizovaný, a často je tak na úrovni řidiče, který poprvé zapíná světla v novém modelu auta.

Q
1. listopadu • 12:49

V mém autě jdou mlhovky zapínat i v automatickém režimu. A pozornost to netříští, protože se to dělá "vysunutím" ovladače světel do dvou aretovaných poloh (nejdříve přední, potom zadní mlhovky), takže se během toho můžu dívat na silnici, jestli přede mnou v mlze nejede někdo neosvětlený.

Rejpal
2. listopadu • 12:16

To je dobře, že už to, alespoň v některých autech funguje.V jiných to byl, nebo stále je legislativně kombinatorický problém.
Legislativa neumožňuje zapnout mlhovky současně se světly pro denní svícení.
Výrobce v režimu AUTO, by tedy musel v případě, že senzor říká, že je světlo a zároveň uživatel říká, že je mlha (například aretací ovladače), nejprve přejít do stavu, kdy ignoruje informaci o světle ze senzoru, následně přepnout světla na potkávací a nakonec zapnout mlhovky. Po celou dobu zapnutí mlhovek by se pak musela ignorovat informace o venkovním světle, ale ta by se zároveň nesměla ignorovat z pohledu přepínání potkávacích a dálkových světel. Tím se počet stavů kombinatoricky násobí, ale stále to není neřešitelné. Problém pak nastává, jak se to má chovat ve chvíli, když uživatel vypne mlhovky, nebo vypne automobil. V případě vypnutí mlhovek by nebylo bezpečné, pokud by se systém automaticky přepnul na světla pro denní svícení, takže se musí ještě nějakou dobu prát se senzorem (ale jak dlouho? 10 s, minutu, ...) a udržovat potkávací světla. V případě vypnutí automobilu by si měl navíc nějak pamatovat, že je možná mlha a tak ihned po nastartování rozsvítit alespoň potkávací světla (ale opravdu to má dělat i po té, co ta mlha přešla?).Takže většina výrobců do manuálu napsala něco v tom smyslu, že v případě, kdy si systém myslí, že je světla dost, tak musí uživatel nejprve přepnout na potkávačky, aby mohl zapnout mlhovky. A nechala to tak zcela na uživateli.

Rejpal
2. listopadu • 12:16

To je dobře, že už to, alespoň v některých autech funguje.V jiných to byl, nebo stále je legislativně kombinatorický problém.
Legislativa neumožňuje zapnout mlhovky současně se světly pro denní svícení.
Výrobce v režimu AUTO, by tedy musel v případě, že senzor říká, že je světlo a zároveň uživatel říká, že je mlha (například aretací ovladače), nejprve přejít do stavu, kdy ignoruje informaci o světle ze senzoru, následně přepnout světla na potkávací a nakonec zapnout mlhovky. Po celou dobu zapnutí mlhovek by se pak musela ignorovat informace o venkovním světle, ale ta by se zároveň nesměla ignorovat z pohledu přepínání potkávacích a dálkových světel. Tím se počet stavů kombinatoricky násobí, ale stále to není neřešitelné. Problém pak nastává, jak se to má chovat ve chvíli, když uživatel vypne mlhovky, nebo vypne automobil. V případě vypnutí mlhovek by nebylo bezpečné, pokud by se systém automaticky přepnul na světla pro denní svícení, takže se musí ještě nějakou dobu prát se senzorem (ale jak dlouho? 10 s, minutu, ...) a udržovat potkávací světla. V případě vypnutí automobilu by si měl navíc nějak pamatovat, že je možná mlha a tak ihned po nastartování rozsvítit alespoň potkávací světla (ale opravdu to má dělat i po té, co ta mlha přešla?).Takže většina výrobců do manuálu napsala něco v tom smyslu, že v případě, kdy si systém myslí, že je světla dost, tak musí uživatel nejprve přepnout na potkávačky, aby mohl zapnout mlhovky. A nechala to tak zcela na uživateli.

Xixao
31. října • 23:02

Tykraso, jak za dob skodovek ti ridici zvladli ridit, kdyz museli u studenejo motoru pri zastavovani v krizovatce jeste stelovat sytic. To museli byt asi polobozi proti dnesnim ridicum...

Rejpal
1. listopadu • 0:08

Jenže to dělali několikrát denně. Věděli jak. A když to dělali poprvé, tak jim to dalo sakra zabrat.
Řidiči vozidel s automatickým přepínáním/zapínáním světel, které nefunguje kvůli mlze jednou či dvakrát do roka, to vlastně dělají poprvé pokaždé.

petr r. (petrumr)
31. října • 8:14

a jsme národ aby porušoval vše co mu někdo nařídí. Víte vůbec když stojíte v obci a nezůstane pruh 3metry v jednom směru, že musíte přes noc mět rosvícené parkovačky aspon na straně prostředku vozovky? Na škodovce jsem měl ty pozičky, které se přepínala vypínačem levá-pravá.

HRD
31. října • 9:27

Nezůstane-li pruh 3 metry v jednom směru, (6 m v obousměrné silnici), nesmíš tam stát vůbec. Víš to? Ty pozičky do silnice platily v neosvětleném místě, nikoli podle metrů.

petr r. (petrumr)
31. října • 12:01

paragraf 33-Vozidlo stojící za snížené viditelnosti v obci na místě, kde tvoří překážku provozu na pozemních komunikacích, nebo na pozemní komunikaci mimo obec musí mít rozsvícena alespoň na straně přivrácené ke středu pozemní komunikace obrysová nebo parkovací světla, popřípadě musí být osvětleno na straně přivrácené ke středu pozemní komunikace alespoň jedním bílým neoslňujícím světlem viditelným zpředu i zezadu
Přečti si co jsem napsal-jestli zůstane 3m na pruh, tak asi vozidlo netvoří překážku? Nebo ty nechceš chápat psaný text?

Rejpal
31. října • 20:53

Vozidlo tvoří překážku vždy, kdy stojící zasahuje do jízdního pruhu.

petr r. (petrumr)
1. listopadu • 8:44

ano a policie není schopna pokutovat tych 2miliony hříšníků každý den. Jenom jednou za čas na nově je reportáž.

Zdeněk
31. října • 7:06

Mám auto Ford Fusion, zadní mlhová světla jsou závislá na předních. Přepínač světel je první poloha, vysunutím přední světla a pak teprve zadní.
Jedete v mlze a dojedete kolonu, hodilo by se přední vypnout, kvůli oslňování.
Nechat jen zadní, pro ty co vás dojíždí. To bohužel nejde.

chuj
3. listopadu • 17:26

Koho chces oslnovat prednima mlhovkama, kdyz jsou umístěné az dole?

Karel
31. října • 13:00

Vzhledem k předepsaném použití je to zapojené nesmyslně

chuj
3. listopadu • 17:27

Nesmyslně tě dělali táta s tátou

Net
31. října • 6:25

Jo, kamarád platil v Itálii pokutu za puštěnou mlhovku, protože sice hustě pršelo, ale dohlednost byla lepší než jen 50 metrů. Ale svítili i někteří Italové, takže zákonnou úpravu sice mají, ale stejně se moc nedodržuje.Těm, co jsou oslněni zadní mlhovkou doporučuji dodržovat bezpečný odstup, jinak je oslní i brzdové světlo.

Xixao
31. října • 22:59

Brzdove svetlo snad sviti neustale?

petr r. (petrumr)
1. listopadu • 8:40

v kolonách a u prvních octávek a fabií.

Q
1. listopadu • 12:55

Spínač brzdových světel u aut koncernu VW se většinou opotřebí tak, že brzdová světla naopak nesvítí.

Bill
31. října • 0:26

výrobci se postarali, že nová auta mají přední mlhovky akorát jako doplněk svítící pár metrů před auto. kromě odrazů v kaluži víc oslňují neseřízené halogeny volantodržičů

Jyrka Syrka
31. října • 9:47

Mlhovky docela hodně pomáhají při "mlíku" kdy není vidět na vícs než 10 metrů protože
osvětlují pravou krajnici a snižují riziko, že člověk i při rychlosti 15-20 Km/hod. nesjede mimo vozovku.
Jinak co zde nezaznělo, mlhovky jsou používány především proto aby o vás věděli protijedoucí řidiči.

Marcel
30. října • 23:37

Pokud zde někdo píše o mlze, měl by vědět, že mlha je jasně definovaný meteorologický jev.
Mlha je oblak, který leží bezprostředně nad zemí a výrazně omezuje viditelnost na vzdálenost nižší než 1 km. ;-)

Xixao
30. října • 22:17

A ja bych zduraznil i to, ze za deste ci mlhy, anebo proste jen za sera, by se melo svitit nejen dennim svicenim. Mnoho aut ma pritom zhasnuty zadek a nejsou vubec videt...

Net
31. října • 6:26

A při jízdě v tunelu!

petr r. (petrumr)
31. října • 7:59

kdo má čidlo setmění, tak v tunelu se mu potkávačky zapnou.

pacho
2. listopadu • 16:22

hej hej, a kto má čidlo , ktoré nereaguje nereaguje na hmlu, a sú tak dementní, že ich nenapadne prepnúť svetla, a jazdia aj v hmle len s dennými.

Jyrka Syrka
31. října • 9:55

A kdo nemá čidlo má před vjezdem do tunelu dopravní značku.

petr r. (petrumr)
31. října • 11:47

pro blondýnky je ta modrá kulatá, ostatním stačí ta výstražná tunel, kde podle té snižují rychlost na 80km/h, ale to se dostáváme k nešvaru, že je moc značek.

tonda
30. října • 20:20

V zákoně je to dáno a není třeba o tom polemizovat.... Je to za sněžení, silného deště a mlhy... Tak proč ještě stanovovat jak má být ta mlha hustá, bílá atd, to samé jak má být ten déšť hustý, silný atd... a jak má být silné sněžení... Metry nehrají roly a jen zas vymýšlíme kraviny...

mallflower
30. října • 20:31

+1 .. viz muj odkaz vyse

Rejpal
30. října • 20:00

Nevšiml jsem si, že by se v Německu na dálnici při snížené viditelnosti použivaly mlhovky pouze při rychlosti 50 km/h. Rozhodně je většina řidičů používá i v případech kdy viditelnost dovoluje jízdu okolo 100 km/h.
Pravda je, že většina pak opravdu nejede rychleji.

Jyrka Syrka
30. října • 19:58

Tak dle mého názoru se věc zbytečně dramatizuje,
1. Použití příkladu z "vyspělé ciziny" - Mno už vidím cliftony jak vytahují pásmo a dokazují někomu, že viditelnost je pod 50 resp 100 metrů.
2. Ta tzv. problémová zadní mlhovka je stejně jako ostatní zadní světla za deště tak zašvihaná, že se žádné dramatické oslnění stejně nekoná.

Jyrka Syrka
30. října • 20:04

PS.
Dálnice je opravdu nebezpečně místo. Pelášit v silné mlze 130/hod je podobné jako jet v noci stejnou rychlostí na potkávačky což je téměř furt. Takže nečekaná překážka=problém.
Vtip je v tom, že tu jízdu na potkávačkách nikdo neřeší.

666
3. listopadu • 22:20

"Vtip je v tom, že tu jízdu na potkávačkách nikdo neřeší."Elegantně to vyřešil Huml, kterej řekl, že na potkávačky se má jezdit 50 až 60 km/h i na dálnici....:-D

mallflower
30. října • 19:17
jogurt
30. října • 18:06

Soryjako, ale v hustém dešti na dálnici má zadní mlhovka úplně jiný smysl, než ve městě při mlze. Velká chyba zákonů napříč Evropou, že to neumí rozlišit. Naštěstí velká většina řidičů na dálnici smysl mlhovky chápe lépe, než zákonodárci. Další chybou zákonné úpravy je, že i při jízdě mlhou, silným děštěm nebo sněžením v koloně po okresce zadní mlhovkou máme povinně vypalovat sítnici tomu za námi, přestože je to úplně zbytečné a ten chudák vzadu nevidí nic jiného, než rudý šajn.

666
3. listopadu • 22:18

"Další chybou zákonné úpravy je, že i při jízdě mlhou, silným děštěm nebo sněžením v koloně po okresce zadní mlhovkou máme povinně vypalovat sítnici tomu za námi, přestože je to úplně zbytečné a ten chudák vzadu nevidí nic jiného, než rudý šajn."Tak si holt stoupnete dál, ne? Kde je problém?

Karel
30. října • 18:28

A taky je dost nelogické použití předních mlhovek. Jejich zapnutí v mlze je dobrovolné, ale zákon nepřipouští současné vypnutí tlumených světel. Tj. se čtyřmi světly se v hustější mlze před autem vytvoří tak akorát bílá stěna.
Dříve bylo možné tlumená světla zhasnout a nízko umístěné mlhovky účinně svítily pod vrstvu mlhy

joe
30. října • 18:59

jako že vyhláška dřív dovolovala jízdu s obrysovými světly + mlhovkama???
Vážně...?:-))

petr r. (petrumr)
31. října • 8:07

dříve mlhovky byly zapojeny na parkovačky, dnes když přepneš na parkovačky, tak mlhovky se vypnou.

jogurt
30. října • 22:14

jo. v husté mlze za tmy nejbezpečnější řešení, silnice doširoka osvětlená, ale žádná bílá zeď před nosem. A v kombinaci se žlutými mlhovkami ideál.

Jyrka Syrka
31. října • 9:33

Jo to je paráda, ale stojí to nemalé prostředky.

M
30. října • 21:32

Ano. A také byla na silnici neomezená rychlost. A v obci mezi 24:00 a 5:00 také.

Jyrka Syrka
31. října • 9:38

JJ, v noci se dělaly skvělé jízdní průměry.

HRD
31. října • 9:23

V obci to bylo mezi 22:00 až 05:00 hod. Silnice byly v tu dobu prázdné.

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
Jyrka Syrka
31. října • 9:36

Jj. Časy se mění. Benzín stával 2.40,- a za pokutu 50,-Kčs si řidiči rvali vlasy z hlavy. ;-)

Doporučujeme

Články odjinud