Poutání v autě: Je řidič vozu zodpovědný i za spolucestující? Ano i ne

Právě na tuto otázku v jednom případu nedávno odpověděl II. senát Ústavního soudu, když se řidič, který v opilosti usmrtil svého bratra na místě spolujezdce, hájil tím, že ten nebyl připoután.
Poutání v autě: Je řidič vozu zodpovědný i za spolucestující? Ano i ne

Okolnosti uvedeného případu, ani jeho výsledek, asi nejsou pro vysvětlení výše nastíněné otázky tolik důležité, takže se rovnou pojďme podívat na to, jak se Ústavní soud (ÚS) vypořádal s výše uvedenou otázkou.

Bezpečnostní pásy: vývoj se nezastavil

Bezpečnostní pásy: vývoj se nezastavil

Podle ÚS byl jádrem problému výklad dvou paragrafů ze zákona o provozu na pozemních komunikacích. Ten první – § 5 odst. 1 písm. i) – říká, že řidič je povinen zajistit bezpečnost přepravované osoby nebo zvířete a bezpečnou přepravu nákladu.

Druhý – § 9 odst. 1 písm. a) – zase pro změnu definuje, že přepravovaná osoba je povinna být za jízdy připoutána na sedadle bezpečnostním pásem, je-li jím sedadlo povinně vybaveno, a navíc dle písmena d) „dbát pokynů řidiče, zejména při nastupování a vystupování z vozidla“.

Bezpečnostní pás slaví padesát let

Bezpečnostní pás slaví padesát let

Potíž byla zejména v tom, že trestní soudy čas od času nepřipoutaného spolujezdce braly jako přitěžující okolnost pro řidiče a tím docházelo k udělení vyššího trestu.

Ústavní soud nicméně nyní říká, že z platné zákonné úpravy vyplývá, že odpovědnost za to, aby přepravovaná osoba byla za jízdy připoutána bezpečnostním pásem, dopadá na tuto přepravovanou osobu, tedy podle § 9. Jinak řečeno, řidič za nepřipoutaného spolujezdce neodpovídá, ačkoli i zde existují výjimky, které ÚS rovněž popsal.

Video: Co rozhodně nechcete, aby udělaly vaše bezpečnostní pásy

Video: Co rozhodně nechcete, aby udělaly vaše bezpečnostní pásy

„Řidiči ukládá zákon výslovnou povinnost zajistit přepravovanou osobu zádržným bezpečnostním systémem toliko ve vztahu k určité skupině přepravovaných osob, jimiž jsou, zjednodušeně řečeno, malé děti. Zákon tak neobsahuje žádnou explicitně formulovanou povinnost přímo zajistit použití bezpečnostního zádržného systému dospělými přepravovanými osobami, dokonce ani obecnou explicitně formulovanou povinnost je poučit o jejich vlastní povinnosti použít za jízdy zádržného bezpečnostního systému,“ říká senát Ústavního soudu.

Co z toho pro řidiče vyplývá? Předně to, že tímhle sjednocením u trestních soudu odpadá možnost brát nepřipoutaní jako přítěž.

Poutáte v autě svého psa? Škoda začala prodávat psí pásy

Poutáte v autě svého psa? Škoda začala prodávat psí pásy

A pokud pojedete třeba se svou tchýní, která se nebude chtít z nějakého důvodu připoutat a zastaví vás hlídka, která bude chtít pokutovat vás jako řidiče, pamatujte si, že na to nemá s odvoláním na výše napsané žádné právo.

Na druhou stranu byste měli vědět, že pokud se pasážer v autě nepřipoutá, může to dopadnout i tak, jak můžete vidět na úvodním obrázku.

TEST Citroën C3 Aircross 110 PureTech EAT6: Váš městský obývák

Citroën C3 Aircross 110 PT EAT6

Tentokrát jsme C3 Aircross vyzkoušeli v silnější z benzinových dvanáctistovek. Jaký je tento extrovertní crossover?

15.  5.  2018 | Milan Lažanský | 8 příspěvků
Minitest Škoda Karoq 1.0 TSI: Dělám, co můžu! Stačí to?

Škoda Karoq 1.0 TSI (minitest)

Zázraky od malého litrového tříválce v poměrně velkém crossoveru raději nečekejte, poněkud překvapivě však základní motor z Karoqu nepoužitelnou brzdu provozu nedělá.

12.  5.  2018 | Miro Mihálik | 86 příspěvků
Minitest BMW 630d xDrive Gran Turismo: Rudý samet

BMW 630d xDrive GT (minitest)

Třílitrový šestiválce s jedním turbodmychadlem byl ještě donedávna základním vznětovým agregátem BMW 6 GT. Výkon 195 kW není malý, dost možná ani více nepotřebujete.

8.  5.  2018 | Jan Mička | 12 příspěvků