Poutání v autě: Je řidič vozu zodpovědný i za spolucestující? Ano i ne

Právě na tuto otázku v jednom případu nedávno odpověděl II. senát Ústavního soudu, když se řidič, který v opilosti usmrtil svého bratra na místě spolujezdce, hájil tím, že ten nebyl připoután.
Poutání v autě: Je řidič vozu zodpovědný i za spolucestující? Ano i ne

Okolnosti uvedeného případu, ani jeho výsledek, asi nejsou pro vysvětlení výše nastíněné otázky tolik důležité, takže se rovnou pojďme podívat na to, jak se Ústavní soud (ÚS) vypořádal s výše uvedenou otázkou.

Bezpečnostní pásy: vývoj se nezastavil

Bezpečnostní pásy: vývoj se nezastavil

Podle ÚS byl jádrem problému výklad dvou paragrafů ze zákona o provozu na pozemních komunikacích. Ten první – § 5 odst. 1 písm. i) – říká, že řidič je povinen zajistit bezpečnost přepravované osoby nebo zvířete a bezpečnou přepravu nákladu.

Druhý – § 9 odst. 1 písm. a) – zase pro změnu definuje, že přepravovaná osoba je povinna být za jízdy připoutána na sedadle bezpečnostním pásem, je-li jím sedadlo povinně vybaveno, a navíc dle písmena d) „dbát pokynů řidiče, zejména při nastupování a vystupování z vozidla“.

Bezpečnostní pás slaví padesát let

Bezpečnostní pás slaví padesát let

Potíž byla zejména v tom, že trestní soudy čas od času nepřipoutaného spolujezdce braly jako přitěžující okolnost pro řidiče a tím docházelo k udělení vyššího trestu.

Ústavní soud nicméně nyní říká, že z platné zákonné úpravy vyplývá, že odpovědnost za to, aby přepravovaná osoba byla za jízdy připoutána bezpečnostním pásem, dopadá na tuto přepravovanou osobu, tedy podle § 9. Jinak řečeno, řidič za nepřipoutaného spolujezdce neodpovídá, ačkoli i zde existují výjimky, které ÚS rovněž popsal.

Video: Co rozhodně nechcete, aby udělaly vaše bezpečnostní pásy

Video: Co rozhodně nechcete, aby udělaly vaše bezpečnostní pásy

„Řidiči ukládá zákon výslovnou povinnost zajistit přepravovanou osobu zádržným bezpečnostním systémem toliko ve vztahu k určité skupině přepravovaných osob, jimiž jsou, zjednodušeně řečeno, malé děti. Zákon tak neobsahuje žádnou explicitně formulovanou povinnost přímo zajistit použití bezpečnostního zádržného systému dospělými přepravovanými osobami, dokonce ani obecnou explicitně formulovanou povinnost je poučit o jejich vlastní povinnosti použít za jízdy zádržného bezpečnostního systému,“ říká senát Ústavního soudu.

Co z toho pro řidiče vyplývá? Předně to, že tímhle sjednocením u trestních soudu odpadá možnost brát nepřipoutaní jako přítěž.

Poutáte v autě svého psa? Škoda začala prodávat psí pásy

Poutáte v autě svého psa? Škoda začala prodávat psí pásy

A pokud pojedete třeba se svou tchýní, která se nebude chtít z nějakého důvodu připoutat a zastaví vás hlídka, která bude chtít pokutovat vás jako řidiče, pamatujte si, že na to nemá s odvoláním na výše napsané žádné právo.

Na druhou stranu byste měli vědět, že pokud se pasážer v autě nepřipoutá, může to dopadnout i tak, jak můžete vidět na úvodním obrázku.

TEST BMW M140i: Dokonalost odsouzená k záhubě

BMW M140i

Pokud toužíte po nejlepším ostrém hatchbacku na trhu, zapomeňte na Civic Type-R nebo Golf R. Chtějte M140i s manuálem a samosvorem a peněz nelitujte. Tohle je poslední příležitost k nákupu.

včera | Miro Mihálik | 30 příspěvků
Minitest Volvo S90 T8: Je vrcholná motorizace skutečně nejlepší?

Volvo S90 T8 AWD Polestar (minitest)

Tentokrát jsme vyzkoušeli Volvo S90 se vším, co mu je možné nadělit. Jak funguje hybridní provedení?

18.  9.  2018 | Milan Lažanský | 26 příspěvků
Minitest Honda Civic Sedan 1.6 i-DTEC: Hravý asketa

Honda Civic Sedan 1.6 i-DTEC (minitest)

Dieselové motory jsou v kurzu především díky své efektivitě, co když chce ale auto s nízkou spotřebou třeba nadšený řidič a netouží zrovna po starší mnichovské ojetině v naftě?

16.  9.  2018 | Miro Mihálik | 44 příspěvků