Poutání v autě: Je řidič vozu zodpovědný i za spolucestující? Ano i ne

Právě na tuto otázku v jednom případu nedávno odpověděl II. senát Ústavního soudu, když se řidič, který v opilosti usmrtil svého bratra na místě spolujezdce, hájil tím, že ten nebyl připoután.
Poutání v autě: Je řidič vozu zodpovědný i za spolucestující? Ano i ne

Okolnosti uvedeného případu, ani jeho výsledek, asi nejsou pro vysvětlení výše nastíněné otázky tolik důležité, takže se rovnou pojďme podívat na to, jak se Ústavní soud (ÚS) vypořádal s výše uvedenou otázkou.

Bezpečnostní pásy: vývoj se nezastavil

Bezpečnostní pásy: vývoj se nezastavil

Podle ÚS byl jádrem problému výklad dvou paragrafů ze zákona o provozu na pozemních komunikacích. Ten první – § 5 odst. 1 písm. i) – říká, že řidič je povinen zajistit bezpečnost přepravované osoby nebo zvířete a bezpečnou přepravu nákladu.

Druhý – § 9 odst. 1 písm. a) – zase pro změnu definuje, že přepravovaná osoba je povinna být za jízdy připoutána na sedadle bezpečnostním pásem, je-li jím sedadlo povinně vybaveno, a navíc dle písmena d) „dbát pokynů řidiče, zejména při nastupování a vystupování z vozidla“.

Bezpečnostní pás slaví padesát let

Bezpečnostní pás slaví padesát let

Potíž byla zejména v tom, že trestní soudy čas od času nepřipoutaného spolujezdce braly jako přitěžující okolnost pro řidiče a tím docházelo k udělení vyššího trestu.

Ústavní soud nicméně nyní říká, že z platné zákonné úpravy vyplývá, že odpovědnost za to, aby přepravovaná osoba byla za jízdy připoutána bezpečnostním pásem, dopadá na tuto přepravovanou osobu, tedy podle § 9. Jinak řečeno, řidič za nepřipoutaného spolujezdce neodpovídá, ačkoli i zde existují výjimky, které ÚS rovněž popsal.

Video: Co rozhodně nechcete, aby udělaly vaše bezpečnostní pásy

Video: Co rozhodně nechcete, aby udělaly vaše bezpečnostní pásy

„Řidiči ukládá zákon výslovnou povinnost zajistit přepravovanou osobu zádržným bezpečnostním systémem toliko ve vztahu k určité skupině přepravovaných osob, jimiž jsou, zjednodušeně řečeno, malé děti. Zákon tak neobsahuje žádnou explicitně formulovanou povinnost přímo zajistit použití bezpečnostního zádržného systému dospělými přepravovanými osobami, dokonce ani obecnou explicitně formulovanou povinnost je poučit o jejich vlastní povinnosti použít za jízdy zádržného bezpečnostního systému,“ říká senát Ústavního soudu.

Co z toho pro řidiče vyplývá? Předně to, že tímhle sjednocením u trestních soudu odpadá možnost brát nepřipoutaní jako přítěž.

Poutáte v autě svého psa? Škoda začala prodávat psí pásy

Poutáte v autě svého psa? Škoda začala prodávat psí pásy

A pokud pojedete třeba se svou tchýní, která se nebude chtít z nějakého důvodu připoutat a zastaví vás hlídka, která bude chtít pokutovat vás jako řidiče, pamatujte si, že na to nemá s odvoláním na výše napsané žádné právo.

Na druhou stranu byste měli vědět, že pokud se pasážer v autě nepřipoutá, může to dopadnout i tak, jak můžete vidět na úvodním obrázku.

TEST Škoda Fabia edition R5: Lehká ochutnávka možností

Škoda Fabia edition R5

Civilní edice sportovní Fabie R5 v mnohém naznačuje, jak dobrá by mohla být sériová malá ostrá škodovka. Přesto se nedá zcela vyhnout myšlence, že tohle je tak trochu promarněná příležitost.

včera | Miro Mihálik | 12 příspěvků
Minitest Mazda MX-5 RF: Řidičská bohyně s kovovou čepicí

Mazda MX-5 RF (minitest)

Není to zdaleka poprvé, co Mazda pro legendární roadster MX-5 nabízí alternativu s pevnou střechou. Aktuální generace na to jde dost odlišně než předchůdci.

12.  7.  2018 | Milan Lažanský | 19 příspěvků
TEST Lada Vesta SW Cross: Mnohem lepší, než by měla být!

Lada Vesta SW Cross

Přestože jsou vozy Lada na českých silnicích jako doma už celá desetiletí, potkat, nebo ještě lépe řídit nejnovější modely, není zase tak snadné. A víte co? Je to velká škoda…

10.  7.  2018 | Jan Mička | 205 příspěvků