Potvrzeno, dražší nafta výkon nezvýší [Test naft 2013]

Za litr obyčejné nafty můžete zaplatit aktuálně i méně než 35 korun, naopak za prémiové palivo více než 40 Kč. Náš test ale ukázal, že tankovat dražší naftu v očekávání vyššího výkonu je zbytečné.

Souhrnné výsledky

Nebudeme tady zdržovat podrobným popisem metodiky testu, k ní jsme připravili samostatný článek.

Jen stručně: Do válcové zkušebny společnosti Dieselpower jsme postavili už zmíněnou Škodu Octavia RS. Abychom vyloučili ovlivnění měření předchozími vzorky naft, použili jsme externí palivovou nádrž. U každého testovaného vzorku jsme ji plnili deseti litry nafty. Navíc jsme před zahájením každé zkoušky s autem na válcích ujeli přibližně patnáct kilometrů.

Která nafta je nejlepší

Teď už vám můžeme prozradit, že zázračné zvýšení výkonu a točivého momentu nepřinese žádná z testovaných naft. V provozu nemáte šanci rozdíl pocítit. 

Naměřené hodnoty najdete v následujících tabulkách. V této jsou paliva seřazena podle maximálního zjištěného výkonu v kilowattech.

ZnačkaPalivoMaximální výkonRozdíl vůči prvnímu
ShellV-Power CZ132,05 kW– 
OMVDiesel131,13 kW-0,92 kW (-0,7%)
OMVMaxx Motion131,05 kW-1,00 kW (-0,8%)
ShellFuelsave CZ130,82 kW-1,23 kW (-0,9%)
ShellFuelsave DE130,71 kW-1,34 kW (-1,0%)
BenzinaVerva Diesel130,70 kW-1,35 kW (-1,0%)
ShellV-Power DE130,51 kW-1,54 kW (-1,2%)
EuroOilDiesel Optimal130,39 kW-1,66 kW (-1,3%)
OnoDiesel130,38 kW-1,67 kW (-1,3%)
BenzinaDiesel Top Q130,21 kW-1,85 kW (-1,4%)

Následující tabulka ukazuje paliva seřazená podle maximálního točivého momentu.

ZnačkaPalivoMax. momentRozdíl vůči prvnímu
ShellV-Power CZ396,77 Nm– 
BenzinaVerva Diesel394,11 Nm-2,66 Nm (-0,7%)
EuroOilDiesel Optimal393,94 Nm-2,83 Nm (-0,7%)
BenzinaDiesel Top Q392,82 Nm-3,95 Nm (-1,0%)
ShellFuelsave CZ392,39 Nm-4,38 Nm (-1,1%)
OMVMaxx Motion391,70 Nm-5,07 Nm (-1,3%)
OMVDiesel391,63 Nm-5,14 Nm (-1,3%)
OnoDiesel391,16 Nm-5,61 Nm (-1,4%)
ShellV-Power DE390,94 Nm-5,83 Nm (-1,5%)
ShellFuelsave DE390,19 Nm-6,58 Nm (-1,7%)

Jak je rozdíl v naměřených výsledcích nepatrný, ukážou nejlépe grafy. Že vidíte deset stejných sloupečků?

Klepněte pro větší obrázek

Zjistili jsme, že nafty jsou stejné 

Jako nejlepší nafta z pohledu výkonových parametrů motoru vyšel Shell V-Power Nitro+ Diesel tankovaný v České republice. Jeho náskok je ale minimální, v běžném provozu ho nemůžete rozeznat.

Oproti očekávání se vítězem nestala německá nafta. Výsledky paliva Shell tankovaného v Německu jsme ověřovali několikrát a vždy vyšly stejně. Také vítězný český Shell V-Power opakovaně vykázal prakticky identické hodnoty.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek 
Octavia RS během testu. Aplikace MotoCOMtest zaznamenává naměřené hodnoty

Zatímco český Shell V-Power vzhledem ke druhému OMV Dieselu vykázal větší rozdíl, ale stále jen 0,7 %, zbytek se prakticky vešel do 130 kW. Minimálně zvláštní je umístění německého paliva, kdy prémiový Shell skončil z pohledu výkonu stejně jako český neprémiový. Ještě zajímavější je naměřený točivý moment, u kterého se oba německé vzorky zařadily na poslední dvě místa.

Ukázalo se, že prémiová paliva mají ve srovnání s běžnými naftami stejných značek minimální vliv na výkon. U prémiových naft OMV a německého Shellu jsme naměřili dokonce menší výkon. Ale rozdíly jsou tak malé, že se dají zanedbat a můžeme říct, že z hlediska výkonu není mezi různými naftami stejných značek rozdíl.

Tabulka ukazuje rozdíl v naměřených hodnotách mezi prémiovou a běžnou variantou paliva jednotlivých značek.

ZnačkaRozdíl výkonRozdíl moment
Shell CZ+0,9%+1,1%
Shell DE-0,2%+0,2%
Benzina+0,4%+0,3%
OMV-0,1%+0,0%

Maximální výkon a točivý moment se u testovaných vzorků téměř nelišil. Do porovnávání tedy přidáme ještě cenu. Podívejte se, jak to v další kapitole rozhodí výsledky.

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,