Potvrzeno, dražší nafta výkon nezvýší [Test naft 2013]

Za litr obyčejné nafty můžete zaplatit aktuálně i méně než 35 korun, naopak za prémiové palivo více než 40 Kč. Náš test ale ukázal, že tankovat dražší naftu v očekávání vyššího výkonu je zbytečné.

Mnohokrát jsme byli svědky debat na téma, jakou naftu tankovat. Mnohokrát jsme se setkali s názory, že s vybraným druhem vybrané značky auto jednoznačně lépe jede. Vzácný není ani názor, že nafta prodávaná na západ od našich hranic je kvalitnější.

Připravili jsme proto srovnávací test, který si dal za cíl ověřit, zda tomu tak skutečně je. Vybrali jsme čtyři největší společnosti působící v ČR a k nim přidali zástupce levného „neznačkového“ prodejce. A pro naftu jsme si zajeli i do Německa.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Do testu jsme zařadili naftu od velmi levné čerpací stanice, běžná i prémiová česká paliva a pro srovnání jsme vyjeli natankovat i k německému Shellu.

Nakoupili jsme celkem deset vzorků, zde jsou podle abecedy:

  • Benzina Diesel Top Q
  • Benzina Verva Diesel
  • EuroOil Diesel Optimal
  • OMV Diesel
  • OMV Maxx Motion Diesel
  • ONO Diesel
  • Shell Fuelsave Diesel (český)
  • Shell Fuelsave Diesel (německý)
  • Shell V-Power Nitro+ Diesel (český)
  • Shell V-Power Nitro+ Diesel (německý)

Naftu jsme kupovali přímo u čerpacích stanic a to zcela nezávisle. Jednotlivé společnosti se výsledky dozvědí až z tohoto článku, stejně jako vy. Rozdíl v ceně nejlevnější a nejdražší nafty byl 7,70 Kč na litr, což je 14 %. V dalších kapitolách článku uvidíte, že vůbec neplatí přímá úměrnost mezi cenou a výkonem.

Klepněte pro větší obrázek
Je rozdíl, když koupíte litr nafty za 34,50 Kč, nebo za 42,20 Kč (resp. 40,50 Kč v případě nejdražší testované české nafty). Co za takový příplatek dostanete?

Na mapě najdete místa, kde jsme testovací vzorky natankovali.

Překvapení

Kvalitu nafty jsme vyzkoušeli na Škodě Octavii RS 2.0 TDI předchozí generace. Byla vyrobena v roce 2007 a před zahájením testu měla najeto 142 860 km. Zjišťovali jsme maximální výkon motoru při spalování jednotlivých druhů naft a současně také teplotu výfukových plynů.

Výsledky jsou hodně překvapivé, ale možná jiným způsobem, než byste čekali. Sami se o tom přesvědčíte hned v příští kapitole.

Předchozí KAPITOLY Následující
Minitest Volkswagen Golf Sportsvan 1.5 TSI DSG: Lepší než originál

VW Golf Sportsvan (minitest)

Ač se označení „sportující van“ může zdát hodně přitažené za vlasy, minimálně ve srovnání se stejně velkými crossovery a ve spojení s motorem o výkonu 150 koní to zase není takový nesmysl.

dnes | Miro Mihálik | 15 příspěvků
TEST Lexus LC 500: Socha na kolech, precizní řidičský nástroj. Má chybu?

Lexus LC 500

Velké kupé od Lexusu má být dokonale vybroušeným, mistrovským dílem japonského automobilového průmyslu. Pro nás je ale podstatný i fakt, že má naprosto úchvatný pětilitrový osmiválec bez přeplňování!

19.  7.  2018 | Milan Lažanský | 52 příspěvků
TEST Volvo XC40 D4 AWD: Mistr prvního opojení

Volvo XC40 D4 AWD

Na rozdíl od modelů XC60 a XC90 je nové Volvo XC40 postaveno na platformě CMA, určené pro kompaktní vozy. Narostlo však do takových rozměrů, že jedna ze stálic nabídky může přestat dávat smysl.

17.  7.  2018 | Jan Mička | 34 příspěvků