Potvrzeno, dražší nafta výkon nezvýší [Test naft 2013]

Za litr obyčejné nafty můžete zaplatit aktuálně i méně než 35 korun, naopak za prémiové palivo více než 40 Kč. Náš test ale ukázal, že tankovat dražší naftu v očekávání vyššího výkonu je zbytečné.

Mnohokrát jsme byli svědky debat na téma, jakou naftu tankovat. Mnohokrát jsme se setkali s názory, že s vybraným druhem vybrané značky auto jednoznačně lépe jede. Vzácný není ani názor, že nafta prodávaná na západ od našich hranic je kvalitnější.

Připravili jsme proto srovnávací test, který si dal za cíl ověřit, zda tomu tak skutečně je. Vybrali jsme čtyři největší společnosti působící v ČR a k nim přidali zástupce levného „neznačkového“ prodejce. A pro naftu jsme si zajeli i do Německa.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Do testu jsme zařadili naftu od velmi levné čerpací stanice, běžná i prémiová česká paliva a pro srovnání jsme vyjeli natankovat i k německému Shellu.

Nakoupili jsme celkem deset vzorků, zde jsou podle abecedy:

  • Benzina Diesel Top Q
  • Benzina Verva Diesel
  • EuroOil Diesel Optimal
  • OMV Diesel
  • OMV Maxx Motion Diesel
  • ONO Diesel
  • Shell Fuelsave Diesel (český)
  • Shell Fuelsave Diesel (německý)
  • Shell V-Power Nitro+ Diesel (český)
  • Shell V-Power Nitro+ Diesel (německý)

Naftu jsme kupovali přímo u čerpacích stanic a to zcela nezávisle. Jednotlivé společnosti se výsledky dozvědí až z tohoto článku, stejně jako vy. Rozdíl v ceně nejlevnější a nejdražší nafty byl 7,70 Kč na litr, což je 14 %. V dalších kapitolách článku uvidíte, že vůbec neplatí přímá úměrnost mezi cenou a výkonem.

Klepněte pro větší obrázek
Je rozdíl, když koupíte litr nafty za 34,50 Kč, nebo za 42,20 Kč (resp. 40,50 Kč v případě nejdražší testované české nafty). Co za takový příplatek dostanete?

Na mapě najdete místa, kde jsme testovací vzorky natankovali.

Překvapení

Kvalitu nafty jsme vyzkoušeli na Škodě Octavii RS 2.0 TDI předchozí generace. Byla vyrobena v roce 2007 a před zahájením testu měla najeto 142 860 km. Zjišťovali jsme maximální výkon motoru při spalování jednotlivých druhů naft a současně také teplotu výfukových plynů.

Výsledky jsou hodně překvapivé, ale možná jiným způsobem, než byste čekali. Sami se o tom přesvědčíte hned v příští kapitole.

Předchozí KAPITOLY Následující
TEST Dacia Duster 1.3 TCe 130 4x4 N1: Řešení emisní otázky, ovšem s následky

Dacia Duster TCe 130 N1

Dacia od začátku letošního roku nabízí SUV Duster v užitkové variantě N1. Kde se verze vzala a jaká přináší omezení? To jsme zjišťovali v redakčním testu.

včera | Vladimír Kadera | 12 příspěvků
Dlouhodobý test Toyota Yaris 1.5 Hybrid: Zajetá! Super spotřeba je standard (1. díl)

Toyota Yaris 1.5 Hybrid

S titulem evropské Auto roku 2021 (COTY) přichází velká zodpovědnost. A k tomu všemu nové Toyotě Yaris přibyl další úkol: sloužit po dobu šesti měsíců v naší redakci. Nyní přišel čas na první report.

20.  6.  2021 | Jan Mička | 42 příspěvků
TEST Honda CR-V e:HEV 2.0 i-MMD AWD Sport Line: Šetříme, teď už implicitně

Honda CR-V e:HEV 2.0 i-MMD AWD

V této chvíli už Cé-Er-Véčko ve vlastní konfiguraci koupíte jenom jako hybrid. Absence možnosti výběru starosvětského pohonného ústrojí sice zamrzí, ale budoucím majitelům to díky dobrému fungování zřejmě vadit nebude.

18.  6.  2021 | Richard Herbich | 12 příspěvků