Postupovat správně při dopravní nehodě dokáže jen necelá polovina motoristů

Většina motoristů, kteří se stanou účastníky dopravní nehody, neumí správně zdokumentovat nehodu a nahlásit škodu pojišťovně. Zároveň mnozí z řidičů netuší, v jakém rozsahu mají sjednány asistenční služby.

Podle aktuální ankety mezi pojišťovnami, realizované Českou asociací pojišťoven v rámci kampaně Únor měsíc pojištění, je 65 % nahlášených nehod chybně zdokumentováno. Větší či menší chyby se pak opakují (vyskytují) ve více než polovině vyplněných záznamů o dopravní nehodě. Jak potvrdil miniprůzkum mezi motoristy, celých 60 % motoristů nezná název asistenční služby své pojišťovny ani její kontakt.

Pokud má motorista pochybnosti o výši škody, je lépe policii přivolat

Podle dat z pojišťoven, policie asistuje jen u necelé poloviny dopravních nehod. To je dáno novou legislativou platnou od ledna 2009, podle které není třeba ke škodám pod 100 tisíc korun volat polici. Často se však stává, že účastníci dopravní nehody nesprávně vyhodnotí výši škody a policii nepřivolají, ačkoliv by tak vzhledem k  okolnostem učinit měli. Následná likvidace pojistné události se tím může výrazně zkomplikovat. „Pokud má účastník nehody o výši škody pochybnosti a nedokáže ji s jistotou odhadnout, pak je vždy lepší policii přivolat,“ říká Marcela Kotyrová, manažerka vzdělávání a komunikace České asociace pojišťoven (ČAP) a připomíná, kdy dále vzniká povinnost volat k místu dopravní nehody policii: „Policii je třeba volat vždy, když škoda na jednom z poškozených vozidel včetně přepravovaných věcí přesáhne částku 100 000 Kč, dojde ke škodě na zdraví či usmrcení účastníka nehody, vznikla škoda na majetku třetí osoby, je poškozena součást nebo příslušenství pozemní komunikace nebo účastníci nehody nemohou sami bez vynaložení nepřiměřeného úsilí zabezpečit obnovení plynulosti provozu na pozemní komunikaci.“

Vyplnit záznam o dopravní nehodě je pro řadu řidičů stále problém

V každém případě je důležité při nehodě zajistit dostatečné množství důkazních materiálů, jakými jsou fotografie a svědecké výpovědi. A zejména řádně zdokumentovat nehodu na příslušném formuláři Záznam o dopravní nehodě. Právě při jeho vyplňování se 57 % klientů dopouští větších či menších chyb. „Nejčastěji se stává, že záznam o dopravní nehodě není vyplněný oběma účastníky, nebo je vyplněný nečitelně. V záznamu také nebývají uvedeny kontaktní údaje účastníků nehody, jako je telefon a email. Časté je, že nákres nevystihuje situaci při nehodě,“ říká Kotyrová  a dodává „V průběhu likvidace pojistné události by měli klienti komunikovat s pojišťovnou a včas dodat všechny požadované podklady k nehodě. Urychlí tím proces likvidace a proplacení škody.“

Jen 40 % motoristů zná název a kontakt na asistenční službu své pojišťovny

Asistenční služby představují pomoc při nehodě, pomoc při poruše vozidla, informační servis a právní ochranu. Jejich konkrétní rozsah je definován v pojistných podmínkách sjednaných mezi pojišťovnou a klientem. Zároveň je ve vztahu pojišťovna a klient definována smluvní asistenční služba, kterou by měl klient v případě potřeby kontaktovat.

Jak však ukázal průzkum, jen 40 % motoristů zná název a kontakt na asistenční službu své pojišťovny. Zároveň téměř jedna třetina oslovených motoristů připouští, že jim je jedno, kdo jim pomoc poskytne. Motorista, který se stane účastníkem dopravní nehody, často pod vlivem stresové situace využije nabídku náhodných odtahových služeb, aniž by se předem seznámil s podmínkami poskytnuté služby,“ říká Marcela Kotyrová, manažerka vzdělávání a komunikace České asociace pojišťoven. „Každý řidič by si měl ale uvědomit, že pojišťovny v rámci likvidace škodní události, proplatí pouze skutečně poskytnuté služby a pouze v rozsahu, který si sjednal v rámci pojistné smlouvy,“ doplňuje Marcela Kotyrová

Zdroj: Česká asociace pojišťoven
 

TEST Renault Mégane Grandtour GT dCi: Ekonomická nerovnice

Renault Mégane Grandtour GT dCi

Úsporných vozů s vizáží ostrých verzí se na českém trhu najde spousta. Zkoušený Mégane GT dCi je jedním z nich, jedna věc nám na něm ale nesedí. A motor to není.

dnes | Jan Mička | 10 příspěvků
TEST Citroën Spacetourer XL 2.0 BlueHDi: Maximální pohodlí pro sedm

Citroën Spacetourer XL

Citroën v nové generaci svého užitkového vozu změnil partnera a zvelebil osobní verzi. Vyzkoušeli jsme to nejlepší, co nabídne Spacetourer.

21.  11.  2017 | Milan Lažanský | 12 příspěvků
Test ojetiny BMW řady 1: Bazarový průšvihář s dokonalým podvozkem

Test ojetiny BMW řady 1

Ceny jedničkových BMW už klesly pod stotisícovou metu. Vybírejte ale pečlivě.

19.  11.  2017 | David Rusol | 17 příspěvků