Postřehy z Frankfurtu (9): Netradiční Smart Forvision miluje slunce

Tak u tohoto mrňouse se zastavovali v „předpokoji“ výstavního pavilonu Mercedes-Benz jen odborníci. (Ostatní působili, jako kdyby nevěděli, co si mají při pohledu na auto myslet.) A bylo to znát i podle dotazů. Opravdu má tenhle koncept první světlo propustnou střechu? Jak to vlastně funguje? Co ta kola, jsou celoplastová?

Klepněte pro větší obrázek

Smart představil snad „nejzelenější ze všech zelených“ vozidel světa. Jmenuje se Forvision, je to elektromobil a má plastová kola. Ta snad nejlépe symbolizují až chorobnou snahu konstruktérů maximálně vůz odlehčit. Byla vyvinuta ve spolupráci se specialisty společnosti BASF (tak jako většina částí vozu) a každé kolo je lehčí zhruba o tři kilogramy oproti kolům standardním.

Odlehčovací kůru prodělaly ale i další části, například dveře jsou zhotoveny z karbonových zesílených vláken epoxidové pryskyřice. Výsledkem je vůz, jehož většina je vyrobena z plastu a kompozitů a který je o padesát procent lehčí, než kdyby byl vyroben z oceli.   

Za zmínku stojí i nový perleťově bílý nátěr. Je odolný proti poškrábání a speciální pigmenty odrážejí tepelné záření. To vede až k dvacetistupňovému snížení teploty na povrchu vozidla a zhruba čtyřstupňovému poklesu teploty v interiéru.

Design vozu je nepřehlédnutelný a skutečnou třešničku představují koncová světla. Připomínají malé turbíny letadla a jen podtrhují futuristický vzhled malého vozu. V jejich vnitřku jsou dobře patrné malé vrtule, které odvádějí vzduch z vozu.

Klepněte pro větší obrázek

Na střeše Forvisionu pak zaujmou hexagonálně zformované plochy – je to první světlo propustná střecha, která současně produkuje energii. Technologicky se jedná o plnoploché solární panely. Pod nimi je další novinka – OLED (typ displeje využívající technologii elektroluminiscenčních diod) osvětluje při otevírání dveří nebo stisknutí tlačítka interiér automobilu a při vypnutém stavu umožňuje volný pohled ven.

Forvision pro svůj pohon používá elektromotor, baterie je dobíjena průběžně solárními články. Je to vůz, který naznačuje podobu třetí generace modelu ForTwo. Ta by se měla objevit na trhu v průběhu roku 2014. 

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

TEST Mazda CX-5 2.5 Skyactiv-G AWD AT: Umíněná kráska

Mazda CX-5 2.5 Skyactiv-G AWD

Být originální za každou cenu, když se všichni podřizují přísným emisním limitům, může být známkou punku ale i hlouposti. Skončí Mazda ve slepé uličce nebo objevila svou vlastní cestu na výsluní?

dnes | Miro Mihálik | 44 příspěvků
TEST VW Golf 1.5 TSI Evo DSG: Opravdu má spotřebu dieselu?

TEST VW Golf 1.5 TSI Evo DSG

Volkswagen dopřál motoru 1.5 TSI Evo Bluemotion řadu systémů, které dnes stále nejsou úplně běžné. Výsledkem má být zážehový agregát se spotřebou vznětového. Platí to i mimo laboratoře?

19.  6.  2018 | Jan Mička | 68 příspěvků
Minitest Renault Twingo GT: Rošťák svázaný svou vlastní koncepcí

Renault Twingo GT (minitest)

Renault Sport si tentokrát v rámci své kúry GT posvítil na toho nejmenšího. Co přináší oproti standardní verzi?

14.  6.  2018 | Milan Lažanský | 9 příspěvků