Wankelův rotační motor odešel v roce 2012 na odpočinek společně s Mazdou RX-8. Od té doby fanoušci marně vyhlížejí náhradu. Na obzoru zatím bohužel nic není.
Mazda nedávno potvrdila, že se rotační motor sice vrátí, ale jen jako pomocník do elektromobilu, kde bude sloužit k prodlužování dojezdu. Generální ředitel automobilky Mazda, Akira Marumoto, potvrdil v rozhovoru pro Automotive News, že postavit nový sportovní vůz s rotačním motorem je něco, o čem automobilka sní, ale momentálně to nemůže udělat.
„Máme tu koncepty jako RX-Vision nebo Vision Coupe a lidé se nás často ptají, jestli je plánujeme nasadit do výroby“, říká Marumoto. “Postavit automobil s rotačním motorem, a tím nemyslím rotační motor k prodloužení dojezdu elektromobilů, je snem všech lidí v Mazdě. Bohužel ale nyní nejsme v situaci, ve kterém bychom tyto vozy mohli začít stavět,“ prozradil.
Okolo rotačních motorů se v poslední době stále něco děje. Tu a tam se objeví informace přímo od někoho z automobilky, které udržují skalní fanoušky v očekávání. Komunita lidí okolo japonských aut neustále roste a hlad po sporťácích neutuchá. Zvěsti o Mazdě RX-9 ale například vyvrátil sám Marumoto. Nic takového se nechystá.
To ovšem neznamená, že se takový vůz jednou neobjeví. Podle automobilky by ale bylo v dnešní době náročné postavit vůz s rotačním motorem, který by splňoval všechny potřebné předpisy a regulace. Taková věc je tedy zatím hudba budoucnosti a s rotačním motorem si musíme prozatím vystačit v elektromobilech jako s prodlužovačem dojezdu.
Japonskou automobilku založil v roce 1920 Jujiro Matsuda. Název se někdy odkazuje na jeho jméno, jindy na perského boha Ahura Mazda.
V roce 1979 vstoupil do Mazdy Ford, který postupně navyšoval a prodával svůj podíl. Dnes ale vlastní už malou část společnosti.
Mazda MX-30 • Mazda2 • Mazda3 • Mazda6 • Mazda CX-3 • Mazda CX-30 • Mazda CX-5 • Mazda MX-5