Poslední wartburgy a trabanty jely rovnou do muzeí

Dvoutaktní motory chrlící páchnoucí plyny do ovzduší a neopakovatelný design i styl provázely v minulosti nezaměnitelné plody někdejšího východoněmeckého automobilového průmyslu - wartburgy a trabanty.
Poslední wartburgy a trabanty jely rovnou do muzeí

Deset let po skončení jejich výroby se auta stále "drží", ale víc než na silnicích jsou v Německu k vidění při stále populárnějších soutěžích veteránů, v muzeích nebo u sběratelů relikvií "vyspělého" socialismu.

Plastový trabant drncal, neměl pořádné topení a chlazení, ale ani řadu součástek obvyklých u normálních osobních aut. Jeho bratr wartburg na tom byl o něco líp, protože byl aspoň z plechu. Po čtyři desetiletí však byla obě auta ve východním komunistickém Německu hlavními vozidly jež se tam dala sehnat a přitom se na ně čekalo až deset roků.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Trabant

Duben 1991 znamenal soumrak produkce těchto aut. Po sjednocení Německa úřad pro privatizaci podniků zaniklé NDR rozhodl, že 10. dubna 1991 sjede z výrobního pásu v durynském Eisenachu poslední wartburg a 30. dubna pak v saském Zwickau i poslední trabant. Přestože se v závěrečné fázi nakonec vyráběly se čtyřtaktními motory a byly vydatně subvencovány, v konkurenci západních vozů už neměl východoněmecký technický "folklór" šanci.

Snad žádné průmyslové odvětví bývalé NDR nepokulhávalo za technologickým vývojem tolik, jako právě výroba aut. Inženýři a technici na tom nemohli moc změnit, protože vedení komunistické strany SED odmítalo vydat peníze na nejrůznější slibné pokusy a nadále dopřávalo svému "lidu" v tomto oboru to nejpodřadnější.

Po tristním obrazu tehdejší doby zbyly hlavně kluby majitelů aut, a to hojně i na západě země. Nezanikly ani vtipy, které rostly jako houby po dešti: "Proč v NDR neexistovaly sexshopy? Protože jízda trabantem je účinnější než kdejaký vibrátor."

Automobilka Sachsenring s tradicí od roku 1899 vyrobila od 50. let přes tři milióny trabantů. Nyní produkuje komponenty pro velké německé automobilky. V automobilové produkci pokračuje v Moselu u Zwickau nový moderní závod Volkswagenu. Staré tovární haly v Eisenachu, kde se auta začala vyrábět před 105 lety, většinou osiřely, byly zbourány nebo slouží jako muzea. Na jiném místě tam ale pokračuje ve výrobě vozů moderní závod koncernu Opel.

Klepněte pro větší obrázek
Wartburg, zde s vyladěn
známou firmou Irmscher

Trabantů je dnes na východě Německa registrováno ještě kolem 200.000, což je považováno za důkaz houževnaté životnosti "plastové pumy". Wartburgů je o poznání méně, i když ještě v roce 1990 se jich v NDR prodalo kolem 100.000. Například i na západě v bavorské metropoli Mnichově, která je sídlem předního automobilového koncernu BMW, jezdí kolem 200 plastových vozidel, ale i 34 wartburgů.

"Víte, proč trabant nejede přes křižovatku na zelenou?" tázal se kdysi jeden z fórů "hanobících" dnes už hýčkaná lidová vozítka. "Protože se zrovna přilepil na žvýkačku," zněla odpověď připomínající stále méně pochopitelnou dobu historických paradoxů.

Fotografie: Za nízkou kvalitu archivních fotografií se vám omlouváme.

TEST Jeep Compass 2,0 MultiJet: Horal mezi praktičtějšími crossovery

Jeep Compass 2,0 MultiJet

Nový Jeep Compass chce na rozdíl od hranatého předchůdce více cílit na městské zákazníky a bodovat svým stylem. Přesto mezi konkurenty zůstává drsnější variantou.

12.  12.  2017 | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

10.  12.  2017 | David Rusol | 32 příspěvků
Minitest Renault Espace 1,8 TCe: Jak v obrovi slouží motor Alpine A110?

Renault Espace 1.8 TCe (minitest)

Renault Espace patří do kategorie velkých MPV. Tedy takových aut, která by mnohým často velmi hodila, ale nakonec si je koupí jen málokdo. Renault nyní připravil verzi, která je z mnoha hledisek velmi zajímavá.

9.  12.  2017 | Radek Pecák | 13 příspěvků