Poslední šance Tatry. Korupčník Rishi končí

Indický korupčník Kumar Rishi končí v Kořivnici. Firma dostane nové majitele
Poslední šance Tatry. Korupčník Rishi končí

Nebylo žádným tajemstvím, že společnost Tatra, na kterou bylo usnesením Okresního soudu v Novém Jičíně nařízená exekuce, se dlouhodobě potýkala s nedostatkem finančních prostředků. Již v roce 2009 spadly její tržby o více než 50 procent a ČSOB později poslala podnik od „workoutu“.

O rok později Tatra prodělala 157 milionů, kompletní čísla za rok 2011 a 2012 ani nezveřejnila.

V těchto letech se nekonala ani valná hromada podniku. Společnost postupně prodávala, co se dalo, dceřiné společnosti a nemovitosti, finanční situace se však stále zhoršovala. Jedním z důvodů byla nízká zakázková náplň a také neefektivní výroba.

Indické souvislosti

Situaci ve firmě zkomplikovala i kauza jednoho z významných akcionářů Ravindera Žumara Rishiho, který momentálně čelí v Indii závažnému podezření z nekalých obchodních praktik a z porušování indických zákonů, jež měly doprovázet prodej tatrovek do této země.

Právě korupční byznys v Indii, z něhož měli zřejmě prospěch někteří akcionáři, zatímco Tatra prodávala na hranici – a podle některých zdrojů z řad bývalých zaměstnanců až pod hranici – výrobních prostředků, byl důvodem, proč vlastníci odmítli spojit Tatru s některou světovou automobilkou. A samozřejmě také důvod, proč se Tatra dostala do akutního existenčního ohrožení.

DAF spolupracoval na Phoenixu

V srpnu 2011 svitla Tatře naděje v podobě spolupráce s nizozemským výrobcem nákladních aut DAF.

Zatímco DAF prodává ročně přes 40 tisíc aut, v případě Tatry to bylo několik set kusů včetně CKD (complete knock-down, tedy v jednom celku zvlášť zabalené například kabiny, nápravy, motory a převodovky) sad.

DAF má sice širokou nabídku nákladních automobilů, oproti konkurenci mu však chybí vlastní terénní nákladní automobil s pohonem všech náprav. Podvozek Tatry je naopak stále i po mnoho desítkách let od svého vyvinutí světovou špičkou a válcuje konkurenci. Chybí však kvalitní motor i kabina, což je silnou stránkou DAF.

Nizozemci si navíc uvědomují, že neúplná produktová řada je jejich konkurenční nevýhodou ve vztahu k distribuční síti, která jim znemožňuje účast v soutěžích o velké fleet dodávky. Právě proto DAF spolupracoval na vývoji vozu T-158 nazvaného Phoenix.

V Tatře měl získat 19procentní podíl a kromě komponentů hodlal nabídnout závodu v Kopřivnici i svoji rozsáhlou dealerskou a servisní síť. To je při distribuci těžkých nákladních vozů zcela klíčovou záležitostí.

K převzetí však kvůli nezájmu Tatry (za nímž stáli podle zasvěcených především ředitel Adams a Rishi) nedošlo. jakýkoli návrh DAF týkající se marketingu a prodeje vozu Tatra Phoenix vždy managementem Tatry odmítnut. DAF měl opci a mohl za jednu korunu koupit zmiňovaných 19 procent v Tatře, ale nakonec ji nevyužil.

Čtyři akcionáři

Podnik Tatra a.s. prozatím vlastní čtyři akcionáři, z nichž právě Rishi má největší podíl a sice podle oficiálních zdrojů přibližně 40 procent. Právě on realizoval v průběhu posledních 25 let prodej tatrovek (rozložených na části) pro podnik nevýhodným způsobem prostřednictvím svých společností se sídlem ve Velké Británii (s propojením na svoji Hemang Foundation v Lichtenštejnsku) do Indie.

Rishi se stále nachází v Indii, tamní vyšetřovatelé opakovaně zamítli jeho žádost vycestovat ze země, do Velké Británie ze zdravotních důvodů. Kvůli aféře Tatra loni nevyvezla do Indie ani jeden z původně plánovaných 450 vozů.

Pro zajímavost, od 8. ledna 2013 je v konkurzu i firma Tana se sídlem ve slovenských Bánovcích nad Bebravou. Jednou z jejích činností byla i výroba a prodej nákladních automobilů a jiných dopravních prostředků. Akcionářem byla od 20. dubna Rishiho Vectra Limited. Samotný Rishi byl od 12. května 2011 předsedou dozorčí rady.

Jádro exekuce je v Čepí

Tatr se proto nevyhnutelně musela stát finančně mrtvou firmou. To ovšem hodně bolí její klíčové ddavatele. Zejména společnost Promet Group podnikatele Reného Matery, která koupila od Tatry před dvěma lety její lisovnu Tawesco.

Tatra pro Materu představuje téměř třetinu obratu a její pád by jeho prosperující impérium proměnil v ruiny. Podle zdrojů týdeníku Euro je právě Matera spolu s majitelem společnosti Composite Com za současnou exekucí. Composite Com, jak lze dohledat obchodního rejstříku, je navíc personálně propojená se zbrojařskou firmou Excalibur Army, která mimo jiné prodává a servisuje tatrovky. Také sídlo obou společností je v malé obci Čepí na Pardubicku.

Exekuuje se pohledávka 650 milionů zajištěná majetkem podniku, kterou již zhruba před rokem odkoupila J&T od ČSOB právě pro tyto klienty. Ti museli nalít do provozních prostředků Tatry další úvěr ve výši 240 milionů, aby udrželi podnik v chodu.

Finančníci z J&T se pokoušeli s Rishim domluvit na přátelském převzetí fabriky, leč dostalo se jim jen arogantního odmítnutí. Zvolili proto formu exekuce, při níž přijdou jak Rishi, tak generální ředitel Adams o svůj vliv na podnik.

„Společnost Composite Com s dlužníkem komunikuje s cílem uspokojit svoji pohledávku. Dosud jsou i jiné varianty řešení než dražba,“ dodává ovšem mluvčí Composite Com Andrej Čírtek.

Podle odborníků je varianta exekuce tím nejlepším řešením pro Tatru. Exekuoval by se totiž funkční celek, který by mohl plynule pokračovat ve výrobě. Všichni zainteresovaní mají zájem na tom, aby podnik i nadále fungoval.

Obranyschopnost ČR

Na vozech této značky je mimochodem založena i obranyschopnost Česka. Tatrovácké podvozky navíc využívají například i obrněné transportéry Vega.

„Bylo by ideální, kdyby Tatru převzal nějaký podnik z vojenského průmyslu. Automobily využívají i armády jiných zemí. Právě  v této oblasti je nejvyšší přidaná hodnota Tatry,“ domnívá se Jiří Hynek, prezident Asociace obranného a bezpečnostního průmyslu ČR.

Je velmi pravděpodobné, že v dražbě naplánované na 15. března získá Tatru Materův Promet Group, ať už přímo nebo prostřednictvím J&T či jiné společnosti. Celková výše pohledávek z tohoto uskupení dělá jasného favorita, jemuž odkup automobilky dává největší smysl.

A pak přijde další pokus o záchranu tradiční české firmy s dlouhou a slavnou historií. Nový vlastník má fakticky jedinou možnost, a tou je obnovení rozhovorů s DAF a dosažení dohody. To je dobrá šance pro Tatru. Ale také asi poslední, kterou těžce zkoušený podnik má.

(Článek vyšel v Euro, týdeníku vydavatelství Mladá fronta. Jeho autory jsou Dáša Hyklová a Pavel Páral.)

Test ojetiny Mini One: Britské retro úžasně jezdí, trápí jej ale motory

Ojetina: Mini One

Druhá generace hatchbacku mini se začala nabízet před jedenácti roky. Dnes ji v nabídce bazarů naleznete za ceny od 120 tisíc korun. Na co si dát pozor?

21.  10.  2017 | David Rusol | 3 příspěvky
Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

17.  10.  2017 | Michal Žďárský | 4 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků