Poslední "odvázaná" Škoda. Před dvaceti lety vyráběli felicii fun

Přípravu výroby vozu, který původně neměl být vůbec určen na tuzemský trh, dostal na starosti hlavní konstruktér favoritu Petr Hrdlička.

Před dvaceti lety začala Škoda ve svém závodě Vrchlabí vyrábět model Felicia Fun. S odstupem doby lze říci, že to byl poslední model této značky, který byl prakticky výhradně určený pro trávení volného času. Premiéra se odehrála již o rok dříve na autosalonu v Ženevě.

Škoda je dnes nadmíru úspěšnou automobilkou. Její prodeje a zisky každoročně rostou. Dokáže zákazníkům nabídnout vozy s velmi dobrým poměrem cena/výkon. Nicméně, auta pro radost (s výjimkou octavie RS) bychom v jejím nabídce dnes hledali marně. Dávno zapomenuty jsou doby, kdy se v autosalonech značky s okřídleným šípem ve znaku daly koupit modely s karosérií kupé, natož kabriolety.

Skoro po padesáti letech vznikají další kusy unikátního českého kupé

Skoro po padesáti letech vznikají další kusy unikátního českého kupé

Za projekt Felicia Fun byl zodpovědný Petr Hrdlička - muž, který je synem předválečného ředitele mladoboleslavské automobilky, a sám pak byl v 80. letech zodpovědný za přípravu auta zcela nové koncepce, což byl favorit. V roce 1990 sice ze Škody na pět let odešel, ale pak se zase vrátil.

"Když si vzpomenu na své působení při tvorbě modelu Felicia Fun, mám vcelku rozpačité pocity," vzpomíná Petr Hrdlička v knize Jana Králíka V soukolí okřídleného šípu.  "Designér, s nímž jsem pracoval, má dnes velké jméno. Mě tehdy překvapil, že neznal předpisy, o nichž nemůže nikdo diskutovat. To bylo něco, s čímž jsem se u Bertoneho vůbec nesetkal... A teď mi předložili pro Škodu Felicii Fun návrhy zadního nárazníku, které znamenaly, že by nešlo otevřít zadní čelo. Nebo by kvůli vnějším výčnělkům karosérie neprošla homologací," říká Petr Hrdlička.

Koncepty značky Škoda, na které se už zapomnělo

Koncepty značky Škoda, na které se už zapomnělo

Nakonec ale vznikl pozoruhodný vůz, který sice vycházel z užitkové verze Felicia pick-up, ale měl potenciál na to, aby oslovil nové typy zákazníků. Však také původně vůbec neměl být určený pro tuzemský trh. Svědčí o tom i fakt, že přes 600 z celkem vyrobených čtyř tisíc kusů mělo pravostranné řízení a bylo tedy určeno zájemcům ve Velké Británii.

Dvě nebo čtyři místa

V klasickém uspořádání byl vůz dvoumístný s uzavřenou kabinou. Za ní pak byla k dispozici ložná plocha o velikosti 137 x 100 centimetrů. (Druhý údaj udává šířku mezi podběhy.

Jenže, vcelku rychle bylo možné felicii fun proměnit ve čtyřmístný automobil určený k výletům do přírody. Zadní cestující měli nad hlavou otevřené nebe. De facto se tak jednalo o landaulet, což je řešení obvyklé spíše ve třídě těch nejluxusnějších automobilů.

Škoda byla „Simply clever“ už téměř před 100 lety. Tady jsou převratná řešení

Škoda byla „Simply clever“ už téměř před 100 lety. Tady jsou převratná řešení

Z dnešního pohledu působí úsměvně, že jediná nabízená barva karosérie byla žlutá. Žlutá byla i kola, čalounění sedaček, obložení dveří a přístrojové ukazatele. Žlutá barva karosérie se pak mohla kombinovat ještě s oranžovými nebo zelenými plastovými prvky. Bylo také možné koupit nástavbu nad celou ložnou plochu.

Na výběr byly tři typy motorů. Jednak klasická škodovácká třináctistovka, dále motor 1,6i a ještě čtyřválec 1,9D. Maximální rychlost (s motorem 1,6i) dosahovala 163 kilometrů v hodině.

Auto se vyrábělo čtyři roky. V roce 2001 produkce bez náhrady skončila.

Fotogalerii tohoto vozu doplněnou o další informace si můžete prohlédnout níže:

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

TEST Citroën C3 Aircross 110 PureTech EAT6: Váš městský obývák

Citroën C3 Aircross 110 PT EAT6

Tentokrát jsme C3 Aircross vyzkoušeli v silnější z benzinových dvanáctistovek. Jaký je tento extrovertní crossover?

15.  5.  2018 | Milan Lažanský | 8 příspěvků
Minitest Škoda Karoq 1.0 TSI: Dělám, co můžu! Stačí to?

Škoda Karoq 1.0 TSI (minitest)

Zázraky od malého litrového tříválce v poměrně velkém crossoveru raději nečekejte, poněkud překvapivě však základní motor z Karoqu nepoužitelnou brzdu provozu nedělá.

12.  5.  2018 | Miro Mihálik | 85 příspěvků
Minitest BMW 630d xDrive Gran Turismo: Rudý samet

BMW 630d xDrive GT (minitest)

Třílitrový šestiválce s jedním turbodmychadlem byl ještě donedávna základním vznětovým agregátem BMW 6 GT. Výkon 195 kW není malý, dost možná ani více nepotřebujete.

8.  5.  2018 | Jan Mička | 12 příspěvků