Poslanec za volantem aneb Co zjistí o Šeichovi dopravní psycholog?

Se zdůvodněním, že je zřejmě pronásledován, ujížděl poslanec ODS a předseda ODS Brno-venkov David Šeich po dálnici D1 rychlostí 200 km/h. Výsledek bláznivé jízdy? Politik je bez řidičáku, chudší o 20 000 korun a podle nových pravidel by měl absolvovat návštěvu dopravního psychologa.
Poslanec za volantem aneb Co zjistí o Šeichovi dopravní psycholog?

Dopravní psycholog dr. Jiří Seidlic, který se nedávno zabýval podrobným psychologickým vyšetřením 73 vybodovaných řidičů, říká, že u většiny z nich se setkal s vyšší mírou agresivity a tendencí nerespektovat lidi ve svém okolí a pravidla, nejen ta dopravní. Vykazují nízkou míru sebeovládání a jsou impulzivní. Což je v kombinaci se stresovými dopravními situacemi vražedná konstelace.

Psycholog Karel Havlík zabývající se také problémovými řidiči tvrdí, že jednou z cest, jak dopravní recidivisty zkrotit, je určovat výši pokut podle příjmů hříšníka. „Udělovat nestejně situovaným řidičům nestejné finanční sankce má psychologické opodstatnění a je jednou z možných cest ke zkrocení pirátů silnic v luxusních vozidlech.“

Před několika lety položili při výběrovém dopravně psychologickém vyšetření obchodních manažerů, kteří se pohybují za volantem u nás a v zahraničí, dotaz: „Jaká výše pokuty by vás skutečně ranila?“ Šéfové s platy od 60 do 80 tisíc měsíčně se shodli na 20 tisících korunách. Na stejný dotaz odpověděli referentští řidiči s platem 20 až 30 000 Kč výší pokuty 4 až 5000 Kč.

Stojí za zmínku příklad z dopravně psychologického vyšetření šéfa pobočky renomované banky, který požádal o vrácení řidičského průkazu odebraného za tragickou nehodu pod vlivem alkoholu. V projektivním testu Nedokončených vět doplnil začátek věty: „Tisíci koruna je … jako jedna stovka.“ Připusťme, že nejde o návrh samospasitelný.

„V motoristickém světě existuje škála výchovných metod a osvědčených trestů. Například odejmutí řidičského průkazu hned po spáchaném hrubém přestupku a odstavení a případně zabavením vozidla. Ztráta symbolu moci a bohatství zpravidla pořádně zabolí i osobnosti s nádechem narcismu a cynismu,“ myslí si psycholog.

Poslanec David Šeich přitom přišel o řidičské oprávnění už v roce 2006, kdy mu policie naměřila v krvi 2,4 promile alkoholu. Hříšník tehdy zdůvodňoval přítomnost látky v krvi vypitím jedné skleničky s přáteli. David Šeich na sebe upozornil i tím, že navrhoval povinnost řidičů vlastnit alkoholtester a zasazoval se o zvýšení rychlostního limitu na dálnicích ze 130 na 160 km/h.
 

TEST Lexus LC 500: Socha na kolech, precizní řidičský nástroj. Má chybu?

Lexus LC 500

Velké kupé od Lexusu má být dokonale vybroušeným, mistrovským dílem japonského automobilového průmyslu. Pro nás je ale podstatný i fakt, že má naprosto úchvatný pětilitrový osmiválec bez přeplňování!

19.  7.  2018 | Milan Lažanský | 51 příspěvků
TEST Volvo XC40 D4 AWD: Mistr prvního opojení

Volvo XC40 D4 AWD

Na rozdíl od modelů XC60 a XC90 je nové Volvo XC40 postaveno na platformě CMA, určené pro kompaktní vozy. Narostlo však do takových rozměrů, že jedna ze stálic nabídky může přestat dávat smysl.

17.  7.  2018 | Jan Mička | 34 příspěvků
TEST Škoda Fabia edition R5: Lehká ochutnávka možností

Škoda Fabia edition R5

Civilní edice sportovní Fabie R5 v mnohém naznačuje, jak dobrá by mohla být sériová malá ostrá škodovka. Přesto se nedá zcela vyhnout myšlence, že tohle je tak trochu promarněná příležitost.

15.  7.  2018 | Miro Mihálik | 20 příspěvků