Do Senátu putuje novela zákona, která by zajistila snazší a rychlejší odtah vraků ze silnic a parkovišť. K odtahu vozidla by mohla stačit jen půl roku propadlá technická.
Silnice a veřejná parkoviště se často stávají místem pro bezplatné uskladnění nepoužívaného či opuštěného majetku. I tento důvod k předložení novely zákona ohledně odtahu vraků automobilů zmiňovali poslanci z hnutí ANO. Návrh, který nyní putuje do Senátu, by měl celý proces odstranění starých nepojízdných a poškozených vozů z ulic urychlit a zjednodušit.
Novelu zákona podpořilo 179 poslanců. Prezentována je hlavně větší pravomoc pro vlastníky silnic a veřejných parkovišť. Nově by mohli nechat odtáhnout i vozidla, která nemají déle než půl roku platnou technickou prohlídku. Auto s půl roku propadlou technickou by už totiž podle novely mohlo být legislativně definováno jako autovrak.
Vlastník komunikace by měl možnost takové auto odtáhnout v případě, že na výzvu o odstranění nepojízdného vozu nebude jeho majitel reagovat. Náklady na odtažení by vlastník komunikace vymáhal po majiteli auta, přičemž ke snazší identifikaci majitele vozu by mohl nově čerpat údaje z registru vozidel.
Odtáhnout vozidlo by nicméně mohl vlastník komunikace až po dvou měsících od prvotní výzvy. Majiteli vozu pak musí být podle novely oznámeno, kde si může vrak vyzvednout. Až v případě nezájmu by mohlo dojít k vydražení či konečnému zlikvidování vraku.
Proces odtahu autovraků dle poslanců padá na současné legislativě, která zcela neupřesňuje, co je to autovrak. Nyní je možné odtáhnout vrak auta jen v případě, že má rozsáhle poškozenou karoserii nebo autu chybí motor. Zákon rovněž nezakazuje stání vozidel bez platné technické kontroly na pozemních komunikacích.
Často se tedy stává, že pokud má auto motor a stojí na čtyřech kolech, ač má vyfouknuté pneumatiky je obrostlé vegetací, vlastník komunikace stejně nemá pravomoc vozidlo odtáhnout. Majitelé vraků se přitom často snaží znesnadnit identifikaci vozu odstraněním registračních značek.