Poslanci schválili nulovou daň pro zemní plyn v dopravě

Nulová sazba spotřební daně pro zemní plyn by mohla začít platit od příštího roku a měla by trvat až do roku 2012, kdy se začne postupně, zhruba ve čtyřech etapách, postupně navyšovat.  V roce 2020 by se měla dostat na současnou úroveň (za předpokladu, že EU sazbu nezmění). "Očekáváme postupně vyšší zájem spotřebitelů a dovozců, tak jako tomu bylo i v sousedních zemích, kde nulovou sazbu již dávno mají. Už jednáme i se společností Škoda Auto a prototyp auta této značky na zemní plyn by měl být představen ještě letos," říká Jaroslav Tománek, senior manager České plynárenské unie.
 
Česká plynárenská unie v jednání se státní správou tři roky usilovala o to, aby se u nás začali vytvářet podmínky pro postupný nárůst uživatelů CNG pohonu. „Jsme rádi, že poslanci dali najevo, že mají zájem u nás realizovat ekologickou politiku a rozvíjet použití zemního plynu v dopravě jako skutečné alternativy ke klasickým pohonným hmotám a výrazně snížit u nás emise,“ dodává Jaroslav Tománek. Podíl zemního plynu na spotřebě pohonných hmot by mohl i díky tomuto snížení do roku 2020 vzrůst u nás z nynějšího půl promile (současnosti jezdí po silnicích v Česku na zemní plyn jen zhruba pět set vozů) na deset procent.  „Ve světě již dnes jezdí miliony vozů ve více než 60ti zemích světa, v tom Česká republika trochu zaspala. Nyní máme všichni šanci to napravit. Pro Českou republiku, kde podle nedávno publikované zprávy Sdružení automobilového průmyslu je u nás 5,6 milionu motorových vozidel, by to mohlo znamenat asi čtyři sta tisíc vozů na zemní plyn,“ dodává Tománek. I proto do roku 2020 chtějí samy plynárenské společnosti investovat do výstavby celkem stovky čerpacích stanic u nás kolem miliardy korun. „Dnes je v ČR 11 čerpacích stanic a do konce roku plynárenské společnosti vybudují ještě dalších 9, budou v Brně, Karlových Varech, Mladé Boleslavi, Ostravě a Ústí nad Labem, “ upřesnil Tománek.
 
Jelikož se dnes auta na zemní plyn vyrábí sériově a není nutná přestavba, asi o deset procent vyšší náklady se uživatelům brzy vrátí, neboť m3 zemního plynu (odpovídá cca 1 litru benzínu) vyjde v průměru na 15 až 18 korun, tedy téměř dvojnásobně méně, než stojí litr benzínu. Spotřeba aut na plyn je přitom velice podobná spotřebě aut s benzínovým či naftovým pohonem a rozdíl ve výkonu běžný řidič nepozná. Nádrže na stlačený zemní plyn jsou již dnes umístěny pod vozem a nezabírají část zavazadlového prostoru ani prostoru pro cestující na zadních sedadlech.
TEST Lexus LC 500: Socha na kolech, precizní řidičský nástroj. Má chybu?

Lexus LC 500

Velké kupé od Lexusu má být dokonale vybroušeným, mistrovským dílem japonského automobilového průmyslu. Pro nás je ale podstatný i fakt, že má naprosto úchvatný pětilitrový osmiválec bez přeplňování!

19.  7.  2018 | Milan Lažanský | 51 příspěvků
TEST Volvo XC40 D4 AWD: Mistr prvního opojení

Volvo XC40 D4 AWD

Na rozdíl od modelů XC60 a XC90 je nové Volvo XC40 postaveno na platformě CMA, určené pro kompaktní vozy. Narostlo však do takových rozměrů, že jedna ze stálic nabídky může přestat dávat smysl.

17.  7.  2018 | Jan Mička | 34 příspěvků
TEST Škoda Fabia edition R5: Lehká ochutnávka možností

Škoda Fabia edition R5

Civilní edice sportovní Fabie R5 v mnohém naznačuje, jak dobrá by mohla být sériová malá ostrá škodovka. Přesto se nedá zcela vyhnout myšlence, že tohle je tak trochu promarněná příležitost.

15.  7.  2018 | Miro Mihálik | 20 příspěvků