Poslanci schválili nulovou daň pro zemní plyn v dopravě

Poslanci schválili nulovou daň pro zemní plyn v dopravě
Nulová sazba spotřební daně pro zemní plyn by mohla začít platit od příštího roku a měla by trvat až do roku 2012, kdy se začne postupně, zhruba ve čtyřech etapách, postupně navyšovat.  V roce 2020 by se měla dostat na současnou úroveň (za předpokladu, že EU sazbu nezmění). "Očekáváme postupně vyšší zájem spotřebitelů a dovozců, tak jako tomu bylo i v sousedních zemích, kde nulovou sazbu již dávno mají. Už jednáme i se společností Škoda Auto a prototyp auta této značky na zemní plyn by měl být představen ještě letos," říká Jaroslav Tománek, senior manager České plynárenské unie.
 
Česká plynárenská unie v jednání se státní správou tři roky usilovala o to, aby se u nás začali vytvářet podmínky pro postupný nárůst uživatelů CNG pohonu. „Jsme rádi, že poslanci dali najevo, že mají zájem u nás realizovat ekologickou politiku a rozvíjet použití zemního plynu v dopravě jako skutečné alternativy ke klasickým pohonným hmotám a výrazně snížit u nás emise,“ dodává Jaroslav Tománek. Podíl zemního plynu na spotřebě pohonných hmot by mohl i díky tomuto snížení do roku 2020 vzrůst u nás z nynějšího půl promile (současnosti jezdí po silnicích v Česku na zemní plyn jen zhruba pět set vozů) na deset procent.  „Ve světě již dnes jezdí miliony vozů ve více než 60ti zemích světa, v tom Česká republika trochu zaspala. Nyní máme všichni šanci to napravit. Pro Českou republiku, kde podle nedávno publikované zprávy Sdružení automobilového průmyslu je u nás 5,6 milionu motorových vozidel, by to mohlo znamenat asi čtyři sta tisíc vozů na zemní plyn,“ dodává Tománek. I proto do roku 2020 chtějí samy plynárenské společnosti investovat do výstavby celkem stovky čerpacích stanic u nás kolem miliardy korun. „Dnes je v ČR 11 čerpacích stanic a do konce roku plynárenské společnosti vybudují ještě dalších 9, budou v Brně, Karlových Varech, Mladé Boleslavi, Ostravě a Ústí nad Labem, “ upřesnil Tománek.
 
Jelikož se dnes auta na zemní plyn vyrábí sériově a není nutná přestavba, asi o deset procent vyšší náklady se uživatelům brzy vrátí, neboť m3 zemního plynu (odpovídá cca 1 litru benzínu) vyjde v průměru na 15 až 18 korun, tedy téměř dvojnásobně méně, než stojí litr benzínu. Spotřeba aut na plyn je přitom velice podobná spotřebě aut s benzínovým či naftovým pohonem a rozdíl ve výkonu běžný řidič nepozná. Nádrže na stlačený zemní plyn jsou již dnes umístěny pod vozem a nezabírají část zavazadlového prostoru ani prostoru pro cestující na zadních sedadlech.

bazar

Nissan Juke 1,2
Rok výroby: 2017
Stav: nový vůz
Cena: 370 000 Kč
Renault Thalia 1,4
Rok výroby: 2006
Stav: 52 888 km
Cena: 60 000 Kč
Hyundai ix20 1,6
Rok výroby: 2011
Stav: 67 361 km
Cena: 216 000 Kč
Skoda Octavia 1,9
Rok výroby: 2005
Stav: 349 860 km
Cena: 73 000 Kč
Skoda Octavia 1,9
Rok výroby: 2006
Stav: 267 318 km
Cena: 90 000 Kč
Skoda Superb 2
Rok výroby: 2010
Stav: 159 691 km
Cena: 295 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků