Poslanci schválili nulovou daň pro zemní plyn v dopravě

Nulová sazba spotřební daně pro zemní plyn by mohla začít platit od příštího roku a měla by trvat až do roku 2012, kdy se začne postupně, zhruba ve čtyřech etapách, postupně navyšovat.  V roce 2020 by se měla dostat na současnou úroveň (za předpokladu, že EU sazbu nezmění). "Očekáváme postupně vyšší zájem spotřebitelů a dovozců, tak jako tomu bylo i v sousedních zemích, kde nulovou sazbu již dávno mají. Už jednáme i se společností Škoda Auto a prototyp auta této značky na zemní plyn by měl být představen ještě letos," říká Jaroslav Tománek, senior manager České plynárenské unie.
 
Česká plynárenská unie v jednání se státní správou tři roky usilovala o to, aby se u nás začali vytvářet podmínky pro postupný nárůst uživatelů CNG pohonu. „Jsme rádi, že poslanci dali najevo, že mají zájem u nás realizovat ekologickou politiku a rozvíjet použití zemního plynu v dopravě jako skutečné alternativy ke klasickým pohonným hmotám a výrazně snížit u nás emise,“ dodává Jaroslav Tománek. Podíl zemního plynu na spotřebě pohonných hmot by mohl i díky tomuto snížení do roku 2020 vzrůst u nás z nynějšího půl promile (současnosti jezdí po silnicích v Česku na zemní plyn jen zhruba pět set vozů) na deset procent.  „Ve světě již dnes jezdí miliony vozů ve více než 60ti zemích světa, v tom Česká republika trochu zaspala. Nyní máme všichni šanci to napravit. Pro Českou republiku, kde podle nedávno publikované zprávy Sdružení automobilového průmyslu je u nás 5,6 milionu motorových vozidel, by to mohlo znamenat asi čtyři sta tisíc vozů na zemní plyn,“ dodává Tománek. I proto do roku 2020 chtějí samy plynárenské společnosti investovat do výstavby celkem stovky čerpacích stanic u nás kolem miliardy korun. „Dnes je v ČR 11 čerpacích stanic a do konce roku plynárenské společnosti vybudují ještě dalších 9, budou v Brně, Karlových Varech, Mladé Boleslavi, Ostravě a Ústí nad Labem, “ upřesnil Tománek.
 
Jelikož se dnes auta na zemní plyn vyrábí sériově a není nutná přestavba, asi o deset procent vyšší náklady se uživatelům brzy vrátí, neboť m3 zemního plynu (odpovídá cca 1 litru benzínu) vyjde v průměru na 15 až 18 korun, tedy téměř dvojnásobně méně, než stojí litr benzínu. Spotřeba aut na plyn je přitom velice podobná spotřebě aut s benzínovým či naftovým pohonem a rozdíl ve výkonu běžný řidič nepozná. Nádrže na stlačený zemní plyn jsou již dnes umístěny pod vozem a nezabírají část zavazadlového prostoru ani prostoru pro cestující na zadních sedadlech.
TEST BMW M5: Supersport ve smokingu. Může tohle fungovat?

BMW M5

Ano, nová M5 je čtyřkolka, s přepňovaným motorem a masážními sedačkami. Je nejtěžší a nejvýkonnější z modelů M. A takové parametry já osobně neupřednostňuji. Jenže nic není tak, jak se zdá.

včera | Milan Lažanský | 49 příspěvků
Minitest Kia Stinger 2.2 CRDi GT Line: Potěšení s vůní nafty

Kia Stinger 2.2 CRDi GT Line (minitest)

Z nafty se stalo politické téma a zdá se, že její dny jsou sečteny. To je ideální moment dát si špetku nekorektnosti v podobě úsporného dieselu, který navíc hrabe těmi správnými koly a… je z Koreje.

16.  10.  2018 | Miro Mihálik | 25 příspěvků
TEST Audi Q8 50 TDI quattro: Mohlo být dokonalé, ale přišlo WLTP

Audi Q8 50 TDI quattro

Své velké SUV-kupé uvedlo Audi jako poslední z trojice luxusních německých značek. Dalo mu to, co konkurence nemá a vyladilo jej téměř k dokonalosti.

11.  10.  2018 | Jan Mička | 21 příspěvků