Poslanci konečně změnili bodový systém, revoluce se však nekoná

Čeští poslanci se téměř po roce nekonečných hádek rozhodli změnit zákony související s provozem na silničních komunikacích včetně jeho nejviditelnější části, tzv. bodového systému. Pokud ovšem očekáváte, že zákon začne mít logiku a bude zaměřen na ty, kteří fakticky ohrožují jiné účastníky silničního provozu, budete zklamáni. Jelikož si je předkladatel, ministr dopravy Aleš Řebíček, vědom toho, že tvůrci současného paskvilu nepřiznají veřejně chybu při návrhu současné podoby a nepřistoupí na razantnější změny, bude novela pouze decentní a změní jen opravdové perly.

Jak se dalo předpokládat, ze zákona zmizí trest pro ty, kteří při nehodě zraní jen sami sebe. Cyklisti tak již nebudou muset mít obavu, že náhodou uklouznou a způsobí si zranění, za které budou muset zaplatit tučnou pokutu.

Zákon také mírně omezí možnosti zastavení a stání řidičům poštovních vozů a za stání na místech pro invalidy bude udělován jen peněžitý trest.

Novela navíc zpřísní postih za zakrývání poznávací značky, což je v oblibě hlavně mezi řidiči motocyklů.

Ptáte se, kde je odstranění udělování několika trestů za jeden přestupek, zastínění bodového systému okamžitým odebíráním řidičáku za jeden či dva vážnější přestupky bez ohledu na počet udělených bodů, nebo absence povinnosti sdělovat počet udělených bodů ze strany úřadů, které by znamenalo doplnění podstatného preventivního účinku do jinak ryze represivního zákona? Odpověď zní jednoduše, nikde. Sám autor tohoto návrhu konzultoval změny se všemi stranami, aby měla novela šanci na úspěch, a tak není překvapením, že výsledkem je nic. Ale nebuďme vůči panu Řebíčkovi příliš shovívaví, z jeho předchozích prohlášení je zřejmé, že jeho zájem na zásadní změnu zákona byl minimální a jeho názory na dopravní problematiku jsou ze strany rozumně smýšlejícího člověka obecně těžko akceptovatelné.

S opravdovou novelou, která by měla zákon vrátit do rozumných mezí, se počítá až po roce platnosti současné verze. Poté budou vyhodnoceny všechny aspekty, uzná se, že se počet dopravních nehod, usmrcených a zraněných nesnížil a pokud se toto nepřičte dobrému nebo špatnému počasí, bude zde prostor pro větší změny. Snad až příliš pozitivní závěr na to, že všichni dobře víme, že nesmyslné zákony se velmi snadno přijímají, ale velmi těžko mění...

TEST Jeep Compass 2,0 MultiJet: Horal mezi praktičtějšími crossovery

Jeep Compass 2,0 MultiJet

Nový Jeep Compass chce na rozdíl od hranatého předchůdce více cílit na městské zákazníky a bodovat svým stylem. Přesto mezi konkurenty zůstává drsnější variantou.

12.  12.  2017 | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

10.  12.  2017 | David Rusol | 32 příspěvků
Minitest Renault Espace 1,8 TCe: Jak v obrovi slouží motor Alpine A110?

Renault Espace 1.8 TCe (minitest)

Renault Espace patří do kategorie velkých MPV. Tedy takových aut, která by mnohým často velmi hodila, ale nakonec si je koupí jen málokdo. Renault nyní připravil verzi, která je z mnoha hledisek velmi zajímavá.

9.  12.  2017 | Radek Pecák | 13 příspěvků