Poslanci konečně změnili bodový systém, revoluce se však nekoná

Poslanci konečně změnili bodový systém, revoluce se však nekoná

Čeští poslanci se téměř po roce nekonečných hádek rozhodli změnit zákony související s provozem na silničních komunikacích včetně jeho nejviditelnější části, tzv. bodového systému. Pokud ovšem očekáváte, že zákon začne mít logiku a bude zaměřen na ty, kteří fakticky ohrožují jiné účastníky silničního provozu, budete zklamáni. Jelikož si je předkladatel, ministr dopravy Aleš Řebíček, vědom toho, že tvůrci současného paskvilu nepřiznají veřejně chybu při návrhu současné podoby a nepřistoupí na razantnější změny, bude novela pouze decentní a změní jen opravdové perly.

Jak se dalo předpokládat, ze zákona zmizí trest pro ty, kteří při nehodě zraní jen sami sebe. Cyklisti tak již nebudou muset mít obavu, že náhodou uklouznou a způsobí si zranění, za které budou muset zaplatit tučnou pokutu.

Zákon také mírně omezí možnosti zastavení a stání řidičům poštovních vozů a za stání na místech pro invalidy bude udělován jen peněžitý trest.

Novela navíc zpřísní postih za zakrývání poznávací značky, což je v oblibě hlavně mezi řidiči motocyklů.

Ptáte se, kde je odstranění udělování několika trestů za jeden přestupek, zastínění bodového systému okamžitým odebíráním řidičáku za jeden či dva vážnější přestupky bez ohledu na počet udělených bodů, nebo absence povinnosti sdělovat počet udělených bodů ze strany úřadů, které by znamenalo doplnění podstatného preventivního účinku do jinak ryze represivního zákona? Odpověď zní jednoduše, nikde. Sám autor tohoto návrhu konzultoval změny se všemi stranami, aby měla novela šanci na úspěch, a tak není překvapením, že výsledkem je nic. Ale nebuďme vůči panu Řebíčkovi příliš shovívaví, z jeho předchozích prohlášení je zřejmé, že jeho zájem na zásadní změnu zákona byl minimální a jeho názory na dopravní problematiku jsou ze strany rozumně smýšlejícího člověka obecně těžko akceptovatelné.

S opravdovou novelou, která by měla zákon vrátit do rozumných mezí, se počítá až po roce platnosti současné verze. Poté budou vyhodnoceny všechny aspekty, uzná se, že se počet dopravních nehod, usmrcených a zraněných nesnížil a pokud se toto nepřičte dobrému nebo špatnému počasí, bude zde prostor pro větší změny. Snad až příliš pozitivní závěr na to, že všichni dobře víme, že nesmyslné zákony se velmi snadno přijímají, ale velmi těžko mění...

bazar

MINI Mini 1,6
Rok výroby: 2009
Stav: 66 564 km
Cena: 163 000 Kč
MINI Mini 1,6
Rok výroby: 2012
Stav: 34 034 km
Cena: 290 000 Kč
MINI Mini 1,6
Rok výroby: 2003
Stav: 173 744 km
Cena: 100 000 Kč
MINI Mini 1,6
Rok výroby: 2007
Stav: 97 288 km
Cena: 250 000 Kč
MINI Countryman 1,6
Rok výroby: 2013
Stav: 47 983 km
Cena: 378 000 Kč
MINI Mini 1,4
Rok výroby: 2009
Stav: 156 911 km
Cena: 130 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků